Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Har varit orolig över att Bolt/ampera inte kommer att finnas tillgänglig för alla sen de berättade om hur många fordon de planerade bygga. Har hört allt mellan 20-60kst bilar per år. Du är ju ingenting. Tesla lär sälja det dubbla av sina lyxbilar redan i år och model 3 ska tillverkas i 100k ex redan 2017 och 500k 2018.
Jag tänkte samma sak och nu har det visat sig att det verkar bli problem för GM. 50 stats lanseringen har nu blivit Kalifornien och Oregon med begränsad tillgång i alla andra stater under 2017.

Man kan gissa att det är drivlinan som är problemet. Och det här väl här man kanske kan börja fundera på vad det innebär att förlita sig på externa parter på en så pass stor del av bilen. Om nu Jaguar, Hyundai mfl väljer LG så kommer antingen några av dessa få vänta alternativt så får alla en mindre del av kakan. Är det kanske det vi redan ser här med Bolt ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Ett av våra största klagomål mot Bolt har precis blivit mindre även om de inte har kommit ikapp Model lll. Nu har GM släppt manualen till Bolt och den ska klara av att ladda med 80 kW istället för tidigare rykten om 50 kW. Hur snabbt Model lll kommer klara vet vi ju som sagt inte men det är ändå en ökning på 60%.

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... ow-online/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Ett av våra största klagomål mot Bolt har precis blivit mindre även om de inte har kommit ikapp Model lll. Nu har GM släppt manualen till Bolt och den ska klara av att ladda med 80 kW istället för tidigare rykten om 50 kW. Hur snabbt Model lll kommer klara vet vi ju som sagt inte men det är ändå en ökning på 60%.

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... ow-online/
Fast det är väl mest bristen på 3-fas-laddning som många stör sig på. Jag skulle klara mig med 50kW DC de få gånger jag behöver snabbladda. Men hemma vill jag kunna ladda trefas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Ett av våra största klagomål mot Bolt har precis blivit mindre även om de inte har kommit ikapp Model lll. Nu har GM släppt manualen till Bolt och den ska klara av att ladda med 80 kW istället för tidigare rykten om 50 kW. Hur snabbt Model lll kommer klara vet vi ju som sagt inte men det är ändå en ökning på 60%.

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... ow-online/
Fast det är väl mest bristen på 3-fas-laddning som många stör sig på. Jag skulle klara mig med 50kW DC de få gånger jag behöver snabbladda. Men hemma vill jag kunna ladda trefas.
Där vill jag hålla med helt och fullt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Ett av våra största klagomål mot Bolt har precis blivit mindre även om de inte har kommit ikapp Model lll. Nu har GM släppt manualen till Bolt och den ska klara av att ladda med 80 kW istället för tidigare rykten om 50 kW. Hur snabbt Model lll kommer klara vet vi ju som sagt inte men det är ändå en ökning på 60%.

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... ow-online/
Fast det är väl mest bristen på 3-fas-laddning som många stör sig på. Jag skulle klara mig med 50kW DC de få gånger jag behöver snabbladda. Men hemma vill jag kunna ladda trefas.
Det där är ju faktiskt asnajs!

Jag håller inte med om trefasbehovet. Inte med mitt körmönster iaf. Jag skulle klara mig på 230V 6A hemma, även om jag skulle föredra minst 10A. Då skulle jag få mellan 8 - 14 mil per natt, jag åker oftast klart mindre per dag. De som behöver trefas är de som kontinuerligt kör upp emot 20 mil många dagar i sträck utan att snabbladda.

Kan man kanske använda en trefaskontakt och från två faser plocka ut 16A o få 32A 230V annars, vilket Bolt stödjer?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
mati skrev:
vigge50 skrev:
Ett av våra största klagomål mot Bolt har precis blivit mindre även om de inte har kommit ikapp Model lll. Nu har GM släppt manualen till Bolt och den ska klara av att ladda med 80 kW istället för tidigare rykten om 50 kW. Hur snabbt Model lll kommer klara vet vi ju som sagt inte men det är ändå en ökning på 60%.

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... ow-online/
Fast det är väl mest bristen på 3-fas-laddning som många stör sig på. Jag skulle klara mig med 50kW DC de få gånger jag behöver snabbladda. Men hemma vill jag kunna ladda trefas.
Det där är ju faktiskt asnajs!

Jag håller inte med om trefasbehovet. Inte med mitt körmönster iaf. Jag skulle klara mig på 230V 6A hemma, även om jag skulle föredra minst 10A. Då skulle jag få mellan 8 - 14 mil per natt, jag åker oftast klart mindre per dag. De som behöver trefas är de som kontinuerligt kör upp emot 20 mil många dagar i sträck utan att snabbladda.

Kan man kanske använda en trefaskontakt och från två faser plocka ut 16A o få 32A 230V annars, vilket Bolt stödjer?
Två faser vore ju bättre än en iaf :) (spelar ingen roll om den drar mellan två på 400V eller mot nollan och få 2x230V, allt är bättre än enfasladdning iaf)
Jag är ju en sån som kör minst 18 mil varje dag, men det är även den jämna belastningen på säkringarna man vill åt oxo, och ibland även att kunna ladda på kortast möjliga tid lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

I lgh spelar det väl inte lika stor roll och till villan har man väl ofta ett 10A uttag framdraget till motorvärmare, ett uttag som är framdraget så att det inte ligger på samma fas som t.ex. värmepump (eller den kanske går på trefas förresten?) eller spis. I varje fall så brukar man väl ha ett uttag som fixar 10A. menar bara att för de flesta så räcker det med enfas. Men troligen kostar 3-fasladdning så lite extra att det skulle vara värt att sätta in ändå egentligen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
I lgh spelar det väl inte lika stor roll och till villan har man väl ofta ett 10A uttag framdraget till motorvärmare, ett uttag som är framdraget så att det inte ligger på samma fas som t.ex. värmepump (eller den kanske går på trefas förresten?) eller spis. I varje fall så brukar man väl ha ett uttag som fixar 10A. menar bara att för de flesta så räcker det med enfas. Men troligen kostar 3-fasladdning så lite extra att det skulle vara värt att sätta in ändå egentligen.
Jag vill ha trefasladdning främst för att inte snedbelasta mitt elnät hemma, inte så mycket för att kunna ladda snabbt, även om det är såklart en fördel. Med trefas kan jag med ganska låg strömstyrka belasta alla faser lika mycket utan att det ens märks. Samtidigt kan jag ändå ladda några mil/timme. Men jag vill inte suga allting från enbart en fas medan de andra två ligger och latar sig. Jag tänker inte säkra upp min kåk bara för att Opel anser att trefasladdning inte behövs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

Jag menar bara att i de flesta villor så finns ett uttag redan uppsäkrat för 10A på garageuppfarten. Det räcker för de allra flesta och laddar in 15 mil över en lite längre natt. Ingen uppsäkring behövs.

Skaffar man två bilar så får man dra från olika faser, precis som med motorvärmaruttagen. Farsan har redan två stycken på olika faser.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

Jag har mest nytta av trefas på resa. Det kan göra att man faktiskt hinner ladda fullt när man stannar för natten. Hemma kör jag sällan mer än jag skulle hinna ladda på enfas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
Ort: Stora Höga

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Pedrazzini »

Tror att det kan bero på att 3-fas är nästan helt obefintligt i hushåll i USA. Det är mest i norra och centrala delarna av Europa det är vanligt (inte ens i England är det vanligt att det finns i hushåll). Finns väldigt få som tillverkar 3-fas laddare för elbilar. Här en den enda jag hittat: http://www.brusa.biz/en/products/charge ... lg664.html
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

Pedrazzini skrev:
Tror att det kan bero på att 3-fas är nästan helt obefintligt i hushåll i USA. Det är mest i norra och centrala delarna av Europa det är vanligt (inte ens i England är det vanligt att det finns i hushåll). Finns väldigt få som tillverkar 3-fas laddare för elbilar. Här en den enda jag hittat: http://www.brusa.biz/en/products/charge ... lg664.html
Det verkar inte vara så vanligt i Tyskland heller. Jag pratade med en tysk bekant, som faktiskt jobbar med elinstallationer på ett energibolag. Han sa att de hade installerat laddstolpar där han jobbar. Det visade sig att det var enfas 10-A, vanliga schuko-uttag. Jag påpekade då att det krävs trefas om man vill komma nånvart, och han fattade inte vad jag menade. Jag försökte förklara, de där röda uttagen, trefashandske och så. (Drehstrom på tyska, de har alltså i alla fall ett ord för det). Nej, han visste inte. Han hade aldrig sett ett trefasuttag. Märkligt, han jobbar som sagt på ett energibolag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

I Östeuropa verkar det däremot vanligt. Jag fick användning för den röde i Ungern, Polen och Estland i somras.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av jpetters »

Även i Schweiz och (norra) Italien är det också vanligt med CEE trefas. I Tyskland har jag bara sett trefas på diverse laddstolpar/boxar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Följande står i Bolts manual och antagligen kommer samma stå i Ampera-es manual
Like all batteries, the amount of energy that the high voltage “propulsion” battery can store will decrease with time and miles driven. Depending on use, the battery may degrade as little as 10% to as much as 40% of capacity over the warranty period. If there are questions pertaining to battery capacity, a dealer service technician could determine if the vehicle is within parameters.
GMs garantitid för batterierna gäller 8 år eller 16 000 mil, tänk att ha 60% av räckvidden kvar efter mycket körande :o

Nu ska det dock tilläggas att Tesla aldrig har satt några gränser för när batteriet har degraderats tillräckligt för att bli utbytt på garantin men det känns som att batteriet borde hålla bättre än så. Detta säger samtidigt inget om hur degraderingen kommer vara men jag hade hoppats att GM skulle kunna ha satt lite högre nivåer.

https://electrek.co/2016/12/07/gm-chevy ... -warranty/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av jonasl »

Ja det låter nästan konstigt med tanke på att de kommunicerat att de haft extremt lite problem med batterierna i Volt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Opels nya reklam visar knappt Ampera-E, vågar de inte visa bilen?



Tycker även resten av reklamen är skum, lyfter inte precis fram det som en fördel att elbilar är tysta....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Zalman3 »

GM vill INTE sälja elbilar...
Intrycket kunden får är ju att, elbilar
är tysta... Och det kunde ha varit mitt barn
som blev överkört..
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Följande står i Bolts manual och antagligen kommer samma stå i Ampera-es manual
Like all batteries, the amount of energy that the high voltage “propulsion” battery can store will decrease with time and miles driven. Depending on use, the battery may degrade as little as 10% to as much as 40% of capacity over the warranty period. If there are questions pertaining to battery capacity, a dealer service technician could determine if the vehicle is within parameters.
GMs garantitid för batterierna gäller 8 år eller 16 000 mil, tänk att ha 60% av räckvidden kvar efter mycket körande :o

Nu ska det dock tilläggas att Tesla aldrig har satt några gränser för när batteriet har degraderats tillräckligt för att bli utbytt på garantin men det känns som att batteriet borde hålla bättre än så. Detta säger samtidigt inget om hur degraderingen kommer vara men jag hade hoppats att GM skulle kunna ha satt lite högre nivåer.

https://electrek.co/2016/12/07/gm-chevy ... -warranty/
Och har man fallit ner på 60% så har väl batteriet i princip börjat rasa totalt, eller minns jag helt fel? Tänkte att ligger inte gränsen högre så är väl batteriet redan på gränsen till breakdown lixom... Men
å andra sidan så kanske det går väldigt snabbt från säg 75% tills det är nere på 60% och då blir det ändå ett snabbt övergånde problem iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Opels nya reklam visar knappt Ampera-E, vågar de inte visa bilen?


Tycker även resten av reklamen är skum, lyfter inte precis fram det som en fördel att elbilar är tysta....
Vilken suspekt dålig reklam...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Opels nya reklam visar knappt Ampera-E, vågar de inte visa bilen?


Tycker även resten av reklamen är skum, lyfter inte precis fram det som en fördel att elbilar är tysta....
Vilken suspekt dålig reklam...
Sannerligen. Hur tänkte de nu? Det där är ju världens största anti-reklam. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Swede1 »

vigge50 skrev:
Opels nya reklam visar knappt Ampera-E, vågar de inte visa bilen?



Tycker även resten av reklamen är skum, lyfter inte precis fram det som en fördel att elbilar är tysta....
Äh, jag tyckte den var kul! Tänk inte onödigt långt!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av lator »

Swede1 skrev:
vigge50 skrev:
Opels nya reklam visar knappt Ampera-E, vågar de inte visa bilen?



Tycker även resten av reklamen är skum, lyfter inte precis fram det som en fördel att elbilar är tysta....
Äh, jag tyckte den var kul! Tänk inte onödigt långt!
Håller inte med! Snarast osmaklig. Ser inget positivt i den! :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

Ja, osmakligt är ordet. Jag tycker det är avskyvärt dåligt. Vad blir det nästa gång, kör de över kattungar då? Eller hundvalpar?
Det blir aldrig nån Ampera-e, oavsett hur bra bilen är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Ett av våra största klagomål mot Bolt har precis blivit mindre även om de inte har kommit ikapp Model lll. Nu har GM släppt manualen till Bolt och den ska klara av att ladda med 80 kW istället för tidigare rykten om 50 kW. Hur snabbt Model lll kommer klara vet vi ju som sagt inte men det är ändå en ökning på 60%.

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... ow-online/
Enligt denna artikel så är det inte 80 kW, bara att det krävs en 80 kW laddare för att få 50 kW kontinuerligt:

https://electrek.co/2016/12/09/chevy-bo ... -confused/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar