Lexus fortsätter att skämma ut sig

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Lexus fortsätter att skämma ut sig

Inlägg av Teslaspolen »

Ja jag vet nästan inte vad jag ska säga:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... ug-hybrids

Ingen ren elbil, inte ens laddhybrid. Endast för att man når smärtgränsen för CO2 utsläpp utan det. Ja, det känns ju riktigt premium det... :roll: Se sedan den obligatoriska vätgasen längst ned i artikeln.

Global uppvärmning? Bränsleekonomi? Hallå?!?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Lexus fortsätter att skämma ut sig

Inlägg av Svenssons »

De verkar endast försöka följa minimikraven i regelverket. Framtiden och vad kunder vill ha verkar inte vara lika viktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Trist och väldigt märkligt.

Lexus var tidiga med hybrider generellt, och det har knappt gått att köpa en ickehybrid från Lexus de senaste 10 åren. Men sedan har det stått still i mångt och mycke. De fortsätter att utveckla sin hybridteknik men vägrar ta steget vidare. De har ju de bästa förutsättningarna av alla gamla fossilbilstillverkarna att lyckas om de verkligen ville och försökte göra en BEV. De (Lexus/Toyota) har mer erfarenhet och kunskap om elektriska drivlinor än alla andra fossilbilstillverkarna tillsammans. Och Lexus har en kundgrupp som är beredd att lägga upp mycket pengar för sina bilar så de skulle kunna ta rejält betalt för sina BEV också.

Skulle Lexus komma med en BEV hade jag troligen köpt direkt, för de gör fantastiska bilar med grym kvalité. Jag har kört Lexus i många år och det smärtade att byta ner sig 12 divisioner i kvalité till Teslan.

Men så länge de håller på såhär så är Lexus helt ointressant. Men kanske kommer de också plötsligt på att det är BEV som är framtiden och det som folket vill ha. I annat fall lär de gå en plågsam död till mötes.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

For now, we don’t; our customers will get the car they need without the added complexity.
Lexus anser uppenbarligen att deras kunder inte behöver mer än en seg, vibrerande och miljöförstörande förbränningsmotor. En elektrisk drivlina är för komplex? Tur att jag anser att jag inte behöver en Lexus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
ochso

Inlägg av ochso »

Hm, en fråga: Är det någon här som sparar ner alla artiklar i stil med denna? Kan ju bli riktigt rolig läsning om bara några få år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
For now, we don’t; our customers will get the car they need without the added complexity.
Lexus anser uppenbarligen att deras kunder inte behöver mer än en seg, vibrerande och miljöförstörande förbränningsmotor. En elektrisk drivlina är för komplex? Tur att jag anser att jag inte behöver en Lexus.
Typ den hundrasjuttioelfte tillverkaren som vet vad vi behöver och vill ha, visst är det fantastiskt! :lol:
Inte länge sedan Porsche tex sa ngt liknande om oss kunder...

Annars tycker jag oxo att en Lexus hade varit real najs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

ochso skrev:
Hm, en fråga: Är det någon här som sparar ner alla artiklar i stil med denna? Kan ju bli riktigt rolig läsning om bara några få år.
Ja verkligen :lol:
(eg redan nu tom om man tittar bara några få år bakåt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

ochso skrev:
Inte riktigt samma utan snarare motsatsen, artiklar om kommande Tesladödare :D

https://teslamondo.com/2014/05/25/yipes ... ver-tesla/

En av artiklarna längst ner ställer frågan om Nissan e-NV2000 kommer krossa Model X :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
ochso skrev:

En av artiklarna längst ner ställer frågan om Nissan e-NV2000 kommer krossa Model X :lol:
Äh, just det. Mm, självklart. :lol:
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare

Inlägg av Gas P Dahl »

Jag har gillat två japanska bilmärken, Mazda och Lexus. Har haft både en Miata och Mazda 6 som varit grymma bilar.
Om Lexus haft en större kombi så hade det blivit en sådan istället för BMW 5-serie vid förra bytet. Japansk kvalité och premiumkänsla i samma bil.

Nu blir man både ledsen och arg. Mazda har ju till slut bestämt sig att börja tillverka elbilar (så småningom) men Lexus verkar inte fattat galoppen att det är fossilfritt som gäller.
Vilka vill ge 500.000 upp till en mille för en fossilbil om fem år, väldig få får vi hoppas.

:evil:
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
ochso

Inlägg av ochso »

mati skrev:
vigge50 skrev:
ochso skrev:

Äh, just det. Mm, självklart. :lol:
Hahaha :lol: :D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Okej, läste nu artikeln och de håller med om att de är helt olika prisklasser och därmed olika köpgrupper men rubriken är rolig.

https://www.thestreet.com/story/1272728 ... del-x.html
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gas P Dahl skrev:
Jag har gillat två japanska bilmärken, Mazda och Lexus. Har haft både en Miata och Mazda 6 som varit grymma bilar.
Om Lexus haft en större kombi så hade det blivit en sådan istället för BMW 5-serie vid förra bytet. Japansk kvalité och premiumkänsla i samma bil.

Nu blir man både ledsen och arg. Mazda har ju till slut bestämt sig att börja tillverka elbilar (så småningom) men Lexus verkar inte fattat galoppen att det är fossilfritt som gäller.
Vilka vill ge 500.000 upp till en mille för en fossilbil om fem år, väldig få får vi hoppas.

:evil:
Samma här. Har ägt en Miata och en CX5, sambon har en CX3. Grymt bra kvalitet och fina bilar med premiumkänsla. Tyvärr helt fel drivlina.
Hok

Inlägg av Hok »

vigge50 skrev:
Okej, läste nu artikeln och de håller med om att de är helt olika prisklasser och därmed olika köpgrupper men rubriken är rolig.

https://www.thestreet.com/story/1272728 ... del-x.html
Rubriken är rolig men lite gammal. Från 2014.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Jag vet inte om det är bättre med en Lexus plugin hybrid som klarar av 2 mil på el, väger 350 kg extra och som de flesta inte ser poängen med att ladda. Följden blir att batteriet laddas med samma fossilbränslen som driver den förbränningsmotorn i pluginhybriden. Hur miljövänligt är det? Vad kostar produktionen av pluginhybridlinan ur miljöperspektiv?

Enligt intervjun utesluter inte Lexus batteriteknologin, jag gissar att de bara inte ser poängen med att införa pluginhyrbrider när deras vanliga hybrider levererar bra resultat jämfört med alla vanliga biltillverkare, undantaget Tesla.

Elon musk anser ju att pluginhybrider är ungefär lika korkat som vätgas - en kompromiss med dubbla drivlinor som bara blir dyr, mijlövänlig endast på pappret och opraktisk då den fortfarande kräver att man måste åka till bensinstationen och tanka och samtidigt komma ihåg att ladda ett löjligt litet batteri.

Det kanske är så att Lexus strategi att behålla hybridlinan tills 2021, och om de då hakar på batterispåret som systerföretaget Toyota har lovat att göra, i själva verket mer miljövänligt än att idag kasta sig in i pluginhybridträsket?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Skriv svar