Charging needed to reach destination.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Charging needed to reach destination.

Inlägg av peterlauri »

Ligger i 80 med farthållare, säger från och till att jag måste ladda för att nå destinationen. Hur mycket kan jag lita på Projected Range?
IMG_3838.JPG
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av bullen »

Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av peterlauri »

Tar Maps hänsyn till höjdskillnader när den beräknar % vid destination?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av peterlauri »

Det är -50 meter mellan där jag är nu och målet. Så nerför i genomsnitt.

Ligger Avg 213Wh/km över 50km.
IMG_3839.JPG
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av bullen »

Kan lägga till att meddelandet charging needed har en del marginal i sig. Du ser ju att den förväntar dig 3% kvar nör du är framme. Kör så att den siffran inte sjunker så bör du vara safe
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av peterlauri »

bullen skrev:
Kan lägga till att meddelandet charging needed har en del marginal i sig. Du ser ju att den förväntar dig 3% kvar nör du är framme. Kör så att den siffran inte sjunker så bör du vara safe
Den är 5% nu :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av bullen »

Då kör du för fegt
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av Herr X »

Du kan fint köra med den siffran på 0% också. Sjunker den under 0% så sänker du bara farten. Du kan ta det helt lugnt, du har goda marginaler - mycket mer än vad jag brukar köra på... gillar att komma in till SuC med så lite räckvidd som möjligt kvar; då går laddningen som snabbast.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av peterlauri »

Har tagit rygg på en lastbil, och kör 10-20 snabbare, men förbrukningen blir bara bättre och bättre.
IMG_3840.JPG
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av mati »

peterlauri skrev:
Tar Maps hänsyn till höjdskillnader när den beräknar % vid destination?
Nej, inte mycket i så fall. Annars hade den inte fått panik varje gång man kör uppför Hallandsåsen. Den verkar inte heller räkna med att man kör fortare på motorvägen och därmed får högre förbrukning än på landsvägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av peterlauri »

Anlände med 8% kvar, så klarade mig med god marginal.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av Gustafsson »

Jodå, den tar stor hänsyn till höjdskillnaderna. Tittar man på tripkurvan vid en planerad tur över fjällen så lutar den klart brantare uppför fjället och kan vara helt horisontell nerför.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av peterlauri »

Gustafsson skrev:
Jodå, den tar stor hänsyn till höjdskillnaderna. Tittar man på tripkurvan vid en planerad tur över fjällen så lutar den klart brantare uppför fjället och kan vara helt horisontell nerför.
/70D
Tripkurvan? Något jag missat, var hittar man den?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av Gustafsson »

Du väljer den som en flik på energiappen, den som visar förbrukningskurvan på den stora skärmen. Den finns bara när du har navigatorn på. Där kan du enkelt se hur bilen beräknar energiförbrukning och hur du ligger till i förhållande till beräknad åtgång. Riktigt användbar för att planera sin körning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av peterlauri »

Gustafsson skrev:
Du väljer den som en flik på energiappen, den som visar förbrukningskurvan på den stora skärmen. Den finns bara när du har navigatorn på. Där kan du enkelt se hur bilen beräknar energiförbrukning och hur du ligger till i förhållande till beräknad åtgång. Riktigt användbar för att planera sin körning.
Testar när jag kör hem :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av bylund »

bullen skrev:
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
bullen skrev:
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.
Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
bylund skrev:
bullen skrev:
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.
Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?
Det beror väl på vilken bil du har. Min Model S 85 har legat stabilt på 200 Wh/km för typical.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Pontus skrev:
bylund skrev:
bullen skrev:
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.
Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?
Det beror väl på vilken bil du har. Min Model S 85 har legat stabilt på 200 Wh/km för typical.
Ja det var väl bara D-modeller som fick sänkt till 190 eller? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av MSO »

187-188 tom.

((Distans till mål) / (Typical range)) * 187

= medelförbrukning man kan hålla till målet. Justera 187 enligt den modell du kör.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av Oddball »

Jag brukar förenkla range-problematiken till att helt enkelt bestämma mig för önskad marginal vid ankomst till nästa SuC (t.ex 10 km om jag känner till förhållanden/förutsättningar).

Sen diffar jag helt enkelt kontinuerligt distance to target mot typical range på "tankmätaren", så länge jag ligger över min tänka marginal så står jag på. Går jag under så slår jag av på takten eller slipstreamar en SUV, husbil eller ve o fasa en lastbil o "tankar upp marginalen"

Det gäller dock att ha lite koll så det inte ligger ett berg på vägen till målet :D

För familjefridens skull så hade det varit skönt om man kunde slå av alla varningar som poppar upp när man tänjer på gränserna (det kan bli lite tryckt stämning när det närmar sig 0 ;) )
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Charging needed to reach destination.

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Jodå, den tar stor hänsyn till höjdskillnaderna. Tittar man på tripkurvan vid en planerad tur över fjällen så lutar den klart brantare uppför fjället och kan vara helt horisontell nerför.
/70D
Det stämmer, men den uppskattningen är ganska dålig. Annars hade inte bilen börjat tjata så fort man kör upp för en backe, typ Hallandsåsen eller den sk göteborgsbacken i Jönköping. Nedför är det tvärtom, då blir det plötsligt världens största glädjekalkyl. Jag tycker att det är likadant med motorväg och landsväg. Bilen verkar inte alls begripa att hastigheten på landsväg är lägre än på motorvägen.
På något vis försöker den uppskatta framtida förbrukning med hjälp av historisk förbrukning. När jag för ett tag sen praktiserade snålkörning med pulse & glide i några dagar var min snittförbruknung nere i 150 Wh/km. Då inbillade sig bilen att det är så det ska vara. Tokfarligt, eftersom räckviddsberäkningen i navigatorn blev totalt missvisande.
Jag åkte 23 mil till Sunne förra veckan. Snittförbrukningen hamnade på 190, ganska normalt alltså. Men jag hade 10% mindre SOC kvar vid destinationen än vad bilen hade uppskattat från början, 20 isf 30%. Jag körde varken fortare än vanligt eller så var det dåligt väder. Ändå så blev det väldigt fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar