Montera dragkrok.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Montera dragkrok.

Inlägg av Monark1954 »

Har ni provat att montera er dragkrok?
Vi höll på minst 30 minuter innan vi tillgrep lätt våld och med hjälp av att vara två personer varav en med hammare knackade dragkroken uppåt till den kom i läget för att låsa fast sig.

Med handkraft fick vi inte de två "kilarna" på dragkroken att komma ända upp.
Det fattades knappt en millimeter.

Finns någon erfarenhet innan jag kontaktar Tesla?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
kallekula

Re: Montera dragkrok.

Inlägg av kallekula »

Så ska det inte vara. Tar sekunder för mig med en hand.

Att mekanismen är samma som farsans Merca från -98, och inte en spak/knapp som fäller ut/in kroken som alla moderna bilar är en annan femma. :)
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Instämmer, när jag förstod handgreppen gick det utan våld och relativt enkelt.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Samma här. Inga konstigheter.

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Montera dragkrok.

Inlägg av Herr X »

Att få in själva dragkroken var enkelt - samma standard som många andra nya bilar med löstagbar dragkrok:
  • Sätt i den röda nyckeln i låset
  • Dra den stora skruven på dragkroken utåt och snurra den motsols tills den snäpper fast i öppet läge (då är den klar för att monteras). Om det inte går att dra ut och skruva så är den låst - vrid då på den röda nyckeln och försök igen.
  • Sätt in dragkroken i hålet där den ska sitta - den kommer nu snäppa på plats lätt.
  • Vrid på nyckeln och lås den - lägg nyckeln i bilen.
Däremot tyckte jag att det var en klumpig konstruktion för locket som döljer dragkroksfästet - det var inte lätt att få upp det utan verktyg (pratar om detta i senaste avsnittet av teslapodden).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Den där typen dragkrok hade jag på förra bilen. Usch va dålig den var hade hellre haft en fast krok. Nu har jag en lite ratt som man vrider på så svänger kroken fram, super enkelt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Om man väljer att låta kroken sitta monterad så ser det ut som om man kan räkna med en rejäl barlast. Hålet som blir måste ju vara en dröm för allt snöslask och annat skräp... :(

Dessutom sitter ju elkontakten väldigt surt till.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
Om man väljer att låta kroken sitta monterad så ser det ut som om man kan räkna med en rejäl barlast. Hålet som blir måste ju vara en dröm för allt snöslask och annat skräp... :(

Funderade på att köpa ett extra plastskydd och göra hål i det för draget (om jag nu hade köpt en X...). Problemet är ju att om draget sitter där hela tiden så fastnar det och då blir bilprovningen ledsen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
lator skrev:

Funderade på att köpa ett extra plastskydd och göra hål i det för draget (om jag nu hade köpt en X...). Problemet är ju att om draget sitter där hela tiden så fastnar det och då blir bilprovningen ledsen.
Det är dessutom olagligt att ha dragkroken monterad när den inte används (om den är löstagbar), vilket farbror blå upplyste mig om för ett par år sedan (slapp böter antagligen för att jag kunde visa
att den var i bra skick=satt inte fast och jag visste hur den togs bort, eller om det var min charm haha)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vad är grejen med en löstagbar dragkrok? Jag har haft drag på i princip varenda bil jag ägt hittills och har aldrig upplevt nåt besvär med en fast dragkrok.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
Vad är grejen med en löstagbar dragkrok? Jag har haft drag på i princip varenda bil jag ägt hittills och har aldrig upplevt nåt besvär med en fast dragkrok.
Det har mad krocksäkerhet att göra
De som kan köra in i dig är inte konstruerade för att köra in i en kula Bild

Skämt åt sidan men det kan ha med att den sticker ut att göra
Hur många ggr har inte jag svurit när jag gät mellan bilar utan att titta efter ordentligt Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Jerker skrev:
Det har mad krocksäkerhet att göra
De som kan köra in i dig är inte konstruerade för att köra in i en kula Bild

Skämt åt sidan men det kan ha med att den sticker ut att göra
Hur många ggr har inte jag svurit när jag gät mellan bilar utan att titta efter ordentligt Bild
OK, det köper jag. Jag bara började undra över allt besvär det tydligen är med dessa löstagbara krokar och undrade vad vinsten var. Man måste ju uppleva mer fördelar än nackdelar för att använda en produkt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Obegripligt att en bil i den prisklassen inte har ett elektriskt infällbart drag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

jonasl skrev:
Obegripligt att en bil i den prisklassen inte har ett elektriskt infällbart drag.
Seriöst vill du ha en elektrisk drag
Ser det bara som en grej som går sönder och funkar inte när det behövs
Manuell med ratt/spak eller avtagbar som man faktiskt tar av när det inte används
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Nuvarande bil har infällbart, funkar enkekt, bra och kärvar inte. Dock manuellt även om den svänger ut långt när man vrider på ratten (i bagaget, dvs den är inte skitig).

Annars har jag alltid haft fast krok, allra minst risk för problem men inte så snyggt kanske.

Och i en elmotorbonanzabil som X så gör en liten motor mer eller mindre kanske inte så mycket för strulrisken..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Hade avtagbart på min Cit. C5 - 01. Samma typ med ratt men bara ett stift. Krånglade hela tiden. Fick ta isär och "lea" till det flera gånger. Tungt var det med. Glöm att frun kunde hämta barnen med cykelhållare, dom fick jag hämta senare. (cyklarna alltså, inte barnen) [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
lator skrev:

Det är dessutom olagligt att ha dragkroken monterad när den inte används (om den är löstagbar), vilket farbror blå upplyste mig om för ett par år sedan (slapp böter antagligen för att jag kunde visa
att den var i bra skick=satt inte fast och jag visste hur den togs bort, eller om det var min charm haha)
Då fick man lära sig något nytt igen... Olagligt att ha en löstagbar dragkrok monterad när den inte används!!! Tur att polisen häruppe inte kollar sånt... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
lator skrev:

Då fick man lära sig något nytt igen... Olagligt att ha en löstagbar dragkrok monterad när den inte används!!! Tur att polisen häruppe inte kollar sånt... :mrgreen:
Mycket märklig regel. Tycker att man borde lägga resurser på bättre saker.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
lator skrev:
Det handlar om att inte utsätta andra för risker i onödan. Sedan tror jag inte att polisen har razzior särskilt för att kolla just detta, men jag kan tänka mig att det kan vara en faktor om man t ex backar in i något med en avtagbar dragkrok och orsakar extra skada, och detta något inte är den släpkärra man precis försökte koppla på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
lator skrev:
Det handlar om att inte utsätta andra för risker i onödan. Sedan tror jag inte att polisen har razzior särskilt för att kolla just detta, men jag kan tänka mig att det kan vara en faktor om man t ex backar in i något med en avtagbar dragkrok och orsakar extra skada, och detta något inte är den släpkärra man precis försökte koppla på.
Förstår inte på vilket sätt en löstagbar krok är värre än en fast monterad? Då fast monterade är godkända så fattar jag inte varför man måste plocka bort de löstagbara.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det handlar nog om att göra det bästa av situationen. På fordon utan blinkers ska man visa med armen att man tänker svänga, men har man blinkers ska man använda blinkers.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Kan nog vara så att om man inte tar loss den så kan det kärva, man försöker få loss den och det går inte men säkerhetsspärren kanske släppte. Sen en månad senare när man glömt detta och kopplar på husvagnen så lossnar hela skiten efter nån kilometer... Kanske är det som är anledningen.

Hade elektriskt infällbar på senaste BMW - funkade utmärkt de 5 år jag hade den bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, besiktning vill ta loss den för annars vet de inte att den sitter fast eller bara är fast rostad.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Känner mig mycket tveksam till att det skulle vara olagligt att ha löstagbar krok monterad utan att dra kärra. Låter jättekonstigt.

Min utfällbara brukar bara besiktningenfråga efter om den är infälld, är den utfälld verkar de missa att den är "löstagbar". Eller så räknas den som fast monterad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar