Lerumsexpressen skrev: ↑16 sep 2025 22:41
Här står det om elkostnader från befintliga kärnkraftverk
Och vad konsekvenserna blir för Tidöregeringens enögda kärlek till kärnkraft, grattis SE4! Ni kommer få det värre i många år framöver!
”. Alla som nyligen har investerat i sådan elproduktion kommer att förlora satsade pengar. Men även om bolagen som äger sol- och vindelverk skulle gå i konkurs kommer själva verken att tas över av andra och drivas vidare, eftersom de har låga driftkostnader.
Svårare blir det för de gamla kärnreaktorerna. Dessa har kostnader för bränsle, avfall, personal och återkommande reparationsbehov. Förra året hade ägarna till Sveriges kärnkraftverk kostnader på 35-40 öre/kWh, trots att de ursprungliga byggkostnaderna sedan länge är avskrivna. I år ser de ut att bli högre, särskilt för Oskarshamns ägare. Det betyder att ny, subventionerad kärnkraft leder till att gamla reaktorer kommer att stängas tidigare än de skulle om priserna kunnat hållas på den nivå som krävs för att bygga ny, osubventionerad vindkraft på land.”
https://etcel.se/nyheter/skarp-kritik-m ... i-konkurs/
“Om ny kärnkraft subventioneras med ett garanterat pris som täcker dess kostnader, pressas marknadspriset nedåt för alla andra elproducenter. Sol-, vind-, och vattenkraftverk har låga rörliga kostnader”
Här har vi svaret på känkraftsmotståndet i klartext.
Det handlar inte om att bygga ett robust elsystem.
Det handlar om att vinstmaximera på bekostnad av fler.
Ett (1) 2GW kkv producerar mer per år för samma system med elcertifikat mot vad vindkraften gjorde per år under 2003-2017 medan de producerade mindre eller tangerade outputen. 15,4 TWh årligen baserat på en capture rate på 88%, vilket är stax under snitt senaste 30, bara för att vara på säkra sidan och slippa tjat om tillgänglighet.
Till en elcertifikatsavfift, eller ett kärnkraftsstöd om 1,5öre/kWh el förbrukad i Sverige.
Men det slutar inte där! Nej får då får man heller inte glömma att vi betalade många gånger mer än det dubbla i stöd per förbrukad energienhet. Har samlat in datan från ei, enligt nedan tabell.
But wait, there is more; känkraft ökar överföringskapacitet bara genom att existera. Färre stödtjänster behövs!
Så inte nog att vi betala de mer, så fick vi inte mer el..
Ska vi snacka pang för pengarna? Kärnkraft!.
Ska vi blåsa folket? Vindkraft!
Mängden pengar som varit i omlopp under decennier till förmån för vindkraft är svindlande, sett till vilken output det givit..
Var medvetna om att stödet täcker hela 2kr, så även om medelspot riktigt riktigt låg.
För att återkoppla till citatet ovan, vadå? Tycker ni inte om låga elpriser nu? Med en investering om 1,5öre/kWh kan jag alltså sänka min elkostnad, som gör att det kanske rent av blir en vinst för mig? Ojdå!
I’d make that deal, that’s a damn good deal!
Tycker ni elcertifikat stör marknaden? Hm.. finns det kanske då en orsak till att ni vindkraftsförespråkare kallar nedstängning av kärnkraft för en marknadsmässig grund?
Bra! Då kan vi ju stänga ner vindkraft på samma marknadsmässiga grund i mitt förslag då?
You have been made.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG