Det är alltså utslaget på all förbrukning. Så gör vi så på känkraft då med ju;Lerumsexpressen skrev: ↑15 sep 2025 17:46Hur menar du?Airlift skrev: ↑15 sep 2025 14:40Du kan ju börja med att räkna av de där 670 miljarderna som ger dig mer vattenkraft och hur lång tid det tar att räkna bort. Inte så enkelt att ta fram, vilket gör hela jämförelsen svår till extremt svår…Lerumsexpressen skrev: ↑15 sep 2025 13:50Vad är kostnaden för mig i SE3?Airlift skrev: ↑15 sep 2025 11:07Jag har väntat i flera år på vad kostnaderna för vindkraft och slika volatila system är, utifrån helheten.BrooklynS skrev: ↑15 sep 2025 11:03Jag återkommer till trådens ämne och anser att det är viktigare än bostadsort. Lämpligen kan du starta en särskild tråd för bostadsortens betydelse för åsiktsbildningen om du vill diskutera just detta.
När det gäller ämnet i tråden; ”är kärnkraft framtiden” så finns det rimligen mer adekvata utgångspunkter än andra forumisters bostadsort.
Exempelvis data, fakta eller trovärdiga prognoser grundade på dessa. Frånvaron av dylika argument är faktiskt mycket talande.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är väldigt begränsat just på den punkten varvid jämförelserna blir beskedligt låghalta.
Ska du jämföra kraftsystem så är spotpris-diskuseionen meta. Lika mycket som bostadsorten. Trilla den ner nu?
Skulle man presentera att ”nätet behöver förstärkas med XXX miljarder skattekronor nu när vi gått över till ökad volatil effekt, därför är nu överförings och wffektavgifter xx -% av er elkostnad.” Hade såklart debatten varit kort.
Om man ska gå på prognoser du undrar man ju hur i hela Hälsingland det blev som det nu är, med helt skev fördelning mellan produktion och konsumtion, norr till söder…
Jag har presenterat data på månadspriser kontra produktion och där volatilt står sig slätt när det verkligen gäller. Ändå står du på kullen. Hur kommer det sig? Vad mer behöver du? Eller är det en personlig fråga?
Hur mycket kan jag tjäna på att vi har kärnkraft år 2040
2045
2050
Har en årsförbrukning på ca 20 MW, den kan du räkna med.
Ser gärna en lista med kostnadsposterna och uträkning på hur många öre per kWh som dessa poster och alla andra kostnader är, gärna där man kan skilja ut vind och sol.
Ser även gärna även en analys och en faktiskt siffra på om det är värt att lägga tid och energi på.
(Vi har dessa i projekt där varje post har en procentuell siffra som gör att man ser vad man borde fokusera på, att man får mest bang for the buck)
Om jag tar 20 år med samma elförbrukning som idag så blir det 20 öre per kilowattimme i ökade elnätskostnader
Räknar jag med ökningen så som rapporten från 2022 nämner så blir det 13 öre per kilowattimme.
Å då får vi kablarna till nya industrier och arbetstillfällen, ni som gillar arbetsmarknadspolitik.
Och lägg till skatten för att betala kärnkraften, skatten som kommer tas ut för att betala Vattenfall omkring 2 kr per kilowattimme.
Ponera 2MW.
88% tillgänglighet.
Var kommer 2kr ifrån? Vattenfall själva hävdar något annat så sent som i år.
Men kör i vind, vad blir det? 1,4öre påslag på all produktion(140TWh) för att få in dina fantastiska 2kr? Vad kosta elcertifikat på sin tid?
Edit;
Lätt värt i min bok.