Köpartankar/tips

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

_Kristian_
elbilist

Köpartankar/tips

Inlägg av _Kristian_ »

Förmodligen är ni alla oerhört trötta på såna här trådar, men en mer eller mindre dör väl ingen av :)

Går i tankarna att köpa en Model S (privatperson)
Med mitt körmönster (och ekonomi) så är det främst Model S 60 jag sneglar på. Till vardags kör jag inte längre sträckor än ett par mil enkel resa. Mitt sommarhus har en enkel resväg på ca 12 mil, och jag gör 3-4 resor om året på 30 mil enkel resa. Sammanlagt kör jag ca 1500-2000 mil per år.

Jag har en Supercharger någorlunda nära min bostad (ca en mil), jag har möjlighet till elbilsplats i garaget i min bostadsrättsförening där jag kan ladda, och det finns flertalet laddare av olika typer i min direkta närhet både hemma och på jobbet. Den sträckan jag kör 30 mil enkel resa har jag en supercharger ca. halvvägs.
Med andra ord så täcker laddare mina behov i stort sett alla resor jag gör.

Och så lite frågor på det.
Först och främst, vad tror ni som kör Tesla om 60? Kommer den täcka mina behov eller bör man välja ett större batteri?

På Teslas hemsida kan man laborera lite med vad man får för räckvidd vid olika hastigheter, temperaturer, av/värme etc. Stämmer dessa bra eller är det glädjesiffror precis som med de som presenteras för fossilbilar?

Vad i utrustningsväg är "måsten"? Jag känner inte att jag har någon större nytta av autopilot även fast det är en trevlig feature. Inte heller hifi-ljud. Det enda jag kryssat i egentligen är next-generationstolarna då min rygg är riktigt känslig när jag åker lite längre sträckor. 21" blir ju riktigt dyrt, både gällande tillvalspris och den dagen däcken behövs bytas. Antar bilen blir bra mycket mer stötig också?

Jag har sett att det finns en del länkar där man får rabatt på 8000kr. Vad får den som delar ut länken som tack för att man genererat en kund?

Och sist men inte minst. Jag funderar över svar lack. Hur är den solida lacken?

Min kalkyl jag fått ihop på bilen känns riktigt bra eftersom Tesla har så generösa restvärden.
på 48 månader blir min månadskostnad 4200kr med 2000 mil/år när supermiljöbilspremien är inräknad. I mina ögon är det mer än överkomligt med tanke på att jag i stort sett aldrig kommer behöva betala för att ladda bilen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Köpartankar/tips

Inlägg av bjelkeman »

Hej och välkommen hit! En annan nattuggla verkar det som. :)

Jag har liknande förväntade körmönster framöver, och liknande laddmöjligheter. Så en 60D (med i princip alla fördelarna av en 75D, utom max laddning) verkar bli bra. Fyrhjulsdrift då min bättre hälft blir bekvämare med vinterkörning då. Om 60D känns knapert så kan man uppgradera senare. En 90D för 200kkr mer känns rätt dyrt, även om en sekund snabbare till 100km/h hade varit trevligt.

NEDC siffrorna för räckvidd är väl fantasisiffror, men simulatorn verkar använda mer verkliga siffror vad jag förstår.

"Måste" utrustning är väl ganska individuellt, men om du provat NextGen säten och tror du behöver dem så verkar det väl rätt för dig. Resten känns onödigt, om kostnaden är viktigt. 21" hjul ger sämre räckvidd, så för mig går det bort med ett 60 batteri.

Lacken vet jag inget om, annat än vad jag läst, den verkar lite tunn, så jag tänker folieskydda mot stenskott.

För referenslänken så får man några småsaker, först efter två referenser, vid fem får man nya kustom fälgar. Vid 10 en inbjudan till nästa produktlanseringsevent. Alla ger en "lott" med vinstchans på en Model X. https://www.tesla.com/sv_SE/support/ref ... edirect=no
Hör av dig om du vill ha en länk, eller välj från de många som finns här på forumet.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Köpartankar/tips

Inlägg av Herr X »

En S60 kommer räcka mer än väl för dina behov. Räckvidden är extremt beroende av körstil - om du gillar att köra fort och aggressivt så kan du räkna med en genomsnittsförbrukning på motorväg om ca. 2,3-2,5 kWh per mil. Kör du lugnt och fint och följer hastighetsgränserna (fortfarande motorväg) så är 1,8-2,0 kWh per mil ganska normalt.
S60 borde ha ca. 50 kWh tillgängligt för framdrift (resten är buffert för att skydda batteriet), men det kan också vara mer eftersom S60 egentligen är en strypt 75:a.

Riktigt kalla och snöiga vinterdagar får du räkna med att bilen drar upp till 20% mer.
Räckvidden är väldigt beroende av hastigheten, så vid landsvägskörning kommer bilen mycket längre. Vid 70km/h är inte 1,5kWh/mil utopiskt.

Så, med siffrorna du fått av mig ovan kan du räkna ut vilken räckvidd du kan förvänta dig i olika situationer.

Teslan håller koll på din laddning åt dig och berättar för dig när du behöver ladda, så du kommer ändå inte känna någon räckviddsångest - för din del handlar det bara om att du kanske behöver svänga in på en superladdare någon gång i bland och ladda lite extra när du kör långt.

Jag skulle absolut inte valt något annat än S60 i din situation, om du inte har massor av pengar och har lust att köpa ett onödigt stort och dyrt batteri för dina behov.

Jag skulle säga att ett absolut måste-tillval är autopiloten. Jag skulle välja det tillvalet över alla andra i samtliga situationer. Autopiloten kommer revolutionera ditt körande. I andra hand är next-gen-säten att föredra då de är mycket skönare. Övriga tillval är "nice to have".

Du får jättegärna använda min länk när du beställer - du finner den i min signatur (eller här: http://--- (jag är då med i utlottningen av en Model X).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Välkommen
Sommarhus 12 mil tur retur på sommaren funkar även utan laddning
Enkel resa 30 mil på vintern blir svårt med en 60 men inte omöjligt sänker man farten så kommer man långt
Om du vill se någorlunda verklig räckvidd sommartid i alla fall så kan du kolla på Kanadensiska tesla sida där står det 331km för 60 och 361 för 60D
Själv kör jag 70 och det funkar bra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Välkommen
En sak som du inte får glömma är att de siffrorna som finns på sidan om restvärdesgaranti blandar med och utan moms så som jag har förstått det för att passa företag bättre. Någon som har bättre koll än mig får gärna kolla så att du inte missförstår och sen får högre kostnader.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det låter ju verkligen som att en 60 räcker för dig. Och eftersom det egentligen är ett 75-batteri i bilen så har du ju möjligheten att betala för att låsa upp de sista 15 kWh i framtiden om du känner behov av dem (men det låter inte som att du behöver det).

Gällande lacken så brukar jag avråda folk från solid svart oavsett märke, då jag haft detta själv tidigare och vet hur det blir. Smuts och mindre repor syns väldigt bra. Silver och Titanium är i andra änden av skalan, men om du vill ha svart så finns det svart metallic. Du får se det som att rabatten gör metallicen nästan gratis. ;) Det går förstås att foliera bilen helt eller delvis också för att klara sig bättre från repor o.d. men detta kostar i princip samma (eller mer) som tillvalet metallic (men ger förstås också bättre skydd).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Välkommen till forumet!
Som andra skriver, en 60 verkar passa det beskrivna körmönstret utan problem.

Angående stolarna kan det vara bra att testa båda varianterna. Min rygg (som förvisso är lite sned) gillar inte nextgenstolarna, då de är mer skålformade och man hålls mer still än i nuvarande generations stolar, som ger lite mer rörelsefrihet. Det verkar vara väldig individuellt vilka stolar som passar bäst.

Sedan håller jag med Herr X om autopiloten. I en så teknikstinn bil böra man välja den för att få med alla funktioner. Men om du tvekar kan du ju såklart vänta lite, men det är ju dyrare att aktivera den i efterhand.

Jag har också köpt privat, och förutom extra kostnaden valde jag bort panoramatak och luftfjädring för att det är saker jag är orolig för att ska bli dyra att fixa när bilen börjar bli äldre och garantin är borta. Men nu verkade du inte fundera på dessa ändå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Jag har köpt en 85D privat och innan restvärdesgarantin började och innan facelift. Skulle jag göra om beställningen idag så skulle jag valt:

60D, panoramatak (för att kunna ha takräcke och att den ger mer utrymme bak), luftfjädring för att undvika att slå i där det är lite ojämt och vid vissa gatkanter mm, premium interiört (valde för automatiska bakluckan men nu finns det massor av mer godis i den), AP (är ett måste enligt mig) samt de extra stolarna bak (med 3 barn så är det praktiskt), standard 19" däck samt NextGen stolar.

Jag skulle inte tagit Nokian 19" odubbade då dem är för mjuka tycker jag (men annars väldigt bra). Vet inte vad jag skulle tagit istället.

Jag valde bort HiFi, större batteri (90kWh) och prestanda och jag skulle inte valt något av dem idag heller.

Skall man 'snåla' så skulle jag först tagit bort luftfjädring, sen premium och NextGen och sist AP och D. Tänk på att även om AP går att aktivera efter så tror jag inte det höjer ditt restvärde. Du kan eventuellt kolla med Tesla om de har en lagerbil 60D eller S60 som du kan få till ett bra pris om du är lite flexibel på färg och annat.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

De billigaste lagerbilarna idag är sanslöst skralt utrustade. Det är som om någon bara gått in och klickat köp utan att göra några tillval.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag har en solid svart och visst är det snyggt men som sagt, inget lätt att hålla i bra skick.
Säten verkar det vara på gång att dom byter ut i model S snart (blir samma som i model X och finns redan på Performance-modellerna typ) så
där kan det bli lite annat att ta ställning snart låter det som...
I övrigt är alla synpunkter hittills samma som mina :) (förutom att jag möjligen inte skulle betala för AP som den funkar idag, men det blir väl bättre framöver)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
_Kristian_
elbilist

Inlägg av _Kristian_ »

Tack så mycket allihop för snabba och bra svar! :)

Det låter som jag tänkt i rätt banor angående batteristorlek. En bra bonus är ju att det går att "uppdatera" till 75 kwh om jag skulle känna att 60 blir för lite. En följdfråga då blir ju såklart vad den uppdateringen kostar? Gissar att det är dyrare än att köpa en 75 på en gång?

Jag ska försöka boka en provkörning med bägge stolstyperna och se vilka som känns bäst för mig. Även pröva autopiloten och se om det är något för mig.
Hur länge brukar man få provköra hos Tesla? Tycker de flesta bilhandlare inte brukar vilja låna bort bilen mer än 20-25 min, vilket man i min mening har svårt att hinna bilda en uppfattning om bilen på. Speciellt inte en Tesla med tanke på hur mycket den skiljer sig på marknaden från alla andra bilar.
_Kristian_
elbilist

Inlägg av _Kristian_ »

vigge50 skrev:
Välkommen
En sak som du inte får glömma är att de siffrorna som finns på sidan om restvärdesgaranti blandar med och utan moms så som jag har förstått det för att passa företag bättre. Någon som har bättre koll än mig får gärna kolla så att du inte missförstår och sen får högre kostnader.

Tackar!

Jag har räknat på alla siffror på egen hand, så jag tror det blir rätt. Synd att informationen kring restvärden är så knapphändig, men jag får väl ta alla detaljer när jag provkör.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Priset för uppdatering till 75 är exakt detsamma som vid nybeställning och det är väl runt 108 000:- om jag inte minns fel.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
vigge50

Inlägg av vigge50 »

grenhall skrev:
Priset för uppdatering till 75 är exakt detsamma som vid nybeställning och det är väl runt 108 000:- om jag inte minns fel.
Nä, det skiljer 92 500 kr mellan 60 och 75 när man köper ny.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

_Kristian_ skrev:
Hur länge brukar man få provköra hos Tesla? Tycker de flesta bilhandlare inte brukar vilja låna bort bilen mer än 20-25 min, vilket man i min mening har svårt att hinna bilda en uppfattning om bilen på. Speciellt inte en Tesla med tanke på hur mycket den skiljer sig på marknaden från alla andra bilar.
Dom brukar boka upp en timme. I den tiden ingår en genomgång av bilen, hur den funkar osv om du inte kört Tesla tidigare. Var där i god tid för att fylla i deras formulär så slipper du ta av din timme till det. Sen lånar dom inte "bort" bilen heller, utan en Teslaanställd åker alltid med i bilen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Lånar denna tråden för en fråga om Premium paketet med de extra filterna.
Nån som vet hur ofta dessa behöver bytas? Kommer leasa bilen på firman via mitt "gamla vanliga" leasingbolag och där ingår serviceavtalet i leasingen. Men inga delar verkar ju ingå i serviceavtalet så det kan ju bli dyrt om alla filter skall bytas varje år.

När vi ändå är inne på service, finns det nån på forumet som har lyckats köra lugnt nån längre tid? Det jag är ute efter är hur mycket stryk framför allt bakbromsarna tar om man mestadels motorbromsade och undviker bromspedalen så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

zeb skrev:
När vi ändå är inne på service, finns det nån på forumet som har lyckats köra lugnt nån längre tid? Det jag är ute efter är hur mycket stryk framför allt bakbromsarna tar om man mestadels motorbromsade och undviker bromspedalen så mycket som möjligt.
Bromsarna användes knappt alls! Den regenerativa bromsningen med elmotorerna är extremt bra och gör att du i princip endast kör med gaspedalen. Bromsen använder jag bara för att stoppa bilen helt eller när extra bromskraft behövs.

om du inte kör bankörning med bilen så lär det dröja extremt länge innan du behöver byta bromsbelägg! Skivorna verkar vara i ett rosttrögt material då de knappt får en rostbeläggning vid tvätt ens.

/Jocke
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Tack för broms-svaret - var precis det där med rost som oroade mig. Outlandern jag har nu har rost-svampar till bromsskivor - så kör man utan att göra kraftiga inbromsningar då och då så rostar skivorna sönder istället. Och det blir ju dyrt i längden. Sen skitar ju bromsdammet ner fälgarna också så det är ju bra om man slipper bromsa bara för bromsandets skull.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Såg en video där Elon sa att bromsarna troligen aldrig behöver bytas under bilens livslängd.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Precis, Min Tesla= 7100mil och bromsar i nyskick
Min Leaf = 7100 mil och även där i nyskick
:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Började fundera på om jag skulle addera premiumpaketet till beställningen, så det blev en lunchtur till Tesla.

Angående extra kostnad på servicear pga större filter hade dom kollat det med servicefolket men ingen visste något om det ännu.

Angående bromsarna så sa dom att mjukvara ser till att "smygbromsa" då och då för att undvika problemen med att dom används för lite. Smart tycker jag. Men bästa är väl att slänga ett öga på skivorna då och då i början i alla fall.
abaader77

Inlägg av abaader77 »

_Kristian_ skrev:
...
Min kalkyl jag fått ihop på bilen känns riktigt bra eftersom Tesla har så generösa restvärden.
på 48 månader blir min månadskostnad 4200kr med 2000 mil/år när supermiljöbilspremien är inräknad. I mina ögon är det mer än överkomligt med tanke på att jag i stort sett aldrig kommer behöva betala för att ladda bilen.
Hej. Ny här på forumet men har en "akut" fråga. Behöver ersätta min privatleasade Leaf om några månader (och den bokade 3:an är för långt borta) och är sugen på en model S 60.

_Kristian_: Kan du (eller någon annan vänlig själ) förklara hela upplägget på din månadskostnad som privatperson? Är det privatleasing eller billån du siktar på? Känner mig helt lost... 4200 kr / månad är ju riktigt lågt...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

abaader77 skrev:
_Kristian_ skrev:
...
Hej. Ny här på forumet men har en "akut" fråga. Behöver ersätta min privatleasade Leaf om några månader (och den bokade 3:an är för långt borta) och är sugen på en model S 60.

_Kristian_: Kan du (eller någon annan vänlig själ) förklara hela upplägget på din månadskostnad som privatperson? Är det privatleasing eller billån du siktar på? Känner mig helt lost... 4200 kr / månad är ju riktigt lågt...
Jag postade den här kalkylen på Facebook för några dagar sen:

Säg att vi för enkelhetens skull räknar på den billigaste möjliga Teslan, en Model S 60 (batteri på 60 kWh, bakhjulsdrift, 0-100 på 5,8 sekunder, samma omedelbara gasrespons och fantastiska körkänsla som alla Teslor, gratis supercharging ingår) som kostar 751 950 kr inkl avgifter. Om vi finansierar den på fem år och kör 2000 mil per år så garanterar Tesla restvärdet till 45% efter de fem åren är slut. Då kommer den kosta dig totalt 356 242,50 kr i finansiering under dessa fem åren (med 20% kontantinsats) och då kan du köra 10 000 mil med den. Milkostnaden för finansiering och värdeminskning blir alltså bara ca 36 kr. Vidare kan du räkna med ungefär 2 kr / mil i bränslekostnader, ännu lägre om du använder superchargers ofta, så då är vi uppe i 38 kr. Försäkring går på 6500 kr per år så då är vi uppe i 41 kr. Lägg på ytterligare några kronor för däckslitage, så säg 45 kr per mil. Service är egentligen valfri på en Tesla, men vill du kunna använda restvärdesgarantin får du snällt följa anvisat serviceprogram. Servicen kostar då 27100 kr under ovan nämnda period, dvs en bit under tre kr per mil. Så då landar vi på ca 48 kr per mil totalt.

Slår du ut det per månad så blir det alltså 8000 kr per månad inkl bränsle och allt. Inga pyttesummor men jäkligt mycket bil för de pengarna. Observera att restvärdet är baserat på en kampanj som gäller september ut, sen blir det lite sämre restvärde.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
abaader77

Inlägg av abaader77 »

Blir kostnaden en annan om antal mil per år är lägre, tex 1500?
Var kan jag enklast göra min egen kalkyl?
(Detta kanske är fel tråd inser jag nu)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

abaader77 skrev:
Blir kostnaden en annan om antal mil per år är lägre, tex 1500?
Var kan jag enklast göra min egen kalkyl?
(Detta kanske är fel tråd inser jag nu)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja med lägre mil/år så slits bilen antagligen mindre och Tesla lämnar därmed högre restvärdesgaranti.
Med högre garanterat rästvärde får du mindre att betala av och därmed lägre månadskostnad.
Men... får varna dig för att ta för lågt miltal. Man kör myyycke mer med en Tesla än med ICE bil! :D

Räkneexempel:
Model S 60, 5 års avbetalning (1500 mil per år):

Bilens pris är 748 600 kr
149 720 kr (20%) i kontantinsats blir månadskostnad 5135 kr/mån i 60 månader med en ränta på 2,25 %.

Med supermiljöbilspremien som en delinsats sänks månadskostnaden ner till ca 4500 kr (40 000 / 60 ).

När dessa 60 månader gått finns en kvarvarande skuld om 344 356 kr (46%).
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Skriv svar