I går begränsades min SC laddning till 170A tillsvarande 290km/h - detta skedde både vid Uddevalla och Falkenberg. Det var bara 0-3 andra bilar där och även när jag var ensam och SOC på 10% så fick jag inte snabbare hastighet (?). Körde Malmö - Oslo så batteriet var varmt. Resan tog en del längre tid än planerat
Någon annan som upplevt det samma? Någon inställning eller fel på min bil?
Jag frågade en annan bil som laddade och de hade full hastighet...
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Jag har samma problem.
Laddade i går kväll i Gävle med full hastighet vid 20, samt sedan i Sollentuna med samma begränsning som du. Har i dag laddat i Arboga med samma begränsning både vid lunchtid och nu.
Begränsningen verkar ha kommit under gårdagen (söndag). Jag fick exempelvis ut full effekt klockan 20 i Gävle men enbart den reducerade klockan 22 i Sollentuna. Frågan är om någon fått ut mer än 170A efter kl 20 i söndags?
Ja kom ihåg dessa siffror om några frågar efter toppfarten utan att specificera frågan mer än så...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
En teori som jag har gällande laddhastigheten är att den kan bero på vad nätspänningen är just då.
elnätet är tillåtet att ligga mellan 209Volt och 254volt per fas (fast det ska vara 230V) det kan bli lågt om det är hög belastning i övrigt, långt från transformator etc.
kanske superchargrarna varierar uteffekten beroende på aktuella nätspänningen på platsen just då?
Laddspänningen sjönk då 5-10 volt också. Så min teori har hela tiden varit att detta beror på nätet. Om det är laddaren i skåpet eller om det är bilen som styr detta vet jag inte, men vid för hög belastning och för låg spänning dras det nog ner en del. Man får tänka på att det är rätt stora mängder ström det handlar om. Och laddar dagtid, och speciellt 06-08 eller 16-18 på vintern så är ju nätet våldsamt belastat och detta problem säkert vanligare.
Lite Off Topic, men känns det "tryggt" att komma ned till några KM kvar på typical range?
Jag blir smånervös när det hamnar under 100KM.
Så länge man har koll på förbrukningen så är det väl lugnt. Vill helst ligga på 20-30 km när jag kommer till en SC. Det är mitt mål. Då planerar jag efter det och baserat på bra hastighet. Ser jag att det blir problem mot slutet kan man alltid sänka hastigheten lite. Men brukar gå fint. Har kört 5 km på resever två gånger. Men ena gången var det för att en typ2 laddare var ur drift som jag planerade att använda, den andra gången hade laddkabeln havererat. Man har ju väldigt bra koll nu i bilen tycker jag över hur mycket man beräknas ha kvar på bartteriet när man kommer fram.