Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Jaguar I-Pace
Ser inte detta ut som en kopia av Teslas teknik?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Jaguar I-Pace
Både ja och nej.
Det ser rätt lika ut, men det gör ofta vilka två ICE bilar som helst också.
Några skillnader:
Det ser inte ut som 18650 celler.
Motor och växellåda ligger koncentriskt istället för intill varandra.
Synkrona permanent-magnet motorer. istället för kortslutna trefas motorer.
Likheter:
Batteriet i bottenplattan och motorer nära hjulen tror jag är en bra standard för alla elbilar, även om Tesla var först åtminstone i stor skala.
Motorer nära hjulen tror jag också är en bra standard att följa för alla elbilar.
Att bygga samman motorstyrningen med motorn för att endast få kablage mellan batteri och drivenhet och slippa kablar mellan styrning och motor och dessutom vattenkyla hela enheten är den bästa lösning jag har sett. Det framgår inte riktigt om motorstyrningen ligger i enheten på Jaguaren.
Det ser rätt lika ut, men det gör ofta vilka två ICE bilar som helst också.
Några skillnader:
Det ser inte ut som 18650 celler.
Motor och växellåda ligger koncentriskt istället för intill varandra.
Synkrona permanent-magnet motorer. istället för kortslutna trefas motorer.
Likheter:
Batteriet i bottenplattan och motorer nära hjulen tror jag är en bra standard för alla elbilar, även om Tesla var först åtminstone i stor skala.
Motorer nära hjulen tror jag också är en bra standard att följa för alla elbilar.
Att bygga samman motorstyrningen med motorn för att endast få kablage mellan batteri och drivenhet och slippa kablar mellan styrning och motor och dessutom vattenkyla hela enheten är den bästa lösning jag har sett. Det framgår inte riktigt om motorstyrningen ligger i enheten på Jaguaren.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Jaguar I-Pace
Är väl LG Chem som ligger bakom batterier och drivlina. De ligger även bakom Bolt, volt, ioniq och någon mer. Är det något företag som tagit upp kampen ordentligt med Tesla så är det LG.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Jaguar I-Pace
Enligt Jaguar så är motorer + batteripack designat av dem. Det är endast cellerna som görs av LG Chem. I så fall stor skillnad mot Bolt där i princip allt som är elektriskt drivet i bilen är tillverkat av LG.Limbster skrev:Är väl LG Chem som ligger bakom batterier och drivlina. De ligger även bakom Bolt, volt, ioniq och någon mer. Är det något företag som tagit upp kampen ordentligt med Tesla så är det LG.
Huruvida det stämmer låter jag vara osagt men det är i alla fall en stor skillnad mellan dem. Främst då det Bjorn nämner om motor + styrenhet. Bolt:
Ingen frunk där inte. Men frunk må vara, måste vara onödigt komplext installationsmässigt också.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ser ut som de garanterat sina serviceintäkter
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Jaguar I-Pace
Precis
Sen undrar man hur smart det är att outsourca hela drivlinan i en bil. Kommer det att gå att konkurrera prismässigt/volymmässigt om man inte har kontroll över så vitala delar av produktionen ?
För att inte tala om teknikmässigt. Prestanda, utrymmen, kanske även design påverkas om man inte själv designar drivlinan.
Sen undrar man hur smart det är att outsourca hela drivlinan i en bil. Kommer det att gå att konkurrera prismässigt/volymmässigt om man inte har kontroll över så vitala delar av produktionen ?
För att inte tala om teknikmässigt. Prestanda, utrymmen, kanske även design påverkas om man inte själv designar drivlinan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Hur länge dröjer det innan någon bygger bottenplattor
till "alla" andra? Det är nog nära att tex LG gör så, eller i samarbete med ytterligare ett företag tex..
Sedan bygger ett klassiskt bilföretag på resten sas...
till "alla" andra? Det är nog nära att tex LG gör så, eller i samarbete med ytterligare ett företag tex..
Sedan bygger ett klassiskt bilföretag på resten sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Youtubern Salomondrin har ju en del ekslusiva bilar, men så är han generellt intresserad i elbilar också, har bl.a en Model X. Kul när han skulle testa MB B-klass electric och lyfter på huven. Han förväntar en frunk och tjoar till när det är lika fullt som i en fossilbil
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Tror inte BMW, Mercedes, VW mfl är sugna på att flytta hela den kunskapen utanför företaget. Av flera orsaker, om inte annat stolthet:Bjelke skrev:Hur länge dröjer det innan någon bygger bottenplattor
till "alla" andra? Det är nog nära att tex LG gör så, eller i samarbete med ytterligare ett företag tex..
Sedan bygger ett klassiskt bilföretag på resten sas...
http://evobsession.com/sergio-marchionn ... evolution/
Så det finns nog en anledning att Jaguar väljer att designa drivlinan själva.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Drivlinan till Toyota RAV4 och Mercedes B EV, SMART EV kommer ju från Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
Hmm. Austin byggde ju mängder av billiga små chassin på 1930-talet (Austin 7) som andra köpte och satte karosser på. Historien kanske upprepar sig och olika företag är duktiga på olika saker som sen sätts ihop till en konsumentenhet. (Gäller ju många datorer i modernntid osv)
Även de traditionella biltillverkarna av idag outsourcar ju mycket till tex: Bosch, Haldex, Lear, Bendix, Autoliv, Gertrag, Monroe, Good-year, Valmet, Lucas. Där underleverantörerna står för allt mer kompetens, utveckling, tillverkning osv
Även de traditionella biltillverkarna av idag outsourcar ju mycket till tex: Bosch, Haldex, Lear, Bendix, Autoliv, Gertrag, Monroe, Good-year, Valmet, Lucas. Där underleverantörerna står för allt mer kompetens, utveckling, tillverkning osv
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Jaguar I-Pace
Visst gör man det men man har ändå kvar egenutveckling av växellådor, motorer. Elbilen är också i ett tidigt skede i utvecklingen och frågan är om det är en bra ide att i detta läge förlita sig på andra tillverkare. Vi ser att GM har problem med Bolt, det som först var release i 50 stater direkt blir nu endast ett fåtal (Kalifornien..) där det kommer vara tveksam tillgång i de andra staterna under hela 2017. Kan nog dröja ett bra tag innan vi ser Ampera-E i Europa.Leo skrev:Även de traditionella biltillverkarna av idag outsourcar ju mycket till tex: Bosch, Haldex, Lear, Bendix, Autoliv, Gertrag, Monroe, Good-year, Valmet, Lucas. Där underleverantörerna står för allt mer kompetens, utveckling, tillverkning osv
Hur skulle det då bli om man siktar på Teslas 1 miljon elbilar/år ?
Det kan sluta med att den absolut största fördelen för Tesla de kommande åren är tillverkningskapacitet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... gt-nonsens
Vi spekulerade för ett tag sedan om vilken europeisk biltillverkare, som inte var tysk, som förde samtal med Tesla om att använda deras SC-nätverk. Jag tippar på Jaguar.
Vi spekulerade för ett tag sedan om vilken europeisk biltillverkare, som inte var tysk, som förde samtal med Tesla om att använda deras SC-nätverk. Jag tippar på Jaguar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Jaguar I-Pace
Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.
Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.
Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
Re: Jaguar I-Pace
Autocorrect? Om det var Jerker hade jag begripit, han är ju ändå kantor.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Jaguar I-Pace
Ken1 skrev:Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.
Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
Väntar med spänning på vad det egentligen skulle stå där!AGCF skrev:Autocorrect? Om det var Jerker hade jag begripit, han är ju ändå kantor.
De där olika "hjälpmedlen" kan spela en roliga spratt ibland. jag brukar alltid stränga av allt sånt i de enheter jag använder; tycker de är mer till besvär än hjälp.
Minns en Ericssonlur jag hade med T9. När jag började skriva Ro... i den så kom det upp förslag i denna ordning:
Rolig - Roligare - Rolander (jag heter Rolander i efternamn). Helt rätt! Så komparerar man adjektivet rolig!
Re: Jaguar I-Pace
Min översättning av automatskriften:Ken1 skrev:Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.
De pratar endast om CCS i materialet, men hoppas verklingen inte på det.
Denna bil verkar bli vad jag hade hoppats om Model 3 skulle bli, med avseende på bagaget.
Min tolkning:
Ken1 hoppas att den kommer med SuC-möjlighet men detta är inget som Jaguar går ut med.
Kan dock både ha översätt fel och tolkat fel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Pemanetmagneter i rotor istället för kortsluten lindning brukar ge några % bättre verkningsgrad. t.ex 97% istället för 94% Det ökar förstås räckvidden en aning om allt annat är lika, men mest ger det mindre värme som måste kylas bort.Ken1 skrev:Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
Med exempel-siffrorna på verkningsgrad blir
Minskade förbrukningen 1-97/94 = 3,2%
Minskade förlusteffekten (100-97)/(100-94) = 50% !
Mindre förlusteffekt (värme) kan användas till att ge mer kontinuerlig effekt jämfört med maxeffekt.
Pemanetmagneter i rotor ger också möjlighet till högre vridmoment över större varvtalsområde.
Kan ju användas att ge lite resurser där Teslan inte platsar t.ex. Bankörning.
Nackdel är att de är dyrare att tillverka och tar av en brist-naturresurs, neodymium.
Jag tycker att Teslas motor passar utmärkt för vanlig körning och min får i princip aldrig effektbegänsing pga. för mycket effektuttag under för lång tid.
Båda motortyperna är robusta konstruktioner som normalt görs underhållsfria. Det är i princip bara lager som slits.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Jaguar I-Pace
Ja rätt tolkat. Var inte riktigt med att autosjälper hjälpte till...
Men vad jag kan se så pratar dom bara om CCS. Det ska väl iofs ökas på effekt där men just nu är det ju lite lite med 50 kW till ett sånt stort batteri.
Med super charger hjälp blir det ju kanon, men tror kanske inte att dom vågar det.
Tack för förklaringen av motorn. Låter ju som en bra lösning då, har en känsla av att magneter brukar tappa lite när dom blir gamla men det är kanske fel då.
Kul att det kommer lite alternativ som kan fungera som första bil.
Men vad jag kan se så pratar dom bara om CCS. Det ska väl iofs ökas på effekt där men just nu är det ju lite lite med 50 kW till ett sånt stort batteri.
Med super charger hjälp blir det ju kanon, men tror kanske inte att dom vågar det.
Tack för förklaringen av motorn. Låter ju som en bra lösning då, har en känsla av att magneter brukar tappa lite när dom blir gamla men det är kanske fel då.
Kul att det kommer lite alternativ som kan fungera som första bil.
Re: Jaguar I-Pace
90kWh batteri kan ge ca 85kWh tillgängligt?
Vad drar en Tesla på landsväg? 2.1kW -2.4kW per mil?
Kan denna hamna på nåt liknande? Det ger ca 40 mil?
2,4kW/m => ca 35 mil.
Rimligt?
Såg Tesla Björns youtube vlog om 60kWh Tesla och resonemang runt Chademo och 50kW DC osv. Verkar ju kunna bli ett vettigt alternativ
Vad drar en Tesla på landsväg? 2.1kW -2.4kW per mil?
Kan denna hamna på nåt liknande? Det ger ca 40 mil?
2,4kW/m => ca 35 mil.
Rimligt?
Såg Tesla Björns youtube vlog om 60kWh Tesla och resonemang runt Chademo och 50kW DC osv. Verkar ju kunna bli ett vettigt alternativ
Re: Jaguar I-Pace
Nu säger Jaguar att I-Pace ska släppas i början av 2018 och att den därmed blir den första elektriska suven. Varför de inte räknar Model X som en konkurrent vet jag inte, Insideevs tar upp priset som att I-Pace ska bli betydligt billigare än Model X men orginalartikeln från Forbes har lite mer svävande anledning att kalla den första elektriska SUVen.
Hur som helst låter det bra att de kommer redan i början av 2018.
http://insideevs.com/jaguar-track-early ... ls-market/
http://www.forbes.com/sites/johnmccormi ... 2223a43bf3
Hur som helst låter det bra att de kommer redan i början av 2018.
http://insideevs.com/jaguar-track-early ... ls-market/
http://www.forbes.com/sites/johnmccormi ... 2223a43bf3
Re: Jaguar I-Pace
Fin andrabil
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Ser allt mer lovande ut, den kanske kommer att gå och köpa innan M3 i Sverige. Pris enligt Jaguar Sverige är uppskattat till 10-15% mer än motsvarande F-pace. Ska bli intressant att jämföra den med M3.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Motsvarande modell prestandamässigt är F-pace SVR som startar på ca 100.000 pund i UK...Limbster skrev:Ser allt mer lovande ut, den kanske kommer att gå och köpa innan M3 i Sverige. Pris enligt Jaguar Sverige är uppskattat till 10-15% mer än motsvarande F-pace. Ska bli intressant att jämföra den med M3.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor