Jag kommer med största sannolikhet att bekräfta min beställning av en Model X imorgon - och då börjar den långa väntan tills "slutet av mars".
Anders, eller andra som har en X med 3 små barn:
Vilken säteskonfiguration har ni? Jag har tänkt mig att ha alla mina 3 barn (5, 5 och 8) på kuddar i baksätet.
Hur upplever ni utrymmet i baksätet (alltså i 2:a raden, ifall att ni har fler rader)?
Jag vill jo att man ska sitta bekvämt, och att det ska gå att spänna fast bälten utan att vara jobbigt.
Anders och Fabian, ni har dom 2 senaste veckorna berikat mitt liv på ett underbart sätt. Jag tycker det är båda lärorikt och kul att höra er berätta om stort och smått kring Tesla och era liv i övrigt.
Detta avsnittet är min favorit hittills, och ligger perfekt i tiden för mig som håller på att bestämma den exakta konfigurationen av min X!
S01E16: Recension av Tesla Model X
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: S01E16: Recension av Tesla Model X
Har en 7-sitsig X med 3 barn (2, 5 och 8) så en bakåtvänd stol i 2:raden. Normalt sitter 5-åringen fram på längre resor då hon kan bli åksjuk. Bredden i 2:a raden är bra, inga problem med tre kuddar, vill man hjälpa den i mittensätet med bältet gör man det helst från höger då bältet är på den sidan och just bredden är så stor så det är svårt att nå från vänster runt kudden. Mittensätet är något smalare än sidosätena men inga problem med våra kuddar.
Vi kör ofta kompisar och släkt så 6 säten räcker inte för oss (samt undrar lite över lastskydd med 6 säten) men 6 säten ger ju mer rymd i 3 raden.
Vi kör ofta kompisar och släkt så 6 säten räcker inte för oss (samt undrar lite över lastskydd med 6 säten) men 6 säten ger ju mer rymd i 3 raden.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: S01E16: Recension av Tesla Model X
Tack för snabbt svar!Tenk skrev:Vi kör ofta kompisar och släkt så 6 säten räcker inte för oss (samt undrar lite över lastskydd med 6 säten) men 6 säten ger ju mer rymd i 3 raden.
Jag skulle ej heller vilje ha en 6-sätare med 3 barn. Vi åker ofta till Danmark, och då vill vi ha med mycket packning (På somrarna brukar vi ha takbox på vår Sharan), och det är jo ej möjligt med 6 säten...
Re: S01E16: Recension av Tesla Model X
Bra är oxå att alla tre säten går att luta bak något, för mittensätet sitter knappen i framkant på sitsen (lätt att missa).
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: S01E16: Recension av Tesla Model X
Jag är störtnöjd att vi valde 6 säten trots tre barn - skulle inte vilja ha en 7-sätes ens om jag fick det sjunde sätet gratis.Lindhardsen skrev:Tack för snabbt svar!Tenk skrev:Vi kör ofta kompisar och släkt så 6 säten räcker inte för oss (samt undrar lite över lastskydd med 6 säten) men 6 säten ger ju mer rymd i 3 raden.
Jag skulle ej heller vilje ha en 6-sätare med 3 barn. Vi åker ofta till Danmark, och då vill vi ha med mycket packning (På somrarna brukar vi ha takbox på vår Sharan), och det är jo ej möjligt med 6 säten...
Med ett av tredje radens säten nedfällda och lagringsplats mellan de två sätena på andra raden, slukar X:en enorma mängder packning.
Bilen blir väldigt luftig med sex säten och det är hemskt lätt att faktiskt använda den tredje sätesraden eftersom det är lätt att röra sig mellan raderna. Dessutom får vuxna plats på tredje raden. Sju säten lämpar sig för den med fyra eller fem barn.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S01E16: Recension av Tesla Model X
Jag ligger lite efter i lyssnandet men vill passa på att tacka Anders och Fabian för en trevlig podd! Den förgyller min jobbpendling högst avsevärt.
Jag har en fråga till Anders:
Innan du fick din leverans så minns jag att du starkt förordade 22" fälgarna till Model X. När du väl upplevt dem i praktiken så är mitt intryck att du blev lite överraskad av att energiförbrukningen var så pass hög som den var. Skulle du, med den erfarenhet du har idag, beställa en ny bil med dessa fälgar? Eller skulle du gå ner i dimension till standard?
Nu ska jag lyssna ikapp alla avsnitt!
Jag har en fråga till Anders:
Innan du fick din leverans så minns jag att du starkt förordade 22" fälgarna till Model X. När du väl upplevt dem i praktiken så är mitt intryck att du blev lite överraskad av att energiförbrukningen var så pass hög som den var. Skulle du, med den erfarenhet du har idag, beställa en ny bil med dessa fälgar? Eller skulle du gå ner i dimension till standard?
Nu ska jag lyssna ikapp alla avsnitt!
Re: S01E16: Recension av Tesla Model X
Bra fråga.Lucidor skrev:Jag ligger lite efter i lyssnandet men vill passa på att tacka Anders och Fabian för en trevlig podd! Den förgyller min jobbpendling högst avsevärt.
Jag har en fråga till Anders:
Innan du fick din leverans så minns jag att du starkt förordade 22" fälgarna till Model X. När du väl upplevt dem i praktiken så är mitt intryck att du blev lite överraskad av att energiförbrukningen var så pass hög som den var. Skulle du, med den erfarenhet du har idag, beställa en ny bil med dessa fälgar? Eller skulle du gå ner i dimension till standard?
Nu ska jag lyssna ikapp alla avsnitt!
22"-fälgarna passar Model X väldigt bra - jag upplever att bilen blir mycket behaglig att köra och känns inte som en tung SUV utan mer som en pigg liten sedan med väldigt responsiv styrning (med 22"-fälgarna kändes X:en ungefär som min tidigare S kändes med 21"-fälgar och sporthjulupphängning).
Med de 19" vinterhjul som jag har nu, känns X:en som en gammal amerikansk gungig van. Skulle absolut inte köpt 19"-vinterfälgarna om jag haft möjlighet att provköra först, utan skulle alla dagar i veckan gått för vinterhjul på 20" (vilka jag hört det ryktas upplevs mindre gungiga).
Har dessvärre inte kört Model X med 20"-fälgar, så jag vet inte hur stor skillnaden upplevs mellan 20" och 22". Men med de 19"-hjul som nu sitter på känns det som om jag glider ovanpå vägen - ungefär som om jag körde med kontinuerlig vattenplaning. Antar att detta är en kombination av dimensionen och det mildra vädret.
Det var en stor överraskning för mig att räckvidden är så pass mycket sämre på 22" jämfört med 20" - men detta är ett problem som i praktiken kostar mig väldigt lite. Om räckvidden är 10% sämre på 22" jämfört med 20%, så innebär det kanske inte mer än 1,5 minuter extra väntetid på superladdaren och detta upplever jag att jag kan leva med. Kan inte tänka mig att 20"-hjulen upplevs lika responsiva och behagliga som 22"-hjulen och skulle därför ha valt 22" igen på sommarhjulen men 20" på vinterhjulen. Men denna uppfattning kanske jag får revidera när jag kört Model X med 20" sommarhjul.
Får försöka provköra 20" sommarhjul så att jag får en känsla för skillnaden mellan 20" och 22".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.