Problem med dörrhandtag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Problem med dörrhandtag

Inlägg av Limokungen »

Handtaget på passagerardörren vill inte åka ut, motorn går i dörren men inget händer, vet nån vad man kan göra åt det??
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Herr X »

Limokungen skrev:
Handtaget på passagerardörren vill inte åka ut, motorn går i dörren men inget händer, vet nån vad man kan göra åt det??
Inget att göra :(
Du kan få byta din defekta bil mot min fullt fungerande Passat. Deal?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Kalle »

Kontakta tesla så fixar de det nog,
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Larofo »

Hade samma problem på min bil, fast det var höger bakdörr som strulade.
Du kan prova att tillfälligt plocka bort en av säkringarna i nån minut för att sedan
sätta tillbaka den igen och prova. Har för mig att det var säkring nummer 32.
Den sitter i fuse box 2 i frunken under det stora locket vid påfyllningen av spolarvätska.
Locket sitter med 5 clips. Möjligen är det en bra idé att göra en "Power off" innan du
lyfter säkringen.
Detta funkade för mig ett tag, men sedan återkom problemet och jag anmälde då
detta till Tesla service tillsammans med ett par andra punkter.
Under tiden som löpte tills jag fick min tid för service på lagade sig detta problem
"av sig självt".
Misstänker att detta kan vara något som Tesla kan lösa "over the air" om dom fått en
felanmälan på det. Har läst eller fått för mig att det kan ha att göra med synkroniseringen
mellan handtagen som ju alla åker ut på en gång och om något av dom "släpar" tillräckligt
mycket så kanske det inte åker ut alls. Någon annan kanske har mer info om detta stämmer.
I vilket fall så försvann mina problem och har inte återkommit.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Delta »

Limokungen skrev:
Handtaget på passagerardörren vill inte åka ut, motorn går i dörren men inget händer, vet nån vad man kan göra åt det??
I samband med det våta, regniga vädret med efterföljande stark frost strax innan jul pajade funktionen på vänster bakdörr så att handtaget inte åker in. Fungerar i övrigt. Skall fixas i Kastrup i början på februari.
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 mar 2014 09:06

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av JonPersson »

Jag hade en intressant upplevelse i morse. När jag skulle öppna höger bakdörr (efter en natt med -10C) satt glaset fast i den övre fönsterlisten. På tredje försöket lyckades jag få upp dörren. När jag senare skulle stänga den igen gick glaset upp utanför(!) fönsterlisten. För att kunna stänga dörren ordentligt fick jag öppna den igen och sedan trycka med fingrarna på fönsterglaset samtidigt som jag stängde dörren, då gick den igen på rätt sätt. Känns inte helt ok...
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Bod »

Har haft samma problem med de flesta av mina bilar. Löses med hjälp av smörja lite silicon på gummilisten.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av ironjack »

JonPersson skrev:
...När jag senare skulle stänga den igen gick glaset upp utanför(!) fönsterlisten. För att kunna stänga dörren ordentligt fick jag öppna den igen och sedan trycka med fingrarna på fönsterglaset samtidigt som jag stängde dörren, då gick den igen på rätt sätt. Känns inte helt ok...
Det där hände mig också en gång i kallt väder! Lite obehagligt, löstes på samma sätt och har inte hänt igen tack och lov.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 09 mar 2014 17:04
Ort: Lidingö

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av axel »

JonPersson skrev:
Jag hade en intressant upplevelse i morse. När jag skulle öppna höger bakdörr (efter en natt med -10C) satt glaset fast i den övre fönsterlisten. På tredje försöket lyckades jag få upp dörren. När jag senare skulle stänga den igen gick glaset upp utanför(!) fönsterlisten. För att kunna stänga dörren ordentligt fick jag öppna den igen och sedan trycka med fingrarna på fönsterglaset samtidigt som jag stängde dörren, då gick den igen på rätt sätt. Känns inte helt ok...
Min förra BMW hade detta problem också när fönstret var fastfruset.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Fredriksv »

JonPersson skrev:
Jag hade en intressant upplevelse i morse. När jag skulle öppna höger bakdörr (efter en natt med -10C) satt glaset fast i den övre fönsterlisten. På tredje försöket lyckades jag få upp dörren. När jag senare skulle stänga den igen gick glaset upp utanför(!) fönsterlisten. För att kunna stänga dörren ordentligt fick jag öppna den igen och sedan trycka med fingrarna på fönsterglaset samtidigt som jag stängde dörren, då gick den igen på rätt sätt. Känns inte helt ok...
Samma hände mig. Dock bara -3... Hade förvärmt bilen och vattnet från rutan rann ner och frös fast i nederkant. Körde uppenbarligen bilen så för dottern märkte inte det. Upptäcktes när jag kom hem och rutan låg utanpå listen och dörren var stängd.
På andra dörren satt rutan fast så jag inte kom in i bilen då rutan tog i listen... Tredje försöket kom jag in och kunde lyfta ur babyskyddet...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av TiborBlomhall »

Hmm... interpolera dessa problem till en falkvingedörr som inte går att öppna manuellt, endast via elmotorer som inte vågar ta i när de känner motståndet från fastfrusna dörren... :shock: börjar förstå delayen :?
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Fredriksv »

Kan meddela att säkring nr 40(5A) i säkringsbox 2 driver elmotorn till bland annat höger bakdörr... Det malande ljudet av en motor som går konstant upphörde. :-)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av dstr »

Höger framdörr på min har slutat reagera på när man trycker på handtaget för att öppna dörren...
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Fredriksv »

dstr skrev:
Höger framdörr på min har slutat reagera på när man trycker på handtaget för att öppna dörren...
Kanske läge att kontrollera säkring 32(10A) i box 2 som skall vara höger sidas dörr-el?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av dstr »

Fredriksv skrev:
dstr skrev:
Höger framdörr på min har slutat reagera på när man trycker på handtaget för att öppna dörren...
Kanske läge att kontrollera säkring 32(10A) i box 2 som skall vara höger sidas dörr-el?
Låser man upp med nyckel eller trycker på något annat handtag så åker det ut. Det verkar bara vara sensorn som känner av att man trycker på handtaget som lagt av.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem med dörrhandtag

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Fredriksv skrev:
dstr skrev:
Höger framdörr på min har slutat reagera på när man trycker på handtaget för att öppna dörren...
Kanske läge att kontrollera säkring 32(10A) i box 2 som skall vara höger sidas dörr-el?
Låser man upp med nyckel eller trycker på något annat handtag så åker det ut. Det verkar bara vara sensorn som känner av att man trycker på handtaget som lagt av.
Ett inte helt ovanligt fel, bytt en av mina och flera som fått byta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar