Erfarenheter från min dashcaminstallation

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Det är absolut lättast att dra till bakre kameran via taket på höger sida. Iaf om du har panotak, så är själva dragningen gjord på få minuter. Ström hämtar du innanför gallret i taket mellan solskydden. Plastinkapslingen runt backspegeln (autopilotspegel) är ganska lätt med pry tools från biltema. Det enda kruxet och det som tog längst tid var att komma igenom C-stolpen till bakluckan. Gummistrumpan som man ska dra kabeln genom är tight. Men lägg av en stund och lirka och fickla, så går det till slut. Dragfjäder från clas Ohlson är en stor hjälp.Jag tog en genväg och borrade ett hål i den inre plåten bakom plastlisten på insidan bakluckan för att komma ut igen. Kanske svårt att förstå men när du börjar dra så blir det ganska snart tydligt vad jag menar. Att borra är inget problem i sig, bilen har redan hål i samma plåtbit som Clips sitter fästade i, så detta blir bara ytterligare ett. Jag rekommenderar att börja framifrån, då är det lättast att stuva undan den kabel som blir över där bak i hålrum (baklucka). Ska se om jag får fotograferat lite och lagt in några pilar så kanske det blir mer förståeligt. Jag läste dels på amerikanska forumet, har för mig tråden hette typ "installing dashcam without showing cable " Eller nåt sånt. Sen läste jag även tråden på norska forumet, sen kände jag mig ganska välinformerad. Du använder även pry tools för att lossa plastlisterna på insidan bakluckan runt fönstret, räcker om du lossar den mittersta och den högra(sett bakifrån).
Strålande! Tusen tack - ska natta ungarna, sedan ger jag mig på detta. Har redan pry tools efter att jag installerade dashcam och backkamera i min gamla bil, så jag har gjort det tidigare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Här kommer ett gäng bilder. Ursäkta texten från telefonens redigeringsfunktion. Hade nog kunnat fixa snyggare men men.
Fråga gärna om nån bild ger ett oklart besked.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Del2
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Del3
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Del4
image.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Fantastiskt! Tack så hjärtligt! Fullt begripligt...
Känner lite rädsla för att lossa gummigrejen med kablar till bagaget eftersom jag gjorde det på min förra bil och aldrig fick tillbaka den ordentligt, men men - jag chansar!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Känner lite rädsla för att lossa gummigrejen med kablar till bagaget eftersom jag gjorde det på min förra bil och aldrig fick tillbaka den ordentligt, men men - jag chansar!
Den är seg som fasen, så när du ska ha tillbaks den kan du använda tex en skruvmejsel för att få "flänsen" in i karossen igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Herr X skrev:
Den är seg som fasen, så när du ska ha tillbaks den kan du använda tex en skruvmejsel för att få "flänsen" in i karossen igen.
Annars får jag väl muta dig med en kopp kaffe och maränger som min fru har bakat - antar att du åker förbi här när du kör till Göteborg?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Herr X skrev:
Annars får jag väl muta dig med en kopp kaffe och maränger som min fru har bakat - antar att du åker förbi här när du kör till Göteborg?
Körde till Göteborg igår, men vi välkomnar alltid fler till Göteborgsträffen nästa vecka:-)
Tar tyvärr inte samma väg tillbaks över Östlandet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jätte bra med bilder och allt. Ska titta på denna tråd när jag funderar på att skaffa en kamera vilket troligtvis inte är alltför långt bort.
TACK
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Pontus skrev:
Jätte bra med bilder och allt. Ska titta på denna tråd när jag funderar på att skaffa en kamera vilket troligtvis inte är alltför långt bort.
TACK
Instämmer!
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Det finns en intressant tråd i Teslas forum om en person som har fått problem efter installation av en kamera. Han hakade in sig på en kabel för strömförsörjning av kameran och nu anser Tesla att garantin inte gäller längre. Det är nu problem med bilen och Tesla anser att ägaren får betala för alla reparationer även om problemen förmodligen inte har orsakats av kameran.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Stripe68 skrev:
Det finns en intressant tråd i Teslas forum om en person som har fått problem efter installation av en kamera. Han hakade in sig på en kabel för strömförsörjning av kameran och nu anser Tesla att garantin inte gäller längre. Det är nu problem med bilen och Tesla anser att ägaren får betala för alla reparationer även om problemen förmodligen inte har orsakats av kameran.

Det verkar onekligen konstigt med tanke på att det är en egen säkring till den kontakten och kameran bara drar ca 5V.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Stripe68 skrev:

Det verkar onekligen konstigt med tanke på att det är en egen säkring till den kontakten och kameran bara drar ca 5V.
Fick information från servicecenter Mölndal att Tesla Motors ser alla modifikationer/installationer på bilarna som sådant som bryter garantin. Det är OK att koppla saker till USB t.ex. men inte att dra ström mer direkt från batteriet via andra kopplingar. Tror inte ens att ledbelysning i frunk/bagaget egentligen är något som Tesla Motors gillar. Så länge det inte är några problem lär inget hända men skulle det bli strul med elen till den normala belysningen i bagaget t.ex. så skulle det nog gnällas om ledbelysningen också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Stripe68 skrev:

Fick information från servicecenter Mölndal att Tesla Motors ser alla modifikationer/installationer på bilarna som sådant som bryter garantin. Det är OK att koppla saker till USB t.ex. men inte att dra ström mer direkt från batteriet via andra kopplingar. Tror inte ens att ledbelysning i frunk/bagaget egentligen är något som Tesla Motors gillar. Så länge det inte är några problem lär inget hända men skulle det bli strul med elen till den normala belysningen i bagaget t.ex. så skulle det nog gnällas om ledbelysningen också.
Frågan är ju hur mycket av garantin som bryts. En dashcaminstallation borde ju rimligen inte hindra dem från att byta skeva bromskivor på garantin, men om något elektrisk strular nära där den har varit inkopplad är det betydligt rimligare att de inte vill göra det gratis om man varit där och fipplat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

bylund skrev:
Frågan är ju hur mycket av garantin som bryts. En dashcaminstallation borde ju rimligen inte hindra dem från att byta skeva bromskivor på garantin, men om något elektrisk strular nära där den har varit inkopplad är det betydligt rimligare att de inte vill göra det gratis om man varit där och fipplat.
I det fall som diskuteras så har ägaren fått alla möjliga problem som troligtvis låter som att CAN-bussen krånglar. Det verkar som att Tesla anser, om man läser mellan raderna, att om man har monterat bort paneler och varit inne och pillat så kan man ju av misstag ha skadat nånting.

Sen är det ju en helt annan sak vad lagen säger och vem som har bevisbördan.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jag läste också den där tråden. Enligt hen skulle (de intermittenta) problemen ha uppkommit även INNAN kameran sattes in, Tesla har flera gånger felsökt, hittat fel och åtgärdat och så har det dykt upp fel på andra delar, kablar eller kontakter. Alla dessa servicehändelser måste ju vara dokumenterade och gå att åberopa om det går till domstol. Vissa stater har s k Lemon Law som ger köparen rätt till full kompensation för måndagsexemplar.

Hoppas det inte går så långt, det vore katastrofal PR och skulle ge den där Citron vatten på sin kvarn! (Tänk Lemon-aid ;) )

Men juridik är nu en av USA:s största industrier.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Alright, då monterade jag min Blackvue 650 med front och backkamera igår - följde HelectriC's guide till punkt och pricka och det var inga överraskningar. Installationen tog ca. 5 timmar (jag tog det väldigt lugnt eftersom jag inte haft isär Teslan tidigare och inte ville förstöra något). Tippar att man gör det på en dryg timma om man vet exakt hur man ska göra.

Tog bilder under hela installationen och tänkte att jag skulle fylla på HelectriC's guide lite när det gäller att hämta 12V i taket.

Det ligger alltså en kontakt under plastkåpan i taket - den innehåller tre kablar, varav en minus, en +10V och en +14V.
Kontakten ser ut så här - svart till vänster är minus och den brunsvarta till höger ger +14V:
Bild

Jag letade länge hemma med hade inga stift i rätt storlek, så jag fick följa ett råd som Kajsa Varg en gång gav mig och använde ståltråd som stift. 0,7mm passade perfekt i kontakten i taket.
Bild

Jag klippte av kabeln till dashcamen längst ner närmast kontakten - strax innan denna sitter nämligen en säkring och den vill du gärna behålla.
Bild

Ståltrådsbitarna klämdes fast på sladdarna - det blev så snyggt att självaste Elon Musk skulle beundra det utförda arbetet.
Bild

Med lite lödtenn och i kortare längd blev de mindre anskrämliga.
Bild

De hemmagjorda kontakterna isolerades med röd respeltive svart tejp.
Bild

Denna delen är viktig - läs detta innan du börjar hela installationen! När jag kommit hit så hade jag monterat dashcamen i framrutan och dragit kabeln in till det lilla plastutrymmet i taket. Hade kallt räknat med att det skulle finnas plats i taket för att gömma kabeln, men det gjorde det inte. Därför fick jag korta ner kabeln när den hängde i bilen - jag var inte komfortabel med att löda över mina nextgen-säten, därför rekommenderar jag dig som gör denna installationen själv att korta ner kabeln först innan du påbörjar installationen. Elkabelns längd kan vara mellan 30 och 40 cm när den är färdig.

Men jag klippte iallafall av kabeln medan den var monterad i bilen och lödde ihop den igen.
Bild

Bild

Till slut kopplade jag in kabeln i kontakten i taket och gömde den uppe till höger.
Bild

Bild

Kabeln till bakrutan drog jag på höger sida och bak, men om jag skulle gjort om det igen hade jag dragit den på vänster sida (förarsidan). Anledningen till detta är hur kontakten kopplas in i bakkameran - kontakten i bakkameran kopplas nämligen in från vänster sida och då är det smidigare om kabeln kommer från det hållet.
Jag följde HelectriC's beskrivning och det var inga problem att ta bort eller peta tillbaka gummigrejen för sladdarna till bakluckan. Det är viktigt att ha plastverktyg (så kallade pry tools) - de behövs mycket när man tar bort paneler - med metallverktyg blir det omedelbart märken i plasten.

En sista grej: när du rycker bort panelerna runt bakrutan - börja med den mittersta delen (som sitter framför där kameran ska sitta) och ta sedan den högra (eller den vänstra om du följer min rekommendation och drar den på vänster sida istället). Men det är stor sannolikhet att de små plastpluggarna går sönder - för mig gick två sönder så jag fick åka en tur till Tesla och fixa nya.

En av de två plastpluggar som gick sönder när jag tog bort panelen i bakluckan:
Bild

Tog en tur till Tesla Motors och fick två nya till 0kr:
Bild
Men resan till Tesla kostade ju ändå lite:
Bomavgift: 0kr
Drivmedel (el): 8kr
Summa: 8kr
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag ääälskar hur du behöll stora gula varningslappen DO NOT CUT OR TAKE APART THIS CABLE! :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Mycket stor eloge till HelectriC och Herr X för alla bilder och info!!
Sann Tesla Club Sweden-anda!!!
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Tog min bil idag med min nyinköpta kamera och denna tråd för installation utskrivet till en bilelektronikfirma för att montera min kamera. 2,5 timmar senare var de klara men tydligen så såg min bil helt annorlunda ut mot beskrivningen som ni lämnat. Helt andra kontakter och det såg tydligen lite annorlunda ut lite här å var men det var inga problem för dem att få dit den.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

aikalex skrev:
Tog min bil idag med min nyinköpta kamera och denna tråd för installation utskrivet till en bilelektronikfirma för att montera min kamera. 2,5 timmar senare var de klara men tydligen så såg min bil helt annorlunda ut mot beskrivningen som ni lämnat. Helt andra kontakter och det såg tydligen lite annorlunda ut lite här å var men det var inga problem för dem att få dit den.
Har du köpt ett gammalt härke utan autopilot?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Tydligen! Fick betala för autopilot men den kräver just nu att jag får göra väldigt mycket för att hålla mig kvar på vägen. När är din bil tillverkad? Min är tillverkad 2015-06.
Model S P100D
Model S S85D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

aikalex skrev:
Tydligen! Fick betala för autopilot men den kräver just nu att jag får göra väldigt mycket för att hålla mig kvar på vägen. När är din bil tillverkad? Min är tillverkad 2015-06.
2015-01.
Känner igen det där att autopiloten behöver daltas mycket med.. knappt man märker att den styr bilen själv..

Hade varit intressant att veta vad som skiljer våra bilar åt.. du har ingen ytterligare information om vad som skiljer?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Tydligen så var mina kontakter av en nyare modell än de på bilden och sen så sa han att det såg annorlunda ut när han tog bort panelerna mot vad bilderna visade. Han hade kolat upp lite själv och sa att det var en stor skillnad mellan bilarna vi hade. ska försöka få reda på lite mer vad som skiljer.
Model S P100D
Model S S85D
Skriv svar