Uppgradera till P100DL

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av danni »

mans71 skrev:
Blir en P90DL konverterad till en P100D(L) (ska L vara med fortfarande?) samma som en från början P100DL eller blir det som med P85D som senare uppgaderades med L inte riktigt samma sak som en P90DL?

Antar att det borde bli samma eftersom batteriet även byts ut. Någon som vet/frågat?
Eftersom de fysiskt byter ut hela batteripacket borde det rimligtvis bli exakt samma sak.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Eftersom de fysiskt byter ut hela batteripacket borde det rimligtvis bli exakt samma sak.
Det beror ju på det, om de även varit och mixtrat med andra komponenter för P100DL som inte byts ut på en P90DL så kan det ju bli lite annorlunda. Innan vi vet, så vet vi inte, skulle jag säga.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
danni skrev:
Eftersom de fysiskt byter ut hela batteripacket borde det rimligtvis bli exakt samma sak.
Det beror ju på det, om de även varit och mixtrat med andra komponenter för P100DL som inte byts ut på en P90DL så kan det ju bli lite annorlunda. Innan vi vet, så vet vi inte, skulle jag säga.
Jag håller nog med här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av danni »

Jaaaooo, det finns ju en teoretisk möjlighet att de varit och pillat på invertern eller nåt. Men anledningen till att det diffade mellan P85DL och P90DL var ju batteriet och inget annat, så byter man ut batteriet så känns det osannolikt att det inte skulle bli samma.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Tars »

Så, om man uppgraderar sin P85DL till 100 så får man Mao samma topprestanda som dagens P100DL. hoppas att man göra så.
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.


Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
Så, om man uppgraderar sin P85DL till 100 så får man Mao samma topprestanda som dagens P100DL. Bild hoppas att man göra så. Bild
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.


Skickat från min dumphone
Preliminärt har dom tydligen sagt att det bara gäller 90-varianterna....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Svenssons »

Tars skrev:
Så, om man uppgraderar sin P85DL till 100 så får man Mao samma topprestanda som dagens P100DL. Bild hoppas att man göra så. Bild
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.


Skickat från min dumphone
I dagsläget verkar det dock inte gå att uppgradera en bil med 85kWh batteriet och den uppgraderingen kostar garanterat mer än för en bil med 90 kWh batteri. Tänk på att det inte är pengarna som är kostnaden utan att man även lämnar in sitt gamla batteri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Tars »

Svenssons skrev:
Tars skrev:
Så, om man uppgraderar sin P85DL till 100 så får man Mao samma topprestanda som dagens P100DL. Bild hoppas att man göra så. Bild
Men då kostar det ca 200.000:- för batteriet och ca 60.000 för uppgraderingen till L. Inte illa ändå.


Skickat från min dumphone
I dagsläget verkar det dock inte gå att uppgradera en bil med 85kWh batteriet och den uppgraderingen kostar garanterat mer än för en bil med 90 kWh batteri. Tänk på att det inte är pengarna som är kostnaden utan att man även lämnar in sitt gamla batteri.
Just det. Tänkte inte på att man får en del för sitt gamla batteri som inbyte.


Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av hybris »

Såg en video från en gammal kollega i USA. P85DL och med i betaprogrammet. Videon låg uppe några veckor och sedan tvingades han ta bort den...

Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.

Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...

Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...

Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.

Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Tars »

hybris skrev:
Såg en video från en gammal kollega i USA. P85DL och med i betaprogrammet. Videon låg uppe några veckor och sedan tvingades han ta bort den...

Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.

Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...

Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...

Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.

Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Det var intressant att höra!



Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av MSO »

Alven skrev:
Märkligt att model X får 16% längre räckvidd med 100kw batteriet då det är endast 11% större än 90. Medan model S bara får 12% längre räckvidd. Måste vara fel räckvidd på model X.
Packet är 11% större, men den tillgängliga energin är dryga 12% större om man räknar med 8kWh reserv+brick. Kanske har jakten på räckvidd i lite kritiserade X fått dem att tumma lite på reserven, och släppt den versionen ner till 5kWh reserv+brick. Då landar vi på 16% skillnad. Svårt att sia, men inte omöjligt.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av 18650 »

Tars skrev:
hybris skrev:
Såg en video från en gammal kollega i USA. P85DL och med i betaprogrammet. Videon låg uppe några veckor och sedan tvingades han ta bort den...

Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.

Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...

Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...

Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.

Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Det var intressant att höra!



Skickat från min dumphone
Jag har sagt det massa gånger att batteriets storlek inte har någon betydelse för accelerationen. Jag vill mena att en gammal 60 är kvickare pga lägre vikt om man låter hårdvaran begränsa effekten och inte mjukvaran. Men att man profilerar sig till alla noobs med en profil där dyraste bilen går kvickast. Hitintills har ingen velat lyssna på det örat.
BMW i3 REX i väntan på Model3
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av vigge50 »

18650 skrev:
Tars skrev:
hybris skrev:
Såg en video från en gammal kollega i USA. P85DL och med i betaprogrammet. Videon låg uppe några veckor och sedan tvingades han ta bort den...

Hans bil accelererade runt 2.5S till 60 mph... Inget nytt batteri och inget uppgraderat förutom mjukvara. man kunde se på videon att den accelererade betydligt mer även i högre hastigheter.

Min teori är att inget av detta handlar om större batterier utan ren och skär produktplanering som alla andra biltillverkare...

Vi vet redan att dagens P85DL/90DL inte kan nyttja max kraft från batterierna...

Skulle gissa att en 100 kanske är något mer uthållig.

Men nu har Tesla valt att lansera det hela på det här sättet...
Det var intressant att höra!



Skickat från min dumphone
Jag har sagt det massa gånger att batteriets storlek inte har någon betydelse för accelerationen. Jag vill mena att en gammal 60 är kvickare pga lägre vikt om man låter hårdvaran begränsa effekten och inte mjukvaran. Men att man profilerar sig till alla noobs med en profil där dyraste bilen går kvickast. Hitintills har ingen velat lyssna på det örat.
Det kan stämma att de inte skilljer mellan P90D och P100D men enligt en av Tibors äldre artiklar så kan det mycket väl finnas tekniska anledningar till att den gamla 60 kWh och 85 kWh hade samma acceleration, finns mer information här,

http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av 18650 »

Ja, tekniska skillnader och uppsäkringar. Jag menar att ett 60kwh batteri är mer än nog för att spinna alla fyra hjulen väl förbi 100km/h. Sen skall ju resten orka med också. Bilarnas namn och prestanda handlar om marknadsföring och profilering snarare än att 100 paketet är kvickare än gamla 85.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av EricH »

Inte uppgradering men nybeställning. Idag har jag tryckt på knappen för en MX P100DL. Obsidian Black Metallic, 6 säten (ultravita), premiumpaketet, ultra-hifi, köldpaketet och drag. Autopilot aktiverar jag vid leverans.

Sjukt dyr men leasingen blir ok då jag kan skicka in en ordentlig stek från försäljningen av min 2014 MS 85.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Johnalm »

EricH skrev:
Inte uppgradering men nybeställning. Idag har jag tryckt på knappen för en MX P100DL. Obsidian Black Metallic, 6 säten (ultravita), premiumpaketet, ultra-hifi, köldpaketet och drag. Autopilot aktiverar jag vid leverans.

Sjukt dyr men leasingen blir ok då jag kan skicka in en ordentlig stek från försäljningen av min 2014 MS 85.
Grym spec!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Beigler »

Grattis!

Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Pontus »

Beigler skrev:
Grattis!

Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
Verkar dumt då det blir dyrare på alla sett. Ta det på en gång så slipper något eventuellt besvär också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av MartinG »

Kunde inte låta bli att uppgradera... :oops:
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av tr1 »

Beigler skrev:
Grattis!

Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
En konsekvens av att göra så är att kostnaden för den "efterbeställda" AP:n inte påverkar förmånsvärdet.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av vigge50 »

tr1 skrev:
Beigler skrev:
Grattis!

Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
En konsekvens av att göra så är att kostnaden för den "efterbeställda" AP:n inte påverkar förmånsvärdet.
Om man väljer att skattefuska så stämmer det men om man följer lagen så kommer det påverka förmånsvärdet mer eftersom det är dyrare.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av EricH »

tr1 skrev:
Beigler skrev:
Grattis!

Men måste fråga, varför väntar du med AP till leveransen?
En konsekvens av att göra så är att kostnaden för den "efterbeställda" AP:n inte påverkar förmånsvärdet.
Precis.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Uppgradera till P100DL

Inlägg av Bjorn »

18650 skrev:
Jag har sagt det massa gånger att batteriets storlek inte har någon betydelse för accelerationen. Jag vill mena att en gammal 60 är kvickare pga lägre vikt om man låter hårdvaran begränsa effekten och inte mjukvaran. Men att man profilerar sig till alla noobs med en profil där dyraste bilen går kvickast. Hitintills har ingen velat lyssna på det örat.
Man får ett högre C tal ju mindre batteriet är. Om vi pratar om att dra 525 kW (714hk) så får ett 100kWh batteri lämna 5,25C medan ett 60kWh skulle få lämna 8,75C.

Jag läste helt kort om tävlingssammanhang för modeller. Där verkar man acceptera 20C, men man accepterar då kortare livslängd och att cellerna ibland går sönder redan första gången. Det vill vi nog inte acceptera lika lätt i Teslan.

Värmen blir en funktion av C i kvadrat eftersom strömmen per cell är lika mycket större som C om allt annat lika och förlusteffekten i batteriet är strömmen i kvadrat x inre resistansen. Så 2,8 gånger mer värme att kyla bort i 60 batteriet än i 100 batteriet vid 525kW uttag.

Sen är det ju korta tider vi pratar om så en acceleration skulle man nog kunna släppa igenom en då och då, men jag är inte lika säker att det bara handlar om vilja. 8 års garanti kan nog spela in.

C är då här alltså inte ljushastigheten utan urladdningshastigheten. C = I / Ih eller om spänningen över batteriet är konstant C = P / E (kW/kWh) enheten på C blir 1/h.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar