Laddhybrid, för eller emot?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Är laddhybrid något att ha?

Ja
24
30%
Nej
39
48%
Beror på (Resonera i tråden!)
18
22%
 
Antal röster: 81

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Bjelke »

Klart dom för väldigt många fyller en funktion som det ser ut idag, nästan alla som köper dom skulle inte köpa en ren elbil (uppenbarligen) och jag har inte pratat med en enda som inte
laddar sin bil typ hela tiden (vet att det finns det motsatta men jag har faktiskt inte träffat en enda hittills).
Så visst, i "brist på bättre" sas så fyller dom en funktion under en tid framöver.
Jag har dock inte själv ens tänkt tanken på dom utan har två rena elbilar själv :)
Hos mig ersatte tom Teslan indirekt min husbil oxo som skamset fick lämna gården i somras ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Jag har inte sett att folk tycker att eldriften är för klen på hybrider, utan det man kan uppnå, och det jag sett uppnås rentav, är att man bli ledsen varje gång förbränningsmotorn går igång. Och man vill ju inte vara ledsen, så då går man över till riktiga grejer.
Det kändes som en förlust och sorg varje gång bensinmotorn hoppade igång, som att man förlorat någon inofficiell tävling. Sen tyckte jag ärligt talat eldriften var för klen på min Outlander PHEV, bilen var riktigt slö på ren eldrift.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
bylund skrev:
Jag har inte sett att folk tycker att eldriften är för klen på hybrider, utan det man kan uppnå, och det jag sett uppnås rentav, är att man bli ledsen varje gång förbränningsmotorn går igång. Och man vill ju inte vara ledsen, så då går man över till riktiga grejer.
Det kändes som en förlust och sorg varje gång bensinmotorn hoppade igång, som att man förlorat någon inofficiell tävling. Sen tyckte jag ärligt talat eldriften var för klen på min Outlander PHEV, bilen var riktigt slö på ren eldrift.
Håller med om att den är slö på el. Som tröst så är 2017 med "Pure EV" funktionen lite bättre.... Man får gripa efter halmstrån så som att den iaf inte sliter däck :-D . Har nu drygt 7500mil i min och både sommardäck och vinterdäcken är som nya! Alltid en liten tröst.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
danni skrev:
bylund skrev:
Jag har inte sett att folk tycker att eldriften är för klen på hybrider, utan det man kan uppnå, och det jag sett uppnås rentav, är att man bli ledsen varje gång förbränningsmotorn går igång. Och man vill ju inte vara ledsen, så då går man över till riktiga grejer.
Det kändes som en förlust och sorg varje gång bensinmotorn hoppade igång, som att man förlorat någon inofficiell tävling. Sen tyckte jag ärligt talat eldriften var för klen på min Outlander PHEV, bilen var riktigt slö på ren eldrift.
Håller med om att den är slö på el. Som tröst så är 2017 med "Pure EV" funktionen lite bättre.... Man får gripa efter halmstrån så som att den iaf inte sliter däck :-D . Har nu drygt 7500mil i min och både sommardäck och vinterdäcken är som nya! Alltid en liten tröst.
Däckslitage är ett direkt på mått på körglädje :lol:
(samt ev felaktiga hjulvinklar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av apkungen »

Gillar inte sätter laddhybrider byggd på idag. Som Volvo xc90. 320kl bensinnmotor, elmotor som knappt kan köra själv och en räckvidd på två mil knappt... Inte är det miljövänligt för många iaf.

Däremot en bil med cirka 30kWh som kommer 10 ordentliga mil och en "rex", liten billig motor som får gå på optimalt varvrvtal, så behövs bensin bara till långresor, det tror jag skulle sälja bra och göra mycket för miljön.

Tänk typ samma drivlina som i en bmw i3 rex men med 30l bensintank och en motor som går på optimalt varvtal stå att den iaf kan dra något mindre.
cap
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 maj 2016 10:46

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av cap »

Jag köpte en passat gte och är nöjd med den tillsvidare. Självklart önskar man ett större batteri men det lär komma bättre hybrider framöver.
Jag tror att med laddhybriderna så är det väldig olika om de passar bra eller inte, för mig passar körmönstret väldigt bra och kör nog runt 95% på el. Sålänge jag ha behov av att kunna dra husvagn, båt, släpvagn så kommer nog laddhybriderna vara den lämpligaste lösningen under lång tid framöver. Att det skulle vara många som inte laddar upp sina laddhybrider, tror jag inte på.

Att en del i detta forum tycker att det är dåligt med hybriderna förstår jag inte, alla mil som körs på el är väl bra?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av dstr »

Jerka skrev:
Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.

En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av joel80 »

Jag hade inte råd med en Tesla som leasingbil när jag bytte för lite mer än ett år sen. Jag kör ca 2ggr per vecka ca 32-34mil under dagen, ibland med svårigheter till laddning under dagen så den enda rena elbilen som skulle funkat var en Tesla. Övriga dagar brukar inte hamna på mer än 3-4 mil.

Med min V60-hybrid klarar jag alla dom kortare dagarna på el.. Den funkar fint även nu på vintern.. Var ute och körde i - 20 för nån vecka sen.. Det gick bra på el då jag förvärmt.. Men när den stått stilla ca 2 timmar i - 20 ville den inte köra på el första 5km..får ändå ses som okej. Vissa andra hybrider verkar helt stänga av eldrift vid minusgrader.. Hm..

Jag har minskat min soppakostnad med ungefär hälften. Totalkostnaden är nu ungefär som med tidigare V70 D3.. Men modernare och renare bil. Jag kommer att köpa elbil som nästa bil! Om 2 år då det är byte verkar det som att jag kommer att ha alternativ för under 450k som kommer funka fint. Enda nackdelen då, som nog gör att jag köper ut hybrider privat, är att än så länge ser jag inga elbilar förutom Model X som funkar att dra husvagn med. Det kan hybrider få göra.. Då körs alla privata resor hemmavid på el också och semesterresorna funkar utan hyrbil eller liknande.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av bullen »

dstr skrev:
Jerka skrev:
Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.

En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
Tror inte jag det blir. Dom kommer o vara mångdubbelt mer attraktiva än rena fossiler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
dstr skrev:
Jerka skrev:
Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.

En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
Tror inte jag det blir. Dom kommer o vara mångdubbelt mer attraktiva än rena fossiler
Ja verkligen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
bullen skrev:
dstr skrev:
Jerka skrev:
Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.

En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
Tror inte jag det blir. Dom kommer o vara mångdubbelt mer attraktiva än rena fossiler
Ja verkligen :)
Risken är att när de börjar bli lite till åren får dyra problem. Den risken torde vara större på en blandrasbil än en renrasig bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
bullen skrev:
dstr skrev:
Jerka skrev:
Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.

En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
Tror inte jag det blir. Dom kommer o vara mångdubbelt mer attraktiva än rena fossiler
Ja verkligen :)
Risken är att när de börjar bli lite till åren får dyra problem. Den risken torde vara större på en blandrasbil än en renrasig bil.
Visst kan det bli så, det lär vi börja kunna se ganska snart tom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Herr X »

För eller emot laddhybrider tycker jag beror på perspektiv. Om frågan handlar om den enskilde individen som idag står inför ett bilköp, så står det ofta inte mellan en batteribil och en fossilbil eftersom batteribilar fortfarande är för dyra. En laddhybrid innebär då ett mellanting som kanske gör att vissa lockas av att testa ren batteribil nästa gång, och därmed är det kanske bättre än fossilbil.

Men ur ett större perspektiv så innebär hybriderna att biltillverkarna inte behöver ta språnget till batteribilar, utan kan doppa tårna i hybridträsket och till på köpet får kostnadsökningen täckt av diverse skattelättnader och rena subventioner från västerländska regeringar. Om hybriderna inte hade givits några förmåner, hade man kanske från skattebetalarnas sida kunnat rikta större subventioner direkt mot rena elbilar (ungefär som ZEV-krediterna i Kalifornien) vilket tvingat en övergång till batteribilar snabbare än vad som nu sker. Om man ser till de länder/regioner där man inte involverat hybrider i de generösa subventionsprogrammen (ex. Norge och Kalifornien) så ser det ut som att hybridbilar får en marginell marknadsposition, och bilköparna går direkt mot elbilar istället. Min misstanke är att vurmandet för hybrider som "en okej kompromiss medan vi väntar på att batteribilarna ska bli bättre", gör att satsningarna på batteribilar fördröjs och att de totala utsläppen av växthusgaser blir större än om man rivit av plåstret med en gång och i hela västvärlden bara storsatsat på batteribilar. Med stordriftsfördelar hade batteripriserna snabbt då pressats ner till humana nivåer och batteribilar hade slagit igenom långt tidigare. Sett ur det stora perspektivet är jag därför motståndare mot hybrider.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
Om hybriderna inte hade givits några förmåner, hade man kanske från skattebetalarnas sida kunnat rikta större subventioner direkt mot rena elbilar (ungefär som ZEV-krediterna i Kalifornien) vilket tvingat en övergång till batteribilar snabbare än vad som nu sker. Om man ser till de länder/regioner där man inte involverat hybrider i de generösa subventionsprogrammen (ex. Norge och Kalifornien) så ser det ut som att hybridbilar får en marginell marknadsposition, och bilköparna går direkt mot elbilar istället.
Att politikerna i Sverige valt att subventionera hybrider stavas V O L V O.

Om Volvo kommer med några dugliga BEV kommer subventionerna på hybriderna att försvinna även i Sverige.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Martinen »

Jag är till 100% för hybrider om det passar ens körning.
Klarar man sin dagliga körning med utan bensin men kör längre sträckor ibland så är det är fungerande lösning.
En annnan anledning att jag tycker det är bra är att jag tror det är en inkörsport till de tyngre elbilarna. När människor väl inser hur bra det är med el, så kommer dom vilja ha mer.
I en perfekt värld så hade vi inte behövt hybriderna, men det är ett steg i rätt riktning som många behöver mellanlanda på.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Teslaspolen »

Herr X skrev:
För eller emot laddhybrider tycker jag beror på perspektiv. Om frågan handlar om den enskilde individen som idag står inför ett bilköp, så står det ofta inte mellan en batteribil och en fossilbil eftersom batteribilar fortfarande är för dyra. En laddhybrid innebär då ett mellanting som kanske gör att vissa lockas av att testa ren batteribil nästa gång, och därmed är det kanske bättre än fossilbil.

Men ur ett större perspektiv så innebär hybriderna att biltillverkarna inte behöver ta språnget till batteribilar, utan kan doppa tårna i hybridträsket och till på köpet får kostnadsökningen täckt av diverse skattelättnader och rena subventioner från västerländska regeringar. Om hybriderna inte hade givits några förmåner, hade man kanske från skattebetalarnas sida kunnat rikta större subventioner direkt mot rena elbilar (ungefär som ZEV-krediterna i Kalifornien) vilket tvingat en övergång till batteribilar snabbare än vad som nu sker. Om man ser till de länder/regioner där man inte involverat hybrider i de generösa subventionsprogrammen (ex. Norge och Kalifornien) så ser det ut som att hybridbilar får en marginell marknadsposition, och bilköparna går direkt mot elbilar istället. Min misstanke är att vurmandet för hybrider som "en okej kompromiss medan vi väntar på att batteribilarna ska bli bättre", gör att satsningarna på batteribilar fördröjs och att de totala utsläppen av växthusgaser blir större än om man rivit av plåstret med en gång och i hela västvärlden bara storsatsat på batteribilar. Med stordriftsfördelar hade batteripriserna snabbt då pressats ner till humana nivåer och batteribilar hade slagit igenom långt tidigare. Sett ur det stora perspektivet är jag därför motståndare mot hybrider.
Väldigt genomgående. Jag gillar't! Tror jag snor den åsikten tills vidare... :lol:

Men, jag fick för mig att jag läst att den nya regeringen i Norge införde samma subventioner för laddhybrider som för rena elbilar. Eller var det bara 'på tal'?
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Jerka »

En annan nackdel med laddhybriderna är att de cementerar fördomarna om elbilar i allmänhetens medvetande: att de är tokdyra, att de har kort räckvidd och att de tar superlång tid att ladda. Att laddhybrider ens finns blir ju ett bevis på allt detta!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Swede1 »

Ja, laddhybriderna ökade kraftig och rena elbilar minskade något i försäljning när norrmännen ändrade subventioner.

Elbilar är fortfarande dyra jämfört med oljebrännare, därför är laddhybrider bra. Många kan minska sin oljebränning rejält i sin vardagskörning, samtidigt märker de hur tyst och behagligt man åker med elmotor. Och lär sig krånglet med att ladda ofta, vilket är enda nackdelen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
En annan nackdel med laddhybriderna är att de cementerar fördomarna om elbilar i allmänhetens medvetande: att de är tokdyra, att de har kort räckvidd och att de tar superlång tid att ladda. Att laddhybrider ens finns blir ju ett bevis på allt detta!
+1 precis min poäng.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Franz »

Jag har själv inte ägt någon hybrid men det finns några i min närhet och därifrån har jag dragit slutsatsen att ifall man tror sig få 5 mils elbilsupplevelse så vore hybrider i många fall fantastiska. Det hela brister dock på ett par punkter som gör det hela väldigt ifrågasättbart:
1: 5 mils räckvidd i nedförsbacke på sommaren och det i medvind och i låg hastighet rimmar väldigt dåligt med verkligheten. 4 mil på mindre bilar och 3 på stora verkar vara mer verkligheten.
2: Vi med Teslor stör oss när det går åt någon mils räckvidd åt värme på vintern. Hade man bara 3 mil från början är det inte mycket kvar om man lägger en mil på värme.
3: Bara väldigt långsam laddning. D.v.s. åker du någonstans med laddning hinner du antagligen inte ladda för hemresan ifall du inte stannar i flera timmar (eller har kort hem).
4: Både ICE- och el-drivning som tar plats, kostar pengar och kan gå sönder. Det bästa av två världar blir med andra ord lätt det sämsta av två världar.
5: Dåliga app-lösningar. Kanske varierar med tillverkare men med Volkswagen är appen så dålig att man inte kan klara av en sådan självklarhet som att slå på värmen en stund innan man skall iväg och därmed ta el från elnätet istället för ifrån batteriet.
6: Det går snabbt åt väldigt många cykler på batteriet. Man kanske tömmer och laddar batteriet minst 1 gång om dagen. D.v.s. batterierna måste tåla detta vilket i dagsläget innebär batterier med sämre lagringsdensitet. (Onödigt stora/tunga)
7: De är inte så vinterkompatibla. Återigen kanske det variera med märke men i de fall jag sett stängs el-delen av helt så fort det börjar bli lite kallare.
8: De som tillverkar bilarna är ICE-tillverkare i första hand. De är helt enkelt inte så bra på det där med el. Om vi med Teslor ibland ser oss som försökskaniner är det inget mot det jag sett bland hybridkunderna. Dåliga lösningar med väldigt frekventa verkstadsbesök gör att de blir väldigt oroliga över att bilen skall bli väldigt kostsam att ha efter garantitidens slut.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av jonasl »

9. De flesta hybrider är långsammare och sämre vid elektrisk drift. Undantagen är väl gamla Opel Ampera/Chevrolt Volt som alltid drivs av elmotorerna och likaså i3 med Rex. De har också lite mera tilltagna batterier, ffa i3.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Swede1 »

BMW i3 med rex är genial. En bensindriven elgenerator om batteriet slut och laddning inte finns. Batteriet utbytbart i framtiden. Så skulle alla bilar se ut idag, en 120 kg tung generator och utbytbara batteripack.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av bylund »

Hellre 120 kg mer batterier i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Teslaspolen »

bylund skrev:
Hellre 120 kg mer batterier i så fall.
Hmm, kanske någon hosthost skulle räkna på Kr per kilo i fallet av en REx emot batterier?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

Franz skrev:
Jag har själv inte ägt någon hybrid men det finns några i min närhet och därifrån har jag dragit slutsatsen att ifall man tror sig få 5 mils elbilsupplevelse så vore hybrider i många fall fantastiska. Det hela brister dock på ett par punkter som gör det hela väldigt ifrågasättbart:
1: 5 mils räckvidd i nedförsbacke på sommaren och det i medvind och i låg hastighet rimmar väldigt dåligt med verkligheten. 4 mil på mindre bilar och 3 på stora verkar vara mer verkligheten.
2: Vi med Teslor stör oss när det går åt någon mils räckvidd åt värme på vintern. Hade man bara 3 mil från början är det inte mycket kvar om man lägger en mil på värme.
3: Bara väldigt långsam laddning. D.v.s. åker du någonstans med laddning hinner du antagligen inte ladda för hemresan ifall du inte stannar i flera timmar (eller har kort hem).
4: Både ICE- och el-drivning som tar plats, kostar pengar och kan gå sönder. Det bästa av två världar blir med andra ord lätt det sämsta av två världar.
5: Dåliga app-lösningar. Kanske varierar med tillverkare men med Volkswagen är appen så dålig att man inte kan klara av en sådan självklarhet som att slå på värmen en stund innan man skall iväg och därmed ta el från elnätet istället för ifrån batteriet.
6: Det går snabbt åt väldigt många cykler på batteriet. Man kanske tömmer och laddar batteriet minst 1 gång om dagen. D.v.s. batterierna måste tåla detta vilket i dagsläget innebär batterier med sämre lagringsdensitet. (Onödigt stora/tunga)
7: De är inte så vinterkompatibla. Återigen kanske det variera med märke men i de fall jag sett stängs el-delen av helt så fort det börjar bli lite kallare.
8: De som tillverkar bilarna är ICE-tillverkare i första hand. De är helt enkelt inte så bra på det där med el. Om vi med Teslor ibland ser oss som försökskaniner är det inget mot det jag sett bland hybridkunderna. Dåliga lösningar med väldigt frekventa verkstadsbesök gör att de blir väldigt oroliga över att bilen skall bli väldigt kostsam att ha efter garantitidens slut.
Jag kör Outlander PHEV sen 2014. Dina observationer stämmer till viss del men är inte heltäckande.

1: Stämmer rätt bra om du åker motorväg. På 90väg lägg på en mil.

2: stämmer säkert. Jag förvärmer och kör sen utan värme till jobbet för att inte ICE ska starta. Nej det hinner inte bli kallt innan jag kommer fram.

3: FEL! Flera PHEV har även ChaDeMo laddning! Duger det åt Teslor så duger det åtPhev!

4: Kan vara sant men också fel! Det ligger i användarens/betraktarens ögon att avgöra.

5: Appen är bra. Men komunikationslösningen är katastrof! Bilen har en egen WiFi-hotspot.... Räckvidd = alltid för kort!

6: många cykler blir det..... minst två om dagen.

7: Mnja visst vill motor starta om det är 5-10 minus. Men det är för förarens komfort. Dvs för att inte dränera batteriet till värme. Stänger man av värmen så går inte motorn! Å visst kan det då bli imma på rutorna. Men jag har tappat räkningen på antalet igenbommade Teslor nu i vinter... Så det verkar som att även Teslaförare drar ner på komforten för att komma så långt som möjligt på el.

8: Outlandern är i särklass den messt felfria bil jag haft! 3år och > 7500 mil och inte ett fel! ( Bättre än många Teslor verkar det som! )

9: Långsammare acc. visst. Men den kör lätt 120km/h på el och mig veterligen får man inte köra fortare i Sverige!
Att argumentera mot/ resonera kring "Sämre" är svårt då det är lite väl luddig beskrivning och väldigt subjektiv. Får väl kontra med att den är bättre. :) Då menar jag än en ice. Efter som den både är serie och parallell-hybrid med båda dess fördelar.
Tesla Model Y
Skriv svar