den har ström hela tiden och har en röreslesensor. Den sparar inte information om inte sensorn reagerar när bilen är parkerad och jag antar då att strömförbrukningen är lägre när inte kameran behöver "jobba" lika mycket som vid kontinuerlig drift? men jag kan ha fel. Jag har haft den installerad i ca 6 månader och aldrig märkt nåt problem med batteriet, så tror inte det ska vara några problem. Dessutom är det mängder med Teslaägare i Norge som har en likadan installation och jag har ännu inte hört några klagomål på elbilforum. Jag ska nog inte ha en hotspot, kan koppla in den på wifi både hemma, på jobb och gymmet.Svenssons skrev:Kameran är väl på hela tiden fast det är inte alltid den sparar informationen? Alternativt har du kopplat den så att den endast har ström när bilen är startad så att den drar 0W. Sedan kanske man vill ha en hotspot för att kunna skicka filmerna till molnet och då är det ytterligare last på batteriet.HelectriC skrev:
spec säger max 4.8W, men antar att det är lägre när bilen är parkerad och kamerorna inte går kontinuerligt.
Erfarenheter från min dashcaminstallation
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Normalt sett så sitter inte rörelsesensorer på dashcam utan kameran "filmar" hela tiden och om det är rörelse, dvs skillnader mellan olika frames, så sparas informationen. Vanliga rörelsesensor skulle antagligen inte fungera eftersom kameran sitter inne i bilen bakom ett fönster.HelectriC skrev:den har ström hela tiden och har en röreslesensor. Den sparar inte information om inte sensorn reagerar när bilen är parkerad och jag antar då att strömförbrukningen är lägre när inte kameran behöver "jobba" lika mycket som vid kontinuerlig drift? men jag kan ha fel. Jag har haft den installerad i ca 6 månader och aldrig märkt nåt problem med batteriet, så tror inte det ska vara några problem. Dessutom är det mängder med Teslaägare i Norge som har en likadan installation och jag har ännu inte hört några klagomål på elbilforum. Jag ska nog inte ha en hotspot, kan koppla in den på wifi både hemma, på jobb och gymmet.
Jag menar inte att en dashcam på varken 4,8 W eller 10W skulle orsaka några problem, har aldrig hört att så är fallet. Tesla kan dock hävda att denna extra last gör att batteriet slits mer och att de därför inte byter ut 12V-batteriet på garanti om det skulle bli något problem med batteriet av någon orsak. Är kameran kopplad till USB-uttaget så kan man inte säga att bilen har modifierats men om strömmen tas direkt från 12V-batteriet så kan Tesla hävda att den har modifierats. Vet att det var problem med 12V-batterierna i de tidiga Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Svenssons skrev:Normalt sett så sitter inte rörelsesensorer på dashcam utan kameran "filmar" hela tiden och om det är rörelse, dvs skillnader mellan olika frames, så sparas informationen. Vanliga rörelsesensor skulle antagligen inte fungera eftersom kameran sitter inne i bilen bakom ett fönster.HelectriC skrev:den har ström hela tiden och har en röreslesensor. Den sparar inte information om inte sensorn reagerar när bilen är parkerad och jag antar då att strömförbrukningen är lägre när inte kameran behöver "jobba" lika mycket som vid kontinuerlig drift? men jag kan ha fel. Jag har haft den installerad i ca 6 månader och aldrig märkt nåt problem med batteriet, så tror inte det ska vara några problem. Dessutom är det mängder med Teslaägare i Norge som har en likadan installation och jag har ännu inte hört några klagomål på elbilforum. Jag ska nog inte ha en hotspot, kan koppla in den på wifi både hemma, på jobb och gymmet.
Jag menar inte att en dashcam på varken 4,8 W eller 10W skulle orsaka några problem, har aldrig hört att så är fallet. Tesla kan dock hävda att denna extra last gör att batteriet slits mer och att de därför inte byter ut 12V-batteriet på garanti om det skulle bli något problem med batteriet av någon orsak. Är kameran kopplad till USB-uttaget så kan man inte säga att bilen har modifierats men om strömmen tas direkt från 12V-batteriet så kan Tesla hävda att den har modifierats. Vet att det var problem med 12V-batterierna i de tidiga Model S.
jag håller tummarna för att slippa kontakta TM ang problem med 12V helt enkelt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Faen, jag vill oxo ha en kamera (eller två då), skrev ner modellnamnet förut iaf, men har inte fått tummen ur än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Jag köpte nedan via E bay och kostade ca 500 SEK och har inget tidigare att jämföra med men dagtid ok och kvällen är väl ljuset ett problem för de flesta?Bjelke skrev:Faen, jag vill oxo ha en kamera (eller två då), skrev ner modellnamnet förut iaf, men har inte fått tummen ur än)
Iallafall liten och smidig.
http://www.ebay.com/itm/Full-HD-1080P-D ... Swqu9U8CBM
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Hoppas det är OK att sparka liv i denna tråd ... men, jag hittade detta:
http://www.datainspektionen.se/fragor-o ... tekameror/
Stämmer det?
Jag hade tänkt installera dashcams fram och bak, men nu blev jag lite tveksam.
Är det någon som vet hur stor risken är att man åker fast och vad straffet kan tänkas vara?
Glad Påsk!

http://www.datainspektionen.se/fragor-o ... tekameror/
Stämmer det?
Jag hade tänkt installera dashcams fram och bak, men nu blev jag lite tveksam.
Är det någon som vet hur stor risken är att man åker fast och vad straffet kan tänkas vara?
Glad Påsk!

Erfarenheter från min dashcaminstallation
Datainspektionen är en tillsynsmyndighet - det är inte de som bestämmer vad som är lagligt eller inte, det gör riksdag och domstolar. Vad Datainspektionen skriver på sin hemsida är lika intressant som vad vilken som helst annan intressepart skriver, fram till det finns en lag, föreskrift eller prejudikat att förhålla sig till.
Dashcams är inte övervakningskameror och de är inte fasta. Dashcams är inte reglerade i svensk lag, utan det är upp till en domstol att försöka tolka existerande lagstiftning om någon menar att de ändå skulle omfattas av existerande lagar/föreskrifter. Alltså är dashcams tillåtna fram till vi vet något annat.
På Datainspektionens egen webbplats (som du länkade till), står det:
Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen.
Detta betyder i klartext att saken prövats i domstol och att man kommit fram till att Dashcams inte kräver tillstånd. Det finns alltså ett prejudikat som ger dig fritt fram att installera hur många dashcams du vill.
Dashcams är inte övervakningskameror och de är inte fasta. Dashcams är inte reglerade i svensk lag, utan det är upp till en domstol att försöka tolka existerande lagstiftning om någon menar att de ändå skulle omfattas av existerande lagar/föreskrifter. Alltså är dashcams tillåtna fram till vi vet något annat.
På Datainspektionens egen webbplats (som du länkade till), står det:
Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen.
Detta betyder i klartext att saken prövats i domstol och att man kommit fram till att Dashcams inte kräver tillstånd. Det finns alltså ett prejudikat som ger dig fritt fram att installera hur många dashcams du vill.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Språket på denna sida påminner mycket om när Radiotjänst ville få det till att datorer var avsedda för tv-mottagning. Radiotjänst förlorade i högsta instans.
Alltså, de har alltså fått fel i kammarrätten, och överklagat. Samtidigt så skriver de att man inte får göra så. Det är direkt ohederligt från Datainspektionens sida att uttrycka sig så. Jag skrev till dem i juni förra året och påpekade detta, och fick till svar:
Alltså, de har alltså fått fel i kammarrätten, och överklagat. Samtidigt så skriver de att man inte får göra så. Det är direkt ohederligt från Datainspektionens sida att uttrycka sig så. Jag skrev till dem i juni förra året och påpekade detta, och fick till svar:
De har alltså fortfarande inte rättat till hemsidan.Tack för dina synpunkter.
Den dom som du hänvisar till överklagades av Datainspektionen och Kammarrätten i Göteborg meddelade dom den 10 juni 2015. Kammarrättens dom har ännu inte vunnit laga kraft. Till skillnad från förvaltningsrätten ansåg Kammarrätten inte att det gick att uttala sig om kriteriet varaktigt uppsatt. Däremot ansåg Kammarrätten att det fick anses att kameran manövrerades på platsen, varför filmningen inte ansågs omfattas av kameraövervakningslagen. Rättsläget vad gäller kameraövervakningslagens tillämplighet på användning av dashcams får än så länge anses oklart. Datainspektionen kommer dock att uppdatera informationen på hemsidan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Nu är drönare på tapeten och ska upp till HD
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Låter som Datainspektionen borde ägna mera tid åt intraspektion och städa egen trapp!bylund skrev:Språket på denna sida påminner mycket om när Radiotjänst ville få det till att datorer var avsedda för tv-mottagning. Radiotjänst förlorade i högsta instans.
Alltså, de har alltså fått fel i kammarrätten, och överklagat. Samtidigt så skriver de att man inte får göra så. Det är direkt ohederligt från Datainspektionens sida att uttrycka sig så. Jag skrev till dem i juni förra året och påpekade detta, och fick till svar:De har alltså fortfarande inte rättat till hemsidan.Tack för dina synpunkter.
Den dom som du hänvisar till överklagades av Datainspektionen och Kammarrätten i Göteborg meddelade dom den 10 juni 2015. Kammarrättens dom har ännu inte vunnit laga kraft. Till skillnad från förvaltningsrätten ansåg Kammarrätten inte att det gick att uttala sig om kriteriet varaktigt uppsatt. Däremot ansåg Kammarrätten att det fick anses att kameran manövrerades på platsen, varför filmningen inte ansågs omfattas av kameraövervakningslagen. Rättsläget vad gäller kameraövervakningslagens tillämplighet på användning av dashcams får än så länge anses oklart. Datainspektionen kommer dock att uppdatera informationen på hemsidan.

Nån som är bekant med en riksdagsledamot som kan interpellera? Ygeman har väl inte mycket att göra dessa dagar?

Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Jag erinrar mig en löpsedel för några år sedan när andra saker misstänkliggjordes:"Sveriges Radio avlyssnat"bylund skrev:Språket på denna sida påminner mycket om när Radiotjänst ville få det till att datorer var avsedda för tv-mottagning. Radiotjänst förlorade i högsta instans.
Alltså, de har alltså fått fel i kammarrätten, och överklagat. Samtidigt så skriver de att man inte får göra så. Det är direkt ohederligt från Datainspektionens sida att uttrycka sig så. Jag skrev till dem i juni förra året och påpekade detta, och fick till svar:De har alltså fortfarande inte rättat till hemsidan.Tack för dina synpunkter.
Den dom som du hänvisar till överklagades av Datainspektionen och Kammarrätten i Göteborg meddelade dom den 10 juni 2015. Kammarrättens dom har ännu inte vunnit laga kraft. Till skillnad från förvaltningsrätten ansåg Kammarrätten inte att det gick att uttala sig om kriteriet varaktigt uppsatt. Däremot ansåg Kammarrätten att det fick anses att kameran manövrerades på platsen, varför filmningen inte ansågs omfattas av kameraövervakningslagen. Rättsläget vad gäller kameraövervakningslagens tillämplighet på användning av dashcams får än så länge anses oklart. Datainspektionen kommer dock att uppdatera informationen på hemsidan.

Model S P85D,
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Suck.. Man blir bara så trött på sånt där.. Datainspektionen har blivit en lobbyist-grupp. 
Dom borde kämpa för vårt skydd och rätt till privatliv mot andra stater, globala företag och ev vår egen stat.. Inte mot den enskilde människan.

Dom borde kämpa för vårt skydd och rätt till privatliv mot andra stater, globala företag och ev vår egen stat.. Inte mot den enskilde människan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Tack för förtydligandet!Herr X skrev:Detta betyder i klartext att saken prövats i domstol och att man kommit fram till att Dashcams inte kräver tillstånd. Det finns alltså ett prejudikat som ger dig fritt fram att installera hur många dashcams du vill.
Då är det bara att tuta å köra!
Och visar det sig att det skulle bli illegalt så får man väl köra tills man inte vågar längre...

Glad Påsk!
- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Om domstolen mot förmodan skulle säga att det är brott mot Lag om kameraövervakning
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-2013-460,
så kan du roa dig med att söka efter domar och se hur länge någon suttit fängslad för detta grova brott.
Risken är obefintlig att du som privatperson skulle få något kännbart straff för en löstagbar dashcam, i sådant fall är ju en mobiltelefon som sitter i hållare i bilen också en övervakningskamera...det blir många att böta då för trafikpolisen.
Så fort man ser en mobil med kamera sitta i vindrutan i hållare så skulle den vara tillståndspliktig.
För egen del så är det viktigare för mig att min bil är oskadd och att jag har dokumentation på saker som händer när jag är i trafiken.
Dessutom är dashcamfilm ett utmärkt bevis i rätten alldeles oavsett om den utgör en "olaglig" övervakningskamera eller ej.
I Sverige har vi fri bevisföring och fri bevisprövning. Fri bevisföring innebär att man får komma med i stort sett vilken bevisning som helst. Domstolen får förvisso avvisa uppenbart irrelevant bevisning, men finns någon som helst förmodad relevans (huruvida ett bevis är relevant eller ej, vet man ju först när man tittat på det), kan man komma dragandes med i stort sett vad som helst. Det amerikanska: ”Objection, your honour” (eller kanske snarare: ”your honor”) finns alltså inte i svenska domstolar även om filmen kommer från en olaglig övervakningskamera.
Ska installera den i Teslan nu oxå. Har haft den bra många månader i fossilbilen med superfint resultat.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-2013-460,
så kan du roa dig med att söka efter domar och se hur länge någon suttit fängslad för detta grova brott.
Risken är obefintlig att du som privatperson skulle få något kännbart straff för en löstagbar dashcam, i sådant fall är ju en mobiltelefon som sitter i hållare i bilen också en övervakningskamera...det blir många att böta då för trafikpolisen.
Så fort man ser en mobil med kamera sitta i vindrutan i hållare så skulle den vara tillståndspliktig.

För egen del så är det viktigare för mig att min bil är oskadd och att jag har dokumentation på saker som händer när jag är i trafiken.
Dessutom är dashcamfilm ett utmärkt bevis i rätten alldeles oavsett om den utgör en "olaglig" övervakningskamera eller ej.
I Sverige har vi fri bevisföring och fri bevisprövning. Fri bevisföring innebär att man får komma med i stort sett vilken bevisning som helst. Domstolen får förvisso avvisa uppenbart irrelevant bevisning, men finns någon som helst förmodad relevans (huruvida ett bevis är relevant eller ej, vet man ju först när man tittat på det), kan man komma dragandes med i stort sett vad som helst. Det amerikanska: ”Objection, your honour” (eller kanske snarare: ”your honor”) finns alltså inte i svenska domstolar även om filmen kommer från en olaglig övervakningskamera.
Ska installera den i Teslan nu oxå. Har haft den bra många månader i fossilbilen med superfint resultat.
P3D | Shareholder
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Håller helt med och ser likadant på det. När jag blev påkörd för nån månad sen av en äldre herre som missade att vägen bara var bred för en i taget var det skönt att ha video som visade att jag bromsade och stannade innan han brakade in i sidan på mig.
Jag har haft dashcam sen i början av 2013. Har 2st per bil.. Bakåt och framåt...
Jag har haft dashcam sen i början av 2013. Har 2st per bil.. Bakåt och framåt...

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Nån som har koll på vad som hänt under kåpan i taket på yngre Model S? Jag hade tidigare en Blackvue kopplat till den svarta kontakten likt bilden som Herr X la ut i denna tråd:
När jag nu ska installera i min nya bil, så ser det ut såhär under plastkåpan:
Vad har hänt med den fina kontakten som man kopplade sig på? Är det konstantström i någon av de andra ljusgrå kontakterna?Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Jag svarar på min egen fråga. Det finns en svart kontakt i bakkant av ”grillen” som verkar fungera på samma sätt som den gamla kontakten. Jag mätte ström i den även efter att bilen var avstängd, så det borde funka
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Hei HelelectriC!
Oppdaget det samme som du gjorde og dro til Biltema og kjøpte 0,75 mm strømklemmer. Tok da strøm direkte fra den rød/svarte (+) og den blå ledningen (masse). Der er kontinuerlig strøm 12 V, også om bilen er slått av. Derifra er det lett å strekke 30 cm kabel til dashcameraen foran.
Mikael
Oppdaget det samme som du gjorde og dro til Biltema og kjøpte 0,75 mm strømklemmer. Tok da strøm direkte fra den rød/svarte (+) og den blå ledningen (masse). Der er kontinuerlig strøm 12 V, også om bilen er slått av. Derifra er det lett å strekke 30 cm kabel til dashcameraen foran.
Mikael
Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation
Tack så mycket för det användbara ämnet. Jag hittade äntligen svaren på mina frågor. Det förtjänar uppmärksamhet. Ha en trevlig dag!!Jag vill också dela med dig fantastiska alternativ för kameror som du aldrig kommer att ha problem med. Jag är säker på att du kommer att gilla den här artikeln.