ny? option glastak som ej kan öppnas

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av olarsson »

HelectriC skrev:
Franz skrev:
Hade man kunnat ha takräcke på det nya glastaket hade jag valt ett sådant alla dagar i veckan. Öppnar glastaket gör jag nästan bara för att visa funktionen. De få gånger jag tänkt att det vore skönt att öppna för att det var så fint väder har jag alltid känt att det kommer in för mycket sol och stängt igen.

Tänk vad olika bruksmönster vi har. Jag kör öppet i stort sett så fort vädret tillåter det. En av de bästa funktionerna med bilen ju :D
Samma här. Skulle hellre välja öppningsbart plåttak än fast glastak. : )
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nu står det i klartext på svenska sidan att plåt och glastak INTE är kompatibla med takräcke.
Undrar om någon han beställa plåttak med fästen för takräcke. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Nu står det i klartext på svenska sidan att plåt och glastak INTE är kompatibla med takräcke.
Undrar om någon han beställa plåttak med fästen för takräcke. ;)
Torde ju vara en smal sak att kontakta dem som beställde plåttak under tiden det stod fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av e5m1r »

Tror att de får takräcke när alla D får självstängande lucka
Fel i översättningen/informationen helt enkelt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av Bjelke »

Lite besynnerligt att dom ff inte klarar av denna typ av ändringar på hemsidan, men det lär ju bero på hur snabbt dom
är "tvingade" att få ut informationen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tvärbalken är borta på glastaket. Det måste påverka krocksäkerheten på ett negativt sätt vid sidokollisioner och runtslagningar. Den har ju utgjort en kraftig störtbåge ihop med de överdimensionerade B-stolparna. Visst de nya förstärkningarna hjälper säkert till men jag har svårt att se att de kan kompensera fullt ut för den borttagna störtbågen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
Tvärbalken är borta på glastaket. Det måste påverka krocksäkerheten på ett negativt sätt vid sidokollisioner och runtslagningar. Den har ju utgjort en kraftig störtbåge ihop med de överdimensionerade B-stolparna. Visst de nya förstärkningarna hjälper säkert till men jag har svårt att se att de kan kompensera fullt ut för den borttagna störtbågen.
Enligt Elons Tweet så är bilen säkrare än tidigare tackvare förstärkta/omarbetade B-stolpar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Tvärbalken är borta på glastaket. Det måste påverka krocksäkerheten på ett negativt sätt vid sidokollisioner och runtslagningar. Den har ju utgjort en kraftig störtbåge ihop med de överdimensionerade B-stolparna. Visst de nya förstärkningarna hjälper säkert till men jag har svårt att se att de kan kompensera fullt ut för den borttagna störtbågen.
Enligt Elons Tweet så är bilen säkrare än tidigare tackvare förstärkta/omarbetade B-stolpar.
Ja vad ska han säga?

Jag är klart skeptisk. Det hade varit intressant att få se skillnaden i krocktester. Tror inte "boreno" är så sugen på att testa igen, bara för att vi ska kunna se på skillnaderna. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Tvärbalken är borta på glastaket. Det måste påverka krocksäkerheten på ett negativt sätt vid sidokollisioner och runtslagningar. Den har ju utgjort en kraftig störtbåge ihop med de överdimensionerade B-stolparna. Visst de nya förstärkningarna hjälper säkert till men jag har svårt att se att de kan kompensera fullt ut för den borttagna störtbågen.
Enligt Elons Tweet så är bilen säkrare än tidigare tackvare förstärkta/omarbetade B-stolpar.
Ja vad ska han säga?

Jag är klart skeptisk. Det hade varit intressant att få se skillnaden i krocktester. Tror inte "boreno" är så sugen på att testa igen, bara för att vi ska kunna se på skillnaderna. ;)
Vad är det som är konstigare med bättre än tidigare? Om du nu inte tror att han ljuger?
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av fakerlind »

Jag har väldigt svårt att tro att de skulle skicka på ett tak som äventyrar deras Ncap. Så det är säkerligen som han säger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av Surfaren »

Nicke Nyfiken skrev:
Tror inte "boreno" är så sugen på att testa igen, bara för att vi ska kunna se på skillnaderna. ;)
Fast borenos främsta problem var ju medioker lackförsegling...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Surfaren skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Tror inte "boreno" är så sugen på att testa igen, bara för att vi ska kunna se på skillnaderna. ;)
Fast borenos främsta problem var ju medioker lackförsegling...
Det har du rätt i. Och ett glastak behöver ju inte lackförseglas.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Tvärbalken är borta på glastaket. Det måste påverka krocksäkerheten på ett negativt sätt vid sidokollisioner och runtslagningar. Den har ju utgjort en kraftig störtbåge ihop med de överdimensionerade B-stolparna. Visst de nya förstärkningarna hjälper säkert till men jag har svårt att se att de kan kompensera fullt ut för den borttagna störtbågen.
Enligt Elons Tweet så är bilen säkrare än tidigare tackvare förstärkta/omarbetade B-stolpar.
Ja vad ska han säga?

Jag är klart skeptisk. Det hade varit intressant att få se skillnaden i krocktester. Tror inte "boreno" är så sugen på att testa igen, bara för att vi ska kunna se på skillnaderna. ;)
Vad är det som är konstigare med bättre än tidigare? Om du nu inte tror att han ljuger?
Nä det är klart att man kan göra det enkelt för sig och alltid tro på allt som sägs. Så slipper man ifrågasätta.

Jag säger inte att han ljuger. Jag skulle bara vilja se det med egna ögon och därför tycker jag det skulle vara intressant att få se på gjorda krocktester med det nya glastaket.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av Tenk »

En gissning är att svaret beror på, med starkare b-stolpar kan ju balkarna/taket klara mer kraft om bilen är upp och ner. Men vid mycket kraft från sidan mot en takbalk så skulle en tvärbalk kunna förbättra mer än starka b-stolpar.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av taliz »

Glastaket är förmodligen betydligt mer massivt än plåtvarianten. Dvs själva taket hjälper nog också till för stabiliteten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av sondell »

18650 skrev:
Jag tycker mig se att de provar model 3 lösningar genom S och X. Liksom scannar marknaden i relativt mindre serier för att se vad som önskas och vad som ogillas.
Designen av Model 3 skulle vara färdig i juli. Då sa Elon att de hade jobbat hårt med att få till en bättre bagagelucksöppning med det fulla glastaket som Model 3 har. 3 månader senare kommer det på Model S. Jo, känns nog som att det kommer lite från den utvecklingen kanske.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: ny? option glastak som ej kan öppnas

Inlägg av vigge50 »

Lite bilder på det nya taket även om man nog bör se det i verkligheten för att få en känsla för det.

https://electrek.co/2016/11/07/first-lo ... s-gallery/
Skriv svar