Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Hermes
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2016 19:22

Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Hermes »

Fick en oroande tanke senast jag låg i 100 med Teslan. Vad sker om man får hjärnsläpp, förväxlar växelspaken för blinkljuset och drar den rakt från D till R? Går den i N då eller säger det pang?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19608
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Bjelke »

Det säger garanterat inte pang iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Beigler »

Testa, jag lovar dig att mjukvaran hanterar det. Eller... :o
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av gellerstam »

Hermes skrev:
Fick en oroande tanke senast jag låg i 100 med Teslan. Vad sker om man får hjärnsläpp, förväxlar växelspaken för blinkljuset och drar den rakt från D till R? Går den i N då eller säger det pang?


Inte mycket mekanik där. Det är ingen mekanisk backväxel ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19608
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Bjelke »

Jo då den hanterar det men jag minns inte om det blir N-läge eller fortsatt D-läge..
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Simon »


Den här videon ger några ledtrådar.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Kirre »

Min hustru gjorde det härom veckan ;)
Lite varningssignaler och pop-ups om att det kanske inte var den bästa manövern och sedan lägger den i N. Ingen större fara mao.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Hermes
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2016 19:22

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Hermes »

ok - då är det ingen fara. Tack för svar.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av jjmaskin »

Bra att hon provade :D
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av stefan007 »

Ha ha kunde inte låta bli på motorvägen hem. Den lade sig i N och AP stängde av. Gick fint att peta i D och köra vidare!
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Telsa »

På tal om det (nästan) så tycker jag det är dålig användarvänlighet att ha parkeringsbroms samt vindrutetorkare på samma knapp (fast olika spakar). Varje gång jag vill trycka igång vindrutetorkaren så är jag livrädd för att trycka på P istället. :D
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Kirre »

Även ett (lätt) tryck på P-knappen är provat i motorvägsfart, och även det ledde endast till att friläget N aktiverades. Dock kanske man ska undvika att trycka länge på den annat än om man vill göra en handbroms-sväng


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av mati »

Tanken är ju spännande vad som skulle kunna hända. Jag menar, hur skulle bilen reagera om man bara kunde trycka in bakväxeln? Skulle hjulen faktiskt börja spinna åt fel håll? Man skulle ju naturligtvis omedelbart tappa kontrollen över bilen i så fall.
Eller skulle motorn kanske inte orka att få hjulen att spinna baklänges och vad händer då? Laddar man batteriet genom att gasa, omvänt regen alltså? Eller bränner man bara upp allting?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11906
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av HelectriC »

Kirre skrev:
Även ett (lätt) tryck på P-knappen är provat i motorvägsfart, och även det ledde endast till att friläget N aktiverades. Dock kanske man ska undvika att trycka länge på den annat än om man vill göra en handbroms-sväng Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hmm, P-knappen ska ju funka som nån slags nödbroms och det har jag även testat. Rycker till ordentligt. Fast det kanske deaktiveras i högre fart?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11906
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Tanken är ju spännande vad som skulle kunna hända. Jag menar, hur skulle bilen reagera om man bara kunde trycka in bakväxeln? Skulle hjulen faktiskt börja spinna åt fel håll? Man skulle ju naturligtvis omedelbart tappa kontrollen över bilen i så fall.
Eller skulle motorn kanske inte orka att få hjulen att spinna baklänges och vad händer då? Laddar man batteriet genom att gasa, omvänt regen alltså? Eller bränner man bara upp allting?
Jag "råkade" lägga i backen på en automatväxlad dieselbil en gång och det hände inte så mycket. Bara ett ljud som lät som ett plastkugghjul som slirar. Men ingen mekanisk/drivlineinverkning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Franz »

Man är ju van vid en ganska kraftig regen när man släpper gasen det är därför ganska fascinerande när man lägger i neutral när man kör. Det märks att man optimerat väldigt mycket vad gäller luftmotstånd, rull motstånd etc för hastigheten sänks väldigt långsamt.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11906
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
Man är ju van vid en ganska kraftig regen när man släpper gasen det är därför ganska fascinerande när man lägger i neutral när man kör. Det märks att man optimerat väldigt mycket vad gäller luftmotstånd, rull motstånd etc för hastigheten sänks väldigt långsamt.
Sjukt läskigt när man kör fossilbil som inte regenererar alls men är optimerad för att coasta så långt som möjligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av gellerstam »

Brukar stänga av på outlandern ibland.... Kul. :roll:

Allvarligt, även regen ger förluster. Så om man vet att man kommer fram är det då mer effektivt att slå av regen? Alltså vad ger mest förluster regen eller laddning via UMC/Typ2/SuC?

Förutsätter givetvis att du inte har en massa start och stopp på resan. (Bromsförluster) planerar körningen och coastar fram.
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av LarsL »

Om du ska ner för en backe och sedan upp för en backe så ger det mindre förluster att förutsätta rulla. Fast det är ju sällan det funkar i praktiken och då blir regen ett smartare val trots att du förlorar energi både när du laddar batteriet och laddar ur det.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av tehjimos »

ett lätt tryck på P gör inget, jag har ibland kommit åt N men det gick fint att hoppa tillbaka i D igen.. om du försöker få i R om du rullar mer än 5km/h så skriker den till och stannar i D. Om du ska vända runt någonstans, o backar i 5km/h typ så kan du lägga i D medans du fortfarande är i rull o dra full gas... rätt kul på vintern.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 apr 2015 16:51
Ort: Linköping

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av Groda »

Bmwn har ju slå på automatiska torkare på samma knapp, så jag har gjort fetbroms av misstag i hyfsat låg fart. Då funkade den som "nödbroms". Tveksamt användbart om jag ska vara ärlig. Om du ska bromsa snabbt så är det ju reptilhjärnan som gäller, och då är det foten som gäller.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av sondell »

Det är ju en snålkörningsteknik det att lägga i neutral och rulla istället för att använda regen. Så växelspaken har jag använt en hel del i högre farter. Har för mig det bara kommer ett litet varningsljud om man råkar komma helt ned till R.
Inget jag använder dagligen. Men kan vara kul att utmana sig själv i snålkörning ibland. Coasting (finns det ett svenskt ord?), dvs att hålla watt-pedalen på runt 0 bör ju ge samma effekt som att lägga i neutral.
joel80
elbilist
Inlägg: 3090
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av joel80 »

Hm.. det där med att lägga i friläge är jag rätt säker på inte ger någon besparing vare sig på elbil eller på fossilbil.

På elbilen har du ju regen som du nog spar mer på att använda, och på en vanlig bil som inte är 10 år gammal fungerar det så att vid gasuppsläpp med växel i så drivs motorn av hjulen istället för av bränsle, vilket gör att man har nollförbrukning om man rullar med växel i. Slår du i friläge kommer det böja spruta in soppa i motorn igen för att hålla den igång.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Brukar stänga av på outlandern ibland.... Kul. :roll:

Allvarligt, även regen ger förluster. Så om man vet att man kommer fram är det då mer effektivt att slå av regen? Alltså vad ger mest förluster regen eller laddning via UMC/Typ2/SuC?

Förutsätter givetvis att du inte har en massa start och stopp på resan. (Bromsförluster) planerar körningen och coastar fram.
Jag roade mig med att helt slå av regen på min Outlander ibland också. Det var helt fascinerande att inse hur långt man kan rulla på bara litegranna gas. Det gav upphov till en helt extrem form av ecodriving - att försiktig gasa upp precis lagom med fart för att coasta till nästa potentiella hinder. Sjukt störigt sätt att köra både för mig och medtrafikanter dock så det blev inte så ofta.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9357
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Hm.. det där med att lägga i friläge är jag rätt säker på inte ger någon besparing vare sig på elbil eller på fossilbil.

På elbilen har du ju regen som du nog spar mer på att använda, och på en vanlig bil som inte är 10 år gammal fungerar det så att vid gasuppsläpp med växel i så drivs motorn av hjulen istället för av bränsle, vilket gör att man har nollförbrukning om man rullar med växel i. Slår du i friläge kommer det böja spruta in soppa i motorn igen för att hålla den igång.
På en elbil så är det bättre till en viss gräns att rulla fritt än att ladda batteriet. D v s när man kommer upp i en fart där det ökade rullmotståndet och luftmotståndet är större än laddförlusterna är det bättre att återvinna.

På en förbränningsmotorbil kan det också vara bättre att rulla fritt på tomgång om hjulen håller motorn på höga varv. Men det torde vara rätt ovanligt. Kanske om man ligger på Autobahn i 250 km/h och kopplar fritt och rullar istället för att motorbromsa. Men i det läget är nog inte bränsleförbrukning högsta prio i alla fall...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar