Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

niklas12

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

pefreli skrev: 29 okt 2025 22:30
niklas12 skrev: 29 okt 2025 20:50
pefreli skrev: 29 okt 2025 20:30
Tipsar om denna podd med Lina Göransson (elsystemforskare på Chalmers) för den som vill utöka sin kunskap om det svenska elsystemet.

https://spotify.link/OWd3qlYSRXb
Lisa Göransson antar jag att du menar, samma Lisa som tog fram detta 100% förnybara alternativ som totalsågades och bygger på storskalig utbyggnad av kärnkraft i bl.a. Tyskland

En kommentar till rapporten från sakkunniga

”Inte bara en utopisk vision, utan en fantasi som bortser från kritiska faktorer som finansiell hållbarhet och realistiska prismodeller för energisektorn”

https://www.tn.se/naringsliv/31680/expe ... n-fantasi/
1. Lyssna på podden så kommer du inse att den länk du skickat (från 2023) saknar relevans.

2. Kan du ge mig NÅGRA namn på svenska forskare inom det aktuella ämnesområdet som du litar på?

Eller är det så att det fortfarande ekar tomt?
1. Det bygger på precis den rapport jag nämnde den ligger tom med som länk i Podden.
Sen är det ju intressant att även i deras scenarion räknar man med kärnkraft som en viktig del framtiden men att lita blint på att vi ska livstidsförlänga befintliga kärnkraftverk långt över sin tekniska livslängd är väldigt naivt.

Vi behöver planera för ny kärnkraft både för att utöka produktionen men även på sikt för att ersätta befintliga reaktorer.

2. Du har fått flertalet exempel tidigare men
Tex Per Fahlen professor emeritus, Energi & Miljö på Chalmers tekniska högskola.

Mats Nilsson, elanalytiker och docent i nationalekonomi vid Södertörns högskola
Osv osv
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

niklas12 skrev: 30 okt 2025 08:40
Tipsar om denna podd med Lina Göransson (elsystemforskare på Chalmers) för den som vill utöka sin kunskap om det svenska elsystemet.

Lisa Göransson antar jag att du menar, samma Lisa som tog fram detta 100% förnybara alternativ som totalsågades och bygger på storskalig utbyggnad av kärnkraft i bl.a. Tyskland

”Inte bara en utopisk vision, utan en fantasi som bortser från kritiska faktorer som finansiell hållbarhet och realistiska prismodeller för energisektorn”

1. Lyssna på podden så kommer du inse att den länk du skickat (från 2023) saknar relevans.

2. Kan du ge mig NÅGRA namn på svenska forskare inom det aktuella ämnesområdet som du litar på?

1. Det bygger på precis den rapport jag nämnde den ligger tom med som länk i Podden.
Sen är det ju intressant att även i deras scenarion räknar man med kärnkraft som en viktig del framtiden men att lita blint på att vi ska livstidsförlänga befintliga kärnkraftverk långt över sin tekniska livslängd är väldigt naivt.

Vi behöver planera för ny kärnkraft både för att utöka produktionen men även på sikt för att ersätta befintliga reaktorer.

Tex Per Fahlen professor emeritus, Energi & Miljö på Chalmers tekniska högskola.

Osv osv
Bra att du vaskat fram någon du litar på.

Pensionären Per Fahlen, snart 80 år fyllda, är ”sakkunnig” i organisationen Motvind Sverige. Det skulle man ju kunna tycka avslöjar en viss opartiskhet i frågan…

MEN utifrån sin bakgrund som professor i ett för sakfrågan relevant område så borde han ändå kvala in som kunnig i ämnet vi pratar om. Så där ger jag dig rätt.

Elanalytikern Mats kvalar dessvärre inte in på denna kompetens-nivå. Han sällar sig till en bred skara tyckare på båda sidor. Om än något högre upp än den nivå de flesta på detta forum befinner sig på.

Men vad säger du då om nedan forskare? Du behöver inte kommentera Kåberger och Söder för dem vet jag redan att du inte har förtroende för.

Anna Krook-Riekkola, professor i energiteknik, Luleå tekniska universitet

Lars J Nilsson, professor i miljö- och energisystem, Lunds tekniska högskola

Lennart Söder, professor i elektriska energisystem, Kungliga tekniska högskolan

Mikael Amelin, professor i elektriska energisystem, Kungliga tekniska högskolan

Ola Carlson, biträdande professor i elkraftteknik, Chalmers tekniska högskola

Per Lundqvist, professor i energiteknik, Kungliga tekniska högskolan

Tomas Kåberger, professor i industriell energipolicy, Chalmers tekniska högskola

Är det inte rimligt att deras ord väger betydligt tyngre än Per Fahlen och Mats elanalytiker?

https://www.svd.se/a/kwAXEQ/energiminis ... r-forskare
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
niklas12

Inlägg av niklas12 »

pefreli skrev: 30 okt 2025 15:20
niklas12 skrev: 30 okt 2025 08:40

Osv osv
Bra att du vaskat fram någon du litar på.

Pensionären Per Fahlen, snart 80 år fyllda, är ”sakkunnig” i organisationen Motvind Sverige. Det skulle man ju kunna tycka avslöjar en viss opartiskhet i frågan…

MEN utifrån sin bakgrund som professor i ett för sakfrågan relevant område så borde han ändå kvala in som kunnig i ämnet vi pratar om. Så där ger jag dig rätt.

Elanalytikern Mats kvalar dessvärre inte in på denna kompetens-nivå. Han sällar sig till en bred skara tyckare på båda sidor. Om än något högre upp än den nivå de flesta på detta forum befinner sig på.

Men vad säger du då om nedan forskare? Du behöver inte kommentera Kåberger och Söder för dem vet jag redan att du inte har förtroende för.

Anna Krook-Riekkola, professor i energiteknik, Luleå tekniska universitet

Lars J Nilsson, professor i miljö- och energisystem, Lunds tekniska högskola

Lennart Söder, professor i elektriska energisystem, Kungliga tekniska högskolan

Mikael Amelin, professor i elektriska energisystem, Kungliga tekniska högskolan

Ola Carlson, biträdande professor i elkraftteknik, Chalmers tekniska högskola

Per Lundqvist, professor i energiteknik, Kungliga tekniska högskolan

Tomas Kåberger, professor i industriell energipolicy, Chalmers tekniska högskola

Är det inte rimligt att deras ord väger betydligt tyngre än Per Fahlen och Mats elanalytiker?

https://www.svd.se/a/kwAXEQ/energiminis ... r-forskare
Jag har ingen aning vad som står i artikeln då det är betalvägg.
Men om jag tittar på titlarna verkar ingen ha någon ekonomisk bakgrund, att det skulle fungera rent tekniskt med ett 100% väderberoende elsystem tvivlar jag inte på det skulle bara bli onödigt dyrt och ostabilt.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Märkligt att Kåberger alltid dyker upp. Lika säkert som Greider i Aktuellt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar