Laddhybrid, för eller emot?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Klart dom för väldigt många fyller en funktion som det ser ut idag, nästan alla som köper dom skulle inte köpa en ren elbil (uppenbarligen) och jag har inte pratat med en enda som inte
laddar sin bil typ hela tiden (vet att det finns det motsatta men jag har faktiskt inte träffat en enda hittills).
Så visst, i "brist på bättre" sas så fyller dom en funktion under en tid framöver.
Jag har dock inte själv ens tänkt tanken på dom utan har två rena elbilar själv
Hos mig ersatte tom Teslan indirekt min husbil oxo som skamset fick lämna gården i somras
laddar sin bil typ hela tiden (vet att det finns det motsatta men jag har faktiskt inte träffat en enda hittills).
Så visst, i "brist på bättre" sas så fyller dom en funktion under en tid framöver.
Jag har dock inte själv ens tänkt tanken på dom utan har två rena elbilar själv
Hos mig ersatte tom Teslan indirekt min husbil oxo som skamset fick lämna gården i somras
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Det kändes som en förlust och sorg varje gång bensinmotorn hoppade igång, som att man förlorat någon inofficiell tävling. Sen tyckte jag ärligt talat eldriften var för klen på min Outlander PHEV, bilen var riktigt slö på ren eldrift.bylund skrev:Jag har inte sett att folk tycker att eldriften är för klen på hybrider, utan det man kan uppnå, och det jag sett uppnås rentav, är att man bli ledsen varje gång förbränningsmotorn går igång. Och man vill ju inte vara ledsen, så då går man över till riktiga grejer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Håller med om att den är slö på el. Som tröst så är 2017 med "Pure EV" funktionen lite bättre.... Man får gripa efter halmstrån så som att den iaf inte sliter däck . Har nu drygt 7500mil i min och både sommardäck och vinterdäcken är som nya! Alltid en liten tröst.danni skrev:Det kändes som en förlust och sorg varje gång bensinmotorn hoppade igång, som att man förlorat någon inofficiell tävling. Sen tyckte jag ärligt talat eldriften var för klen på min Outlander PHEV, bilen var riktigt slö på ren eldrift.bylund skrev:Jag har inte sett att folk tycker att eldriften är för klen på hybrider, utan det man kan uppnå, och det jag sett uppnås rentav, är att man bli ledsen varje gång förbränningsmotorn går igång. Och man vill ju inte vara ledsen, så då går man över till riktiga grejer.
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Däckslitage är ett direkt på mått på körglädjegellerstam skrev:Håller med om att den är slö på el. Som tröst så är 2017 med "Pure EV" funktionen lite bättre.... Man får gripa efter halmstrån så som att den iaf inte sliter däck . Har nu drygt 7500mil i min och både sommardäck och vinterdäcken är som nya! Alltid en liten tröst.danni skrev:Det kändes som en förlust och sorg varje gång bensinmotorn hoppade igång, som att man förlorat någon inofficiell tävling. Sen tyckte jag ärligt talat eldriften var för klen på min Outlander PHEV, bilen var riktigt slö på ren eldrift.bylund skrev:Jag har inte sett att folk tycker att eldriften är för klen på hybrider, utan det man kan uppnå, och det jag sett uppnås rentav, är att man bli ledsen varje gång förbränningsmotorn går igång. Och man vill ju inte vara ledsen, så då går man över till riktiga grejer.
(samt ev felaktiga hjulvinklar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Gillar inte sätter laddhybrider byggd på idag. Som Volvo xc90. 320kl bensinnmotor, elmotor som knappt kan köra själv och en räckvidd på två mil knappt... Inte är det miljövänligt för många iaf.
Däremot en bil med cirka 30kWh som kommer 10 ordentliga mil och en "rex", liten billig motor som får gå på optimalt varvrvtal, så behövs bensin bara till långresor, det tror jag skulle sälja bra och göra mycket för miljön.
Tänk typ samma drivlina som i en bmw i3 rex men med 30l bensintank och en motor som går på optimalt varvtal stå att den iaf kan dra något mindre.
Däremot en bil med cirka 30kWh som kommer 10 ordentliga mil och en "rex", liten billig motor som får gå på optimalt varvrvtal, så behövs bensin bara till långresor, det tror jag skulle sälja bra och göra mycket för miljön.
Tänk typ samma drivlina som i en bmw i3 rex men med 30l bensintank och en motor som går på optimalt varvtal stå att den iaf kan dra något mindre.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag köpte en passat gte och är nöjd med den tillsvidare. Självklart önskar man ett större batteri men det lär komma bättre hybrider framöver.
Jag tror att med laddhybriderna så är det väldig olika om de passar bra eller inte, för mig passar körmönstret väldigt bra och kör nog runt 95% på el. Sålänge jag ha behov av att kunna dra husvagn, båt, släpvagn så kommer nog laddhybriderna vara den lämpligaste lösningen under lång tid framöver. Att det skulle vara många som inte laddar upp sina laddhybrider, tror jag inte på.
Att en del i detta forum tycker att det är dåligt med hybriderna förstår jag inte, alla mil som körs på el är väl bra?
Jag tror att med laddhybriderna så är det väldig olika om de passar bra eller inte, för mig passar körmönstret väldigt bra och kör nog runt 95% på el. Sålänge jag ha behov av att kunna dra husvagn, båt, släpvagn så kommer nog laddhybriderna vara den lämpligaste lösningen under lång tid framöver. Att det skulle vara många som inte laddar upp sina laddhybrider, tror jag inte på.
Att en del i detta forum tycker att det är dåligt med hybriderna förstår jag inte, alla mil som körs på el är väl bra?
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.Jerka skrev:Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag hade inte råd med en Tesla som leasingbil när jag bytte för lite mer än ett år sen. Jag kör ca 2ggr per vecka ca 32-34mil under dagen, ibland med svårigheter till laddning under dagen så den enda rena elbilen som skulle funkat var en Tesla. Övriga dagar brukar inte hamna på mer än 3-4 mil.
Med min V60-hybrid klarar jag alla dom kortare dagarna på el.. Den funkar fint även nu på vintern.. Var ute och körde i - 20 för nån vecka sen.. Det gick bra på el då jag förvärmt.. Men när den stått stilla ca 2 timmar i - 20 ville den inte köra på el första 5km..får ändå ses som okej. Vissa andra hybrider verkar helt stänga av eldrift vid minusgrader.. Hm..
Jag har minskat min soppakostnad med ungefär hälften. Totalkostnaden är nu ungefär som med tidigare V70 D3.. Men modernare och renare bil. Jag kommer att köpa elbil som nästa bil! Om 2 år då det är byte verkar det som att jag kommer att ha alternativ för under 450k som kommer funka fint. Enda nackdelen då, som nog gör att jag köper ut hybrider privat, är att än så länge ser jag inga elbilar förutom Model X som funkar att dra husvagn med. Det kan hybrider få göra.. Då körs alla privata resor hemmavid på el också och semesterresorna funkar utan hyrbil eller liknande.
Med min V60-hybrid klarar jag alla dom kortare dagarna på el.. Den funkar fint även nu på vintern.. Var ute och körde i - 20 för nån vecka sen.. Det gick bra på el då jag förvärmt.. Men när den stått stilla ca 2 timmar i - 20 ville den inte köra på el första 5km..får ändå ses som okej. Vissa andra hybrider verkar helt stänga av eldrift vid minusgrader.. Hm..
Jag har minskat min soppakostnad med ungefär hälften. Totalkostnaden är nu ungefär som med tidigare V70 D3.. Men modernare och renare bil. Jag kommer att köpa elbil som nästa bil! Om 2 år då det är byte verkar det som att jag kommer att ha alternativ för under 450k som kommer funka fint. Enda nackdelen då, som nog gör att jag köper ut hybrider privat, är att än så länge ser jag inga elbilar förutom Model X som funkar att dra husvagn med. Det kan hybrider få göra.. Då körs alla privata resor hemmavid på el också och semesterresorna funkar utan hyrbil eller liknande.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Tror inte jag det blir. Dom kommer o vara mångdubbelt mer attraktiva än rena fossilerdstr skrev:Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.Jerka skrev:Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Ja verkligenbullen skrev:Tror inte jag det blir. Dom kommer o vara mångdubbelt mer attraktiva än rena fossilerdstr skrev:Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.Jerka skrev:Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Risken är att när de börjar bli lite till åren får dyra problem. Den risken torde vara större på en blandrasbil än en renrasig bil.Bjelke skrev:Ja verkligenbullen skrev:Tror inte jag det blir. Dom kommer o vara mångdubbelt mer attraktiva än rena fossilerdstr skrev:Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.Jerka skrev:Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Visst kan det bli så, det lär vi börja kunna se ganska snart tom...bylund skrev:Risken är att när de börjar bli lite till åren får dyra problem. Den risken torde vara större på en blandrasbil än en renrasig bil.Bjelke skrev:Ja verkligenbullen skrev:Tror inte jag det blir. Dom kommer o vara mångdubbelt mer attraktiva än rena fossilerdstr skrev:Jag skulle kunna tänka mig en laddhybrid idag - om man ser till praktiska användningsområdet.Jerka skrev:Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
En stor anledning till att jag inte skaffar en idag är att dom kommer vara tvärdöda på andrahandsmarknaden om 3-4 år.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddhybrid, för eller emot?
För eller emot laddhybrider tycker jag beror på perspektiv. Om frågan handlar om den enskilde individen som idag står inför ett bilköp, så står det ofta inte mellan en batteribil och en fossilbil eftersom batteribilar fortfarande är för dyra. En laddhybrid innebär då ett mellanting som kanske gör att vissa lockas av att testa ren batteribil nästa gång, och därmed är det kanske bättre än fossilbil.
Men ur ett större perspektiv så innebär hybriderna att biltillverkarna inte behöver ta språnget till batteribilar, utan kan doppa tårna i hybridträsket och till på köpet får kostnadsökningen täckt av diverse skattelättnader och rena subventioner från västerländska regeringar. Om hybriderna inte hade givits några förmåner, hade man kanske från skattebetalarnas sida kunnat rikta större subventioner direkt mot rena elbilar (ungefär som ZEV-krediterna i Kalifornien) vilket tvingat en övergång till batteribilar snabbare än vad som nu sker. Om man ser till de länder/regioner där man inte involverat hybrider i de generösa subventionsprogrammen (ex. Norge och Kalifornien) så ser det ut som att hybridbilar får en marginell marknadsposition, och bilköparna går direkt mot elbilar istället. Min misstanke är att vurmandet för hybrider som "en okej kompromiss medan vi väntar på att batteribilarna ska bli bättre", gör att satsningarna på batteribilar fördröjs och att de totala utsläppen av växthusgaser blir större än om man rivit av plåstret med en gång och i hela västvärlden bara storsatsat på batteribilar. Med stordriftsfördelar hade batteripriserna snabbt då pressats ner till humana nivåer och batteribilar hade slagit igenom långt tidigare. Sett ur det stora perspektivet är jag därför motståndare mot hybrider.
Men ur ett större perspektiv så innebär hybriderna att biltillverkarna inte behöver ta språnget till batteribilar, utan kan doppa tårna i hybridträsket och till på köpet får kostnadsökningen täckt av diverse skattelättnader och rena subventioner från västerländska regeringar. Om hybriderna inte hade givits några förmåner, hade man kanske från skattebetalarnas sida kunnat rikta större subventioner direkt mot rena elbilar (ungefär som ZEV-krediterna i Kalifornien) vilket tvingat en övergång till batteribilar snabbare än vad som nu sker. Om man ser till de länder/regioner där man inte involverat hybrider i de generösa subventionsprogrammen (ex. Norge och Kalifornien) så ser det ut som att hybridbilar får en marginell marknadsposition, och bilköparna går direkt mot elbilar istället. Min misstanke är att vurmandet för hybrider som "en okej kompromiss medan vi väntar på att batteribilarna ska bli bättre", gör att satsningarna på batteribilar fördröjs och att de totala utsläppen av växthusgaser blir större än om man rivit av plåstret med en gång och i hela västvärlden bara storsatsat på batteribilar. Med stordriftsfördelar hade batteripriserna snabbt då pressats ner till humana nivåer och batteribilar hade slagit igenom långt tidigare. Sett ur det stora perspektivet är jag därför motståndare mot hybrider.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Att politikerna i Sverige valt att subventionera hybrider stavas V O L V O.Herr X skrev:Om hybriderna inte hade givits några förmåner, hade man kanske från skattebetalarnas sida kunnat rikta större subventioner direkt mot rena elbilar (ungefär som ZEV-krediterna i Kalifornien) vilket tvingat en övergång till batteribilar snabbare än vad som nu sker. Om man ser till de länder/regioner där man inte involverat hybrider i de generösa subventionsprogrammen (ex. Norge och Kalifornien) så ser det ut som att hybridbilar får en marginell marknadsposition, och bilköparna går direkt mot elbilar istället.
Om Volvo kommer med några dugliga BEV kommer subventionerna på hybriderna att försvinna även i Sverige.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag är till 100% för hybrider om det passar ens körning.
Klarar man sin dagliga körning med utan bensin men kör längre sträckor ibland så är det är fungerande lösning.
En annnan anledning att jag tycker det är bra är att jag tror det är en inkörsport till de tyngre elbilarna. När människor väl inser hur bra det är med el, så kommer dom vilja ha mer.
I en perfekt värld så hade vi inte behövt hybriderna, men det är ett steg i rätt riktning som många behöver mellanlanda på.
Klarar man sin dagliga körning med utan bensin men kör längre sträckor ibland så är det är fungerande lösning.
En annnan anledning att jag tycker det är bra är att jag tror det är en inkörsport till de tyngre elbilarna. När människor väl inser hur bra det är med el, så kommer dom vilja ha mer.
I en perfekt värld så hade vi inte behövt hybriderna, men det är ett steg i rätt riktning som många behöver mellanlanda på.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Väldigt genomgående. Jag gillar't! Tror jag snor den åsikten tills vidare...Herr X skrev:För eller emot laddhybrider tycker jag beror på perspektiv. Om frågan handlar om den enskilde individen som idag står inför ett bilköp, så står det ofta inte mellan en batteribil och en fossilbil eftersom batteribilar fortfarande är för dyra. En laddhybrid innebär då ett mellanting som kanske gör att vissa lockas av att testa ren batteribil nästa gång, och därmed är det kanske bättre än fossilbil.
Men ur ett större perspektiv så innebär hybriderna att biltillverkarna inte behöver ta språnget till batteribilar, utan kan doppa tårna i hybridträsket och till på köpet får kostnadsökningen täckt av diverse skattelättnader och rena subventioner från västerländska regeringar. Om hybriderna inte hade givits några förmåner, hade man kanske från skattebetalarnas sida kunnat rikta större subventioner direkt mot rena elbilar (ungefär som ZEV-krediterna i Kalifornien) vilket tvingat en övergång till batteribilar snabbare än vad som nu sker. Om man ser till de länder/regioner där man inte involverat hybrider i de generösa subventionsprogrammen (ex. Norge och Kalifornien) så ser det ut som att hybridbilar får en marginell marknadsposition, och bilköparna går direkt mot elbilar istället. Min misstanke är att vurmandet för hybrider som "en okej kompromiss medan vi väntar på att batteribilarna ska bli bättre", gör att satsningarna på batteribilar fördröjs och att de totala utsläppen av växthusgaser blir större än om man rivit av plåstret med en gång och i hela västvärlden bara storsatsat på batteribilar. Med stordriftsfördelar hade batteripriserna snabbt då pressats ner till humana nivåer och batteribilar hade slagit igenom långt tidigare. Sett ur det stora perspektivet är jag därför motståndare mot hybrider.
Men, jag fick för mig att jag läst att den nya regeringen i Norge införde samma subventioner för laddhybrider som för rena elbilar. Eller var det bara 'på tal'?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddhybrid, för eller emot?
En annan nackdel med laddhybriderna är att de cementerar fördomarna om elbilar i allmänhetens medvetande: att de är tokdyra, att de har kort räckvidd och att de tar superlång tid att ladda. Att laddhybrider ens finns blir ju ett bevis på allt detta!
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Ja, laddhybriderna ökade kraftig och rena elbilar minskade något i försäljning när norrmännen ändrade subventioner.
Elbilar är fortfarande dyra jämfört med oljebrännare, därför är laddhybrider bra. Många kan minska sin oljebränning rejält i sin vardagskörning, samtidigt märker de hur tyst och behagligt man åker med elmotor. Och lär sig krånglet med att ladda ofta, vilket är enda nackdelen.
Elbilar är fortfarande dyra jämfört med oljebrännare, därför är laddhybrider bra. Många kan minska sin oljebränning rejält i sin vardagskörning, samtidigt märker de hur tyst och behagligt man åker med elmotor. Och lär sig krånglet med att ladda ofta, vilket är enda nackdelen.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
+1 precis min poäng.Jerka skrev:En annan nackdel med laddhybriderna är att de cementerar fördomarna om elbilar i allmänhetens medvetande: att de är tokdyra, att de har kort räckvidd och att de tar superlång tid att ladda. Att laddhybrider ens finns blir ju ett bevis på allt detta!
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag har själv inte ägt någon hybrid men det finns några i min närhet och därifrån har jag dragit slutsatsen att ifall man tror sig få 5 mils elbilsupplevelse så vore hybrider i många fall fantastiska. Det hela brister dock på ett par punkter som gör det hela väldigt ifrågasättbart:
1: 5 mils räckvidd i nedförsbacke på sommaren och det i medvind och i låg hastighet rimmar väldigt dåligt med verkligheten. 4 mil på mindre bilar och 3 på stora verkar vara mer verkligheten.
2: Vi med Teslor stör oss när det går åt någon mils räckvidd åt värme på vintern. Hade man bara 3 mil från början är det inte mycket kvar om man lägger en mil på värme.
3: Bara väldigt långsam laddning. D.v.s. åker du någonstans med laddning hinner du antagligen inte ladda för hemresan ifall du inte stannar i flera timmar (eller har kort hem).
4: Både ICE- och el-drivning som tar plats, kostar pengar och kan gå sönder. Det bästa av två världar blir med andra ord lätt det sämsta av två världar.
5: Dåliga app-lösningar. Kanske varierar med tillverkare men med Volkswagen är appen så dålig att man inte kan klara av en sådan självklarhet som att slå på värmen en stund innan man skall iväg och därmed ta el från elnätet istället för ifrån batteriet.
6: Det går snabbt åt väldigt många cykler på batteriet. Man kanske tömmer och laddar batteriet minst 1 gång om dagen. D.v.s. batterierna måste tåla detta vilket i dagsläget innebär batterier med sämre lagringsdensitet. (Onödigt stora/tunga)
7: De är inte så vinterkompatibla. Återigen kanske det variera med märke men i de fall jag sett stängs el-delen av helt så fort det börjar bli lite kallare.
8: De som tillverkar bilarna är ICE-tillverkare i första hand. De är helt enkelt inte så bra på det där med el. Om vi med Teslor ibland ser oss som försökskaniner är det inget mot det jag sett bland hybridkunderna. Dåliga lösningar med väldigt frekventa verkstadsbesök gör att de blir väldigt oroliga över att bilen skall bli väldigt kostsam att ha efter garantitidens slut.
1: 5 mils räckvidd i nedförsbacke på sommaren och det i medvind och i låg hastighet rimmar väldigt dåligt med verkligheten. 4 mil på mindre bilar och 3 på stora verkar vara mer verkligheten.
2: Vi med Teslor stör oss när det går åt någon mils räckvidd åt värme på vintern. Hade man bara 3 mil från början är det inte mycket kvar om man lägger en mil på värme.
3: Bara väldigt långsam laddning. D.v.s. åker du någonstans med laddning hinner du antagligen inte ladda för hemresan ifall du inte stannar i flera timmar (eller har kort hem).
4: Både ICE- och el-drivning som tar plats, kostar pengar och kan gå sönder. Det bästa av två världar blir med andra ord lätt det sämsta av två världar.
5: Dåliga app-lösningar. Kanske varierar med tillverkare men med Volkswagen är appen så dålig att man inte kan klara av en sådan självklarhet som att slå på värmen en stund innan man skall iväg och därmed ta el från elnätet istället för ifrån batteriet.
6: Det går snabbt åt väldigt många cykler på batteriet. Man kanske tömmer och laddar batteriet minst 1 gång om dagen. D.v.s. batterierna måste tåla detta vilket i dagsläget innebär batterier med sämre lagringsdensitet. (Onödigt stora/tunga)
7: De är inte så vinterkompatibla. Återigen kanske det variera med märke men i de fall jag sett stängs el-delen av helt så fort det börjar bli lite kallare.
8: De som tillverkar bilarna är ICE-tillverkare i första hand. De är helt enkelt inte så bra på det där med el. Om vi med Teslor ibland ser oss som försökskaniner är det inget mot det jag sett bland hybridkunderna. Dåliga lösningar med väldigt frekventa verkstadsbesök gör att de blir väldigt oroliga över att bilen skall bli väldigt kostsam att ha efter garantitidens slut.
Driver sajten Car.info
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddhybrid, för eller emot?
9. De flesta hybrider är långsammare och sämre vid elektrisk drift. Undantagen är väl gamla Opel Ampera/Chevrolt Volt som alltid drivs av elmotorerna och likaså i3 med Rex. De har också lite mera tilltagna batterier, ffa i3.
Model Y LR AWD 2022
Re: Laddhybrid, för eller emot?
BMW i3 med rex är genial. En bensindriven elgenerator om batteriet slut och laddning inte finns. Batteriet utbytbart i framtiden. Så skulle alla bilar se ut idag, en 120 kg tung generator och utbytbara batteripack.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Hellre 120 kg mer batterier i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Hmm, kanske någon hosthost skulle räkna på Kr per kilo i fallet av en REx emot batterier?bylund skrev:Hellre 120 kg mer batterier i så fall.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag kör Outlander PHEV sen 2014. Dina observationer stämmer till viss del men är inte heltäckande.Franz skrev:Jag har själv inte ägt någon hybrid men det finns några i min närhet och därifrån har jag dragit slutsatsen att ifall man tror sig få 5 mils elbilsupplevelse så vore hybrider i många fall fantastiska. Det hela brister dock på ett par punkter som gör det hela väldigt ifrågasättbart:
1: 5 mils räckvidd i nedförsbacke på sommaren och det i medvind och i låg hastighet rimmar väldigt dåligt med verkligheten. 4 mil på mindre bilar och 3 på stora verkar vara mer verkligheten.
2: Vi med Teslor stör oss när det går åt någon mils räckvidd åt värme på vintern. Hade man bara 3 mil från början är det inte mycket kvar om man lägger en mil på värme.
3: Bara väldigt långsam laddning. D.v.s. åker du någonstans med laddning hinner du antagligen inte ladda för hemresan ifall du inte stannar i flera timmar (eller har kort hem).
4: Både ICE- och el-drivning som tar plats, kostar pengar och kan gå sönder. Det bästa av två världar blir med andra ord lätt det sämsta av två världar.
5: Dåliga app-lösningar. Kanske varierar med tillverkare men med Volkswagen är appen så dålig att man inte kan klara av en sådan självklarhet som att slå på värmen en stund innan man skall iväg och därmed ta el från elnätet istället för ifrån batteriet.
6: Det går snabbt åt väldigt många cykler på batteriet. Man kanske tömmer och laddar batteriet minst 1 gång om dagen. D.v.s. batterierna måste tåla detta vilket i dagsläget innebär batterier med sämre lagringsdensitet. (Onödigt stora/tunga)
7: De är inte så vinterkompatibla. Återigen kanske det variera med märke men i de fall jag sett stängs el-delen av helt så fort det börjar bli lite kallare.
8: De som tillverkar bilarna är ICE-tillverkare i första hand. De är helt enkelt inte så bra på det där med el. Om vi med Teslor ibland ser oss som försökskaniner är det inget mot det jag sett bland hybridkunderna. Dåliga lösningar med väldigt frekventa verkstadsbesök gör att de blir väldigt oroliga över att bilen skall bli väldigt kostsam att ha efter garantitidens slut.
1: Stämmer rätt bra om du åker motorväg. På 90väg lägg på en mil.
2: stämmer säkert. Jag förvärmer och kör sen utan värme till jobbet för att inte ICE ska starta. Nej det hinner inte bli kallt innan jag kommer fram.
3: FEL! Flera PHEV har även ChaDeMo laddning! Duger det åt Teslor så duger det åtPhev!
4: Kan vara sant men också fel! Det ligger i användarens/betraktarens ögon att avgöra.
5: Appen är bra. Men komunikationslösningen är katastrof! Bilen har en egen WiFi-hotspot.... Räckvidd = alltid för kort!
6: många cykler blir det..... minst två om dagen.
7: Mnja visst vill motor starta om det är 5-10 minus. Men det är för förarens komfort. Dvs för att inte dränera batteriet till värme. Stänger man av värmen så går inte motorn! Å visst kan det då bli imma på rutorna. Men jag har tappat räkningen på antalet igenbommade Teslor nu i vinter... Så det verkar som att även Teslaförare drar ner på komforten för att komma så långt som möjligt på el.
8: Outlandern är i särklass den messt felfria bil jag haft! 3år och > 7500 mil och inte ett fel! ( Bättre än många Teslor verkar det som! )
9: Långsammare acc. visst. Men den kör lätt 120km/h på el och mig veterligen får man inte köra fortare i Sverige!
Att argumentera mot/ resonera kring "Sämre" är svårt då det är lite väl luddig beskrivning och väldigt subjektiv. Får väl kontra med att den är bättre. Då menar jag än en ice. Efter som den både är serie och parallell-hybrid med båda dess fördelar.
Tesla Model Y