Ett bra inlägg, mati, men en rättelse: du glömde att mega ligger mellan kilo och giga Att hämta 1,2 GW från bensintanken hade varit en bedrift och skulle innebära att bilen skulle dra ca 39 liter bensin per sekund.
Sant, jag kom på det nu vid fikabordet. Har rättat till det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men hur är det med en bensinmotor då? Anta samma effektuttag på 300kW (en kraftig bensinmotor alltså), men en verkningsgrad på enbart 25%. Dvs man måste hämta 1,2MW (!) från bensintanken för att motorn ska leverera 300kW, resten på 0,9MW blir värme. Det är galet mycket värme. Ett mindre värmekraftverk som ska kylas bort. Även bensinbilar med mindre motor genererar massor med värme. Att det ändå fungerar beror helt enkelt på att bilarna är konstruerade för att kunna kyla bort den otroligt stora värmeförlusten som förbränningsmotorn medför.
En "fördel" för bensinmotorn är väl då att ca 50% av energin försvinner ut i avgaserna. Finns lite olika versioner av sanningen om hur många % det rör sig om men det är i alla fall en väsentlig del. Luktar gott gör det också..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Så kommer man åt värme problemet med att spolarna skapar värme i stället för magnetfält så skulle en elmotor kunna ha en konstant värkningsgrad. Det skulle i sin tur medföra extremt förbättrad räckvid. Antagligen orkar inte räkna men säkert i tesla fall betyda körsträckor över 100mil med dom batterina som finns i dag. Och det är väldigt intresant även för familje bilar. Deta är doch tveksamt om man kan lösa.
Snälla MR Sharp Angle, försök i alla fall att stava rätt. Det stavas "Verkningsgrad", står med "ä" tre gånger och "intressant" stavas med två "s". Bagateller i och för sig men när innehållet i inlägget gränsar till det obegripliga blir trovärdigheten klart lidande!
Kan det vara så (med tanke på skrivkunnigheten) att Mr Sharp Angel och "webbfenomenet" Gustav T är släkt? Eller rentav SAMMA PERSON!
känns mycket möjligt ja speciellt när det som nu dyker upp folk som aldrig skrivit nåt förr, men helt plötsligt kastar sig in i samma debatt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Så kommer man åt värme problemet med att spolarna skapar värme i stället för magnetfält så skulle en elmotor kunna ha en konstant värkningsgrad. Det skulle i sin tur medföra extremt förbättrad räckvid. Antagligen orkar inte räkna men säkert i tesla fall betyda körsträckor över 100mil med dom batterina som finns i dag. Och det är väldigt intresant även för familje bilar. Deta är doch tveksamt om man kan lösa.
Snälla MR Sharp Angle, försök i alla fall att stava rätt. Det stavas "Verkningsgrad", står med "ä" tre gånger och "intressant" stavas med två "s". Bagateller i och för sig men när innehållet i inlägget gränsar till det obegripliga blir trovärdigheten klart lidande!
Kan det vara så (med tanke på skrivkunnigheten) att Mr Sharp Angel och "webbfenomenet" Gustav T är släkt? Eller rentav SAMMA PERSON!
Nej, det tror jag inte man bör misstänka, åtminstone inte på den grunden. Gustav skriver väldigt slarvigt medan Mrsharpangel stavar riktigt dåligt. Det är olika saker, och deras språkbruk ser inte alls likadant ut.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vill egentligen inte ge mig i denna debatt men kan inte låta bli växellådan...
En gång utan växellåda, alltid utan växellåda. Det är en ynnest att slippa den.
Skulle aldrig någonsin byta till mig extra acceleration mot en växellåda som rycker och håller på.
Låt växellådor vila i frid bland mekaniska räknemaskiner och tändkulemotorer.
Trevliga på museum och bland nördiga entusiaster, men inget för vanligt folk att ha i vardagen.
En bump på denna roliga tråd. Vår egen nyhetssektion har med intervjun av Christian von k egna tesla P+ . Hör ingen kritik här och den jämförs mot i3 .
En bump på denna roliga tråd. Vår egen nyhetssektion har med intervjun av Christian von k egna tesla P+ . Hör ingen kritik här och den jämförs mot i3 .
En bump på denna roliga tråd. Vår egen nyhetssektion har med intervjun av Christian von k egna tesla P+ . Hör ingen kritik här och den jämförs mot i3 .