Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Lerumsexpressen skrev: 08 sep 2025 21:32
niklas12 skrev: 08 sep 2025 19:36
Lerumsexpressen skrev: 08 sep 2025 18:14
niklas12 skrev: 08 sep 2025 17:33
Lerumsexpressen skrev: 08 sep 2025 16:19

Det är en jättedålig fråga, obegriplig och går inte att svara på.
Vad vill du veta?
Det ursprungliga inlägget gällde detta

Hur mycket produktion får vi från solcellsproduktion Nov-Mars när efterfrågan är som störst?

Vad är det som skapar denna stora volatilitet i elpriset som gör all elproduktion olönsam under dagtid och skapar stora prisstoppar morgon och kväll?
IMG_9001.jpeg

Sen undrar jag även

Vad är anledningen att vi har så stor exportkapacitet som vi har, vad är det som har skapat behov av att bygga ut överföringskapaciteten mot Europa?

Det är en väldigt tydlig och enkel fråga vet inte hur jag kan göra det tydligare så att du ska förstå frågan.
Edit; dina frågor är amatörmässiga, samma nivå som jag får av skolklasser på besök, de kan inte lastas för sin ungdomliga okunskap.

Menar du kablarna mellan Finland och Sverige
Menar du mellan Norge?
Eller Klaipeda?
Eller Polen?

Och du kan helt plötsligt inte Googla?

http://www.riksgalden.se/sv/press-och-p ... -Link-AB1/
:lol: :lol: Härligt med lite klassisk härskarteknik när svaren inte matchar verkligheten.

Då ska vi se om vi inte kan hjälpa farbror lite med svaret så du slipper stå svarslös nästa gång.

Solcellsproduktionen november-mars är i det närmaste försumbar och bidrar endast ytterst lite en stund mitt på dagen.

Perioden i figuren är från förra veckan då del av kärnkraften var på revision och en större andel el kom från vind och solkraft

De höga pristopparna på morgon och kväll kommer av att det finns en stor efterfrågan men låg tillgång på el.

Sen under dagen när solen kommer fram så ökar produktionen från solceller okontrollerat och skapar en kraftig överproduktion som inte efterfrågas detta skapar 0 eller minuspris som gör att all elproduktion blir olönsam.

Jag tänkte främst på överföringen mot kontinenten som byggdes ut för att klara effektbehovet i södra Sverige efter nedläggningen av kärnkraften.

SVK fortsatte med sitt uppdrag och förberedde hansa power bridge som nästa steg i att säkra upp eleffekt för södra Sverige Nu har detta projekt avbrutits av sittande regering.

Någonting som förundrar mig är varför vindkraftsförespråkarna inte driver på hårdare för att införa denna överföring det hade ju gett betydligt mer tillgång till tysk vindkraft och således samma effekter som ny vindkraft i Sverige hade gett

https://www.svk.se/hansapowerbridge#:~: ... rbindelsen.
Jag håller med, detta med solkraft och vinter är ju heeeeeelt nya kunskaper och säkerligen revolutionerande fynd för världens alla energibolag, elhandelsbolag och nätägare.
Så jag tackar för denna lektion, jag kommer lyfta detta till styrelsen nästa gång jag ska föredra mina ärenden.
Att vi har en kille i ett obskyrt forum som genom egen pojkrumsforskning har funnit att solceller inte fungerar lika bra på vintern som vår, sommar och höst.

Fråga två.
Du kunde ju ha ställt frågan rätt från början, nu var jag tvungen att ställa massa kontrollfrågor pga din fråga var så otydlig.
Men skyll gärna på mig om det känns bättre.
En sak du missar är att de är skillnad på vad vi konsumeter och sverige behöver vs vad elprodicnterna behöver. Producenterna skiter i hur systemet fungrar bara de kan tjäna pengar. Man har ju byggs vinkraft då de varit lönsamt eftersom de fått massor av bidrag.

Ett bara exempel är ju krigersflak, så snart man tog bort bidragen där så ville de inte bygga den längre.
Frågan är, tror de inte ekonomin går ihop eller är de för att vi redan har tillrräkligt med el i SE4? Ja för mig är svarat uppenbart men jag vet inte vad vinkrafts förespråkarna svara på den frågan. Ge gärna er syn på varför krigers flak inte byggs, tillstånd finns redan.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Airlift skrev: 09 sep 2025 00:34
Marjan skrev: 08 sep 2025 22:05
Say no more.
Det blåser inte god medelvind på verkshöjd nu heller.
Ser med stor oro om hur vi ska lösa denna utmaning under de tio åren fram till 2035 när max 500 MW kärnkraft blir tillgänglig i SE3.

Ska ni även klistra in dessa grafer under efterföljande 15 till 20 år som ni väntar på nya reaktorer?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Say no more.
Ett annat perspektiv.
Tur att vi har låga priser i långa och många perioder, utan sol och vind så hade vi bara haft höga elpriser och höga utsläpp.

Vi hade bara haft ett elpris som baserats på marginalpriset mot fossila bränslen.

Nu får vi gratis bränsle i långa och många perioder under året.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Lerumsexpressen skrev: 09 sep 2025 11:34
Airlift skrev: 09 sep 2025 00:34
Say no more.
Det blåser inte god medelvind på verkshöjd nu heller.
Ser med stor oro om hur vi ska lösa denna utmaning under de tio åren fram till 2035 när max 500 MW kärnkraft blir tillgänglig i SE3.

Ska ni även klistra in dessa grafer under efterföljande 15 till 20 år som ni väntar på nya reaktorer?

Vad tänkte du skulle förbättra situationen? Mer vindkraft? 😆
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Lerumsexpressen skrev: 09 sep 2025 11:47
Say no more.
Ett annat perspektiv.
Tur att vi har låga priser i långa och många perioder, utan sol och vind så hade vi bara haft höga elpriser och höga utsläpp.

Vi hade bara haft ett elpris som baserats på marginalpriset mot fossila bränslen.

Har ”vi”? Titta på siffrorna jag gav dig överst. Hur många juni behöver du, för att kompensera ner februari? Det är liksom som att du inte kan ta in att bara för att det är en månad betyder inte det att den kan ”kvittas” mot en annan pga den ena månaden förbrukar du mycket mer…

Jag undrar vad mer som behövs för man ska välja mer baskraft. Detta är ju bara början. Det kommer bli strängt mycket dyrare i se3 än några 80öre eller vad ni nu tycker är läskigt. Idag är dygnspriset bara 160öre, du behöver ”bara” 2 dagar med 40öre för att komma ner till 80…
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Cherrypicking tror jag har nämnts.

Exakt vilken betydelse har spotpriset några få timmar över ett år i diskussionen över huvudtaget?

Ni har fått statistik över samtliga timmar över året, genomsnittsspotpris i resp elområde, graf över import/export då och nu (fritt fram att välja andra år), hur mycket respektive energislag levererar över året och per timme i resp elområde samt hur mycket respektive energislag levererar under årets tuffaste höglasttimmar vilket rimligen säger något om leveransförmågan. Att vissa energislag levererar mindre under vissa perioder är snarare en fördel; där är både vattenkraft och vindkraft möjliga att dra ned produktionen med. Kärnkraften har planerade och oplanerade stopp som inte alls tar hänsyn till konsumtion eller annan produktion.

Jag är på riktigt förbluffad över de frågor som ställs och hur diskussionen går. Verkligheten är liksom inte alls intressant.

Vad är det om inte religion? Jag tror att det någonstans i forumets regler står att religiösa diskussioner inte skall förekomma och det är svårt att tolka vissa faktaförnekande inlägg som annat än blint religiösa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Och fortfarande har det inte kommit någon realistisk fossilfri lösning för hur vi ska klara oss utan kärnkraft som baskraft.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Klintan skrev:
Och fortfarande har det inte kommit någon realistisk fossilfri lösning för hur vi ska klara oss utan kärnkraft som baskraft.
Bygg ut havsbaserad vindkraft i Kattegatt och Hanöbukten. 400 miljarder får det kosta inkl kabelanslutning. Staten står som garant för 300 miljarder till låg ränta.

Där skulle det inte behövas några prisgarantier heller. Och ”när det inte blåser” faller på sin orimlighet om man tagit till sig vinddata.

Det är en högst realistisk lösning, dessutom mycket snabbare och mer ekonomisk i längden. De pengar som blir över kan investeras i olika former av lagring och automatisk fördelning så att man inte bokar upp effekt och sedan inte använder den. Tänk mer som elbilsladdare; alla 24 har 250kW men det behöver inte vara 6 MW utan kanske bara 2 eller 3 eftersom samtliga inte kräver max effekt hela tiden. Så borde det förstås vara i elnätet rent allmänt. Dvs när jag behöver mina 25A så får jag det, men alla andra tider klarar jag mig med 5. Kan lösas med lokal lagringslösning också. Osv osv.

Oavsett vad man hittar på så är det billigare än kärnkraft, och skillnaden blir större för varje år.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Klintan skrev: 09 sep 2025 15:29
Vilken tidshorisont pratar vi om?
Vad innebär realistisk för dig? Handlar det om kostnader? Tid? Eller vad är realistisk.

Så rackarn lätt att dra svepande kommentarer.

Jag skulle kunna säga, efter alla dessa år med god tid för innovationer och skalfördelar så har kärnkraften inte blivit billigare, bara dyrare.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Airlift skrev: 09 sep 2025 12:35
Say no more.
Ett annat perspektiv.

Har ”vi”? Titta på siffrorna jag gav dig överst. Hur många juni behöver du, för att kompensera ner februari? Det är liksom som att du inte kan ta in att bara för att det är en månad betyder inte det att den kan ”kvittas” mot en annan pga den ena månaden förbrukar du mycket mer…

Jag undrar vad mer som behövs för man ska välja mer baskraft. Detta är ju bara början. Det kommer bli strängt mycket dyrare i se3 än några 80öre eller vad ni nu tycker är läskigt. Idag är dygnspriset bara 160öre, du behöver ”bara” 2 dagar med 40öre för att komma ner till 80…
Månadsmedelpris for the win!!!

Som jag skrev tidigare, tänk om vi inte hade haft vind eller solkraft, då hade vi haft konstant höga priser, så som Polen, Baltstaternas, Irland, Italien, Balkan osv.

Nu räddar den och vattenkraften oss iaf i många och långa perioder.

Din strålande messias kommer först 2035, då i skepnaden av max 500 MW i SE3.
Inte en fullvuxen messias, inte ens i rätt Betlehem.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Tesla ska börja leverera Megapack 3 och nya produkten Megablock, som består av fyra Megapack som kopplas ihop.

Megapack 3 med ökad energikapaciteten till cirka 5 MWh jämfört med 3,9 MWh för Megapack 2
Bättre termisk hantering och att antalet "anslutningar" minskats med 78 %.

Megablock kombinerar fyra Megapack 3 med transformator och ställverk.
Ska göra att installationen ska gå 23 % snabbare, pga mer fabriksmontering istället för att skruva på plats.

Tesla hävdar att Megablock kan leverera 1 GWh på 20 arbetsdagar och erbjuder en hög energitäthet.

Megapack 3 byggs ihop i en ny Megafactory i Houston från och med slutet av 2026, med en årlig produktionskapacitet på 50 GWh.

https://electrek.co/2025/09/08/tesla-un ... egapack-3/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Lerumsexpressen skrev: 09 sep 2025 16:48
Airlift skrev: 09 sep 2025 12:35
Say no more.
Ett annat perspektiv.

Månadsmedelpris for the win!!!

Som jag skrev tidigare, tänk om vi inte hade haft vind eller solkraft, då hade vi haft konstant höga priser, så som Polen, Baltstaternas, Irland, Italien, Balkan osv.

Nu räddar den och vattenkraften oss iaf i många och långa perioder.

Din strålande messias kommer först 2035, då i skepnaden av max 500 MW i SE3.
Inte en fullvuxen messias, inte ens i rätt Betlehem.
Du. Månadspris ftw är ju precis vad siffrorna jag presenterade från SCB handlade om. Det sitter långt inne va?

Edit: Och din idé är att fortsätta sitta på händerna avseende baskraft.
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Lerumsexpressen skrev: 09 sep 2025 16:59
Tesla ska börja leverera Megapack 3 och nya produkten Megablock, som består av fyra Megapack som kopplas ihop.

Megapack 3 med ökad energikapaciteten till cirka 5 MWh jämfört med 3,9 MWh för Megapack 2
Bättre termisk hantering och att antalet "anslutningar" minskats med 78 %.

Megablock kombinerar fyra Megapack 3 med transformator och ställverk.
Ska göra att installationen ska gå 23 % snabbare, pga mer fabriksmontering istället för att skruva på plats.

Tesla hävdar att Megablock kan leverera 1 GWh på 20 arbetsdagar och erbjuder en hög energitäthet.

Megapack 3 byggs ihop i en ny Megafactory i Houston från och med slutet av 2026, med en årlig produktionskapacitet på 50 GWh.

https://electrek.co/2025/09/08/tesla-un ... egapack-3/
Pris? 1500 cykler?
MB CLS AMG
Skriv svar