Laddning

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Laddning

Inlägg av tobbeturbo »

Det är en djungel att hitta just det man söker svar på, men litar ju mest på experterna här i forumet iaf.
Min fråga är angående laddning på SuC. Man har ju hört att man inte alltid ska ladda på SuC utan bara vid långkörning. Men vad räknas som långkörning? Är det 10 mil, eller 25 mil? Kan man få lite tips och råd här kanske? //Dagar till att bli tesla-ägare
Referral: http://---
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Laddning

Inlägg av bat »

Finns inga restriktioner egentligen. Men vill man ha ett bekvämt Tesla-liv ser man till att ha laddning där man parkerar lite längre som hemma eller arbetsplats.
Fördelen med elbil vs fossilbil är att man enkelt kan bygga sin egen mack.
Kanske slits batterien lite mer med mycket supercharge-laddning men har inte sett siffror på det. Men framförallt handlar det om att låta de som är utanför sin hemma-zon använda snabbladdarna, dvs de som behöver dwm mest.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning

Inlägg av bylund »

Det handlar alltså om att vara en god medborgare. Man ska absolut inte känna att det är fel att ladda när man behöver det. Se till att flytta på bilen när du är klar och långsamladda hemmet eller på jobbet om du kan (och som bat är inne på, det är det bekväma, det är inte värt de få kronorna man sparar på att okynnesladda på superladdare ).

Några ägare som laddat mycket vid sin lokala superladdare (och några andra också) har fått e-post från Tesla där det påpekats att de bara är för långresor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning

Inlägg av mati »

Idén med SuC är ju att de är till för just långresor. De ska inte likställas med en bensinmack som man åker till bara för att tanka bilen. Det är inte meningen, även om vissa gör så av olika skäl. Själv jobbar jag ganska nära SuC i Jung och när jag har glömt min matlåda så kan det hända att jag åker dit för att käka lunch. Då passar jag förstås på att låta bilen käka några elektroner också. Det är ju inget större problem så länge man är ensam och inte blockerar laddaren för någon som måste ladda. Jag kan säga att jag har aldrig stött på någon annan som laddade samtidigt som jag var där. Just SuC i Jung verkar vara Sveriges mest oanvända laddare. ;)
Rent tekniskt finns det olika uppfattningar om supercharging skadar batteriet på sikt eller inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Laddning

Inlägg av tobbeturbo »

Okey tror jag hänger med lite på noterna men vad räknas som långfärd egentligen? Det är lite "hur långt är ett snöre?"...
Jag åker nästan 10 mil enkel resa varje dag, o bor i lägenhet så har inte löst det med att ladda hemma än riktigt. Så kommer ju leta laddplatser (inte bara SuC såklart)
Referral: http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning

Inlägg av Svenssons »

På Falkenberg SuC som blev första gången jag laddade valde jag laddaren där man inte behöver backa in. Kom på sedan att den kanske man ska undvika om det finns andra lediga platser ifall det kommer en Model X med släp. Man bör också undvika att ta en laddare med samma nummer som någon annan laddar på eftersom man då delar laddare och får långsammare laddning.

Har själv laddat några gånger på min lokala SuC innan jag fick upp laddaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning

Inlägg av mati »

tobbeturbo skrev:
Okey tror jag hänger med lite på noterna men vad räknas som långfärd egentligen? Det är lite "hur långt är ett snöre?"...
Jag åker nästan 10 mil enkel resa varje dag, o bor i lägenhet så har inte löst det med att ladda hemma än riktigt. Så kommer ju leta laddplatser (inte bara SuC såklart)
Är du ute och kör och är i behov av laddning så kör du till en SuC och laddar. Det är inte konstigare än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Laddning

Inlägg av Jerka »

Jag tror poängen är att man ska ladda hemma eller på jobbet varje dag snarare än att ladda ur nästan helt och ladda på SuC hela tiden. Det är inte egentligen längden på resan som spelar roll utan att man gör det sällan.

Svaret är alltså att du kan ladda på SuC närhelst det behövs! För en resa på 10 mil lär det inte behövas. Är resan på 25 mil och du vill använda bilen när du är framme, ja då är det nog bra att ladda lite på vägen dit. Det där ger sig själv efter ett tag.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Laddning

Inlägg av mickeisol »

tobbeturbo skrev:
Det är en djungel att hitta just det man söker svar på, men litar ju mest på experterna här i forumet iaf.
Min fråga är angående laddning på SuC. Man har ju hört att man inte alltid ska ladda på SuC utan bara vid långkörning. Men vad räknas som långkörning? Är det 10 mil, eller 25 mil? Kan man få lite tips och råd här kanske? //Dagar till att bli tesla-ägare
Hänsyn mot andra tesla ägare kan man nog säga är nyckeln.

Att stå och snålladda på en SuC som är frekvent använt så att folk som är på genomresa måste stå i kö för att komma åt för att ladda.
Det ska inte förekomma. Att göra detsamma på en SuC som används sällan/det alltid finns plats där spelar ju ingen roll.
Bor man så till att man har svårt att ladda hemma men ändå har köpt en tesla och har nära till en SuC (som det finns risk för kö vid) kan man ju försöka att ladda vid tider som det inte finns några bilar där.

Tesla bryr sig nog inte om att vissa laddar mycket vid supercharger. Det dom är rädd för är nog att det ska bli obekvämt (och en dålig upplevelse) för långfärdare och ett dåligt rykte som följd av det.

Har själv ganska nära till supercharger som oftast är tom (8 platser), kan vara max en eller två bilar där, med en ok restaurang där, men jag ids inte fara dit förutom ibland när någon vill provköra bilen (då får dom bjuda på lunch så håller jag bränslet :D ), tja det har ju blivit en tesla till såld på detta viset, dom som provkör tycker att det är ett fantastiskt koncept.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Laddning

Inlägg av tobbeturbo »

Nej men precis, det är ju självklart att man inte ska va ivägen för varandra, men tänkte mest på om det var typ skadligt för batteriet eller nåt eftersom det är sagt så att man inte ska använda SuC i "onödan", men om jag fattat det rätt så är det mer att man inte ska använda SuC i "onödan" så man inte ockuperar plats för de som verkligen behöver't
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Laddning

Inlägg av Zoidberg »

Jag tycker du ska sätta laddgräns på 85-90% och dom dagar du behöver så laddar du upp 100.

Sen ska man inte vara rädd för 100% laddning. Bara man använder energin relativt snart och inte lämnar biller på 100, så är det inget att oroa sig för.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddning

Inlägg av Jerker »

Fast jag har läst att det kan skada batteriet i längden om man uteslutande laddar på SuC. Laddar man dessutom fullt varje gång så sliter det ännu mer och kapaciteten minskar snabbare. Men det behöver inte innebära att det är en katastrofal försämring av batteriet även om den är mätbar.

Jag kan inte uppge några källor. Det blir så når man läser massor om detta hela tiden på olika sajter. Det lägger sig i bakhuvudet men man kommer inte ihåg var man läste det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
Fast jag har läst att det kan skada batteriet i längden om man uteslutande laddar på SuC. Laddar man dessutom fullt varje gång så sliter det ännu mer och kapaciteten minskar snabbare. Men det behöver inte innebära att det är en katastrofal försämring av batteriet även om den är mätbar.

Jag kan inte uppge några källor. Det blir så når man läser massor om detta hela tiden på olika sajter. Det lägger sig i bakhuvudet men man kommer inte ihåg var man läste det.
För några år sen var det mycket snack om att snabbladdning skulle slita på batteriet mycket mer än långsamladdning. Från vad jag sett verkar de farhågorna i huvudsak ha kommit på skam.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddning

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Jerker skrev:
Fast jag har läst att det kan skada batteriet i längden om man uteslutande laddar på SuC. Laddar man dessutom fullt varje gång så sliter det ännu mer och kapaciteten minskar snabbare. Men det behöver inte innebära att det är en katastrofal försämring av batteriet även om den är mätbar.

Jag kan inte uppge några källor. Det blir så når man läser massor om detta hela tiden på olika sajter. Det lägger sig i bakhuvudet men man kommer inte ihåg var man läste det.
För några år sen var det mycket snack om att snabbladdning skulle slita på batteriet mycket mer än långsamladdning. Från vad jag sett verkar de farhågorna i huvudsak ha kommit på skam.
OK, det är mycket möjligt!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning

Inlägg av Bjelke »

Det enda jag känner är väldigt säkert är att om man långsamladdar så sliter man aldrig "onödigt" på batteriet, alltså
att man borde kunna vara helt säker på att långsam laddning inte kan skada mer än snabbladdning...

Fast visst har jag även läst att just snabbladdning skulle kunna vara snällare då det sker på kortare tid, värmen under
laddförloppet skulle då vara faktorn som kan "nöta" på batteriet och kylsystemet håller temperaturen på ungefär samma
nivå oavsett laddhastighet (ungefär) så den totala tiden som batteriet är extra varmt blir kortare, men det resonemanget
tror jag inte själv på iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning

Inlägg av mati »

För vanliga batterier är väl snabbladdning skadligt eftersom det utvecklas en massa värme som i sin tur kan skada batteriet. Men Teslan kyler ju batteriet under snabbladdning - ibland fruktansvärt högljutt - för att motverka just detta. Så den gamla sanningen att snabbladdning alltid skadar får man nog revidera lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av bjelkeman »

Om snabbladdning vore dåligt för batterierna så borde taxichaufförerna veta det. Någon som frågat om de märkt något?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Laddning

Inlägg av AnteF »

bjelkeman skrev:
Om snabbladdning vore dåligt för batterierna så borde taxichaufförerna veta det. Någon som frågat om de märkt något?
Har åkt med tre stycken senaste månaden och kikat på typical range. Inget större tapp alls på de jag kikat på även fast de laddar massor med SC och fullt ofta. Den ena jag åkte med (85D) hade låg på 390 km typical efter 6500 mil vid full laddning.

Min (P85D) ligger på 396km typical vid full laddning.

Det verkar som att det inte är något större problem. Jag brukar även fråga om de känner till någon annan i taxiflottan som tappat kapacitet men de sade nej och att de inte kände till nåt.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Laddning

Inlägg av riba »

32000 mil i model s. De säger motsvarande 6% degradering. Jämförelsen är gjord med det gamla batteriet motsvarande ett nytt Tesla bytte pga ett annat fel. De säger att de dagligen laddar fullt, 100%. Antar en hel del SuC.
Tesloop kör "taxi" LA - Vegas. Drygt 40 mil motorväg enkel resa.

http://insideevs.com/200000-miles-tesla ... gradation/
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Model Y Performance beställd maj 2024
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning

Inlägg av LarsL »

Gissar att det sämsta är att köra fossilvarianten, alltså tanka/ladda till 100% och köra hem och parkera bilen och sedan sega ner mot noll under en vecka eller månad. Bilen kommer då stå nästan fullladdad och nästan urladdad under lång tid och det är int bra för batteriet.

Laddning vid lägenhetsboende är ett problem och lösningen är inte dyra snabb- och superladdare utan billiga snigelladdare. Tyvärr ligger inte snigelladdaren i bilägarens händer att fixa alla gånger så här måste politiker och bostadsföretag göra en insats.
Skriv svar