Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Moderator: Redaktion
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nu när det är garanti på alla drivenheteter byter man och skickar tillbaka den trasig till fabrik får ombyggnad för att underlätta för kund, som du slipper vänta på felsökning och lagning. När det börjar kosta så kan man nog laga många fel istället för att bara byta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Förhoppningsvis kommer det också mindre verkstäder som specialiserat sig på Tesla.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Det kan vi vara ganska säkra på att det görjonasl skrev:Förhoppningsvis kommer det också mindre verkstäder som specialiserat sig på Tesla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Bästa för miljön måste väl ändå vara att laga istället för att köpa ny bil?mati skrev:Alltså jag skulle nog inte byta en DU för 90tkr på en 10-15 år gammal bil. Jag har givetvis funderat på detta, och det enda jag kom på är att man ska sälja bilen innan den fyller 8 år. Man är nästan tvungen att göra det om man inte vill riskera en jättesmäll när drivlinegarantin har gått ut. Såvida det inte finns en hög med begagnade DU att köpa på skroten om 10 år. Men de lär vara eftertraktade.lator skrev:Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Absolut. Jag håller med. Men jag skulle inte vilja laga en 15 år gammal bil för 90' när jag kan köpa en nyare bil för nästan samma peng. Det skulle inte bli någon Tesla kanske, men jag skulle tro att det kommer finnas gott om begagnade elbilar om 10-15 år som går att köpa till ett vettigt pris.MangeT skrev:Bästa för miljön måste väl ändå vara att laga istället för att köpa ny bil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Hm tittar man i backspegeln (vilket man delvis INTE ska göra när det gäller en disruptiv förändring...) så lär det knappast gå att köpa en ny bil i Modell S/X storlek för motsvarande 100000kr om 15år oavsett fossil/eldrivlina.
Utveckling/produktion av Kaross/hjulupphängning/Inredning osv har ju föga med elbilsutveckling eller för den delen datorintegration att göra. Med det så tror jag att en stor, lyxig, välutrustad bil i aluminium inte kommer ner i de prisnivåerna.
Däremot kanske en elbil i up/Polo storlek kan göra det. Dvs envenklare/mindre bruksbil. DOCK kan den mycket väl ha mer och fler datoriserade säkerhetssystem än dagens lyxigaste bil på den fronten.
Därmed inte heller sagt att en Model S för den skull är värd mer än 100000kr om 15 år heller och är värd att kosta på en ny DU för 90000kr. Troligtvis lär ju resten av bilen vara rejält sliten så riskt att mer saker än bara DU är trasigt...
Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Utveckling/produktion av Kaross/hjulupphängning/Inredning osv har ju föga med elbilsutveckling eller för den delen datorintegration att göra. Med det så tror jag att en stor, lyxig, välutrustad bil i aluminium inte kommer ner i de prisnivåerna.
Däremot kanske en elbil i up/Polo storlek kan göra det. Dvs envenklare/mindre bruksbil. DOCK kan den mycket väl ha mer och fler datoriserade säkerhetssystem än dagens lyxigaste bil på den fronten.
Därmed inte heller sagt att en Model S för den skull är värd mer än 100000kr om 15 år heller och är värd att kosta på en ny DU för 90000kr. Troligtvis lär ju resten av bilen vara rejält sliten så riskt att mer saker än bara DU är trasigt...
Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Här håller jag med dig helt. Även om batteri, motor och chassi kan gå tusentals mil till är det svårt att få bra betalt för bilen när flera av handtagen är trasiga, DU: kärvar, takluckan läcker och sätena är spruckna etc. Det som ändå talar för långlivade teslor kanske ändå är att själva drivlinan är så pass "simpel" och det är få förslitningsdelar.Leo skrev:Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nu skall vi komma ihåg att Tesla hittills har tagit alla kostnader för DU-utbyten, så de där 90’kr är en ganska teoretisk summa som inte testats på marknaden. Det är mao inte säkert att dagens prisnivå speglar vad delarna kommer att kosta om några år.
Det är trots allt inte lika komplicerade manicker som en ICE-drivlina, så det är ingen naturlag att delarna måste kosta lika mycket. BMW tar $1200 för en motor till i3an, transmissionen kostar $400.
Jag har gott hopp att om att det skall gå att hålla liv även i en Tesla när den har fått några år på nacken.
Det är trots allt inte lika komplicerade manicker som en ICE-drivlina, så det är ingen naturlag att delarna måste kosta lika mycket. BMW tar $1200 för en motor till i3an, transmissionen kostar $400.
Jag har gott hopp att om att det skall gå att hålla liv även i en Tesla när den har fått några år på nacken.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Är det så stor skillnad mot en fossilbil då? Hur ofta är det motorn som sätter stopp för en bils livslängd?
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.Verdi skrev:Är det så stor skillnad mot en fossilbil då? Hur ofta är det motorn som sätter stopp för en bils livslängd?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Ganska mycket elektronik som har med driften att göra som börjar krångla med tiden, iaf på dom lite nyare som jag
kört tills dom gett upp typ...
Håller även med Jerker oxo...
kört tills dom gett upp typ...
Håller även med Jerker oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
"Du"? Vad, egentligen avses? Motor? "kardan"? Vad är det som kan kosta 90 000:-?
Model S P85D,
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag är dock rädd att något elakt elfel kan skicka Teslan till skroten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Vet inte om det nödvändigtvis är kopplat till vibrationer från motorn, däremot en kombination av flera saker och inte minst motorn. Har en gammal Sante Fe från 03. Kopplingen rasade, kostar 12-15k att byta (delen i sig kostar 1600 kr på skruvat.se). Stötdämparna fram måste bytas, 4-5k till. Allt som allt mer än vad bilen är värd. Dvs, inte lönt att fixa om man inte gör allt själv vilket få gör i dagsläget. Lägg sedan till motorn på det, gammal och trött, drar en del olja och 1l bensin/mil.Jerker skrev:Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.
En elbil har ingen koppling, drar ingen olja. Förbrukningen är i princip irrelevant. Jag ser därför det som betydligt troligare att man väljer att reparera en gammal elbil så länge batteriet är ok.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Även ett batteri nytt 100000kr begagnat 30000? Borde gå att räkna hemLaban skrev:Vet inte om det nödvändigtvis är kopplat till vibrationer från motorn, däremot en kombination av flera saker och inte minst motorn. Har en gammal Sante Fe från 03. Kopplingen rasade, kostar 12-15k att byta (delen i sig kostar 1600 kr på skruvat.se). Stötdämparna fram måste bytas, 4-5k till. Allt som allt mer än vad bilen är värd. Dvs, inte lönt att fixa om man inte gör allt själv vilket få gör i dagsläget. Lägg sedan till motorn på det, gammal och trött, drar en del olja och 1l bensin/mil.Jerker skrev:Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.
En elbil har ingen koppling, drar ingen olja. Förbrukningen är i princip irrelevant. Jag ser därför det som betydligt troligare att man väljer att reparera en gammal elbil så länge batteriet är ok.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nytt batteri för 100K?? Borde väl kosta minst det dubbla eller tredubbla!Smutt skrev:Även ett batteri nytt 100000kr begagnat 30000? Borde gå att räkna hemLaban skrev:Vet inte om det nödvändigtvis är kopplat till vibrationer från motorn, däremot en kombination av flera saker och inte minst motorn. Har en gammal Sante Fe från 03. Kopplingen rasade, kostar 12-15k att byta (delen i sig kostar 1600 kr på skruvat.se). Stötdämparna fram måste bytas, 4-5k till. Allt som allt mer än vad bilen är värd. Dvs, inte lönt att fixa om man inte gör allt själv vilket få gör i dagsläget. Lägg sedan till motorn på det, gammal och trött, drar en del olja och 1l bensin/mil.Jerker skrev:Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.
En elbil har ingen koppling, drar ingen olja. Förbrukningen är i princip irrelevant. Jag ser därför det som betydligt troligare att man väljer att reparera en gammal elbil så länge batteriet är ok.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Inte om 10-15 år inte. Innan dess lär väl inte många behöva byta sina batterier?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Vissa av bilarna kostar 2miljoner även 10-15 gamla så kommer man byta batterier på domMangeT skrev:Inte om 10-15 år inte. Innan dess lär väl inte många behöva byta sina batterier?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag tror faktiskt 100k är en överdrift, tror inte ens 100 kWh-batteriet kostar så mkt om 10 år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Självklart och varför köpa nytt? Vid det laget finns säkert renoverings firmor som säljer renoverade och tar ditt trasiga i inbytte, jag bara sa en siffra som ingen skulle säga var för lågLegato skrev:Jag tror faktiskt 100k är en överdrift, tror inte ens 100 kWh-batteriet kostar så mkt om 10 år.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
vad jag tror får folk att "skrota" en bil är inte mekaniska problem utan elfel. kopplingar som hakat ut, sladdar som skavts (vilket orsakar små irriterande fel) som gemene man inte kan lösa (men som en insatt kan) se bara på wheeler dealers.
tror att priserna kommer vara betydligt lägre i framtiden och punkten när folk anser att de skall göra sig av med bilen är när den uppfattas som inte modern alt har något problem som man inte orkar/kan lösa själv. hur länge beror på nog hur länge tillverka designat hållbarheten (faktiskt så gör man att glödlampor bara skall hålla ett visst antal timmar), en annan är hur länge de underhåller programvaran. hur länge tesla skall stödja nuvarande version av s och x kan jag inte sia om (svårt då den enda man kan jämföra med är mobiltillverkare men jag kan tänka mig att 13 år känns som en rimlig siffra, allt efter det står skrivet i stjärnorna). tyvärr kan jag med de säkerhetsfixar som kommer krävs kontinuerligt för allla trafikfunktioner så tror jag att bilen kommer att falna fort efter att stödjet från tillverkaren försvunnit. (funktionellt kommer den funka bra för den som underhåller tingesten)
tror att priserna kommer vara betydligt lägre i framtiden och punkten när folk anser att de skall göra sig av med bilen är när den uppfattas som inte modern alt har något problem som man inte orkar/kan lösa själv. hur länge beror på nog hur länge tillverka designat hållbarheten (faktiskt så gör man att glödlampor bara skall hålla ett visst antal timmar), en annan är hur länge de underhåller programvaran. hur länge tesla skall stödja nuvarande version av s och x kan jag inte sia om (svårt då den enda man kan jämföra med är mobiltillverkare men jag kan tänka mig att 13 år känns som en rimlig siffra, allt efter det står skrivet i stjärnorna). tyvärr kan jag med de säkerhetsfixar som kommer krävs kontinuerligt för allla trafikfunktioner så tror jag att bilen kommer att falna fort efter att stödjet från tillverkaren försvunnit. (funktionellt kommer den funka bra för den som underhåller tingesten)
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Ja, det är mycket som finns i en fossilbil som trasslar på gamla som inte finns i elbilar. Jag har ju kört ett antal riktigt gamla bilar och sånt som brukar strula är t.ex. givare som styr tändning och annat i motorn. Hade en Volvo 740 som hade ett märkligt fel. Den startade inte när motorn var varm, så man kunde inte slå av den om man bara skulle stanna till en liten stund. Det tog c:a två timmar innan den startade igen. När jag frågade runt så fick jag svaret att det var nån av ett halvdussin olika givare och andra komponenter som kunde vara orsaken, och enda sättet var att byta dem en efter en tills felet var löst, en ganska dyr historia, och då är det billigare att skrota och köpa en ny motsvarande. Felkoderna på denna gamla bil var så trubbiga att de bara angav i vilket område felet fanns. Men så upptäckte jag att det hjälpte med startgas, så jag orkade leva ett tag till med det felet!
Just fossilmotorn är på många sätt orsaken till att en bil skrotas (även iofs själva motorn i sig fungerar), så när den försvunnit blir det andra fel och just elektroniken är ju en het kandidat. Men jag tänker på hur model Y ska konstrueras. Där ska man ju få ner mängden kablage från några kilometer till några hundra meter och lägga om till en helt annan standard där man kan mata ström och skicka styrsignaler i samma kabel och till flera olika komponenter samtidigt. Antagligen blir väl komponenterna (lampor, fönsterhissar osv.) i sig dyrare men felkällorna minskar och systemet mer robust. Att man går över till hermetiskt tillslutna armaturer med LED-lampor i ökar funktionaliteten och minskar risken för rost på kontaktytor som får lampor att sluta fungera. LED-lampor håller ju normalt väldigt länge, så några byten för att en lysdiod går sönder borde inte vara nödvändigt. En LED-lampa i nya bilar är ju som regel uppbyggd av flera lysdioder, så om en av dem visar sig vara ett måndagsexemplar så spelar det ingen roll för funktionen är fortfarande fullgod.
Det ska verkligen bli intressant att se vad som kommer att döda Teslor och andra elbilar i framtiden!
Just fossilmotorn är på många sätt orsaken till att en bil skrotas (även iofs själva motorn i sig fungerar), så när den försvunnit blir det andra fel och just elektroniken är ju en het kandidat. Men jag tänker på hur model Y ska konstrueras. Där ska man ju få ner mängden kablage från några kilometer till några hundra meter och lägga om till en helt annan standard där man kan mata ström och skicka styrsignaler i samma kabel och till flera olika komponenter samtidigt. Antagligen blir väl komponenterna (lampor, fönsterhissar osv.) i sig dyrare men felkällorna minskar och systemet mer robust. Att man går över till hermetiskt tillslutna armaturer med LED-lampor i ökar funktionaliteten och minskar risken för rost på kontaktytor som får lampor att sluta fungera. LED-lampor håller ju normalt väldigt länge, så några byten för att en lysdiod går sönder borde inte vara nödvändigt. En LED-lampa i nya bilar är ju som regel uppbyggd av flera lysdioder, så om en av dem visar sig vara ett måndagsexemplar så spelar det ingen roll för funktionen är fortfarande fullgod.
Det ska verkligen bli intressant att se vad som kommer att döda Teslor och andra elbilar i framtiden!
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nu har denna omröstning snart legat ute i två och ett halvt år. Det är intressant att se att fler och fler tror att en Model S blir mer än 25 år gammal. Och faktiskt jag tror det också. Aluminiumkarossen är en viktig parameter och det faktum att drivmedlet är gratis på långfärder innebär också att kärleken till till ett sådant fordon "aldrig dör". Man skickar inte sin trotjänare till skroten utan mycket tungt vägande skäl.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
25 år är ganska lång tid. Var köper man delarna till en bil om 25 år? Nya bilar krånglar oavsett bilmärke. Batterierna som man har idag kanske inte tillverkas om 25 år.Delta skrev:Nu har denna omröstning snart legat ute i två och ett halvt år. Det är intressant att se att fler och fler tror att en Model S blir mer än 25 år gammal. Och faktiskt jag tror det också. Aluminiumkarossen är en viktig parameter och det faktum att drivmedlet är gratis på långfärder innebär också att kärleken till till ett sådant fordon "aldrig dör". Man skickar inte sin trotjänare till skroten utan mycket tungt vägande skäl.
Sedan måste man räkna med att dagens Model S blir från körd av många Tesla och andra modeller som kommer under 25 år. En bil i Model S prisklass blir dyyyr efter garantins utgång. Kolla bara vad en 25 år gammal Mercedes med trasig motor eller växellåda kostar idag. https://www.autouncle.se/se/begagnade-b ... 2-408hk-92
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Att sälja sin Tesla som tankar gratis är som att slakta hönan som lägger guldäggnek0 skrev:25 år är ganska lång tid. Var köper man delarna till en bil om 25 år? Nya bilar krånglar oavsett bilmärke. Batterierna som man har idag kanske inte tillverkas om 25 år.Delta skrev:Nu har denna omröstning snart legat ute i två och ett halvt år. Det är intressant att se att fler och fler tror att en Model S blir mer än 25 år gammal. Och faktiskt jag tror det också. Aluminiumkarossen är en viktig parameter och det faktum att drivmedlet är gratis på långfärder innebär också att kärleken till till ett sådant fordon "aldrig dör". Man skickar inte sin trotjänare till skroten utan mycket tungt vägande skäl.
Sedan måste man räkna med att dagens Model S blir från körd av många Tesla och andra modeller som kommer under 25 år. En bil i Model S prisklass blir dyyyr efter garantins utgång. Kolla bara vad en 25 år gammal Mercedes med trasig motor eller växellåda kostar idag. https://www.autouncle.se/se/begagnade-b ... 2-408hk-92
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd