Norrköping prisutdelning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vi kan tyvärr inte dela ut nån pris för bästa stad ty det skulle kräva att någon stad hade adekvat laddinfrastruktur, och där är inte någon än.
Det hade varit roligt att få med Oslo på listan över Sveriges bästa stad för elbilister. Den är grym - laddstolpar precis över allt för nattladdning och mängder av snabbladdarmöjligheter. Det vimlar av elbilar där och livet som elbilist är lekande lätt oavsett om du kör de allra äldsta med små batterier, eller en modern Tesla.
Det enda smolket i glädjebägaren är att staden inte är svensk längre..
Kanske kan komma med ändå med motiveringen att den har varit svensk och det bara är en tidsfråga innan den blir det igen :D
Med viss risk att uppmärksamheten angående laddningsnöjligheter kommer i skym undan då.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av TiborBlomhall »

Snabbrapport: det gick bra.

Norrköpings Tidning och SVT Östnytt tjuvstartade och körde nyheten redan på morgonen.

NT24 (Norrköpings tidnings webb-TV), Norrköping Magazin, Folkbladet, Sveriges Radio Östergötland och Elbilen i Sverige var på plats och bevakade överlämnandet.

Mer om det naturligtvis i morgondagens nyhetsartikel ;-)

Edit: rätt stad nu ;)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Snabbrapport: det gick bra.

Nyköpings Tidning och SVT Östnytt tjuvstartade och körde nyheten redan på morgonen.

NT24 (nyköpings tidnings webb-TV), Nyköping Magazin, Folkbladet, Sveriges Radio Östergötland och Elbilen i Sverige var på plats och bevakade överlämnandet.

Mer om det naturligtvis i morgondagens nyhetsartikel ;-)
Oj, då blev det alltså riktigt lyckat :)
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Johnny_B »

Trevligt värre! Att skramla liv i gamla kommunpolitiker är inte det lättaste (har jag hört) men när dagspressen står i farstun verkar det vara vattenkammat och slätstruket som gäller.

Hur kan vi blåsa liv i debatten i fler kommuner? Detta initiativet var ju briljant.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Gretsch »

Bra Tibor! Hoppas att dom får sig en funderare. Jag tänkte kan man inte för skynda på utvecklingen ge dom 10 sämsta städerna i Sverige ett delat sämsta pris samtidigt, :idea: så kanske det händer något i någon stad ?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av danni »

Det har dykt upp i ett par till medier nu:

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/kom ... 71771.aspx

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6506455

Tycker det är lite komiskt att de fortsätter tjata om att det inte spelar så stor roll eftersom den mesta laddningen sker hemma. Tycker det att lösningen är att alla ska skaffa ett hem i Norrköping, eller vadå? Laddstolpar är ju självklart inte till främst för lokalborna utan för besökare...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Gustafsson »

Kommer att hänga på teslaclubslåset kl 8 i morrn för att få en rapport !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av zyax »

danni skrev:
Det har dykt upp i ett par till medier nu:

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/kom ... 71771.aspx

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6506455

Tycker det är lite komiskt att de fortsätter tjata om att det inte spelar så stor roll eftersom den mesta laddningen sker hemma. Tycker det att lösningen är att alla ska skaffa ett hem i Norrköping, eller vadå? Laddstolpar är ju självklart inte till främst för lokalborna utan för besökare...
Lyssnade på radioinslaget, tycker att det är riktigt bra och får upp det här på agendan. All publicitet åt elbilen så skapas ett medvetande hos vanligt folk som tyvärr inte har en aning...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Det har dykt upp i ett par till medier nu:

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/kom ... 71771.aspx

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6506455

Tycker det är lite komiskt att de fortsätter tjata om att det inte spelar så stor roll eftersom den mesta laddningen sker hemma. Tycker det att lösningen är att alla ska skaffa ett hem i Norrköping, eller vadå? Laddstolpar är ju självklart inte till främst för lokalborna utan för besökare...
En hel del felaktigheter och missuppfattningar i tidningsartikeln. Dessutom skiner det igenom att reportern inte är särskilt bevandrad i laddinfrastruktur och elbilsbranschen eftersom inte rätt frågor ställs.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av AGCF »

TiborBlomhall skrev:
Snabbrapport: det gick bra.

Nyköpings Tidning och SVT Östnytt tjuvstartade och körde nyheten redan på morgonen.

NT24 (nyköpings tidnings webb-TV), Nyköping Magazin, Folkbladet, Sveriges Radio Östergötland och Elbilen i Sverige var på plats och bevakade överlämnandet.

Mer om det naturligtvis i morgondagens nyhetsartikel ;-)
Var du i fel stad? :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skrev konsekvent fel iaf :lol:

Stannade till och laddade i Nyköping när jag skrev inlägget, så det Freudianska spelade in där. :?

Jag menade Norrköping på alla ställen! :)

Ändrade i mitt original inlägg så inte alla tycker jag är helt däng i huvet
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av chpaulin »

Karin Johansson i Norrköping verkar inte riktigt brinna för att främja elbilsåkande

Kod: Markera allt

Vi betalar ju inte diesel eller etanol för dem som har de bilarna och ska vi då betala el till dem som väljer elbilar
Hon påstår också att de har 14 och inte fyra laddare i stan (tror vi kom fram till att de hade fem). Vad är rätt där? 14 är kasst men ändå mycket bättre än fem.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av TiborBlomhall »

Skicklig politiker som blandar ihop antal laddställen (5) med antal ladduttag (14). Varje laddställe har ju flera uttag.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Jojo »

chpaulin skrev:
Karin Johansson i Norrköping verkar inte riktigt brinna för att främja elbilsåkande
Hon verkar inte riktigt vara med i det verkliga livet, den där damen :roll:
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Franz »

All heder åt Tibor som skrämmer liv i kommunerna i bottenskiktet! Men man kan ju inte låta bli att förundras över allt försvar från politiskt håll. Det är ju inte så konstigt att man kommer sist när man har den attityden. Vi får väl hoppas att det tankesättet inte genomsyrar hela den kommunala verksamheten för då kan man inte få särskilt mycket gjort. Är det möjligtvis de ökande curlade 80-talisterna som inte kunnat ta beslut i frågan ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Jerker »

Bra jobbat! Det här priset fyller verkligen en funktion! Ytterligare ett sätt att lyfta fram elbilarna i ljuset! Ju mer det pratas om elbilar desto snabbare kommer genombrottet!
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av +46 »

Grymt bra jobbat Tibor! Säg till när du behöver låna en Tesla till nästa evenemang. Min är alltid disponibel för den goda sakens skull ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Teslaspolen »

Detta vart riktigt lyckat ser jag! :D
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av icreate »

Ur svt:s rapportering:
Men Norrköpings miljökommunalråd, Karin Jonsson (C), hoppas att det ska bli bättre. Igår, tisdag, antog fullmäktige en plan för utbyggnad av laddningsmöjligheter.
– Vi kommer att uppmuntra särskilt det kommunala bostadsbolaget att bygga ut, men vi väntar också på att näringslivet ska vakna till, säger hon.
Det är väl typiskt politiker att vänta på att näringslivet ska vakna till..?!
Då behöver de inte göra någon investering eller ens fatta ett beslut. Om näringslivet sen vaknar till, så lär de ju stå där och ta åt sig äran ändå sen.

Jättebra initiativ!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av mati »

Bra jobbat Tibor! :)
Jag hoppas att detta pris skrämmer skiten ur andra kommuner och deras politiker och att det börjar hända lite saker framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Challe76a »

Kanon bra jobbat! Tyvärr blev fastnade jag i arbete. Kul att se hur medierna nappade. Jag har mailat och "tipsat" flera innan men det händer inget. Tydligen ska dom ha allt serverat. Det bästa med allt var priset, otroligt snyggt och fyndigt! :lol:

Ska bli kul att se vad som händer nu. Inte ens de privata p-husen har ju fått tummen ur trots att dom lovat. Har förresten en kompis som beställt en MX som bor i hyreslägenhet i Norrköping, detta underlättar förhoppningsvis för honom.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Svenssons »

Mycket bra jobbat Tibor och ni som hjälpte till med underlaget. Jag kan dock tänka mig och hoppas att du har fel Tibor. Antalet laddplatser kan mycket väl växa snabbare än antalet bilar nu och då kan en fördubbling av antalet laddplatser i Norrköping fortfarande resultera i en sistaplats. Allt hänger på hur de andra städerna jobbar.

Det verkar som det var lite oklart hur Norrköping ska dra sig ur träsket Att bara sitta och vänta på att sakerna ska förändras är inte en särskilt framgångsrik strategi. De tog upp att de saknade ett kommunalt elbolag men kommunen är ju största markägaren och lär förfoga över många parkeringsplatser. De tog upp det kommunala bostadsbolaget och där finns nog väldigt mycket att göra för att göra Norrköping till attraktiv stad att bo i. När något byggs, låt det vara kontor, butiker, industri eller bostäder, så kan kommunen ställa krav precis som de gör gällande antal parkeringsplatser. När detaljplaner tas fram så är infrastrukturen en viktig del. Kommunen kan också ställa krav på sin egna bilpark, vill de vara en kommun beroende av importerad olja från riskområden eller vill de kunna vara mer oberoende och gynna lokala företag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Roligt att de kallar dig för "Tesla" :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Norrköping prisutdelning

Inlägg av Franz »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Roligt att de kallar dig för "Tesla" :lol:
Lite intressant det där bottennappet vad gäller journalistik. Jag har märkt att ju mer insatt jag är i ett ämne desto mer felaktigt brukar det bli när "generell" media skall skriva om det. Vilken tur att jag kan lita blint på det som skrivs när jag inte är insatt i ämnet ;).
Driver sajten Car.info
Skriv svar