Med svensk Tesla i Norge

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Tjell »

Planerar resa (hem) till Norge men blir extremt förvirrad av hur och vad med laddning.... Måste läsa på noga innan vi drar!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Tjell skrev:
Planerar resa (hem) till Norge men blir extremt förvirrad av hur och vad med laddning.... Måste läsa på noga innan vi drar!
Typ 2 och Supercharger funkar ju alltid och det finns en hel del av bägge i Norge. Det som troligen strular och inte kommer fungera är enfas Schuko tillsammans med svensk (rättare sagt icke-norsk) UMC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Remuz »

Nu är jag på djupt vatten men om jag har en 32A 5polig kontakt på min umc så måste jag väl inte säkra av en 16A->32A konverterare? Åt andra hållet är givet, Dvs om jag har 16A på min umc men 32A->16A konvertering innan.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

16A->32A för UMC bör inte behöva säkring nej. UMC:n drar ju max 16A vilket inte är några problem för 32A CEE.

Är det en Wall Connector som kan dra 32A och har 32A-kontakt så måste den säkras ner om man vill koppla den till 16A-uttag (CEE eller Schuko).

Det är I alla fall så jag uppfattar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av mickeisol »

Svenssons skrev:
16A->32A för UMC bör inte behöva säkring nej. UMC:n drar ju max 16A vilket inte är några problem för 32A CEE.

Är det en Wall Connector som kan dra 32A och har 32A-kontakt så måste den säkras ner om man vill koppla den till 16A-uttag (CEE eller Schuko).

Det är I alla fall så jag uppfattar det som.
Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.

Ifall man gör en adapter från umc till ett 32A uttag, och det blir nåt fel på umc:en (kortslutning eller så), så blir det ju en större smäll innan 32A säkringarna går.
Men jag förstår inte att det ska ha någon betydelse.
Ifall man jämför med schuko som kan vara säkrad med 6,10,16 A, där är det ju säkrast att köra med 6A ifall man inte kommer åt att enkelt byta säkring (eller återsälla).
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

mickeisol skrev:

Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.
Alla adaptrar jag hittar på större webbutiker för 32A till 16A har ju säkring men ingen av de adaptrar från 16A till 32A har någon säkring. Visst borde säkringen utlösa men 16A-uttaget och troligen inte heller kablarna är ju konstruerade för mer än 16A vilket kan göra att det är dessa som ryker före säkringen i värsta fall.

Exempel på 32A->16A avsäkrat:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022
https://www.elbutik.se/product.html/byg ... ry_id=2136


Exempel på 16A->32A som inte är avsäkrade:
http://www.grunda.se/products/wc1018730 ... bel-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022

Menar du att butikerna säljer olagliga kablar? Som jag fattar det så ska det inte vara möjligt att koppla in en apparat som kan dra mer ström än vad kontakten är avsedd för. Schuko och 16A CEE är avsedda för max 16A så det skall inte vara fysiskt möjligt att koppla in något som kan dra 32A till dessa. Att koppla in något som kan dra 16A i ett 32A-uttag är ju ingen fara. Det är apparaten som styr hur mycket ström som går genom kontakten, inte kontakten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
mickeisol skrev:

Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.
Alla adaptrar jag hittar på större webbutiker för 32A till 16A har ju säkring men ingen av de adaptrar från 16A till 32A har någon säkring. Visst borde säkringen utlösa men 16A-uttaget och troligen inte heller kablarna är ju konstruerade för mer än 16A vilket kan göra att det är dessa som ryker före säkringen i värsta fall.

Exempel på 32A->16A avsäkrat:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022
https://www.elbutik.se/product.html/byg ... ry_id=2136


Exempel på 16A->32A som inte är avsäkrade:
http://www.grunda.se/products/wc1018730 ... bel-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022

Menar du att butikerna säljer olagliga kablar? Som jag fattar det så ska det inte vara möjligt att koppla in en apparat som kan dra mer ström än vad kontakten är avsedd för. Schuko och 16A CEE är avsedda för max 16A så det skall inte vara fysiskt möjligt att koppla in något som kan dra 32A till dessa. Att koppla in något som kan dra 16A i ett 32A-uttag är ju ingen fara. Det är apparaten som styr hur mycket ström som går genom kontakten, inte kontakten.
Jag förstår dig men kopplingar är till för att skydda utrustningen i andra ändan
Så 32A till 16A behöver ingen säkring då utrustningen som har 16A koppling ska inte dra mer än 16A
Åt andra hållet är det värre
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
mickeisol skrev:

Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.
Alla adaptrar jag hittar på större webbutiker för 32A till 16A har ju säkring men ingen av de adaptrar från 16A till 32A har någon säkring. Visst borde säkringen utlösa men 16A-uttaget och troligen inte heller kablarna är ju konstruerade för mer än 16A vilket kan göra att det är dessa som ryker före säkringen i värsta fall.

Exempel på 32A->16A avsäkrat:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022
https://www.elbutik.se/product.html/byg ... ry_id=2136


Exempel på 16A->32A som inte är avsäkrade:
http://www.grunda.se/products/wc1018730 ... bel-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022

Menar du att butikerna säljer olagliga kablar? Som jag fattar det så ska det inte vara möjligt att koppla in en apparat som kan dra mer ström än vad kontakten är avsedd för. Schuko och 16A CEE är avsedda för max 16A så det skall inte vara fysiskt möjligt att koppla in något som kan dra 32A till dessa. Att koppla in något som kan dra 16A i ett 32A-uttag är ju ingen fara. Det är apparaten som styr hur mycket ström som går genom kontakten, inte kontakten.
Jag förstår dig men kopplingar är till för att skydda utrustningen i andra ändan
Så 32A till 16A behöver ingen säkring då utrustningen som har 16A koppling ska inte dra mer än 16A
Åt andra hållet är det värre
32A till 16A är ju den som behöver säkring, se övergångarna ovan. Om man kan koppla in en laddbox som har 32A-kontakt till ett 16A-uttag så måste övergången vara avsäkrad. Åt andra hållet är det ingen fara.

Jag kan hitta många fler exempel än de ovan men jag kan inte hitta ett endaste exempel på motsatsen förutom möjligtvis bilder på hemmapulare som gjort egna kablar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Allt som ska kunna kopplas in på ett 16 A uttag måste vara avsäkrat för 16 A. Det ska aldrig gå att dra 32 A genom ett sådant. Om man kan koppla en 32 A WC till ett 16A uttag, måste man se till att att det inte kan gå 32A i 16 A uttag med tillhörande för klena ledningar. Capice ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
mickeisol skrev:

Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.
Alla adaptrar jag hittar på större webbutiker för 32A till 16A har ju säkring men ingen av de adaptrar från 16A till 32A har någon säkring. Visst borde säkringen utlösa men 16A-uttaget och troligen inte heller kablarna är ju konstruerade för mer än 16A vilket kan göra att det är dessa som ryker före säkringen i värsta fall.

Exempel på 32A->16A avsäkrat:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022
https://www.elbutik.se/product.html/byg ... ry_id=2136


Exempel på 16A->32A som inte är avsäkrade:
http://www.grunda.se/products/wc1018730 ... bel-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022

Menar du att butikerna säljer olagliga kablar? Som jag fattar det så ska det inte vara möjligt att koppla in en apparat som kan dra mer ström än vad kontakten är avsedd för. Schuko och 16A CEE är avsedda för max 16A så det skall inte vara fysiskt möjligt att koppla in något som kan dra 32A till dessa. Att koppla in något som kan dra 16A i ett 32A-uttag är ju ingen fara. Det är apparaten som styr hur mycket ström som går genom kontakten, inte kontakten.
Jag förstår dig men kopplingar är till för att skydda utrustningen i andra ändan
Så 32A till 16A behöver ingen säkring då utrustningen som har 16A koppling ska inte dra mer än 16A
Åt andra hållet är det värre
Problemet är ju att bara att även om utrustningen SKA dra max 16A så kan den ju ff dra mycket mer om den går sönder,
och då ska en säkring på 16A lösa ut för annars kan det bli väldans tråkigt sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Bjelke »

Däremot kan man ju undra, som vi skrev för nåt år sedan, hur det kan komma sig att det finns 16A-adaptrar med vanliga
stickproppsuttag på utan att det sitter en egen 10A säkringen på det uttaget... Jag har flera såna här (till Leafen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:

Problemet är ju att bara att även om utrustningen SKA dra max 16A så kan den ju ff dra mycket mer om den går sönder,
och då ska en säkring på 16A lösa ut för annars kan det bli väldans tråkigt sas...
Japp, detta gäller ju all utrustning och inte enbart vid 16A och är en annan sak än adaptrar mellan 32A CEE och 16A CEE.
Bjelke skrev:
Däremot kan man ju undra, som vi skrev för nåt år sedan, hur det kan komma sig att det finns 16A-adaptrar med vanliga
stickproppsuttag på utan att det sitter en egen 10A säkringen på det uttaget... Jag har flera såna här (till Leafen)...
Problemet är väl att Schuko-uttag kan vara anpassat för allt mellan 10A till 16A med samma stickkontakt. Det finns Schukouttag som har 16A-säkring, uttag konstruerat för 16A och kablar som ska klara av 16A samtidigt som det finns Schukouttag som bara klarar av 10A med kablar som inte klarar av mycket mer än 10A. Inga fysiska problem att koppla in en laddbox som kontinuerligt kan dra 16A från ett sådant uttag dock. Jag tror detta är orsaken varför Tesla valt att begränsa Schuko till 13A även ifall en del Schuko kan ge 16A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Allt som ska kunna kopplas in på ett 16 A uttag måste vara avsäkrat för 16 A. Det ska aldrig gå att dra 32 A genom ett sådant. Om man kan koppla en 32 A WC till ett 16A uttag, måste man se till att att det inte kan gå 32A i 16 A uttag med tillhörande för klena ledningar. Capice ?
Lätt förvirrad tråd, jag hoppades på att en "riktig" elektriker el dyl skulle hoppa in och reda ut detta en gång för alla, det verkar dock inte ske :)

Min lekmannaåsikt är dock att det alltid måste vara ok att koppla in 32A kontakt till 16A uttag, dvs enligt "Svenssons" resonemang tidigare i tråden.

Med "Gustafsson"s resonemang enligt ovan så skulle ju i praktiken varje pryl (lampa, strykjärn, lödpenna, elvisp) behöva ha en säkring, det har iaf inte mina :D

Det är väl ändå säkringen före uttaget som garanterar att inte mer ström dras än vad ledningarna klarar? Det går ju t.ex. alldeles utmärkt att koppla in en 16A (osäkrad) last till ett 10A uttag, men då går ju säkringen i skåpet. Eller tänker jag fel här?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Precis så är det ju, du kan koppla in utrustning som drar 32 A i en 16 A uttag ex vis på en skarvsladd för 16 A, men drar utrustningen 32 A ska säkringen gå.
Om du före din 16A skarvsladd har en 32 A ledning utan efterföljande säkring ( vilket adaptrarna från exvis Conrad har) kan du dra 32 A genom din 16A ledning och då har du en väldigt varm ledning i bästa fall.
Det är därför du måste ha säkring i en 32->16 A adapter, men inte tvärt om.
För att förtydliga: 32 A vid stömkällan, 16 vid förbrukaren, då ska du ha en 16A säkring i övergången mellan 32 A kontakt och 16A kontakt
Editerad x flera
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Hittade lite fler som håller med mig (i andra forum om ljud och bild etc):

"Den första adaptern 32A hane till 16A hona så måste du ha avsäkrat
Den andra adaptern 16A hane till 32A hona behöver inte vara avsäkrat"

och följande:

"Att använda större don till lägre strömstyrkor är ok, aldrig tvärt om"

Alltså:
1. för att koppla 16A kontakt till 32A uttag krävs en avsäkrad adapter
2. för att koppla 32A kontakt till 16A uttag krävs inte avsäkrad adapter

Ska vi rösta ? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:

Min lekmannaåsikt är dock att det alltid måste vara ok att koppla in 32A kontakt till 16A uttag, dvs enligt "Svenssons" resonemang tidigare i tråden.

Med "Gustafsson"s resonemang enligt ovan så skulle ju i praktiken varje pryl (lampa, strykjärn, lödpenna, elvisp) behöva ha en säkring, det har iaf inte mina :D
Fast jag hävdar att när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag så måste övergången vara avsäkrad till 16A. Jag kan dock ha fel och misstolkat det hela.

I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
fth skrev:
I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
Jo, jag tänkte också på det faktiskt, t.om reseadaptrar GB till Schuko brukar ha en säkring, det kanske är vi i Sverige som lever farligt :-)

Annars blev jag bara mer förvirrad nu, jag tolkade dina tidigare inlägg som att du ansåg att man inte behöver säkring när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
fth skrev:

Min lekmannaåsikt är dock att det alltid måste vara ok att koppla in 32A kontakt till 16A uttag, dvs enligt "Svenssons" resonemang tidigare i tråden.

Med "Gustafsson"s resonemang enligt ovan så skulle ju i praktiken varje pryl (lampa, strykjärn, lödpenna, elvisp) behöva ha en säkring, det har iaf inte mina :D
Fast jag hävdar att när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag så måste övergången vara avsäkrad till 16A. Jag kan dock ha fel och misstolkat det hela.

I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
Det är de ju ! Det är ju det man har proppskåpet till. Så fort det går högre ström än vad ditt uttag är gjort för så går proppen. Du behöver inte ha två likadana säkringar på varje sida av din sladd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Jag har för övrigt köpt en sådan här laddbox just för att kunna ladda i alla typer av nät:
http://www.ladesystemtechnik.de/ev-plug ... b3200r-140

Den har som synes 32A kontakt, jag köpte då även en uppsättning adapters till 32A handske:
http://www.ladesystemtechnik.de/ev-plug ... -teilig-54

Ingen av dessa är som synes avsäkrade.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev:
Hittade lite fler som håller med mig (i andra forum om ljud och bild etc):

"Den första adaptern 32A hane till 16A hona så måste du ha avsäkrat
Den andra adaptern 16A hane till 32A hona behöver inte vara avsäkrat"

och följande:

"Att använda större don till lägre strömstyrkor är ok, aldrig tvärt om"

Alltså:
1. för att koppla 16A kontakt till 32A uttag krävs en avsäkrad adapter
2. för att koppla 32A kontakt till 16A uttag krävs inte avsäkrad adapter

Ska vi rösta ? :D

/fth
Det är det jag skriver...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Det är de ju ! Det är ju det man har proppskåpet till. Så fort det går högre ström än vad ditt uttag är gjort för så går proppen. Du behöver inte ha två likadana säkringar på varje sida av din sladd.
Japp, Du har rätt. Det viktiga är att det aldrig går en högre ström i en kabel som inte är avsedd för det. Skulle man koppla in 16A strömförbrukare med kablar avsedda för 16A på 32A strömuttag så finns risken om inte övergången är avsäkrad. Jag blandade ihop förbrukare och strömkälla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Det är de ju ! Det är ju det man har proppskåpet till. Så fort det går högre ström än vad ditt uttag är gjort för så går proppen. Du behöver inte ha två likadana säkringar på varje sida av din sladd.
Precis, och alltså inte heller någon säkring när du kopplar 32A last till 16A uttag :-)

En avsäkrad 16A hane till 32A hona skulle väl bara i onödan dubblera den befintliga 16A säkringen före uttaget?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
Jo, jag tänkte också på det faktiskt, t.om reseadaptrar GB till Schuko brukar ha en säkring, det kanske är vi i Sverige som lever farligt :-)

Annars blev jag bara mer förvirrad nu, jag tolkade dina tidigare inlägg som att du ansåg att man inte behöver säkring när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag?

/fth
Säkringen i Storbritannien fyller samma funktion, varje stickpropp är egentligen en övergång från högre strömkälla till apparater som normalt förbrukar 13A. Avsäkringen är alltså till för att skydda kabeln till strömförbrukaren.

https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_ ... ypes#Fuses

Jag tänkte fel på källa och förbrukare vilket helt klart ledde till förvirring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Avsäkringen är alltså till för att skydda kabeln till strömförbrukaren.
Känns som en rätt vettig standard, undrar varför det inte är ett krav i Sverige?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av helix »

Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Skriv svar