Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?
Ja, det finns enstaka bilar med ofördelaktig försäkring men det betyder inte att försäkringen har höjts till 20' för alla bilar, vilket man skulle kunna tro av konversationen.
Snackar vi om höjningen från 6500 till 10335 är jag helt med på noterna, det är bara siffran 20,000 jag vänder mig emot.
Snackar vi om höjningen från 6500 till 10335 är jag helt med på noterna, det är bara siffran 20,000 jag vänder mig emot.
Att försäkra min nya S60D skulle kosta 4000kr helår, hos Länsförsäkringar, billigt tycker jag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det skulle ge mer i en diskussion om försäkring om folk förutom priset även kunde skriva plats, ägarens ålder, miltal osv som påverkar premien.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jag tror det som påverkar mest är de helt galna effektsiffrorna i bilregistret.
Jag slog hos trygghansa på nätet pä min egen bil och fick fram halvförsäkring för knappa 9 kkr per år. S85 från 2014 med registrerad effekt 69 kw. Tog sen reg numret från en ny S här från forumet och fick ca 30 kkr per år.
Så två olika registrerade MS på samma person på samma bolag skiljer med en faktor 3.
Något är ruttet någonstans.
Jag slog hos trygghansa på nätet pä min egen bil och fick fram halvförsäkring för knappa 9 kkr per år. S85 från 2014 med registrerad effekt 69 kw. Tog sen reg numret från en ny S här från forumet och fick ca 30 kkr per år.
Så två olika registrerade MS på samma person på samma bolag skiljer med en faktor 3.
Något är ruttet någonstans.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Det låter som ett klipp faktiskt. Ett mycket bra pris.Zalman3 skrev:Att försäkra min nya S60D skulle kosta 4000kr helår, hos Länsförsäkringar, billigt tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det gör väl ingen skillnad när man har Protector.Surfaren skrev:Det skulle ge mer i en diskussion om försäkring om folk förutom priset även kunde skriva plats, ägarens ålder, miltal osv som påverkar premien.
Nej, men det är väl det lysande undantaget. Vill man jämföra med andra bolag så blir det genast mycket mera olika. (Tydligen också beroende på vem man råkar få i luren!)mati skrev:Det gör väl ingen skillnad när man har Protector.Surfaren skrev:Det skulle ge mer i en diskussion om försäkring om folk förutom priset även kunde skriva plats, ägarens ålder, miltal osv som påverkar premien.
Umeå, 1500 mil, 52 år.Surfaren skrev:Det skulle ge mer i en diskussion om försäkring om folk förutom priset även kunde skriva plats, ägarens ålder, miltal osv som påverkar premien.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sv: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?
Är ptotectors försäkring avhängig bilens effekt (alltså P eller inte)?
Re: Sv: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?
Nej, den har varit samma för alla.Lucidor skrev:Är ptotectors försäkring avhängig bilens effekt (alltså P eller inte)?
Är den samma för X och S?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har precis tecknat ny försäkring hos IF. 6700kr/år i helförsäkring för min P85, obegränsad körsträcka! 15 000kr i självrisk för vagnskada.
Hos protector fick jag pröjsa 14300kr med 15% självrisk. Jag kan säga att jag är extremt jättenöjd. Nu blir det fest.
Hos protector fick jag pröjsa 14300kr med 15% självrisk. Jag kan säga att jag är extremt jättenöjd. Nu blir det fest.

15 % av ett prisbasbelopp + moms, d v s 8306,25 kr i självrisk 2016. Alltså inte 15 % av skadekostnaden som man skulle kunna tolka ditt inlägg som.mati skrev:Jag har precis tecknat ny försäkring hos IF. 6700kr/år i helförsäkring för min P85, obegränsad körsträcka! 15 000kr i självrisk för vagnskada.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja du har naturligtvis rätt. Det jag skrev kan misstolkas. Oavsett så är IF mycket billigare, så länge man totalkvaddar bilen mindre än en gång per år, typ.bylund skrev:15 % av ett prisbasbelopp + moms, d v s 8306,25 kr i självrisk 2016. Alltså inte 15 % av skadekostnaden som man skulle kunna tolka ditt inlägg som.mati skrev:Jag har precis tecknat ny försäkring hos IF. 6700kr/år i helförsäkring för min P85, obegränsad körsträcka! 15 000kr i självrisk för vagnskada.
En vagnskada är en vagnskada oavsett hur allvarlig. Jag drabbades av två mindre vagnskador inom några månader efter bilen levererats. Det kändes i plånboken kan jag meddela.mati skrev:Oavsett så är IF mycket billigare, så länge man totalkvaddar bilen mindre än en gång per år, typ.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Oj, vilken otur. Och det stämmer naturligtvis, men så är det ju med försäkringar. Antingen så betalar man massor varje månad i försäkringspremie eller så betalar man lite mer själv när olyckan är framme. Med tanke på att jag sparar 7600 kr/år i premie så tycker jag att det är absolut värt den förhöjda självrisken på ungefär samma belopp. Jag har haft körkort i 25 år och har aldrig behövt utnyttja min bilförsäkring. Det var kanske tur, vad vet jag. Men jag är beredd att ta den risken så att säga.Surfaren skrev:En vagnskada är en vagnskada oavsett hur allvarlig. Jag drabbades av två mindre vagnskador inom några månader efter bilen levererats. Det kändes i plånboken kan jag meddela.mati skrev:Oavsett så är IF mycket billigare, så länge man totalkvaddar bilen mindre än en gång per år, typ.