E-Golf 2017
Moderator: Redaktion
E-Golf 2017
Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
Fast det är ju bara några månader tills dess juvigge50 skrev:Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd
Ja priset blir intressant som sagt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: E-Golf 2017
2012 ringde...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: E-Golf 2017
Menade att de är ju lite efter Leaf, i3, Zoe och inte minst BoltBjelke skrev:Fast det är ju bara några månader tills dess juvigge50 skrev:Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd
Ja priset blir intressant som sagt...
Re: E-Golf 2017
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?N H skrev:Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: E-Golf 2017
Enligt teknikens värld ska den kosta något mer än dagens utgående modell som kostar 389 900 kr, hur ska den kunna konkurrera mot Bolt?
http://teknikensvarld.se/nya-volkswagen ... ll-348763/
http://teknikensvarld.se/nya-volkswagen ... ll-348763/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
Ja isf har dom indirekt klagat på priset på sin egen bil (som Vigge skrev om nyss)vigge50 skrev:Enligt teknikens värld ska den kosta något mer än dagens utgående modell som kostar 389 900 kr, hur ska den kunna konkurrera mot Bolt?
http://teknikensvarld.se/nya-volkswagen ... ll-348763/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
Jaha ok, jo så är det helt klart, men även lååångt före en hel del andra iaf (dom som inte fått arslet ur vagnen och släppt ngt liknande än osv)vigge50 skrev:Menade att de är ju lite efter Leaf, i3, Zoe och inte minst BoltBjelke skrev:Fast det är ju bara några månader tills dess juvigge50 skrev:Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.
De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017
Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd
Ja priset blir intressant som sagt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf 2017
Typ 2 men bara 16A 1 fas.Feddan skrev:Har den inte det idag via Mode3 Typ2?N H skrev:Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Re: E-Golf 2017
I Norge har säljarna sagt att den ska kosta 10-15k mer än den gamla, dvs ca 260k. Det hade varit nåt det va?
Dessutom har dom försökt med en "Tesla" att låta kunder reservera en köplats för 5000kr. Känns ju lite B.
Dessutom har dom försökt med en "Tesla" att låta kunder reservera en köplats för 5000kr. Känns ju lite B.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i SverigeFeddan skrev:Har den inte det idag via Mode3 Typ2?N H skrev:Hoppas de petar i 3-fasladdning.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: E-Golf 2017
Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.18650 skrev:Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i SverigeFeddan skrev:Har den inte det idag via Mode3 Typ2?N H skrev:Hoppas de petar i 3-fasladdning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: E-Golf 2017
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: E-Golf 2017
Tja bor man i villa så kanske man vill ha lite ström över till att värma husetStefan T skrev:Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Har man en 25 amp huvudsäkring så är de troligen för man har tex eluppvärmda villa eller annat som drar mycket ström.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: E-Golf 2017
I Norge (som ju bekant är en ganska mogen elbilsmarknad), så är 32A 1-fas vanligt. Till Tesla är det då blå kontakt. Det är vad jag ska sätta upp till min bil. Huset är säkrat till 63A 1-fas 240V.chaffis75 skrev:Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.18650 skrev:Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i SverigeFeddan skrev:Har den inte det idag via Mode3 Typ2?N H skrev:Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.Stefan T skrev:Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: E-Golf 2017
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
I princip så skulle det funka att göra själva laddaren så att den funkar både för 3-fas och 1-fas, men lite lurigt då strömkapaciteten blir mkt högre på den 1-fas-linan sas.N H skrev:Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
men visst skulle det gå...
Sen så är ju det vanliga att man har olika kontakter för 3 resp 1-fas men det är inget bra skäl till skillnaden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf 2017
Sammas om Insideevs sa för ett halvår sen:
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
Re: E-Golf 2017
Helt santSvenssons skrev:32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.Stefan T skrev:Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas
Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
Och jag hade önskat att jag hade en roadsterStefan T skrev:Helt santSvenssons skrev:32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.Stefan T skrev:Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas
Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf 2017
Det är väl mest Norge och Storbritannien som kör med enfas och höga amperetal? Resten av Europa har civiliserade elnät.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: E-Golf 2017
Hehe, ja hen skrev det två inlägg uppN H skrev:Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.
http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/
ps. Informationen blev ändrad stämmer inte verkar det som. Sänker priset på lagerbilarna så att de inte står kvar när 2017 rullar in.
http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/
ps. Informationen blev ändrad stämmer inte verkar det som. Sänker priset på lagerbilarna så att de inte står kvar när 2017 rullar in.
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.