Vinterdäck m.m

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Vinterdäck m.m

Inlägg av tobbeturbo »

Finns det någon svensk butik, på nätet nu alltså, där man kan beställa vinterdäck och annat kul o nödvändigt till bilen? Hittar bara Tesla Accessories USA.
Behöver ju ha vintersulor till Teslan. Kanske man kan köpa när man hämtar ut den?
Referral: http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av Svenssons »

Vad jag har hört så jobbas det på en europeisk eller svensk web shop. Det finns en holländsk med en del produkter men den är inte komplett och den är egentligen för Nederländerna (använder man den blir man per definition en "klant"...).

Det jag har hört man får göra är att ta kontakt med sin närmaste Tesla-butik och eller Service Center. För Model X är nog priserna inte satta ännu vad gäller vinterdäcken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av mati »

Just däck behöver man väl inte köpa hos Tesla. Finns ingen anledning att betala skjortan för en uppsättning standarddäck som finns att köpa överallt.
Däremot, för Tesla-specifika prylar hade det varit kul med en webbshop.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av tobbeturbo »

mati skrev:
Just däck behöver man väl inte köpa hos Tesla. Finns ingen anledning att betala skjortan för en uppsättning standarddäck som finns att köpa överallt.
Däremot, för Tesla-specifika prylar hade det varit kul med en webbshop.
Känner lite så jag med faktiskt. Kul med en shop, men vill nog inte lägga ut hur mycket som helst på några vintersulor.
Har ju inte fått min tesla än, så vet inte vad för däck man ska kolla på eller var. Har du köpt några, samt har du någonstans att rekommendera att köpa ifrån?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av Arild »

Jag köpte en uppsättning vinterdäck från Tesla SC. Efter att ha kollat runt på webben tyckte jag att det bara var ett litet pristillägg från Tesla och de ser till att TPMS blir rätt installerade.

Jag valde även fälgarna från Tesla. Dels är de snygga och de passar till bilen.
Det är inte så lätt att hitta fälgar med ET 40, som en Tesla behöver. Hos Gummigubben i Gbg har de Rial fälgar med ET35. Bara 5mm. differens, men ändå inte helt rätt.

Vad har du hittat för pris på 19" vinterdäck på webben?
Jag valde Michelin X-ice och tycker de är tystare än sommardäcken, vilket är betydelsefullt i en annars så tyst bil som Tesla. Det var också skönt att slippa dubbarna!
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av tobbeturbo »

Arild skrev:
Jag köpte en uppsättning vinterdäck från Tesla SC. Efter att ha kollat runt på webben tyckte jag att det bara var ett litet pristillägg från Tesla och de ser till att TPMS blir rätt installerade.

Jag valde även fälgarna från Tesla. Dels är de snygga och de passar till bilen.
Det är inte så lätt att hitta fälgar med ET 40, som en Tesla behöver. Hos Gummigubben i Gbg har de Rial fälgar med ET35. Bara 5mm. differens, men ändå inte helt rätt.

Vad har du hittat för pris på 19" vinterdäck på webben?
Jag valde Michelin X-ice och tycker de är tystare än sommardäcken, vilket är betydelsefullt i en annars så tyst bil som Tesla. Det var också skönt att slippa dubbarna!
Jag har inte hittat några än. Tänkte se vad folk här rekommenderade först, för jag hittade bara teslas egna webshop på nätet och det utbudet var inte enormt.
Men tänkte också kolla med SC. Vad kostade dom däcken? Har de däckhotell?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av tobbeturbo »

Om man vill ha tpms så måste man ha original-däck/fälg va? Måste man lämna in bilen på SC för däckbyte varje år för att däcken ska bytas korrekt eller kan man byta däcken själv ändå, och att tpms ska fungera?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av mati »

Jag tänker att kränga av sommardäcken, som ändå är slut, och så sätter jag vinterdäck på standardfälgarna. Hakka R2 blir det nog.
Roligt nog kommer jag göra detta hos min lokala Bilia-handlare. Min granne jobbar där som reservdelschef, och efter att han har fått provköra min Tesla så lovade han mig att fixa fram vinterdäck till ett bra pris. :) Smidigt och bra.
Sen vet jag inte om jag köper nya fälgar till sommardäcken eller om jag kränger av vinterdäcken till våren. Billigare än nya fälgar är det ju.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av tobbeturbo »

mati skrev:
Jag tänker att kränga av sommardäcken, som ändå är slut, och så sätter jag vinterdäck på standardfälgarna. Hakka R2 blir det nog.
Roligt nog kommer jag göra detta hos min lokala Bilia-handlare. Min granne jobbar där som reservdelschef, och efter att han har fått provköra min Tesla så lovade han mig att fixa fram vinterdäck till ett bra pris. :) Smidigt och bra.
Sen vet jag inte om jag köper nya fälgar till sommardäcken eller om jag kränger av vinterdäcken till våren. Billigare än nya fälgar är det ju.
Absolut, men hur funkar det med tpms? Vet inte alls hur det funkar, med däckbyten o så, men läste att nån skrev att om man inte kör original-fälg så funkar inte tpms?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av mati »

tobbeturbo skrev:
mati skrev:
Jag tänker att kränga av sommardäcken, som ändå är slut, och så sätter jag vinterdäck på standardfälgarna. Hakka R2 blir det nog.
Roligt nog kommer jag göra detta hos min lokala Bilia-handlare. Min granne jobbar där som reservdelschef, och efter att han har fått provköra min Tesla så lovade han mig att fixa fram vinterdäck till ett bra pris. :) Smidigt och bra.
Sen vet jag inte om jag köper nya fälgar till sommardäcken eller om jag kränger av vinterdäcken till våren. Billigare än nya fälgar är det ju.
Absolut, men hur funkar det med tpms? Vet inte alls hur det funkar, med däckbyten o så, men läste att nån skrev att om man inte kör original-fälg så funkar inte tpms?
Sensorerna sitter i ventilhålet, de går att köpa separat. Det ska väl inte spela någon roll vilka fälgar eller däck man har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av tobbeturbo »

mati skrev:
tobbeturbo skrev:
mati skrev:
Jag tänker att kränga av sommardäcken, som ändå är slut, och så sätter jag vinterdäck på standardfälgarna. Hakka R2 blir det nog.
Roligt nog kommer jag göra detta hos min lokala Bilia-handlare. Min granne jobbar där som reservdelschef, och efter att han har fått provköra min Tesla så lovade han mig att fixa fram vinterdäck till ett bra pris. :) Smidigt och bra.
Sen vet jag inte om jag köper nya fälgar till sommardäcken eller om jag kränger av vinterdäcken till våren. Billigare än nya fälgar är det ju.
Absolut, men hur funkar det med tpms? Vet inte alls hur det funkar, med däckbyten o så, men läste att nån skrev att om man inte kör original-fälg så funkar inte tpms?
Sensorerna sitter i ventilhålet, de går att köpa separat. Det ska väl inte spela någon roll vilka fälgar eller däck man har.
Grymt! Lätt att koppla själv?
Är ändå en väsentlig pris-skillnad på original och de man hittar på nätet iaf.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av bylund »

Bilen märker om det är nya hjul på (eller nya TMPS-sensorer snarare kanske?) och frågar om det är 19 och 21 tum med en popup på mittskärmen.

Just däck är inga problem att byta varsomhelst, men man kan gärna påpeka att bilen ska lyftas i lyftpunkterna och inte i batteriet. Och att momentet ska vara 175 Nm (vet ej om någon däckverkstad faktiskt bryr sig, men jag har skaffat momentnyckel för detta ändamål).

Tredjepartsfälgar gör att Tesla inte hjälper med vägassistans om man får punktering t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av Oddball »

Jag har Hakka R2. De är väldigt mjuka vilket gör bilen lite "slingrig". Detta blir väldigt tydligt om man gör lätta s-svängar. När man har vant sig vid att bilen "faller över" lite när man initierar en sväng så är det dock ok. När bilen har satt sig i svängen så är greppet bra även om man provocerar den.
Detta är mao bara en vanesak, men kan vara värt at beakta vid däckval
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av MSO »

tobbeturbo skrev:
Om man vill ha tpms så måste man ha original-däck/fälg va? Måste man lämna in bilen på SC för däckbyte varje år för att däcken ska bytas korrekt eller kan man byta däcken själv ändå, och att tpms ska fungera?
Det funkar bra med tredjepartsfälgar. Jag har 1200-kronorsfälgar innanför vinterdäcken, och TMPSen gick glatt igång efter några hundra meter.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av mahulkp »

bylund skrev:
Bilen märker om det är nya hjul på (eller nya TMPS-sensorer snarare kanske?) och frågar om det är 19 och 21 tum med en popup på mittskärmen.

Just däck är inga problem att byta varsomhelst, men man kan gärna påpeka att bilen ska lyftas i lyftpunkterna och inte i batteriet. Och att momentet ska vara 175 Nm (vet ej om någon däckverkstad faktiskt bryr sig, men jag har skaffat momentnyckel för detta ändamål).

Tredjepartsfälgar gör att Tesla inte hjälper med vägassistans om man får punktering t ex.
De hjälper till så du kommer till en däckverkstad men de har inga reservhjul till tredjepartshjul med sig.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av Leo »

Original TPMS kostade inte mer än "pirat" då jag handlade så det blev original för min del. Tror det var ca 550kr/st inkl moms i våras.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av TeslaMartin »

Köpte dessa, från Rautamo.
20" med Sottozero III som gick riktigt bra i vintras. Inte så svajiga som andra friktionsdäck men jag hade ändå grepp i snö och is, helnöjd!
image.jpeg
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av tobbeturbo »

Leo skrev:
Original TPMS kostade inte mer än "pirat" då jag handlade så det blev original för min del. Tror det var ca 550kr/st inkl moms i våras.
What?
Var hittade du dom? SC?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av Johnny_B »

mahulkp skrev:
bylund skrev:
Bilen märker om det är nya hjul på (eller nya TMPS-sensorer snarare kanske?) och frågar om det är 19 och 21 tum med en popup på mittskärmen.

Just däck är inga problem att byta varsomhelst, men man kan gärna påpeka att bilen ska lyftas i lyftpunkterna och inte i batteriet. Och att momentet ska vara 175 Nm (vet ej om någon däckverkstad faktiskt bryr sig, men jag har skaffat momentnyckel för detta ändamål).

Tredjepartsfälgar gör att Tesla inte hjälper med vägassistans om man får punktering t ex.
De hjälper till så du kommer till en däckverkstad men de har inga reservhjul till tredjepartshjul med sig.
Källa på det mahulkp? Jag är i valet och kvalet, för jag vill inte bli av med assistansen..
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av Leo »

På SC i Stockholm.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av mahulkp »

Johnny_B skrev:
mahulkp skrev:
bylund skrev:
Bilen märker om det är nya hjul på (eller nya TMPS-sensorer snarare kanske?) och frågar om det är 19 och 21 tum med en popup på mittskärmen.

Just däck är inga problem att byta varsomhelst, men man kan gärna påpeka att bilen ska lyftas i lyftpunkterna och inte i batteriet. Och att momentet ska vara 175 Nm (vet ej om någon däckverkstad faktiskt bryr sig, men jag har skaffat momentnyckel för detta ändamål).

Tredjepartsfälgar gör att Tesla inte hjälper med vägassistans om man får punktering t ex.
De hjälper till så du kommer till en däckverkstad men de har inga reservhjul till tredjepartshjul med sig.
Källa på det mahulkp? Jag är i valet och kvalet, för jag vill inte bli av med assistansen..
Jag hittar iaf ingen begränsning här https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_SE.pdf
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vinterdäck m.m

Inlägg av bylund »

Johnny_B skrev:
mahulkp skrev:
bylund skrev:
Tredjepartsfälgar gör att Tesla inte hjälper med vägassistans om man får punktering t ex.
De hjälper till så du kommer till en däckverkstad men de har inga reservhjul till tredjepartshjul med sig.
Källa på det mahulkp? Jag är i valet och kvalet, för jag vill inte bli av med assistansen..
Jag bygger mitt påstående på selfishs äventyr i alperna:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 184#p99184
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Vinterdäck m.m

Inlägg av mahulkp »

bylund skrev:
Johnny_B skrev:
mahulkp skrev:
bylund skrev:
Tredjepartsfälgar gör att Tesla inte hjälper med vägassistans om man får punktering t ex.
De hjälper till så du kommer till en däckverkstad men de har inga reservhjul till tredjepartshjul med sig.
Källa på det mahulkp? Jag är i valet och kvalet, för jag vill inte bli av med assistansen..
Jag bygger mitt påstående på selfishs äventyr i alperna:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 184#p99184
Svårt att tro att de inte hjälper till. Att de inte har 22" däck i lager är ju förståeligt men det är ju en helt annan sak.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar