Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Inlägg av Alfred »

Står i begrepp att beställa en X90D och har haft lite avtryckarångest eftersom jag gärna skulle vilja vänta in 100D/AP2.

Dollarkursen och ryktena om kommande ändringar i prismodell för laddning på SC har dock gjort mig lite orolig, så ringde Tesla för att höra mig för om villkoren för beställning med framskjutet leveransdatum (som de själva erbjöd mig när jag provkörde för två veckor sedan).

Enligt den person jag pratade med på Tesla i Täby har de dock, sedan förra veckan, slutat erbjuda framskjutet leveransdatum på Model X. Ingen info om varför tyvärr.

Någon som är sugen på att spekulera i orsak? :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Inlägg av Johnalm »

Det är väl "början på 2017" oavsett modell, så inte speciellt pricksäkert leveransdatum i dagsläget. Vill du flytta fram till mitten/slutet av 2017 så lär det väl inte vara så bråttom med beställning heller? Själv hade jag vid beställning "mitten av oktober" som leveransdatum, i första mailet från min DS står det istället "kring december"... Inte heller särskilt pricksäkert... :?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Inlägg av Surfaren »

Alfred skrev:
... slutat erbjuda framskjutet leveransdatum på Model X. Ingen info om varför tyvärr.

Någon som är sugen på att spekulera i orsak? :)
Om det är specifikt för X så tror jag det kan bero på att dom fått upp ångan ( :roll: ) nu för tillverkningen av denna och vill se till att kapaciteten används. Samtidigt sägs det ju att Tesla internt fått sätta fart för att sälja alla bilar som går... Vilket jag kan tycka borde innebära samma behandling för S.

Kan det vara så att många tvekar på att köpa en X, som är lite speciell, och istället väljer att avvakta eller köper en S istället?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Inlägg av Alfred »

Johnalm skrev:
Det är väl "början på 2017" oavsett modell, så inte speciellt pricksäkert leveransdatum i dagsläget. Vill du flytta fram till mitten/slutet av 2017 så lär det väl inte vara så bråttom med beställning heller? Själv hade jag vid beställning "mitten av oktober" som leveransdatum, i första mailet från min DS står det istället "kring december"... Inte heller särskilt pricksäkert... :?
Såg nu att man fortfarande kunde välja leveransmånad december-februari när man går vidare i beställningskedjan från editorn. Men har alltså uppmanats både av Tesla och andra här på forumet att beställa med framskjuten leverans (längre än så) för att kunna "vänta in" de features jag hoppas ska släppas snart, främst AP2 utan att behöva riskera prishöjningar och/eller ändrade villkor kring SC.

Men det kanske bara är en möjlighet som funnits på Model X hittills eftersom de haft en så lång backlog av beställningar att det inte varit något problem för dem att lägga en längre bak i tillverningskön? Och att de nu, när kön börjar bli avverkad, vill undvika beställningar som inte kan tillverkas/levereras så snart som möjligt?

Har möjligheten till framskjutet leveransdatum funnits för Model S eller är det bara X som haft det tills nu?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Inlägg av Alfred »

Surfaren skrev:
Alfred skrev:
... slutat erbjuda framskjutet leveransdatum på Model X. Ingen info om varför tyvärr.

Någon som är sugen på att spekulera i orsak? :)
Om det är specifikt för X så tror jag det kan bero på att dom fått upp ångan ( :roll: ) nu för tillverkningen av denna och vill se till att kapaciteten används. Samtidigt sägs det ju att Tesla internt fått sätta fart för att sälja alla bilar som går... Vilket jag kan tycka borde innebära samma behandling för S.

Kan det vara så att många tvekar på att köpa en X, som är lite speciell, och istället väljer att avvakta eller köper en S istället?
Har man alltså kunnat beställa en S med framskjutet datum hittills? Jag vet inte med säkerhet att de isf tagit bort den eftersom mitt samtal bara handlade om Model X och personen jag pratade med sa att de tagit bort det för X sedan förra veckan.

Men det kanske snarare är en signal om generell balans på tillgång/efterfrågan. Dvs att Tesla hunnit ikapp backlog och nu vill undvika att i onödan dra på sig beställningar som inte kan tillverkas asap.

Jag hamnar ju onekligen i en situation där jag blir lite mer benägen att välja tidigare leverans, så det skulle ju få avsedd effekt isf.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Inlägg av Waxinator »

Alfred skrev:
... Någon som är sugen på att spekulera i orsak? :)
Elon har gått ut med mail till alla anställda att de måste leverera flera bilar eftersom kvartalssiffrorna är svaga.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8722
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Inlägg av Pontus »

Waxinator skrev:
Alfred skrev:
... Någon som är sugen på att spekulera i orsak? :)
Elon har gått ut med mail till alla anställda att de måste leverera flera bilar eftersom kvartalssiffrorna är svaga.
Mail gäller inte, det måste vara Twitter.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Framskjutet leveransdatum inte längre möjligt

Inlägg av Leo »

"Undvika prishöjningar" nja så länge du bibehåller "original beställnings spec" så är priset fast även om priserna höjs. Vill du däremot framöver "ändra/lägga till" saker som ännu inte lanserats osv så byter du nog helt till "nya prislistan" för hela bilen som jag fick förklarat.

Så du kan antagligen inte räkna med att betala "gamla grundpriset" på bilen och sen "bara" betala för nya tillvalet som extrakostnad om det presenterats innan din bil börjat byggas.

Och ja "historiskt" har det varit lite olika. Vissa har fått nya saker helt gratis, vissa har fått betala mellanskillnad mellan gamla/nya paket och ändra fritt, och vissa har inte fått ändra alls på en befintlig order utan att den helt nya prislistan tillämpas fullt ut.

Förstår om Tesla ändrat sin "policy". Förekommit mycket "spekulationsbeställningar" och framskjutna leveranser i Norge osv. Då det varit många prishöjningar och produkt/paketförändringar senaste åren.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar