Utrymme bak utan panoramatak

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Utrymme bak utan panoramatak

Inlägg av mati »

matbl skrev:
...Ljusinsläppet är dessutom ganska dämpat så jag skulle prioritera ljust innertak framför pano om man vill ha lite ljusare i kupén.
Samma här. Hade lånebil med svart innertak och pano. Min bil har ljust innertak utan pano, vilket jag upplever som mycket ljusare och trevligare.
Saknar inte pano, förutom kanske eventuellt möjlighet till takräcke. Men egentligen inte det heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Utrymme bak utan panoramatak

Inlägg av Jorma »

Jensa skrev:
Tänk på andrahandsvärdet som absolut blir lägre utan pano. Många potentiella körare försvinner om bilen inte har panotak och därmed möjlighet till takräcke. Bara en tanke att ha med i beräkningen.

Du får nog tänka om lite här. Jag och många andra skulle inte ens tänka på att köpa den om det finns soltak.
Jag kör sällan eller aldrig personer i baksätet och då inte några längre sträckor.
Jag behöver inte använda takräcke.
Bilen när jag provkörde med eller utan soltak, brusade och levde en del med soltak, jag vill ha tystnad i min bil.
Det blir kallras på vintern och varmare på sommaren, alltså högre energiförbrukning - kortare körsträcka.
Att få in ljus uppifrån är det värsta jag vet, jag kör nästan alltid med solskyddet nedfällt i min Tesla som inte har soltak.
Dom bilar jag haft med soltak har jag alltid kört med den stängd och fördragen.
Andrahandsvärdet är mycket sällan eller aldrig högre på någon bil än nypriset på det tillbehöret, taklucka kunde förr i världen
kanske ge ett högre andrahandsvärde, men det var innan luftkonditionering var standard i bilarna.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Utrymme bak utan panoramatak

Inlägg av grenhall »

Jorma skrev:
Jensa skrev:
Tänk på andrahandsvärdet som absolut blir lägre utan pano. Många potentiella körare försvinner om bilen inte har panotak och därmed möjlighet till takräcke. Bara en tanke att ha med i beräkningen.

Du får nog tänka om lite här. Jag och många andra skulle inte ens tänka på att köpa den om det finns soltak.
Jag kör sällan eller aldrig personer i baksätet och då inte några längre sträckor.
Jag behöver inte använda takräcke.
Bilen när jag provkörde med eller utan soltak, brusade och levde en del med soltak, jag vill ha tystnad i min bil.
Det blir kallras på vintern och varmare på sommaren, alltså högre energiförbrukning - kortare körsträcka.
Att få in ljus uppifrån är det värsta jag vet, jag kör nästan alltid med solskyddet nedfällt i min Tesla som inte har soltak.
Dom bilar jag haft med soltak har jag alltid kört med den stängd och fördragen.
Andrahandsvärdet är mycket sällan eller aldrig högre på någon bil än nypriset på det tillbehöret, taklucka kunde förr i världen
kanske ge ett högre andrahandsvärde, men det var innan luftkonditionering var standard i bilarna.
Vi kan ta en omröstning i sakfrågan. Jag tror att just i Tesla's fall är du och de som inte gillar panoramatak i minoritet.

Har du kört en Tesla med panoramatak i solljus? För ljusinsläppet är verkligen minimalt. I jämförelse med andra bilar är det i det närmaste obefintligt. I kombination med svart tak känner jag att panoramataket är relativt meningslöst men eftersom det går att öppna, möjliggör takbox och bidrar till en betydligt vackrare estetik är det lätt värt det.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Utrymme bak utan panoramatak

Inlägg av gellerstam »

Jag körde en X med svart innertak. Tyckte att det funkar bra. X'n har en hel del glas i taket den med. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Utrymme bak utan panoramatak

Inlägg av e5m1r »

Jorma skrev:
Jensa skrev:
Tänk på andrahandsvärdet som absolut blir lägre utan pano. Många potentiella körare försvinner om bilen inte har panotak och därmed möjlighet till takräcke. Bara en tanke att ha med i beräkningen.

Du får nog tänka om lite här. Jag och många andra skulle inte ens tänka på att köpa den om det finns soltak.
Jag kör sällan eller aldrig personer i baksätet och då inte några längre sträckor.
Jag behöver inte använda takräcke.
Bilen när jag provkörde med eller utan soltak, brusade och levde en del med soltak, jag vill ha tystnad i min bil.
Det blir kallras på vintern och varmare på sommaren, alltså högre energiförbrukning - kortare körsträcka.
Att få in ljus uppifrån är det värsta jag vet, jag kör nästan alltid med solskyddet nedfällt i min Tesla som inte har soltak.
Dom bilar jag haft med soltak har jag alltid kört med den stängd och fördragen.
Andrahandsvärdet är mycket sällan eller aldrig högre på någon bil än nypriset på det tillbehöret, taklucka kunde förr i världen
kanske ge ett högre andrahandsvärde, men det var innan luftkonditionering var standard i bilarna.
Håller med i mångt och mycket men teslas ljusgenomsläpp genom panno är inte att jämföra med andra bilar
Jag var oroligt för solstrålning och att det kan bli jobbigt då jag i mina andra bilar ibland dragit för taket då det strålade förmycket
Detta har jag inte alls upplevt med tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar