Stark styleDaoops skrev:Mustasch?
Presentation av SpaceX planer till Mars
Moderator: Redaktion
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Ah..ja självklart. Good catchKalle skrev:Stark styleDaoops skrev:Mustasch?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
EPICCliff+ skrev:Hur många marsmänniskor går det åt ...
16. En som byter lampan och 15 som dör vid nedslaget.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Riktigt fascinerande är det men haft samma funderingarDaoops skrev:Finns givetvis tusentals problem, precis som på dom gamla sjöfarartiderna. Förhoppningsvis har vi inte låtit det stoppa oss om 200 år. Har vi riktig tur får vi vara med under starten av rymdkoloniseringen.Cliff+ skrev:Vill inte vara sån men några intressanta "möjligheter" verkar kunna uppstå, även om man negligerar det rent tekniska:
[*] Skillnad i gravitation - Hur ser människan ut efter en eller annan generation där? Åka till Jorden kommer att ta livet av dem.
Men det borde bli billigare att åka hem om man väger 35%.
[*] OM det blir en civilisation där kan man ge sig sjutton på att det blir krig förr eller senare mellan Mars och Jorden.
Eller blir det en delstat till USA?
[*] Skämtsidorna på internetet kommer att explodera - Hur många marsmänniskor går det åt ...
16. En som byter lampan och 15 som dör vid nedslaget.
[*] När ursprungsinnevånarna kommer tillbaka blir de nog liite irriterade
[*] Vill man verkligen åka/dö i en enorm rymddildo? Sexy!?
[*] Hur mycket Metan kan man bränna av i atmosfären per elbil och kunna komma undan med det?
[*] Huspriserna runt basen? Håller ens jordskorpan för 100tals skott på samma plats/flyttas planetbanan och jorden går under?[/b]
Vänta, det var ju det Elon ...
[*] etc.
"[*] Skillnad i gravitation - Hur ser människan ut efter en eller annan generation där? Åka till Jorden kommer att ta livet av dem.
*] Hur mycket Metan kan man bränna av i atmosfären per elbil och kunna komma undan med det?
[* Håller ens jordskorpan för 100tals skott på samma plats/flyttas planetbanan och jorden går under?"
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Då jordens massa är 5,98 × 10^24 kg (5,980,000,000,000,000,000,000,000 kg) så är det klart att skicka upp 10,500,000 kg (MCT vikt [1]), 10 tusen gånger (för att nå en miljon invånare på Mars) så har vi en mass relation som är 1 x 10^12 till 1.
Då är det samma effekt som när ett E-coli bakterie (vikt 1 x 10^-12 [2]) "hoppar" från dig. Med andra ord, för att nå samma vikt som du så måste detta ske varje sekund i 100,000 år. Eller 1% av din vikt, som skulle kunna vara märkbart. I 1000 år.
Så om vi skickar upp 10 tusen skepp varje sekund i 1000 år så kan det bli problem med omloppsbanor.
(Med reservation för malplacerade nollor. )
[1]
[2[ http://book.bionumbers.org/how-big-is-a ... -its-mass/
Då är det samma effekt som när ett E-coli bakterie (vikt 1 x 10^-12 [2]) "hoppar" från dig. Med andra ord, för att nå samma vikt som du så måste detta ske varje sekund i 100,000 år. Eller 1% av din vikt, som skulle kunna vara märkbart. I 1000 år.
Så om vi skickar upp 10 tusen skepp varje sekund i 1000 år så kan det bli problem med omloppsbanor.
(Med reservation för malplacerade nollor. )
[1]
[2[ http://book.bionumbers.org/how-big-is-a ... -its-mass/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
De valde metan för att det är lätt att göra på mars, de går att göra på jorden ochså med CO2 från luften. Då blir det ett nollsumme spel med utsläppen (om man antar att energin de använder är från förnyelsebara källor)
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Underbart svar på talbjelkeman skrev:Då jordens massa är 5,98 × 10^24 kg (5,980,000,000,000,000,000,000,000 kg) så är det klart att skicka upp 10,500,000 kg (MCT vikt [1]), 10 tusen gånger (för att nå en miljon invånare på Mars) så har vi en mass relation som är 1 x 10^12 till 1.
Då är det samma effekt som när ett E-coli bakterie (vikt 1 x 10^-12 [2]) "hoppar" från dig. Med andra ord, för att nå samma vikt som du så måste detta ske varje sekund i 100,000 år. Eller 1% av din vikt, som skulle kunna vara märkbart. I 1000 år.
Så om vi skickar upp 10 tusen skepp varje sekund i 1000 år så kan det bli problem med omloppsbanor.
(Med reservation för malplacerade nollor. )
[1]
[2[ http://book.bionumbers.org/how-big-is-a ... -its-mass/
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
En elbil på mars borde dra väldigt lite med tanke på det lilla atmosfäriska trycket. Om man kan bygga ett spår med väldigt lite friktion. Magnetspår? En hyperloop fast man slipper röret
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Fick samma reflektion, klarar människan att ha en lägre massa? Det är ett stort problem redan nu med rymdfärder (musklerna förtvinar och de måste göra väldigt många fysiska övningar för att överleva) vi talar om blodomlopp och allmänt välbefinnande. Hur kommer man att se ut efter någon generation. (tror att serien expanse har det resonemanget) hur anpassningsbar är människan?
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
I frågestunden pratas om Cykler som alternativ till att åka direkt. Någon som vet vad som menas?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Tror de menas de positioner när jorden och mars står närmast när de cirkulerar kring solen.(antar det är mellan 2-3 års mellanrum (???))
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Jag är inte säker men jag tror de menar typ som i filmen Martian att istället för som SpaceX tänkt så har du en stor farkost som åker mellan jorden och mars utan att land och sen har du mindre farkoster som åker mellan den farkosten och jorden när den är här och sen mindre farkoster mellan den och mars när den har gått in i omloppsbana runt mars. Är som sagt inte helt säker på att det är detta men det är det jag tänkte på.Bod skrev:I frågestunden pratas om Cykler som alternativ till att åka direkt. Någon som vet vad som menas?
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Wikipedia har något också: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mars_cycler
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Det jag saknade i presentationen var strålskyddet. Liknande koncept hade alltid lösningar på hur man överlever solstormar på väg till Mars. Skyddsutrymme med bly eller vatteninslutning där man kan överleva. Inget sades om sånt. Kapseln verkade mest vara waste of space med massa öppet utrymme.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Strålskyddet nämndes som svar på en fråga men det var inget ingående svar på det.TiborBlomhall skrev:Det jag saknade i presentationen var strålskyddet. Liknande koncept hade alltid lösningar på hur man överlever solstormar på väg till Mars. Skyddsutrymme med bly eller vatteninslutning där man kan överleva. Inget sades om sånt. Kapseln verkade mest vara waste of space med massa öppet utrymme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Insidan är inte klar än, precis som med Model 3TiborBlomhall skrev:Kapseln verkade mest vara waste of space med massa öppet utrymme.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Precis, jag låg vaken halva natten och funderade över just detta. Det är en ganska avgörande detalj. Kan de verkligen ha missat det? Man "brukar" väl ha ett litet skyddsrum där man väntar ut solstormar t.ex.. I ett rymdskepp med plats för 100 pers känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Kanske är höljet, som uppenbarligen är nåt komposit-tjosanhejsan, tänkt att agera som skydd? Men det känns ju tveksamt att ett tunt hölje skulle kunna blockera en storm av jättearga laddade partiklar som bara vill mosa sönder allting.TiborBlomhall skrev:Det jag saknade i presentationen var strålskyddet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Nej och precis som med Model 3 så kommer den se ut som ett rymdskeppSpyder skrev:Insidan är inte klar än, precis som med Model 3TiborBlomhall skrev:Kapseln verkade mest vara waste of space med massa öppet utrymme.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Vi får då hoppas att det är ett modernt rymdskepp så det inte börjar se ut så här i Model 3LarsL skrev:Nej och precis som med Model 3 så kommer den se ut som ett rymdskepp
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Tror det nämns 1:34 min i presentationen. I princip lite cancer som man kan räkna med, men inget allvarligt.mati skrev:Precis, jag låg vaken halva natten och funderade över just detta. Det är en ganska avgörande detalj. Kan de verkligen ha missat det? Man "brukar" väl ha ett litet skyddsrum där man väntar ut solstormar t.ex.. I ett rymdskepp med plats för 100 pers känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Kanske är höljet, som uppenbarligen är nåt komposit-tjosanhejsan, tänkt att agera som skydd? Men det känns ju tveksamt att ett tunt hölje skulle kunna blockera en storm av jättearga laddade partiklar som bara vill mosa sönder allting.TiborBlomhall skrev:Det jag saknade i presentationen var strålskyddet.
utrymmet var för att det skulle vara "kul" att åka med så det inte var alltför trångt. men jag håller med,det känns som lite slöseri att frakta luft"ingenting" till mars.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Om resan tar över 100 dagar så måste det finnas utrymme för besättningen att röra på sig och kunna vara aktiva. Det funkar inte att ha ett litet rum med 100 säten utan det måste finnas mer att göra.Mickep skrev:Tror det nämns 1:34 min i presentationen. I princip lite cancer som man kan räkna med, men inget allvarligt.mati skrev:Precis, jag låg vaken halva natten och funderade över just detta. Det är en ganska avgörande detalj. Kan de verkligen ha missat det? Man "brukar" väl ha ett litet skyddsrum där man väntar ut solstormar t.ex.. I ett rymdskepp med plats för 100 pers känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Kanske är höljet, som uppenbarligen är nåt komposit-tjosanhejsan, tänkt att agera som skydd? Men det känns ju tveksamt att ett tunt hölje skulle kunna blockera en storm av jättearga laddade partiklar som bara vill mosa sönder allting.TiborBlomhall skrev:Det jag saknade i presentationen var strålskyddet.
utrymmet var för att det skulle vara "kul" att åka med så det inte var alltför trångt. men jag håller med,det känns som lite slöseri att frakta luft"ingenting" till mars.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Solstormar kommer ju från ett håll, så de skulle kunna vända aktern mot strålningen, då har de metalen i motorerna och tankarna med flytande metan och syre + allt cargo i den trycklösa delen som strålskydd. Den ögade kancer risken kommer från den "galaktiska strålningen" som är hela tiden. men de utgör en relativt liten ökning av canser risken. (Ja har för mig att om man är rökare och slutar röka innan man åker till mars så har man mindre risk för canser en om man stannade på jorden och rökte)Mickep skrev:Tror det nämns 1:34 min i presentationen. I princip lite cancer som man kan räkna med, men inget allvarligt.mati skrev:Precis, jag låg vaken halva natten och funderade över just detta. Det är en ganska avgörande detalj. Kan de verkligen ha missat det? Man "brukar" väl ha ett litet skyddsrum där man väntar ut solstormar t.ex.. I ett rymdskepp med plats för 100 pers känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Kanske är höljet, som uppenbarligen är nåt komposit-tjosanhejsan, tänkt att agera som skydd? Men det känns ju tveksamt att ett tunt hölje skulle kunna blockera en storm av jättearga laddade partiklar som bara vill mosa sönder allting.TiborBlomhall skrev:Det jag saknade i presentationen var strålskyddet.
utrymmet var för att det skulle vara "kul" att åka med så det inte var alltför trångt. men jag håller med,det känns som lite slöseri att frakta luft"ingenting" till mars.
Slöseri är det inte, de kommer vara mass- begrensade, och de har ju diametern på 17m "gratis" från bostern. Desutom så blir densiteten på hart of gold då lägre, vilket jälper vid arobraking både på mars och på jorden.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Angående strålningsrisken så finns det en hyfsat artikel här: http://www.space.com/24731-mars-radiati ... rover.html
(Jag vet ingenting om strålning och cancer. Men kan läsa och räkna. )
[1] http://www.cancer.org/cancer/cancerbasi ... rom-cancer
Jag förutsätter att man åker till Mars, stannar några månader och åker tillbaka. Risken att dö från cancer i USA är drygt 20% [1]. (Det framgår inte om det är 5% total eller 5% gånger den nuvarande risken, så jag gissar på det senare.) Så en marsfärd ger en risk på 21% av att dö från cancer. Enligt artikeln så är strålningsrisken dubbelt så stor under färden som den är på Mars. Så man kanske får en ökad cancerdödsrisk på 0.5% mer per år på Mars?We can tell explorers that there is an increased risk of cancer associated with a trip to Mars (approximately 5 percent over a lifetime).
(Jag vet ingenting om strålning och cancer. Men kan läsa och räkna. )
[1] http://www.cancer.org/cancer/cancerbasi ... rom-cancer
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Presentation av SpaceX planer till Mars
Det har jag också hört/läst nånstans, med det gäller effekten av den kosmiska strålningen. Det är mycket riktigt inte den kosmiska strålningen som utgör största hotet, utan det är solstormarna som bombarderar besättningen med en jävla massa högenergetiska partiklar. Och då pratar vi inte om lite ökad cancerrisk längre. Man blir nog ganska så grillad.Kalle skrev:... (Ja har för mig att om man är rökare och slutar röka innan man åker till mars så har man mindre risk för canser en om man stannade på jorden och rökte)
Möjligt att värmeskölden klarar av att skärma av en del av dessa partiklar. Det är ju ändå ett rymdskepp som ska kunna landa på både jorden och Mars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14