Väg med solceller mm

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Väg med solceller mm

Inlägg av vigge50 »

Hej
Hittade detta företaget för ett tag sen som har planer att göra vägar med solceller. Vägunderlaget är en glasskiva som är testad för lastbilar på upp till 114 ton och ska vara lika bra som asfalt när det gäller grep även när det är blött. Förutom detta har dem även satt in lampor i vägbanan för att kunna varna förare för bland annat djur som den kan känna av med hjälp av sensorer. Om det kommer snö och is så finns det även värmeslingor som kan aktiveras så att snön och isen smälter. I framtiden ska man även kunna ladda elbilar genom induktion i vägen. Stöd dem genom länken nedan och dela vidare så att vi kan ta bort vårt beroende av olja, bara för att vi går över till elbilar kommer idag inte räcka för att sluta pumpa upp olja. Det är dyrare att lägga än asfalt men det producerar energi, priset kommer gå ner efterhand, asfalt kommer bli dyrare, vi slipper åka ut med snöplogar och en massa salt, krokar med djur kommer minska, linjerna på vägen kan bli tydligare på natten, vi minskar vårt beroende av olja mm.

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av Kalle »

tyvärr tycker jag de luktar lite scam om det. jag ser stora problem som de inte no kommer lösa. priset är det största, bara glaset kostar en avsevärd summa. sen är de problematiskt med plattor till vägar. de vill börja vicka efter ett tag.
sen undrar jag varför man ser dom skotta klas kross? de e ganska knepigt att återvinna glas, inget man kan göra hemma i tregården som de klipet föreslår att de gör. får mig att dra öronen åt mig litegrann
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av Stefan »

Har också tittat på det företaget och undrat hur det skulle fungera. Tror att det vore bättre att använda där slitage är mindre. På garageinfarten hemma, gångvägar, cykelvägar...

Hittade ett annat företag i Holland:
http://www.solaroad.nl/en/

De hade genererat 375kWh den 12 Dec från det pågående testet i Amsterdam på en cykelbana (70m). Verkar som de har fått ett hållfastighets problem men som skall vara fixat.
Skall bli intressant att se vad resultatet av detta test blir.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av LarsL »

De kan ju börja med alla tak. Fördel inget slitage och framför allt inte blockerade. Det är ju inte super effektivt att ha solcellerna under bolen på garageuppfarten.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av Stefan »

Håller med, fast varje yta som man kan utnyttja bör man fundera på...
I min kommun så får jag bara lägga på 25% av takytan. Samt på dagarna när solen är framme så står min bil på jobbet, så blockering blir på kvällar när det är mindre sol.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av Kalle »

Stefan skrev:
I min kommun så får jag bara lägga på 25% av takytan.
Va? varför då? de värkar vara en väldigt identisk regel! har man råd och intresse ska man väll få täcka hela taket! i vilken komun bor du?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av LarsL »

Vore bättre att lägga pengar på snygga taksolceller som kommuner inte kan tycka är fula.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av Stefan »

Jag bor i Mölndal. 25% får man göra utan byggnadslov. Tror att det har med utseendet och de är lite nitiska... Fick detta svar i November när jag frågade efter regler för solceller.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av LarsL »

Utan bygglov, ja. Men jag har sett ett hus i Mölndal som har hela taket täckt av solpaneler, ser bedrövligt ut också.

Men om det kunde se hyfsat snygga ut och dessutom fungera som takbeläggning. Det skulle alltså ersätta tegel, plåt eller papp.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av Henrik »

LarsL skrev:
Utan bygglov, ja. Men jag har sett ett hus i Mölndal som har hela taket täckt av solpaneler, ser bedrövligt ut också.

Men om det kunde se hyfsat snygga ut och dessutom fungera som takbeläggning. Det skulle alltså ersätta tegel, plåt eller papp.

WIP

Bild
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Väg med solceller mm

Inlägg av Wahll »

MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Skriv svar