Går i tankarna att köpa en Model S (privatperson)
Med mitt körmönster (och ekonomi) så är det främst Model S 60 jag sneglar på. Till vardags kör jag inte längre sträckor än ett par mil enkel resa. Mitt sommarhus har en enkel resväg på ca 12 mil, och jag gör 3-4 resor om året på 30 mil enkel resa. Sammanlagt kör jag ca 1500-2000 mil per år.
Jag har en Supercharger någorlunda nära min bostad (ca en mil), jag har möjlighet till elbilsplats i garaget i min bostadsrättsförening där jag kan ladda, och det finns flertalet laddare av olika typer i min direkta närhet både hemma och på jobbet. Den sträckan jag kör 30 mil enkel resa har jag en supercharger ca. halvvägs.
Med andra ord så täcker laddare mina behov i stort sett alla resor jag gör.
Och så lite frågor på det.
Först och främst, vad tror ni som kör Tesla om 60? Kommer den täcka mina behov eller bör man välja ett större batteri?
På Teslas hemsida kan man laborera lite med vad man får för räckvidd vid olika hastigheter, temperaturer, av/värme etc. Stämmer dessa bra eller är det glädjesiffror precis som med de som presenteras för fossilbilar?
Vad i utrustningsväg är "måsten"? Jag känner inte att jag har någon större nytta av autopilot även fast det är en trevlig feature. Inte heller hifi-ljud. Det enda jag kryssat i egentligen är next-generationstolarna då min rygg är riktigt känslig när jag åker lite längre sträckor. 21" blir ju riktigt dyrt, både gällande tillvalspris och den dagen däcken behövs bytas. Antar bilen blir bra mycket mer stötig också?
Jag har sett att det finns en del länkar där man får rabatt på 8000kr. Vad får den som delar ut länken som tack för att man genererat en kund?
Och sist men inte minst. Jag funderar över svar lack. Hur är den solida lacken?
Min kalkyl jag fått ihop på bilen känns riktigt bra eftersom Tesla har så generösa restvärden.
på 48 månader blir min månadskostnad 4200kr med 2000 mil/år när supermiljöbilspremien är inräknad. I mina ögon är det mer än överkomligt med tanke på att jag i stort sett aldrig kommer behöva betala för att ladda bilen.