Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av bylund »

Läste såklart om Roadstern när den kom, och råkade sedan få syn på en på en motorväg utanför San Francisco. Spännande, men utom räckhåll. Fick sedan en länk till den kommande Model S skickad till mig och det började bli något av en drömbil. När poppuppbutiken i Täby fanns och de berättade att servicecenter skulle öppnas i Stockholm började jag räkna på det och insåg att drömmen kunde bli sann. Då såg jag till att den blev det också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av themax »

mati skrev:
Om jag får våga gissa så tror jag inte att du klarar av att vänta så länge. Din signatur har ju redan ändrats till ett helt annat tonläge 8-)
Hyssssch. Inga sådana avslöjanden så här officiellt... :oops: :lol:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Bjelke »

Jag kan fasiken inte ens minnas hur/när jag fick syn på Tesla första gången, känns som en evighet sedan, men så är jag pryl/teknik-nörd och gillar att vara "först" med typ allt,
så Tesla har jag haft koll på i många år och köpte min i Mars 2015 och redan då hade jag funderat på dom ganska länge.
Minns att jag läste lite olika tester av roadstern och eftersom jag då hade en Smart roadster och var sugen på en Lotus (Exige mm) så dreglade jag rejält på Teslas roadster! :)
Men då blev det en Model S eftersom roadstern saknade lite viktiga saker som bra laddning mm, men nu lutar då en rodaster iaf :lol: (inte nå sugen på den med VIN xxx00002 osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av lator »

Jag får hålla med Bjelke. Jag har funderat mycket sen denna tråd dök upp men kan inte dra mig till minnes hur och när jag först fick upp ögonen för Tesla. Bör ha varit för ungefär tio år sedan när det började ryktas om Roadstern. Hängde konstant på elbilsforumet då och allt intressant sögs in... Fick förmånen att se och provköra HO:s gröna Roadster i Göteborg redan i mars 2010 och sen fanns det ingen återvändo!
IMAG0013.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av mickeisol »

Tänkte för att antal år sen minska mina energikostnader (runt 2005) och vart intresserad av led teknik etc och tänkte samtidigt att köra med elbil skulle vara nåt.
funderade på solceller, men det var för dyrt på den tiden. så 2009 satte jag upp ett kinesiskt gårds vindkraftverk. Bara krångel och en lång historia.
2011 så gick solcellspriserna ner från 2,5 dollar/watt till 0,33dollar/watt så då började det att mala hur jag skulle kunna köpa till det priset.
i juni 2012 var en 20kw solcellsanläggning på plats samtidigt hade jag surfat runt på elbilar och hittat teslas hemsida och att man kunde boka en model S
den hade ju intressanta prestanda men verkade dyr.

En granne högg till på solcells anläggning i samma veva och vi funderade på hur vi skulle få till bättre villkor för solcellerna, att nettomätning skulle vara perfekt, så det gällde att påverka det lokala elnätverket så att dom skulle införa det. Så då var det dags att skapa en opinion. Lösningen var att anordna en energimässa om hur enkelt och billigt det var att sätta upp solceller. det vart hela temat på mässan som blev i augusti 2012 med LRF etc som medfinansiär, det blev några tusen besökare. intresset för solceller gick upp fantastiskt i länet och nätbolaget införde nettomätning (som sen blev en skattereduktion tack vare anders borg).

Men vad skulle temat bli på 2013 års mässa, jo elbilar förstås, vart betalar sig kwh bäst om inte som ersättning för bensin och diesel.
Tänk om man fick hit tesla motors som kunde visa en riktig elbil, och tänk vilken tur, tesla hann få färdigt en anläggning i närheten i norge så att dom kom på besök till mässan
med en p85+. det blev en provkörning för mig och då upptäckte jag att den var ju faktiskt inte dyr (bara mycket pengar) och alla andra bilar blev faktiskt helt ointressanta.
Så när den fyrhjulsdrivna kom så var det bara att handla.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Jag får hålla med Bjelke. Jag har funderat mycket sen denna tråd dök upp men kan inte dra mig till minnes hur och när jag först fick upp ögonen för Tesla. Bör ha varit för ungefär tio år sedan när det började ryktas om Roadstern. Hängde konstant på elbilsforumet då och allt intressant sögs in... Fick förmånen att se och provköra HO:s gröna Roadster i Göteborg redan i mars 2010 och sen fanns det ingen återvändo!
IMAG0013.jpg
Det var förresten just den roadstern jag tänkte p när jag kommenterade bilden på den gröna X:en :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Jorma »

I januari 2009 körde jag kustvägen - Highway 1 - från San Fransisco till LA.
En bit framför körde en Lotus, trodde jag tills det blev stopp vid ett vägarbete, och jag så då att den hade inget avgasrör och
den hette Tesla!
Jag hade aldrig hört talas om Tesla, och brydde mig inte så mycket då heller då jag tänkte:
"Jaha, en till specialbil som antagligen bara finns i ett fåtal ex. byggt av entusiaster och som jag nog inte kommer att se mer än denna gången" :o
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Zalman3 »

Jag läste om Tesla i tidningen Ny Teknik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Foluke »

En god vän som alltid vurmar för häftiga bilar ringde och skröt över bilen han provkört två gånger. Jag var egentligen ointresserad av en bil i den prisklassen som gällde men bokade provkörning i Mölndal. Provkörde, tänkte om och beställde bil.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av danni »

Oj, det minns jag inte. Det var längesen, på Roadster-tiden. Men eftersom Roadstern inte var en biltyp som överhuvudtaget var aktuell för mig så blev det aldrig intressant på ett personligt plan. Men sen kom ryktena om “WhiteStar” och då började det ta sig. Sen fick jag till en provkörning av Model S under 2013 och efter det var det kört...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Waxinator »

Jag har oftast haft sportiga och motorstarka bilar, gärna med "gött oljud". Tidigt såg jag videos om elbilar (inkl. Tesla Roadster) men tyckte alla var opraktiska. Jag beundrade Elon Musk för hans drivkraft och engagemang. När jag sedan såg videos om Model S med sin 17" datorskärm :ugeek:, automatiska uppdateringar, häftiga acceleration och användbarhet... var jag fast. Min SL63'a har jag kvar för att påminnas om fossil epoken och det goa V8-vrölet. :oops:
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Anders77 »

Hörde talas om Roadstern när den kom. Var kul, men tänkte absolut inte mer på det då.

Sen 2014 började en vän snacka om Tesla. Nerd som jag är ville jag veta mer. Började läsa allt jag kom över. Och började drömma om deras billiga bil när den nu skulle komma. En S var ju sjukt dyr tänkte jag då. Helt klart över min budget.

Sen provkörde jag en S sommaren 2015. Sen var det kört. Började räkna och titta. Fick ihop kalkylen. Sjukt överraskad, men vettskrämd. Vad skall folk säga?

Sen blev det att jag köpte in mig i ett bolag till. Pengarna började tryta och det var dags att jobba vidare igen. Sen hägrade den där X:en med. Vilken model skulle jag köpa?

Nu ligger beställningen klar och satans vad jag längtar.

Som pryl och fakta nerd, samt miljövän är det ju omöjligt att inte bli förälskad i bolaget när man väl insett vad det var för ett bolag.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Oppfinnarn »

Kommer inte ihåg exakt, men har följt Tesla på långt håll och gillat ide'n fram till hösten 2014. Då började de bygga SuC vid Center Syd Löddeköpinge, och vips så började en massa norska Teslor dyka upp .... f-n ..."Elon menar ju allvar" ... insåg jag och jag började fundera hur man skulle kunna få råd med en sådan .... Ett drygt år sedare hade jag räknat "rätt" till slut :) och köpte en demokärra som hade gått 260 mil ...
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av tobbeturbo »

Vi var i LA 2013. Satt på ett fik utanför en polisstation, satt några konstaplar vid bordet bakom oss och pratade om framtidens bil - teslan. Det var tydligen den man skulle ha! Det dröjde inte lång tid efter den frukosten tills att vi såg nån tesla åka runt på Kaliforniens vägar. Vi åkte förbi nån butik i LA och såg en model S dessutom.
Men det var ju bara en fantasibil.
Typ som att köpa nån annan bil för uppåt miljonen. Det fanns ju inte för en knegare att man skulle köpa en. Men det var en drömbil efter den semestern.

Idag är drömbilen min.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av mati »

tobbeturbo skrev:
Idag är drömbilen min.
Visst är det en helt overklig känsla? Jag tror inte jag kommer någonsin att begripa det fullt ut. Varje gång jag ser den så tänker jag, det där är min Tesla. Min min min.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av danni »

mati skrev:
tobbeturbo skrev:
Idag är drömbilen min.
Visst är det en helt overklig känsla? Jag tror inte jag kommer någonsin att begripa det fullt ut. Varje gång jag ser den så tänker jag, det där är min Tesla. Min min min.
Ja, det är faktiskt riktigt märkligt. Jag har alltid gillat bilar och haft rätt trevliga bilar. Men det har aldrig varit drömbilen, det har alltid funnits nåt annat häftigare att sukta efter. Men nu har jag ju faktiskt drömbilen. Det enda jag kunde önska mig är att jag skulle haft toppmodellen istället för mellanmodellen, men det är ju en småsak ärligt talat. Jag behöver inte längre känna minsta lilla ledsamhet när det kör förbi en ashäftig Porsche :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Foluke »

tobbeturbo skrev:
Vi var i LA 2013. Satt på ett fik utanför en polisstation, satt några konstaplar vid bordet bakom oss och pratade om framtidens bil - teslan. Det var tydligen den man skulle ha! Det dröjde inte lång tid efter den frukosten tills att vi såg nån tesla åka runt på Kaliforniens vägar. Vi åkte förbi nån butik i LA och såg en model S dessutom.
Men det var ju bara en fantasibil.
Typ som att köpa nån annan bil för uppåt miljonen. Det fanns ju inte för en knegare att man skulle köpa en. Men det var en drömbil efter den semestern.

Idag är drömbilen min.
Se till att du blir registrerad Teslaägare. Då öppnas nya möjligheter i detta forum! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av apkungen »

Jag minns faktiskt inte. Var så länge sen. Men såg denna för cirka 7år sen. kan ha varit då:
EVV
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 apr 2016 10:32

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av EVV »

När Google var inblandad i nån investering 2006. Över 10 år sedan nu och det gick ju ganska bra.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av tobbeturbo »

Foluke skrev:
tobbeturbo skrev:
Vi var i LA 2013. Satt på ett fik utanför en polisstation, satt några konstaplar vid bordet bakom oss och pratade om framtidens bil - teslan. Det var tydligen den man skulle ha! Det dröjde inte lång tid efter den frukosten tills att vi såg nån tesla åka runt på Kaliforniens vägar. Vi åkte förbi nån butik i LA och såg en model S dessutom.
Men det var ju bara en fantasibil.
Typ som att köpa nån annan bil för uppåt miljonen. Det fanns ju inte för en knegare att man skulle köpa en. Men det var en drömbil efter den semestern.

Idag är drömbilen min.
Se till att du blir registrerad Teslaägare. Då öppnas nya möjligheter i detta forum! :D
Försöker hitta hur man blir det? Hur hur hur? :)
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Jerker »

Jag minns faktiskt inte exakt, trots att det inte alls är längesedan. Jag har inte intresserat mig för bilar öht tidigare i mitt liv, men ett miljöintresse har vuxit sig starkare under årens lopp. Förra hösten tog detta miljöintresse över mina principer kring bilägande. Jag kände att jag inte kunde köra runt i en fossilbil längre och började titta runt på elbilar. Det hela gick väldigt fort när jag väl bestämt mig och jag gick från noll kunskap om elbilar till att jag beställde en Zoe bara på 1-2 månader. I den processen trillade jag över Tesla och denna sida. Hade inga kunskaper om Tesla men jag hade nog hört namnet och att det var en bil. Idag vet jag mer om Tesla än de flesta svenskar gör! :mrgreen:
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av MaLund13 »

tobbeturbo skrev:
Foluke skrev:
tobbeturbo skrev:
Vi var i LA 2013. Satt på ett fik utanför en polisstation, satt några konstaplar vid bordet bakom oss och pratade om framtidens bil - teslan. Det var tydligen den man skulle ha! Det dröjde inte lång tid efter den frukosten tills att vi såg nån tesla åka runt på Kaliforniens vägar. Vi åkte förbi nån butik i LA och såg en model S dessutom.
Men det var ju bara en fantasibil.
Typ som att köpa nån annan bil för uppåt miljonen. Det fanns ju inte för en knegare att man skulle köpa en. Men det var en drömbil efter den semestern.

Idag är drömbilen min.
Se till att du blir registrerad Teslaägare. Då öppnas nya möjligheter i detta forum! :D
Försöker hitta hur man blir det? Hur hur hur? :)
Mejla användarnamn och regnummer till moderatorn, instruktioner finns en bit ner på den här sidan: http://teslaclubsweden.se/valkommen/agare/
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Vidio »

Precis som surfaren så såg jag Tesla för första gången på Top Gear, Tesla Roadster.
Tänkte typ "cool idé, men kommer aldrig funka med laddning, vilken jävla dåre han Elon verkar vara, haha".
Sen såg jag av någon slump en film på youtube när de precis lanserat Model S. "SHIIIIIT VAD FET, synd bara att den är så jävla dyr så bara ett fåtal excentriska miljonärer kommer ha råd med den".
Sen en dag så kom det sig att mina chefer köpt sig varsin Model S... En provkörning... Ett konstaterande om att det fortfarande var för dyrt... Ett sjukt habegär och målmedvetenhet...

Två år senare är den min, och den där "dåren", han är numer min husgud. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Strandnet
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2014 23:12
Ort: Borlänge

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av Strandnet »

Någon gång 2012 och började drömma och läsa allt vad jag kunde hitta. Augusti 2013 på besök och Oktober 2013 i Täby Tesla Showroom, fick jag provköra en P85+. Tyvärr är jag bara en Tesladrömmare! Ingen ekonomi för det.
/Tesladrömmaren
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av mati »

danni skrev:
Ja, det är faktiskt riktigt märkligt. Jag har alltid gillat bilar och haft rätt trevliga bilar. Men det har aldrig varit drömbilen, det har alltid funnits nåt annat häftigare att sukta efter. Men nu har jag ju faktiskt drömbilen. Det enda jag kunde önska mig är att jag skulle haft toppmodellen istället för mellanmodellen, men det är ju en småsak ärligt talat. Jag behöver inte längre känna minsta lilla ledsamhet när det kör förbi en ashäftig Porsche :)
Visst är det så. Tyvärr är Tesla en mycket dyr bil och jag tror inte att min privatekonomi kommer att tillåta att nästa bil också blir en Tesla. Men det är okej så länge den går på el. Även om nästa bil blir mindre, billigare och enklare så kan jag ändå säga att jag har faktiskt ägt min drömbil. Och det är väl ganska coolt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar