Stjäla el?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Stjäla el?

Inlägg av Pontus »

Har inte sökt själv men kanske någon har hört något, det finns ju så många konstiga människor i världen.
Ladda gratis varje dag och tömma bilen hemma varje kväll? Kom på tala under en lite underlig konversation med några vänner, men någon annan måste väl ändå ha mer än tänkt tanken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stjäla el?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns en snubbe i USA som gjorde det till sport att aldrig betala en cent till el till sin Tesla. Han laddar den på jobbet och med Supercharger. Ibland på nån gratis laddstolpe vid typ köpcentra. Men han har aldrig laddat den hemma eller betalstolpar!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Stjäla el?

Inlägg av Kalle »

Jag har en kollega som gick i dom tankarna.
Han funderade på att modda teslan för at driva hans gård på nätterna när solen inte skiner, sen ladda den gratis på en laddatation i närheten under dagen.
Inte helt ok kan man väll säga.

Problemet är att du måste förståss modda teslan för att kunna plocka ut ström från batteriet. Och ca 400v DC måste ju omvandlas för att bli användbart, (men om man har en solcells inverter endå kanske den skulle klara de)

Hanns planer ligger på is dock efter som tesla inte sälger bilar där han har sin gård ennu.

Även fast en jag tycker de e fel, så är jag ganska nyfiken på att se om de fungerar ;)

(Men ja tror de är lättare att slänga upp några extra solpaneler än att köra till en gratis laddare)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stjäla el?

Inlägg av LarsL »

Vore intressant om man kunde använda Teslan tillsammans med solceller. Alltså ladda bilen vid sol och sedan ta tillbaka lite på kvällen och natten.

Ett sätt att ta tillbaka energi skulle ju vara att tjuva ledningarna till motorn och lägga en tegelsten på gasen ;)

Nej, jag tycker sånt här är fel och motverkar syftet.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Stjäla el?

Inlägg av Kalle »

hmm,, undra om de skulle funka att göra lagligt på stor skala..
de får bli en ny tråd de :)


http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=29&t=854
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Stjäla el?

Inlägg av Henrik »

Batteriet är låst för uttag av el på Teslan och går inte att ändra på varken nu eller i någon framtid.

När jag frågade Peter om detta så skulle Tesla se direkt om det hände något sådant på en av deras bilar.

Allt som är gjort av människor går så klart att hackas av en människa.


Hade en tanke på att köpa in Tesla batterier och använda för lagring till just solceller - Men det gick inte när jag frågade Tesla på fabriken - De har inte tillräckligt med resurser för det just nu (eventuellt i framtiden)

Problemet med att göra så nu på bilen (och anledningen till att de har låst detta) är just på grund av Superchargers - Den energin är till för att köra bilarna.

Fast det hade varit kul att se folk i framtiden åka till "tankställen" med bilen för att få lite gratis el att använda till huset..

var och hälsade på en kille som byggt ett lågenergihus och han är inte ens uppkopplad till elnätet - Han kör sol och bergvärme rakt igenom (ibland även vind).

Hans hus använde väldigt lite ström - ca. 3400 kwh per år... Mitt hus använder ca 21432 kwh/år så det är en viss skillnad..

Men ett Tesla-batteri skulle räcka nästan i fyra-fem veckor för hans del - Om det skulle vara kris mitt i vintern..

Han gör exakt det ni diskuterar om - Fast med en ombyggd Toyota Prius..

Han har satt in ett bly-batteri på ca ~5kwh och det använder han till huset.

MEN - Detta bly-batteri har nästan lika stor volym som Tesla-roadsterns batteri..

Det borde kunna gå att tillverka ett liknande eller försöka få Tesla att hänga på något sådant när de fått igång den stora batterifabriken..

Egentligen är det bara seriekopplade litium-jon från laptops.. och jag vet hur deras kylsystem fungerar.. (i alla fall på gamla systemet) Kanske man kan testa att ta några gamla laptops (det brukar bara vara 2-3 celler som är defekta av 6 i en laptop när batteriet är "dött") och försöka få igång ett liknande batteri..

Jaja.. det är mycket man kan göra...

Det finns kanske någon som har lyckats få ut el från en Tesla..? Men det är absolut inget jag rekommenderar att göra själv isåfall..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Stjäla el?

Inlägg av Kalle »

nej garantin flyger ju ut genom fönstret illa kvickt. pluss att de är att motarbeta tesla att sno el från dom. och de vill man ju inte
Henrik skrev:
Hade en tanke på att köpa in Tesla batterier och använda för lagring till just solceller - Men det gick inte när jag frågade Tesla på fabriken - De har inte tillräckligt med resurser för det just nu (eventuellt i framtiden)
vist går det att köpa batterier från tesla, bara en fråga om pris. en kolega till mig hjälpte nämligen till att frakta en ny tesla plus ett extra batteri från tesla till en kund i mellanöstern.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Stjäla el?

Inlägg av Kalle »

Henrik skrev:

var och hälsade på en kille som byggt ett lågenergihus och han är inte ens uppkopplad till elnätet - Han kör sol och bergvärme rakt igenom (ibland även vind).

Hans hus använde väldigt lite ström - ca. 3400 kwh per år... Mitt hus använder ca 21432 kwh/år så det är en viss skillnad..

Men ett Tesla-batteri skulle räcka nästan i fyra-fem veckor för hans del - Om det skulle vara kris mitt i vintern..

Han gör exakt det ni diskuterar om - Fast med en ombyggd Toyota Prius..

Han har satt in ett bly-batteri på ca ~5kwh och det använder han till huset.

MEN - Detta bly-batteri har nästan lika stor volym som Tesla-roadsterns batteri..
väldigt intressant, nu vill jag meta mer.
fast de får nog bli här för att hålla lite ordning på trådarna ;)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=28&t=855
Micke
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 jul 2014 02:05

Re: Stjäla el?

Inlägg av Micke »

Snacka om att vara blåst. Ett Teslabatteri kostar runt 200 000 kr. Räknar man med att batteriet klarar 1000 fulla cykler så är det 200 kr cykeln. Att då ta ut säg 70-80 kWh á säg 1 kr/kWh och ladda in i huset blir då en förlustaffär med väldiga marginaler.

Förutom att man då gör en brakförlust på själva batteriet så minskar ju även värdet på bilen i övrigt utöver batteriet.

Ska vi dessutom räkna in tiden man står och laddar och milen samt tiden för att ta sig till en supercharger och tillbaka så är ju förlusten enorm.


Så... förutom att det är oetiskt (och olagligt?) så vore det fruktansvärt oekonomiskt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stjäla el?

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stjäla el?

Inlägg av LarsL »

Ja, bara tiden du ska stå vid SC och vänta är ju inte värt det. Men det kanske finns människor med så låg timpenning att de kan räkna hem det?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stjäla el?

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stjäla el?

Inlägg av Pontus »

Tror att allt detta bara är teoretiska spekulationer för skoj skull. Men det var väl någon som pratade om en person som jobbade väldigt nära en SC så tiden inte var ett problem.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stjäla el?

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stjäla el?

Inlägg av Pontus »

Jo men det tror jag alla har förkastat att bara köpa bilen för att stjäla el. Du får nog räkna med att någon köpt bilen för bilen skull och ssedan stjäl elen som en bonus :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stjäla el?

Inlägg av LarsL »

Är det inte enklare att stjäla el utan bil i så fall?
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Stjäla el?

Inlägg av micha »

Skarvsladd till grannen?
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stjäla el?

Inlägg av LarsL »

Ja, varför inte billigare och enklare.

Tjuvkoppla mätaren går ju också...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Stjäla el?

Inlägg av Kalle »

Kylskåps magnet på mätaren, eller hacka av den från väggen och lägga den ner ;)

Funkar nog inte på nya mätare dock
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stjäla el?

Inlägg av Pontus »

Självklart finns det bättre sätt att stjäla el men det var inte riktigt den frågan jag hade tänkt få svar på i den här tråden.
Det finns även bättre sätt att råna en bank än att använda en Tesla som flyktbil :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Stjäla el?

Inlägg av drzaphod »

Pontus skrev:
Det finns även bättre sätt att råna en bank än att använda en Tesla som flyktbil :-)
Men knappast kolare eller bättre för miljön.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stjäla el?

Inlägg av LarsL »

Men då tycker jag de ska använda elpistoler också. ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stjäla el?

Inlägg av Pontus »

drzaphod skrev:
Men knappast kolare eller bättre för miljön.
Helt riktigt, men vi får väl kanske ändå hoppas siffran för antal Teslor som använts vid rån hålls nere :-)

Polisen kanske kan använda elpistoler som är kopplade till bilen om de vill ha lite mer kräm?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stjäla el?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det fanns nån polisdistrikt i USA som ville köpa Model S som polisbil i fjol. Jag minns inte hur det gick sen.

Men sicken jäkla biljakt det kunde ha blivit! :D

Å sen på väg mot Mexikanska gränsen stannar båda till vid Superchargern :lol:

Å andra sidan lite VÄL lätt för polisen att få reda på vart du tog vägen ifall du skulle lyckas skaka av dem :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stjäla el?

Inlägg av LarsL »

Fast å andra sidan så måste du inte till en bensinstation för att tanka utan kan fylla upp i smyg i ditt hemliga gömställe.
Skriv svar