En sak du missar är att de är skillnad på vad vi konsumeter och sverige behöver vs vad elprodicnterna behöver. Producenterna skiter i hur systemet fungrar bara de kan tjäna pengar. Man har ju byggs vinkraft då de varit lönsamt eftersom de fått massor av bidrag.Lerumsexpressen skrev: ↑08 sep 2025 21:32Jag håller med, detta med solkraft och vinter är ju heeeeeelt nya kunskaper och säkerligen revolutionerande fynd för världens alla energibolag, elhandelsbolag och nätägare.niklas12 skrev: ↑08 sep 2025 19:36Lerumsexpressen skrev: ↑08 sep 2025 18:14Edit; dina frågor är amatörmässiga, samma nivå som jag får av skolklasser på besök, de kan inte lastas för sin ungdomliga okunskap.niklas12 skrev: ↑08 sep 2025 17:33Det ursprungliga inlägget gällde dettaLerumsexpressen skrev: ↑08 sep 2025 16:19
Det är en jättedålig fråga, obegriplig och går inte att svara på.
Vad vill du veta?
Hur mycket produktion får vi från solcellsproduktion Nov-Mars när efterfrågan är som störst?
Vad är det som skapar denna stora volatilitet i elpriset som gör all elproduktion olönsam under dagtid och skapar stora prisstoppar morgon och kväll?
IMG_9001.jpeg
Sen undrar jag även
Vad är anledningen att vi har så stor exportkapacitet som vi har, vad är det som har skapat behov av att bygga ut överföringskapaciteten mot Europa?
Det är en väldigt tydlig och enkel fråga vet inte hur jag kan göra det tydligare så att du ska förstå frågan.
Menar du kablarna mellan Finland och Sverige
Menar du mellan Norge?
Eller Klaipeda?
Eller Polen?
Och du kan helt plötsligt inte Googla?
http://www.riksgalden.se/sv/press-och-p ... -Link-AB1/![]()
Härligt med lite klassisk härskarteknik när svaren inte matchar verkligheten.
Då ska vi se om vi inte kan hjälpa farbror lite med svaret så du slipper stå svarslös nästa gång.
Solcellsproduktionen november-mars är i det närmaste försumbar och bidrar endast ytterst lite en stund mitt på dagen.
Perioden i figuren är från förra veckan då del av kärnkraften var på revision och en större andel el kom från vind och solkraft
De höga pristopparna på morgon och kväll kommer av att det finns en stor efterfrågan men låg tillgång på el.
Sen under dagen när solen kommer fram så ökar produktionen från solceller okontrollerat och skapar en kraftig överproduktion som inte efterfrågas detta skapar 0 eller minuspris som gör att all elproduktion blir olönsam.
Jag tänkte främst på överföringen mot kontinenten som byggdes ut för att klara effektbehovet i södra Sverige efter nedläggningen av kärnkraften.
SVK fortsatte med sitt uppdrag och förberedde hansa power bridge som nästa steg i att säkra upp eleffekt för södra Sverige Nu har detta projekt avbrutits av sittande regering.
Någonting som förundrar mig är varför vindkraftsförespråkarna inte driver på hårdare för att införa denna överföring det hade ju gett betydligt mer tillgång till tysk vindkraft och således samma effekter som ny vindkraft i Sverige hade gett
https://www.svk.se/hansapowerbridge#:~: ... rbindelsen.
Så jag tackar för denna lektion, jag kommer lyfta detta till styrelsen nästa gång jag ska föredra mina ärenden.
Att vi har en kille i ett obskyrt forum som genom egen pojkrumsforskning har funnit att solceller inte fungerar lika bra på vintern som vår, sommar och höst.
Fråga två.
Du kunde ju ha ställt frågan rätt från början, nu var jag tvungen att ställa massa kontrollfrågor pga din fråga var så otydlig.
Men skyll gärna på mig om det känns bättre.
Ett bara exempel är ju krigersflak, så snart man tog bort bidragen där så ville de inte bygga den längre.
Frågan är, tror de inte ekonomin går ihop eller är de för att vi redan har tillrräkligt med el i SE4? Ja för mig är svarat uppenbart men jag vet inte vad vinkrafts förespråkarna svara på den frågan. Ge gärna er syn på varför krigers flak inte byggs, tillstånd finns redan.