Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

niklas12

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Lerumsexpressen skrev: 16 sep 2025 20:48
Marjan skrev: 16 sep 2025 19:58
Off Grid Byggaren skrev: 16 sep 2025 19:40
Screenshot_20250916_193922_Chrome.jpg
Lerumsexpressen's vindkraftsparker har minsann visat plus.
Har inte sett ett tecken på bevis som styrker detta.
Som jag skrivit tidigare, det var när jag hade ansvar för dom, det har gått några år nu.
Så dagens elpriser är för låga för all typ av elproduktion.

Med tanke på dessa priser, tror du på allvar att ny kärnkraft kommer gå med vinst utan bidrag?
Och då är vi nära 2 kr/kWh för 500 MW SMR i SE3 år 2035.
Om jag har fel på elkostnader, visa gärna era beräkningar på elkostnader från nya kärnkraftverk?
Jag hänvisar till faktiska kostnader till riktiga projekt.

De 80 öre som står i våra utredningar är bara ett låtsas exempel som flera bolag sagt är orimligt lågt.
Då har vi ju lösningen bara sätt lerumsexpressen som ansvarig så löser sig magiskt alla lönsamhetsproblem :roll:

Eller så öppnar man ögonen och inser att kejsaren är naken
Capture rate för vind och sol kommer bara minska med större andel installerad effekt, och volatiliteten kommer öka.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12

Inlägg av niklas12 »

BrooklynS skrev: 16 sep 2025 10:03
niklas12 skrev:
BrooklynS skrev: 15 sep 2025 06:57
Så problemet är egentligen att det är högre elpris i SE4? Är det därför någon skall bygga en kärnkraftsreaktor för 400 miljarder i SE3?

Logiken haltar en smula, minst sagt. Om det ändå någon gång presenterats ett enda faktabaserat argument för kärnkraft hade det varit enklare att förstå hur man tänker. Nu är det mer fingrar-i-öronen-och-skrika och det är faktiskt inte ett dugg imponerande.

Ja, indelningen i elområden medför olika priser i olika områden. Det var liksom meningen. Liksom sammankopplingen av elnäten i Europa.

Att Ryssland startade krig mot Ukraina och därmed blev otänkbar som energileverantör var det som påverkade elpriserna i SE4 mest 2022 och framåt. Dock sjunkande trend i takt med att alternativen byggts ut.

Frankrikes kärnkraft har därvidlag inte kunnat leverera stabil och billig el utan tvärtom medfört att Frankrike är det land som importerar mest el i Europa då landet lagt äggen i samma korg.

Allt ovan är redovisat med data i tråden men det är sedan länge konstaterat att fakta inte verkar gå in överhuvudtaget.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Var hittar du uppgifter gällande att Frankrike skulle ha högst elimport i Europa ?

De är Europas största exportör av el och håller både Tyskland och Spanien under armarna när vädret inte levererar

https://montel.energy/resources/blog/fr ... of-nations
Det var kanske så, men kärnkraften i Frankrike är drabbad av stora tekniska problem ända sedan 2022 och det enda nya projekt som byggts lider av enorma överkostnader. Skall se var jag hittade databladet.

Hur går det med källan, eller det var bara mer vilda gissningar och påhitt?
Det hade även varit intressant med en källa på vad produktionskostnaden för ny havsbaserad vindkraft i Sverige är vilket jag inte sett ännu.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

niklas12 skrev: 16 sep 2025 21:57
Lerumsexpressen skrev: 16 sep 2025 20:48
Marjan skrev: 16 sep 2025 19:58
Off Grid Byggaren skrev: 16 sep 2025 19:40
Screenshot_20250916_193922_Chrome.jpg
Lerumsexpressen's vindkraftsparker har minsann visat plus.
Har inte sett ett tecken på bevis som styrker detta.
Som jag skrivit tidigare, det var när jag hade ansvar för dom, det har gått några år nu.
Så dagens elpriser är för låga för all typ av elproduktion.

Med tanke på dessa priser, tror du på allvar att ny kärnkraft kommer gå med vinst utan bidrag?
Och då är vi nära 2 kr/kWh för 500 MW SMR i SE3 år 2035.
Om jag har fel på elkostnader, visa gärna era beräkningar på elkostnader från nya kärnkraftverk?
Jag hänvisar till faktiska kostnader till riktiga projekt.

De 80 öre som står i våra utredningar är bara ett låtsas exempel som flera bolag sagt är orimligt lågt.
Då har vi ju lösningen bara sätt lerumsexpressen som ansvarig så löser sig magiskt alla lönsamhetsproblem :roll:

Eller så öppnar man ögonen och inser att kejsaren är naken
Capture rate för vind och sol kommer bara minska med större andel installerad effekt, och volatiliteten kommer öka.
Du är bara löjlig, synd att du måste gå på personangrepp.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Här står det om elkostnader från befintliga kärnkraftverk
Och vad konsekvenserna blir för Tidöregeringens enögda kärlek till kärnkraft, grattis SE4! Ni kommer få det värre i många år framöver!

”Om ny kärnkraft subventioneras med ett garanterat pris som täcker dess kostnader, pressas marknadspriset nedåt för alla andra elproducenter. Sol-, vind-, och vattenkraftverk har låga rörliga kostnader. Alla som nyligen har investerat i sådan elproduktion kommer att förlora satsade pengar. Men även om bolagen som äger sol- och vindelverk skulle gå i konkurs kommer själva verken att tas över av andra och drivas vidare, eftersom de har låga driftkostnader.Svårare blir det för de gamla kärnreaktorerna. Dessa har kostnader för bränsle, avfall, personal och återkommande reparationsbehov. Förra året hade ägarna till Sveriges kärnkraftverk kostnader på 35-40 öre/kWh, trots att de ursprungliga byggkostnaderna sedan länge är avskrivna. I år ser de ut att bli högre, särskilt för Oskarshamns ägare. Det betyder att ny, subventionerad kärnkraft leder till att gamla reaktorer kommer att stängas tidigare än de skulle om priserna kunnat hållas på den nivå som krävs för att bygga ny, osubventionerad vindkraft på land.”

https://etcel.se/nyheter/skarp-kritik-m ... i-konkurs/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

niklas12 skrev:
BrooklynS skrev: 16 sep 2025 10:03
niklas12 skrev:
BrooklynS skrev: 15 sep 2025 06:57
Så problemet är egentligen att det är högre elpris i SE4? Är det därför någon skall bygga en kärnkraftsreaktor för 400 miljarder i SE3?

Logiken haltar en smula, minst sagt. Om det ändå någon gång presenterats ett enda faktabaserat argument för kärnkraft hade det varit enklare att förstå hur man tänker. Nu är det mer fingrar-i-öronen-och-skrika och det är faktiskt inte ett dugg imponerande.

Ja, indelningen i elområden medför olika priser i olika områden. Det var liksom meningen. Liksom sammankopplingen av elnäten i Europa.

Att Ryssland startade krig mot Ukraina och därmed blev otänkbar som energileverantör var det som påverkade elpriserna i SE4 mest 2022 och framåt. Dock sjunkande trend i takt med att alternativen byggts ut.

Frankrikes kärnkraft har därvidlag inte kunnat leverera stabil och billig el utan tvärtom medfört att Frankrike är det land som importerar mest el i Europa då landet lagt äggen i samma korg.

Allt ovan är redovisat med data i tråden men det är sedan länge konstaterat att fakta inte verkar gå in överhuvudtaget.

Var hittar du uppgifter gällande att Frankrike skulle ha högst elimport i Europa ?

De är Europas största exportör av el och håller både Tyskland och Spanien under armarna när vädret inte levererar

https://montel.energy/resources/blog/fr ... of-nations
Det var kanske så, men kärnkraften i Frankrike är drabbad av stora tekniska problem ända sedan 2022 och det enda nya projekt som byggts lider av enorma överkostnader. Skall se var jag hittade databladet.

Hur går det med källan, eller det var bara mer vilda gissningar och påhitt?
Det hade även varit intressant med en källa på vad produktionskostnaden för ny havsbaserad vindkraft i Sverige är vilket jag inte sett ännu.
Jag får backa lite där, det var under perioden då den ”väderoberoende” kärnkraften blev tvungen att stänga pga väder.

Till kostnaden då, som är själva grundproblemet med kärnkraften. Jämför elpriserna mellan Frankrike och Sverige över tid.

https://euenergy.live

https://storage.googleapis.com/emb-prod ... onthly.csv

Det här är gammal kärnkraft. Ny kärnkraft är väsentligt dyrare, så länge vi inte rör oss med vilda gissningar och påhitt - vilket verkar vara enda möjligheten till att få ny kärnkraft att framstå som billig.

Det finns således ingenting som tyder på att kärnkraft skulle innebära lägre pris på el, såvida man inte är djupt kärnkraftsreligiös.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Lerumsexpressen skrev: 16 sep 2025 22:41
Här står det om elkostnader från befintliga kärnkraftverk
Och vad konsekvenserna blir för Tidöregeringens enögda kärlek till kärnkraft, grattis SE4! Ni kommer få det värre i många år framöver!

”. Alla som nyligen har investerat i sådan elproduktion kommer att förlora satsade pengar. Men även om bolagen som äger sol- och vindelverk skulle gå i konkurs kommer själva verken att tas över av andra och drivas vidare, eftersom de har låga driftkostnader.Svårare blir det för de gamla kärnreaktorerna. Dessa har kostnader för bränsle, avfall, personal och återkommande reparationsbehov. Förra året hade ägarna till Sveriges kärnkraftverk kostnader på 35-40 öre/kWh, trots att de ursprungliga byggkostnaderna sedan länge är avskrivna. I år ser de ut att bli högre, särskilt för Oskarshamns ägare. Det betyder att ny, subventionerad kärnkraft leder till att gamla reaktorer kommer att stängas tidigare än de skulle om priserna kunnat hållas på den nivå som krävs för att bygga ny, osubventionerad vindkraft på land.”

https://etcel.se/nyheter/skarp-kritik-m ... i-konkurs/
“Om ny kärnkraft subventioneras med ett garanterat pris som täcker dess kostnader, pressas marknadspriset nedåt för alla andra elproducenter. Sol-, vind-, och vattenkraftverk har låga rörliga kostnader”

Här har vi svaret på känkraftsmotståndet i klartext.

Det handlar inte om att bygga ett robust elsystem.

Det handlar om att vinstmaximera på bekostnad av fler.

Ett (1) 2GW kkv producerar mer per år för samma system med elcertifikat mot vad vindkraften gjorde per år under 2003-2017 medan de producerade mindre eller tangerade outputen. 15,4 TWh årligen baserat på en capture rate på 88%, vilket är stax under snitt senaste 30, bara för att vara på säkra sidan och slippa tjat om tillgänglighet.
Till en elcertifikatsavfift, eller ett kärnkraftsstöd om 1,5öre/kWh el förbrukad i Sverige.

Men det slutar inte där! Nej får då får man heller inte glömma att vi betalade många gånger mer än det dubbla i stöd per förbrukad energienhet. Har samlat in datan från ei, enligt nedan tabell.
IMG_8796.jpeg
But wait, there is more; känkraft ökar överföringskapacitet bara genom att existera. Färre stödtjänster behövs!

Så inte nog att vi betala de mer, så fick vi inte mer el..

Ska vi snacka pang för pengarna? Kärnkraft!.

Ska vi blåsa folket? Vindkraft!

Mängden pengar som varit i omlopp under decennier till förmån för vindkraft är svindlande, sett till vilken output det givit..

Var medvetna om att stödet täcker hela 2kr, så även om medelspot riktigt riktigt låg.

För att återkoppla till citatet ovan, vadå? Tycker ni inte om låga elpriser nu? Med en investering om 1,5öre/kWh kan jag alltså sänka min elkostnad, som gör att det kanske rent av blir en vinst för mig? Ojdå!
I’d make that deal, that’s a damn good deal!

Tycker ni elcertifikat stör marknaden? Hm.. finns det kanske då en orsak till att ni vindkraftsförespråkare kallar nedstängning av kärnkraft för en marknadsmässig grund?

Bra! Då kan vi ju stänga ner vindkraft på samma marknadsmässiga grund i mitt förslag då?

You have been made.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar