Eftersom de fysiskt byter ut hela batteripacket borde det rimligtvis bli exakt samma sak.mans71 skrev:Blir en P90DL konverterad till en P100D(L) (ska L vara med fortfarande?) samma som en från början P100DL eller blir det som med P85D som senare uppgaderades med L inte riktigt samma sak som en P90DL?
Antar att det borde bli samma eftersom batteriet även byts ut. Någon som vet/frågat?
Uppgradera till P100DL
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Uppgradera till P100DL
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Uppgradera till P100DL
Det beror ju på det, om de även varit och mixtrat med andra komponenter för P100DL som inte byts ut på en P90DL så kan det ju bli lite annorlunda. Innan vi vet, så vet vi inte, skulle jag säga.danni skrev:Eftersom de fysiskt byter ut hela batteripacket borde det rimligtvis bli exakt samma sak.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Uppgradera till P100DL
Jag håller nog med här...Surfaren skrev:Det beror ju på det, om de även varit och mixtrat med andra komponenter för P100DL som inte byts ut på en P90DL så kan det ju bli lite annorlunda. Innan vi vet, så vet vi inte, skulle jag säga.danni skrev:Eftersom de fysiskt byter ut hela batteripacket borde det rimligtvis bli exakt samma sak.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Uppgradera till P100DL
Jaaaooo, det finns ju en teoretisk möjlighet att de varit och pillat på invertern eller nåt. Men anledningen till att det diffade mellan P85DL och P90DL var ju batteriet och inget annat, så byter man ut batteriet så känns det osannolikt att det inte skulle bli samma.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Uppgradera till P100DL
Så, om man uppgraderar sin P85DL till 100 så får man Mao samma topprestanda som dagens P100DL. hoppas att man göra så.
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.
Skickat från min dumphone
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.
Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Uppgradera till P100DL
Preliminärt har dom tydligen sagt att det bara gäller 90-varianterna....Tars skrev:Så, om man uppgraderar sin P85DL till 100 så får man Mao samma topprestanda som dagens P100DL. hoppas att man göra så.
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.
Skickat från min dumphone
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Uppgradera till P100DL
I dagsläget verkar det dock inte gå att uppgradera en bil med 85kWh batteriet och den uppgraderingen kostar garanterat mer än för en bil med 90 kWh batteri. Tänk på att det inte är pengarna som är kostnaden utan att man även lämnar in sitt gamla batteri.Tars skrev:Så, om man uppgraderar sin P85DL till 100 så får man Mao samma topprestanda som dagens P100DL. hoppas att man göra så.
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.
Skickat från min dumphone
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Uppgradera till P100DL
Just det. Tänkte inte på att man får en del för sitt gamla batteri som inbyte.Svenssons skrev:I dagsläget verkar det dock inte gå att uppgradera en bil med 85kWh batteriet och den uppgraderingen kostar garanterat mer än för en bil med 90 kWh batteri. Tänk på att det inte är pengarna som är kostnaden utan att man även lämnar in sitt gamla batteri.Tars skrev:Så, om man uppgraderar sin P85DL till 100 så får man Mao samma topprestanda som dagens P100DL. hoppas att man göra så.
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.
Skickat från min dumphone
Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Uppgradera till P100DL
Såg en video från en gammal kollega i USA. P85DL och med i betaprogrammet. Videon låg uppe några veckor och sedan tvingades han ta bort den...
Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.
Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...
Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...
Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.
Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.
Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...
Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...
Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.
Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Uppgradera till P100DL
Det var intressant att höra!hybris skrev:Såg en video från en gammal kollega i USA. P85DL och med i betaprogrammet. Videon låg uppe några veckor och sedan tvingades han ta bort den...
Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.
Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...
Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...
Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.
Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Uppgradera till P100DL
Packet är 11% större, men den tillgängliga energin är dryga 12% större om man räknar med 8kWh reserv+brick. Kanske har jakten på räckvidd i lite kritiserade X fått dem att tumma lite på reserven, och släppt den versionen ner till 5kWh reserv+brick. Då landar vi på 16% skillnad. Svårt att sia, men inte omöjligt.Alven skrev:Märkligt att model X får 16% längre räckvidd med 100kw batteriet då det är endast 11% större än 90. Medan model S bara får 12% längre räckvidd. Måste vara fel räckvidd på model X.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Uppgradera till P100DL
Jag har sagt det massa gånger att batteriets storlek inte har någon betydelse för accelerationen. Jag vill mena att en gammal 60 är kvickare pga lägre vikt om man låter hårdvaran begränsa effekten och inte mjukvaran. Men att man profilerar sig till alla noobs med en profil där dyraste bilen går kvickast. Hitintills har ingen velat lyssna på det örat.Tars skrev:Det var intressant att höra!hybris skrev:Såg en video från en gammal kollega i USA. P85DL och med i betaprogrammet. Videon låg uppe några veckor och sedan tvingades han ta bort den...
Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.
Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...
Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...
Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.
Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Skickat från min dumphone
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Uppgradera till P100DL
Det kan stämma att de inte skilljer mellan P90D och P100D men enligt en av Tibors äldre artiklar så kan det mycket väl finnas tekniska anledningar till att den gamla 60 kWh och 85 kWh hade samma acceleration, finns mer information här,18650 skrev:Jag har sagt det massa gånger att batteriets storlek inte har någon betydelse för accelerationen. Jag vill mena att en gammal 60 är kvickare pga lägre vikt om man låter hårdvaran begränsa effekten och inte mjukvaran. Men att man profilerar sig till alla noobs med en profil där dyraste bilen går kvickast. Hitintills har ingen velat lyssna på det örat.Tars skrev:Det var intressant att höra!hybris skrev:Såg en video från en gammal kollega i USA. P85DL och med i betaprogrammet. Videon låg uppe några veckor och sedan tvingades han ta bort den...
Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.
Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...
Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...
Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.
Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Skickat från min dumphone
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/
Re: Uppgradera till P100DL
Ja, tekniska skillnader och uppsäkringar. Jag menar att ett 60kwh batteri är mer än nog för att spinna alla fyra hjulen väl förbi 100km/h. Sen skall ju resten orka med också. Bilarnas namn och prestanda handlar om marknadsföring och profilering snarare än att 100 paketet är kvickare än gamla 85.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Uppgradera till P100DL
Inte uppgradering men nybeställning. Idag har jag tryckt på knappen för en MX P100DL. Obsidian Black Metallic, 6 säten (ultravita), premiumpaketet, ultra-hifi, köldpaketet och drag. Autopilot aktiverar jag vid leverans.
Sjukt dyr men leasingen blir ok då jag kan skicka in en ordentlig stek från försäljningen av min 2014 MS 85.
Sjukt dyr men leasingen blir ok då jag kan skicka in en ordentlig stek från försäljningen av min 2014 MS 85.
Model X P100D
Re: Uppgradera till P100DL
Grym spec!EricH skrev:Inte uppgradering men nybeställning. Idag har jag tryckt på knappen för en MX P100DL. Obsidian Black Metallic, 6 säten (ultravita), premiumpaketet, ultra-hifi, köldpaketet och drag. Autopilot aktiverar jag vid leverans.
Sjukt dyr men leasingen blir ok då jag kan skicka in en ordentlig stek från försäljningen av min 2014 MS 85.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Uppgradera till P100DL
Verkar dumt då det blir dyrare på alla sett. Ta det på en gång så slipper något eventuellt besvär också.Beigler skrev:Grattis!
Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Uppgradera till P100DL
En konsekvens av att göra så är att kostnaden för den "efterbeställda" AP:n inte påverkar förmånsvärdet.Beigler skrev:Grattis!
Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Re: Uppgradera till P100DL
Om man väljer att skattefuska så stämmer det men om man följer lagen så kommer det påverka förmånsvärdet mer eftersom det är dyrare.tr1 skrev:En konsekvens av att göra så är att kostnaden för den "efterbeställda" AP:n inte påverkar förmånsvärdet.Beigler skrev:Grattis!
Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
Re: Uppgradera till P100DL
Precis.tr1 skrev:En konsekvens av att göra så är att kostnaden för den "efterbeställda" AP:n inte påverkar förmånsvärdet.Beigler skrev:Grattis!
Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
Model X P100D
Re: Uppgradera till P100DL
Man får ett högre C tal ju mindre batteriet är. Om vi pratar om att dra 525 kW (714hk) så får ett 100kWh batteri lämna 5,25C medan ett 60kWh skulle få lämna 8,75C.18650 skrev:Jag har sagt det massa gånger att batteriets storlek inte har någon betydelse för accelerationen. Jag vill mena att en gammal 60 är kvickare pga lägre vikt om man låter hårdvaran begränsa effekten och inte mjukvaran. Men att man profilerar sig till alla noobs med en profil där dyraste bilen går kvickast. Hitintills har ingen velat lyssna på det örat.
Jag läste helt kort om tävlingssammanhang för modeller. Där verkar man acceptera 20C, men man accepterar då kortare livslängd och att cellerna ibland går sönder redan första gången. Det vill vi nog inte acceptera lika lätt i Teslan.
Värmen blir en funktion av C i kvadrat eftersom strömmen per cell är lika mycket större som C om allt annat lika och förlusteffekten i batteriet är strömmen i kvadrat x inre resistansen. Så 2,8 gånger mer värme att kyla bort i 60 batteriet än i 100 batteriet vid 525kW uttag.
Sen är det ju korta tider vi pratar om så en acceleration skulle man nog kunna släppa igenom en då och då, men jag är inte lika säker att det bara handlar om vilja. 8 års garanti kan nog spela in.
C är då här alltså inte ljushastigheten utan urladdningshastigheten. C = I / Ih eller om spänningen över batteriet är konstant C = P / E (kW/kWh) enheten på C blir 1/h.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld