Vi kan tyvärr inte dela ut nån pris för bästa stad ty det skulle kräva att någon stad hade adekvat laddinfrastruktur, och där är inte någon än.
Det hade varit roligt att få med Oslo på listan över Sveriges bästa stad för elbilister. Den är grym - laddstolpar precis över allt för nattladdning och mängder av snabbladdarmöjligheter. Det vimlar av elbilar där och livet som elbilist är lekande lätt oavsett om du kör de allra äldsta med små batterier, eller en modern Tesla.
Det enda smolket i glädjebägaren är att staden inte är svensk längre..
Kanske kan komma med ändå med motiveringen att den har varit svensk och det bara är en tidsfråga innan den blir det igen
Med viss risk att uppmärksamheten angående laddningsnöjligheter kommer i skym undan då.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Norrköpings Tidning och SVT Östnytt tjuvstartade och körde nyheten redan på morgonen.
NT24 (Norrköpings tidnings webb-TV), Norrköping Magazin, Folkbladet, Sveriges Radio Östergötland och Elbilen i Sverige var på plats och bevakade överlämnandet.
Mer om det naturligtvis i morgondagens nyhetsartikel
Nyköpings Tidning och SVT Östnytt tjuvstartade och körde nyheten redan på morgonen.
NT24 (nyköpings tidnings webb-TV), Nyköping Magazin, Folkbladet, Sveriges Radio Östergötland och Elbilen i Sverige var på plats och bevakade överlämnandet.
Mer om det naturligtvis i morgondagens nyhetsartikel
Trevligt värre! Att skramla liv i gamla kommunpolitiker är inte det lättaste (har jag hört) men när dagspressen står i farstun verkar det vara vattenkammat och slätstruket som gäller.
Hur kan vi blåsa liv i debatten i fler kommuner? Detta initiativet var ju briljant.
Bra Tibor! Hoppas att dom får sig en funderare. Jag tänkte kan man inte för skynda på utvecklingen ge dom 10 sämsta städerna i Sverige ett delat sämsta pris samtidigt, så kanske det händer något i någon stad ?
Tycker det är lite komiskt att de fortsätter tjata om att det inte spelar så stor roll eftersom den mesta laddningen sker hemma. Tycker det att lösningen är att alla ska skaffa ett hem i Norrköping, eller vadå? Laddstolpar är ju självklart inte till främst för lokalborna utan för besökare...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tycker det är lite komiskt att de fortsätter tjata om att det inte spelar så stor roll eftersom den mesta laddningen sker hemma. Tycker det att lösningen är att alla ska skaffa ett hem i Norrköping, eller vadå? Laddstolpar är ju självklart inte till främst för lokalborna utan för besökare...
Lyssnade på radioinslaget, tycker att det är riktigt bra och får upp det här på agendan. All publicitet åt elbilen så skapas ett medvetande hos vanligt folk som tyvärr inte har en aning...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Tycker det är lite komiskt att de fortsätter tjata om att det inte spelar så stor roll eftersom den mesta laddningen sker hemma. Tycker det att lösningen är att alla ska skaffa ett hem i Norrköping, eller vadå? Laddstolpar är ju självklart inte till främst för lokalborna utan för besökare...
En hel del felaktigheter och missuppfattningar i tidningsartikeln. Dessutom skiner det igenom att reportern inte är särskilt bevandrad i laddinfrastruktur och elbilsbranschen eftersom inte rätt frågor ställs.
Nyköpings Tidning och SVT Östnytt tjuvstartade och körde nyheten redan på morgonen.
NT24 (nyköpings tidnings webb-TV), Nyköping Magazin, Folkbladet, Sveriges Radio Östergötland och Elbilen i Sverige var på plats och bevakade överlämnandet.
Mer om det naturligtvis i morgondagens nyhetsartikel
Var du i fel stad?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Vi betalar ju inte diesel eller etanol för dem som har de bilarna och ska vi då betala el till dem som väljer elbilar
Hon påstår också att de har 14 och inte fyra laddare i stan (tror vi kom fram till att de hade fem). Vad är rätt där? 14 är kasst men ändå mycket bättre än fem.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
All heder åt Tibor som skrämmer liv i kommunerna i bottenskiktet! Men man kan ju inte låta bli att förundras över allt försvar från politiskt håll. Det är ju inte så konstigt att man kommer sist när man har den attityden. Vi får väl hoppas att det tankesättet inte genomsyrar hela den kommunala verksamheten för då kan man inte få särskilt mycket gjort. Är det möjligtvis de ökande curlade 80-talisterna som inte kunnat ta beslut i frågan .
Bra jobbat! Det här priset fyller verkligen en funktion! Ytterligare ett sätt att lyfta fram elbilarna i ljuset! Ju mer det pratas om elbilar desto snabbare kommer genombrottet!
Men Norrköpings miljökommunalråd, Karin Jonsson (C), hoppas att det ska bli bättre. Igår, tisdag, antog fullmäktige en plan för utbyggnad av laddningsmöjligheter.
– Vi kommer att uppmuntra särskilt det kommunala bostadsbolaget att bygga ut, men vi väntar också på att näringslivet ska vakna till, säger hon.
Det är väl typiskt politiker att vänta på att näringslivet ska vakna till..?!
Då behöver de inte göra någon investering eller ens fatta ett beslut. Om näringslivet sen vaknar till, så lär de ju stå där och ta åt sig äran ändå sen.
Kanon bra jobbat! Tyvärr blev fastnade jag i arbete. Kul att se hur medierna nappade. Jag har mailat och "tipsat" flera innan men det händer inget. Tydligen ska dom ha allt serverat. Det bästa med allt var priset, otroligt snyggt och fyndigt!
Ska bli kul att se vad som händer nu. Inte ens de privata p-husen har ju fått tummen ur trots att dom lovat. Har förresten en kompis som beställt en MX som bor i hyreslägenhet i Norrköping, detta underlättar förhoppningsvis för honom.
Mycket bra jobbat Tibor och ni som hjälpte till med underlaget. Jag kan dock tänka mig och hoppas att du har fel Tibor. Antalet laddplatser kan mycket väl växa snabbare än antalet bilar nu och då kan en fördubbling av antalet laddplatser i Norrköping fortfarande resultera i en sistaplats. Allt hänger på hur de andra städerna jobbar.
Det verkar som det var lite oklart hur Norrköping ska dra sig ur träsket Att bara sitta och vänta på att sakerna ska förändras är inte en särskilt framgångsrik strategi. De tog upp att de saknade ett kommunalt elbolag men kommunen är ju största markägaren och lär förfoga över många parkeringsplatser. De tog upp det kommunala bostadsbolaget och där finns nog väldigt mycket att göra för att göra Norrköping till attraktiv stad att bo i. När något byggs, låt det vara kontor, butiker, industri eller bostäder, så kan kommunen ställa krav precis som de gör gällande antal parkeringsplatser. När detaljplaner tas fram så är infrastrukturen en viktig del. Kommunen kan också ställa krav på sin egna bilpark, vill de vara en kommun beroende av importerad olja från riskområden eller vill de kunna vara mer oberoende och gynna lokala företag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Lite intressant det där bottennappet vad gäller journalistik. Jag har märkt att ju mer insatt jag är i ett ämne desto mer felaktigt brukar det bli när "generell" media skall skriva om det. Vilken tur att jag kan lita blint på det som skrivs när jag inte är insatt i ämnet .