Parkering med autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Parkering med autopilot

Inlägg av Stefan »

På Teslas nya web så hittar man följande. Är det någon som har testat?
Parkering med autopilot

Model S hjälper dig att hitta en parkeringsplats och parkerar sig själv automatiskt. I stadsmiljö meddelar den när den hittar en parkeringsficka och styr, accelererar och bromsar för att sedan backa in mjukt på plats. När du närmar dig en Supercharger-station parkerar Model S automatiskt i ett ledigt bås. Model S parkerar själv till och med i garaget där hemma.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av Kalle »

jag tror inte de är aktiverat ennu.
de står även att:
"Byt körfält automatiskt genom att röra vid blinkerspaken." och
"När autopilotläget är aktiverat följer Model S automatiskt vägen runt kurvorna och anpassar sin hastighet efter trafikflödet."
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av Kalle »

de borde de faktiskt va tydligare med. för att hinta att de har något de inte har ennu kan de nog bli anmälda för.

eller en bettre, släppa de funktionerna de pratar om
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av Pontus »

Om det står så på hemsidan kan vi dra slutsatsen att det bara är en tidsfråga innan funktionerna kommer? Bilden på autopiloten när det är mycket trafik, hur skaman tolka den. Kör bil och försöker hålla hastighet genom att själv välja lämpligt ffilbyte?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av LarsL »

Nej, bilen håller avstånd till den som är framför. Byter du fil kommer bilen hålla avstånd till den bilen som finns framför i den filen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Nej, bilen håller avstånd till den som är framför. Byter du fil kommer bilen hålla avstånd till den bilen som finns framför i den filen.
Det kanske bara är jag men på bilden och texten så får man känslan av att du inte behöver byta fil det gör bilen. Kanske bara jag som är väldigt optimistisk?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av SpaceAce »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Nej, bilen håller avstånd till den som är framför. Byter du fil kommer bilen hålla avstånd till den bilen som finns framför i den filen.
Det kanske bara är jag men på bilden och texten så får man känslan av att du inte behöver byta fil det gör bilen. Kanske bara jag som är väldigt optimistisk?
Autopilot ska ju kunna göra automatiska filbyten så småningom, du behöver bara blinka själv (och titta dig för). Detta är dock inte aktiverat i mjukvaran som övriga har sagt, men det är nog nära förestående. 6.1 gav en lite försmak i form av farthållare som håller avstånd till framförvarande och med en automatisk "omkörningsacceleration", om man blinkar för omkörning och har farthållaren satt på högre hastighet än man håller, så accelererar bilen ganska snabbt (snabbare än normal "resume" på farthållaren) en kort stund. Det är vad som är aktiverat nu (om du har senaste sensorer och 6.1 mjukvara), men mycket mer på gång!
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av pegs »

Ibland känns det som om Tesla skulle göra sig själva en tjänst genom att hålla klaffen till dom kan leverera ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av Herr X »

Kalle skrev:
de borde de faktiskt va tydligare med. för att hinta att de har något de inte har ennu kan de nog bli anmälda för.

eller en bettre, släppa de funktionerna de pratar om
Glöm inte att det är flera månader från beställning till leverans - de som beställer nu kanske har dessa funktionerna när de får sin bil, och i så fall kan inte Tesla bli anmälda för något som helst.

Den text som står om Model S är ju avsedd för kunder som beställer nya bilar, inte för folk som redan fått sina bilar och nu sitter med gamla skrothögar som saknar de nya sensorerna..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Parkering med autopilot

Inlägg av Pontus »

pegs skrev:
Ibland känns det som om Tesla skulle göra sig själva en tjänst genom att hålla klaffen till dom kan leverera ;-)
Verkligen. Eftersom bilarna säljs på nätet, dvs jag kan köpa en bil med bara den informationen som finns på nätet som underlag. Är detta en ren översättning ifrån den amerikanska sidan så innebär det ju att om jag köper en bil idag och får den om 2 månader så borde det finnas allt som beskrivs på hemsidan. Det står bara att det dröjer ett par månader innan allt är klart för uppladdning. Ett par månader kommer det ha gått med RÅGE när jag får min bil så jag vet vad jag förväntar mig finns då...

"Parkering med autopilot
Model S hjälper dig att hitta en parkeringsplats och parkerar sig själv automatiskt. I stadsmiljö meddelar den när den hittar en parkeringsficka och styr, accelererar och bromsar för att sedan backa in mjukt på plats. När du närmar dig en Supercharger-station parkerar Model S automatiskt i ett ledigt bås. Model S parkerar själv till och med i garaget där hemma.

Med kalendersynkronisering aktiverad kontrollerar Model S aktuella trafikförhållanden för att avgöra hur lång tid du behöver för att ta dig till dagens första möte. När det är dags startar den klimatanläggningen och öppnar garageporten. På privat egendom kör Model S till och med ut ur garaget och möter upp dig vid vägkanten."


Det var till och med någon på det amerikanska forumet som hade järnkoll på vad deras juridiska system hade för definitioner på "ett par månader" och om jag minns rätt så var 3 eller 4 månader inte godkänt om det står skrivet "ett par månader".

Slutsatsen är väl att allt som finns beskrivet kommer väldigt snart eller som borde de väntat med att skriva som de gjort på sin hemsida.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar