Tillverkningskostnader

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Tillverkningskostnader

Inlägg av Pontus »

Vet man vad skillnaderna är i tillverkningskostnaderna mellan elbilar och bensinare? När jag nu bläddrade förbi tv avsnittet där de visar tillverkningen av en model s kan jag inte hjälpa att tycka att det är betydligt färre monteringsmoment på en elbil. Så frågan är väl det finns siffror på materialkostnad och monteringskostnad för en model s resp. en bensinbil?
Det borde vara stora skillnader.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av Henrik »

Aluminium.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av Jojo »

Henrik skrev:
Aluminium.
Nja, inga nyheter precis. Alla mina tre bilar här på gården är byggda i aluminium och de är inga nya modeller direkt (den modernaste är 15 år gammal nu) och inte är de el-bilar heller.
Cheers
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av Henrik »

Står för 28 % av priset på Model S.

Inte den största delen av kostnaden dock.

Eftersom jag var hos Peter på Tesla som jobbar med alla delar i bilen (aka supply chain) så kan jag distrubrera ut alla priser för alla delar i hela bilen om det är intressant?

Vet inte om jag får göra det med "allt", men några saker går ju alltid. :)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av Pontus »

Henrik skrev:
Står för 28 % av priset på Model S.

Inte den största delen av kostnaden dock.

Eftersom jag var hos Peter på Tesla som jobbar med alla delar i bilen (aka supply chain) så kan jag distrubrera ut alla priser för alla delar i hela bilen om det är intressant?

Vet inte om jag får göra det med "allt", men några saker går ju alltid. :)
Även om du kanske inte ska lägga ut priserna i forumet krona för krona så kanske du vet hur stor del av priset som är monteringskostnader och hur mycket som är materialkostnader?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av Kalle »

Och hur stor kostnad är alla service centrar, superchargers, personal och transporter.
Där har vi nog en stooor kostnad
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av Henrik »

Oj, ja..

Har koll på Superchargers! Vet ytterst lite om service..

De resterande har jag ingen befattning om..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av LarsL »

Det har rycktas om att batteriet till Nissan Leaf kostar 50000kr vilket inte alls motiverar kostnads ökningen på Leafen jämfört med motsvarade bensinare. Sen slipper de ju en dyr förbränningsmotor och all elektronik den behöver för att funka så skillnaden är kanske ännu mindre.

Allt handlar nog om volymer. Hade Nissan sålt lika många Leaf som Almera ( den heter väl inte det längre) så hade nog kostnaden varit liknande. Liksom att Tesla hade kunnat ha ett annat pris om de tillverkat 500 000 bilar om året istället för 50 000 st(?). Om det nu finns batterier till alla dessa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Det har rycktas om att batteriet till Nissan Leaf kostar 50000kr vilket inte alls motiverar kostnads ökningen på Leafen jämfört med motsvarade bensinare. Sen slipper de ju en dyr förbränningsmotor och all elektronik den behöver för att funka så skillnaden är kanske ännu mindre.

Allt handlar nog om volymer. Hade Nissan sålt lika många Leaf som Almera ( den heter väl inte det längre) så hade nog kostnaden varit liknande. Liksom att Tesla hade kunnat ha ett annat pris om de tillverkat 500 000 bilar om året istället för 50 000 st(?). Om det nu finns batterier till alla dessa.
Nissan förlorar pengar på varje batteri som byts till det priset, så resonemanget faller :(
http://www.greencarreports.com/news/109 ... any-admits
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av point1 »

Henrik skrev:
Står för 28 % av priset på Model S.

Inte den största delen av kostnaden dock.

Eftersom jag var hos Peter på Tesla som jobbar med alla delar i bilen (aka supply chain) så kan jag distrubrera ut alla priser för alla delar i hela bilen om det är intressant?

Vet inte om jag får göra det med "allt", men några saker går ju alltid. :)
Ärligt talat låter det helt sjukt oprofessionellt att någon som jobbar på Tesla vidarebefodrat alla priser för en bil till en utomstående som sen erbjuder sig att publicera dessa på ett forum. Om det är de riktiga priserna är det skäl nog för uppsägning, så skulle starkt avråda dig från att dela med dig om du är rädd om din väns jobb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Tillverkningskostnader

Inlägg av point1 »

LarsL skrev:
Det har rycktas om att batteriet till Nissan Leaf kostar 50000kr vilket inte alls motiverar kostnads ökningen på Leafen jämfört med motsvarade bensinare. Sen slipper de ju en dyr förbränningsmotor och all elektronik den behöver för att funka så skillnaden är kanske ännu mindre.

Allt handlar nog om volymer. Hade Nissan sålt lika många Leaf som Almera ( den heter väl inte det längre) så hade nog kostnaden varit liknande. Liksom att Tesla hade kunnat ha ett annat pris om de tillverkat 500 000 bilar om året istället för 50 000 st(?). Om det nu finns batterier till alla dessa.
Kostar 50 000 för vem? Nissan? Eller dig som privatperson? Nissan måste ju tjäna pengar också för att betala löner och andra omkostnader som R&D. Att tro att summan av inköpspriset för samtliga delar ska vara lika med eller bara diffa med några 10-tals % är felaktigt. Det skulle aldrig fungera för en sån teknikintensiv industri.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar