Hypermiling
Moderator: Redaktion
Hypermiling
Robert von Bahr här har satt ribban och visat att förbrukningen går att få ner riktigt ordentligt under långkörningar.
Med ett fantastiskt snitt på 124Wh/km på en resa över 55 mil trots en total medelhastighet på 73km/h inkl autobahnköer har vi andra nåt att sikta på! Och, förbrukningen verkar ha nåtts utan slipstreaming. Istället ska pulse and glide ha praktiserats.
Den här tråden
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=40
drog iväg en aning, så behovet av en separat plats för dessa diskussioner blev tydlig.
Det går alltså att minimera laddtider och hoppa över Superchargers om man bara lägger manken till. Har nån annan varit i närheten, eller tom "överträffat" (läs: underträffat) ovan nämnda noteringar?
Med ett fantastiskt snitt på 124Wh/km på en resa över 55 mil trots en total medelhastighet på 73km/h inkl autobahnköer har vi andra nåt att sikta på! Och, förbrukningen verkar ha nåtts utan slipstreaming. Istället ska pulse and glide ha praktiserats.
Den här tråden
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=40
drog iväg en aning, så behovet av en separat plats för dessa diskussioner blev tydlig.
Det går alltså att minimera laddtider och hoppa över Superchargers om man bara lägger manken till. Har nån annan varit i närheten, eller tom "överträffat" (läs: underträffat) ovan nämnda noteringar?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Hypermiling
Varför det där trixet funkar får någon förklara. Jag tror mig vara duktig på vetenskapsgrejer får inte ihop det riktigt. Fråga Lund kanske vet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Hypermiling
I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.
En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.
En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.
Re: Hypermiling
skulle tro mycket av vinstern ligger i den uteblivna førlusten som kommer av att regenerera med elmotorn. Mycket tapp dær som ær klart bættre att gøra något med med hjælp av køra den i N. som vi ser
Re: Hypermiling
Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.apkungen skrev:I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.
En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hypermiling
en elmotor i neutral frisnurrar heltmati skrev:Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stängt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hypermiling
Med en ice-motor är metoden häpnadsväckande effektiv. Det beror mest på (vad jag förstår) att icemotorn är något effektivare vid moderata accelerationer än vid konstant hastighet. När man rullar blir förbrukningen nära noll. Summan av accelerationer och rullandet blir bättre än att bara köra konstant fart. Jag läste nånstans att effekten är som störst i hybridbilar som Prius, eftersom de kan rulla fritt utan att icemotorn är igång.12man skrev:en elmotor i neutral frisnurrar heltmati skrev:Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stänt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo
Att det är likadant för en elbil som har en mycket effektivare drivlina var nytt för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hypermiling
Jag har hela tiden, sedan jag köpte min Zoe, känt att jag skulle vilja ha en "frihjulsfunktion". Man har ju ingen glädje alls av att bilen bromsar i nerförsbackar på motorväg eller landsvägskörning. Vi har diskuterat detta bland Zoeägare och undrat vad bilen tycker om att man växlar mellan D och N under färd. En del tror att det kan förstöra något i drivlinan att göra det. I instruktionsboken står uttryckligen att man inte ska göra det, men det kan ju bara vara en säkerhetsfråga för att man inte av misstag ska lägga i backen.
Men hur som helst, hoppas elbilstillverkare i framtiden inser att det finns efterfrågan på att man ska kunna ställa in 0 regen, dvs köra med frihjul, så man slapp hålla på och växla hela tiden för att få den effekten. Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.
Men hur som helst, hoppas elbilstillverkare i framtiden inser att det finns efterfrågan på att man ska kunna ställa in 0 regen, dvs köra med frihjul, så man slapp hålla på och växla hela tiden för att få den effekten. Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.
Re: Hypermiling
Visst. När man rullar måste man bara övervinna luft- och rullmotståndet. Vid regen tillkommer förluster från motorn (som då blir generator) och laddning av batteriet. Därmed minskar effektiviteten. Regen är bara bra när man ändå vill minska farten snabbt eller stanna helt, istället för att använda "fossilbilsbromsen".Jerker skrev:Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hypermiling
Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hypermiling
Ah! Jag har nog hört det, nu när du påminner mig!Leo skrev:Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr
Vem ringer Elon?
Re: Hypermiling
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hypermiling
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?e5m1r skrev:Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Re: Hypermiling
Hade varit perfekt om man kunde få välja. Ett alternativt till under regen (none som tillägg till standard och low). Samt ett nytt val under braking (regen/no regen).Jerker skrev:Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?e5m1r skrev:Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Gillar att utmana mig själv och köra snålt. Gillar frirull eller puls and glide. Har kört den lilla vw lupo 3L (30k mil) som drog 0,3l milen mycket tack vare frirull när man släppte gasen. Skulle gärna se det i Teslan också.
Har 3 mil till jobbet mest på landsväg men sista biten motorväg. 120-140 wh/km är en rätt vanlig förbruknings siffra då man rullar mycket. Har dock aldrig varit i närheten av 120wh/km på motorväg så hatten av för Roberts låga förbrukning. Kör 70D.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hypermiling
Borde gå att kombinera friläge med one pedal driving, det är ju svårt att undvika regen helt som den funkar nu, även om övning ger lite färdighet. Om "gasen" har ett litet mittläge med frihjul och ytterligare gassläpp ger regen skulle det kunna funka. Om det ger någon stor vinst i praktiken är ju en annan femma. Känns inte helt utrett ännu...Jerker skrev:Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?e5m1r skrev:Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hypermiling
Nåt knep för att få i N under körning ? Ofta vägrar bilen N när jag provar..tutut säger den försynt då...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hypermiling
Du blippar spaken neråt lätt. Sen hårdare neråt igen för Drive.
Jag upptäckte att dra neråt med spaken så kommer den i N av att paddan oturligt ramlade ner från instrumentbrädan på spaken . Det var såklart inte jag som såg på paddan....
Jag upptäckte att dra neråt med spaken så kommer den i N av att paddan oturligt ramlade ner från instrumentbrädan på spaken . Det var såklart inte jag som såg på paddan....
Re: Hypermiling
Alltså en inställning där man helt kan stänga av autoregen men samtidigt ha regen den första delen av fotbromsen vore väl fint. Autoregen i min Volvo är väldigt låg, känns knappt att den bromsar när jag släpper gasen.. Och i hastigheter över 80km/h gör den det endast om det är lite nedför som motverkar inbromsning en från fartvinden.
Men... När jag bromsar så är den första delen av bromsen enbart regen. Jag ser i instrumentpanelen hur mycket och om jag kommer upp till den gräns där vanliga skivbromsar a tar vid.
Jag skulle gärna vilja kunna ställa in kraftigare inbromsning automatiskt, men gillar att bromsen först enbart kör regen när man använder den.
Men... När jag bromsar så är den första delen av bromsen enbart regen. Jag ser i instrumentpanelen hur mycket och om jag kommer upp till den gräns där vanliga skivbromsar a tar vid.
Jag skulle gärna vilja kunna ställa in kraftigare inbromsning automatiskt, men gillar att bromsen först enbart kör regen när man använder den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hypermiling
Jag var ute och provade lite under kvällen.
Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".
SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning
Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.
Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.
Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".
SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning
Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.
Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.
Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Hypermiling
Jag tror att får så småningom kläm på't. Vägen till jobbet, samma restid som vanligt, men ungefär 20% mindre energiåtgång. Och då körde jag ändå om några bilar och pushade mellan 100 och 115 på 100-väg. Jag låg alltså något över hastighetsbegränsningen.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hypermiling
Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!Crappy skrev:Ringer? han hänger väl här mer än oss?Jerker skrev:Vem ringer Elon?
Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Hypermiling
När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Tesla Model Y
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hypermiling
Normalt vid "pulse and glide" ska man accelerera ganska friskt, men inte fullt. När det gäller elbil vetehåken...gellerstam skrev:När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16