Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Moderator: Redaktion
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Ok...
Så till en Leaf har man ingen nytta av rött trefas-uttag hemma i garaget?
Är det bara vanlig schuko kontakt som gäller??
Om man kommer hem "tom" så är det 12 timmar som behövs, eller?
Hur länge behöver man ChaDeMo-ladda när man långkör?
Sonen bor utanför Götlabôrrg och vi har ca 13 mil dit. Finns en ChaDeMo vid Varberg norra............
Så till en Leaf har man ingen nytta av rött trefas-uttag hemma i garaget?
Är det bara vanlig schuko kontakt som gäller??
Om man kommer hem "tom" så är det 12 timmar som behövs, eller?
Hur länge behöver man ChaDeMo-ladda när man långkör?
Sonen bor utanför Götlabôrrg och vi har ca 13 mil dit. Finns en ChaDeMo vid Varberg norra............
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Leaf laddar alltid enfas. Du kan sätta trefasuttag i garaget men den kommer bara belasta en av faserna.
Hemma laddar man med 2.4 kWh per timme från vanligt vägguttag, eller 3.7 resp 7.4 kWh per timme om du har installerat 16A resp 32A laddbox. Med 30 kWh batteri blir det då mellan 5-12 timmar att ladda från tomt... men:
1. Du kommer ytterst sällan hem med tomma batterier
2. Du laddar ytterst sällan till 100% vanligtvis laddar man till 80%
CHAdeMO laddar batterierna till 80% på en halvtimme. Sen avtar laddhastigheten så sista 20% tar minst en halvtimme till.
Hemma laddar man med 2.4 kWh per timme från vanligt vägguttag, eller 3.7 resp 7.4 kWh per timme om du har installerat 16A resp 32A laddbox. Med 30 kWh batteri blir det då mellan 5-12 timmar att ladda från tomt... men:
1. Du kommer ytterst sällan hem med tomma batterier
2. Du laddar ytterst sällan till 100% vanligtvis laddar man till 80%
CHAdeMO laddar batterierna till 80% på en halvtimme. Sen avtar laddhastigheten så sista 20% tar minst en halvtimme till.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...TiborBlomhall skrev:Leaf laddar alltid enfas. Du kan sätta trefasuttag i garaget men den kommer bara belasta en av faserna.
Hemma laddar man med 2.4 kWh per timme från vanligt vägguttag, eller 3.7 resp 7.4 kWh per timme om du har installerat 16A resp 32A laddbox. Med 30 kWh batteri blir det då mellan 5-12 timmar att ladda från tomt... men:
1. Du kommer ytterst sällan hem med tomma batterier
2. Du laddar ytterst sällan till 100% vanligtvis laddar man till 80%
CHAdeMO laddar batterierna till 80% på en halvtimme. Sen avtar laddhastigheten så sista 20% tar minst en halvtimme till.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Två års leasing i väntan på model3 så får man väl leva med det.Teslaspolen skrev:
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Jo det är väl så upplägget är här med. Leasad på två år, sedan blir det Tesla! Men det är mindre kul för dom som faktiskt äger sin Leaf och vill behålla den läääänge. Själv hade jag gärna köpt en beggad Leaf som min första bil istället för någon sliten fossil häck.bonath skrev:Två års leasing i väntan på model3 så får man väl leva med det.Teslaspolen skrev:
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Jo, det är sant. Sorry jag glömde bort att detta är borta i nyare Leaf.Teslaspolen skrev:Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Å andra sidan laddar Leaf aldrig batterierna helt fullt. "100%" på displayen är egentligen bara runt 95% laddning i batterierna. (Teslas 100% däremot är verkligen helt fulladdade batterier.)
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Antar att deras 100% är helt ok med de nya batterierna eftersom de tagit bort 80%s alternativet. De höjde ju också garantin till 8år så jag skulle inte oroa mig för det.
Laddaren har nog inget med Tekna att göra utan ligger utan på det, om inget ändrat sig nu den senaste tiden. 7kW kan ju vara användbart ute på offentliga laddare men jag skulle knappast använt det hemma. Det är ytterst sällan man behöver ladda så fort till vardags. Det du får med Tekna och som kan vara värt den extra kostnaden är Led halvljus och skinnklädsel.
Laddaren har nog inget med Tekna att göra utan ligger utan på det, om inget ändrat sig nu den senaste tiden. 7kW kan ju vara användbart ute på offentliga laddare men jag skulle knappast använt det hemma. Det är ytterst sällan man behöver ladda så fort till vardags. Det du får med Tekna och som kan vara värt den extra kostnaden är Led halvljus och skinnklädsel.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Ja 7.4 kW laddaren drar 32A enfas. Inte många i Sverige som har såna strömstyrkor tillgängliga hemma.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Om jag laddar med ChaDeMo laddaren på OkQ8 macken Landvetter innan jag parkerar så kan väl
Leafen stå en vecka och när jag ska hem toppar jag upp igen med ChaDeMon på samma ställe om det behövs...
Hur mycket tappar Leaf på en vecka?
Om den står en vecka, Leafen alltså, inget annat är den för "kall" att snabbladda innan hemresan då?
Finns en ChaDeMo vid Varberg Norra som reserv men vi landar sent så direkt hem vore najs.
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Om jag laddar med ChaDeMo laddaren på OkQ8 macken Landvetter innan jag parkerar så kan väl
Leafen stå en vecka och när jag ska hem toppar jag upp igen med ChaDeMon på samma ställe om det behövs...
Hur mycket tappar Leaf på en vecka?
Om den står en vecka, Leafen alltså, inget annat är den för "kall" att snabbladda innan hemresan då?
Finns en ChaDeMo vid Varberg Norra som reserv men vi landar sent så direkt hem vore najs.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Du ska ladda när batteriet är så tomt som möjligt då går det snabbast. Du är närmare målet och kan ladda exakt vad du behöver, inget extra. 5 minuter brukar ge mig 5 kW, då kommer jag två mil till. Oftast det som behövs.bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Om jag laddar med ChaDeMo laddaren på OkQ8 macken Landvetter innan jag parkerar så kan väl
Leafen stå en vecka och när jag ska hem toppar jag upp igen med ChaDeMon på samma ställe om det behövs...
Hur mycket tappar Leaf på en vecka?
Om den står en vecka, Leafen alltså, inget annat är den för "kall" att snabbladda innan hemresan då?
Finns en ChaDeMo vid Varberg Norra som reserv men vi landar sent så direkt hem vore najs.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Räkna inte med 16 mil i motorvägsfart, det är alltid trevligare att ladda en extra gång än att köra på gränsen.
Bilen ska inte stå länge utan laddning, men den klarar sig en vecka med 10-20% i batteriet.
Nej den är inte för kall för att snabbladda efter en vecka på sommaren. Det brukar dessutom alltid gå att snabbladda även om det kanske inte är riktigt riktigt lika snabbt.
Bilen ska inte stå länge utan laddning, men den klarar sig en vecka med 10-20% i batteriet.
Nej den är inte för kall för att snabbladda efter en vecka på sommaren. Det brukar dessutom alltid gå att snabbladda även om det kanske inte är riktigt riktigt lika snabbt.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
På Landvetter (och de flesta publika laddstolpar) så är det Typ2 KONTAKT. Till den passar det utmärkt den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf. Den har alltså en Typ2 kontakt i ena ändan som passar uttaget på stolpen och en Typ1 kontakt i andra ändan som passar Leaf.bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Det är bara grejer med fast monterad Typ2 kabel som inte passar Leaf.
Enklast är alltså om du lämnar din Leaf på laddning inkopplad på parkeringen i Landvetter. För att undvika att den står fulladdad en vecka kan du sätta laddningen på timer eller starta med appen dan innan du ska flyga hem.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll Fusk!TiborBlomhall skrev:...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Vår Leaf skulle inte ha kommit med en normalt sett, sedan efter beställning men innan leverans var jag och mailade med försäljaren (Bilstjärnan i Falun) och efterfrågade sladden. Inte bara gick han med på att vi fick sladden under leasingtiden; dom ändrade sin policy för alla Leaf köpare/leasare så att typ2-typ1 sladd skulle medfölja; tidigare hade dom tagit 5000 Kr för en...Bjelke skrev:Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll Fusk!TiborBlomhall skrev:...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Det var ju riktigt bra ju!Teslaspolen skrev:Vår Leaf skulle inte ha kommit med en normalt sett, sedan efter beställning men innan leverans var jag och mailade med försäljaren (Bilstjärnan i Falun) och efterfrågade sladden. Inte bara gick han med på att vi fick sladden under leasingtiden; dom ändrade sin policy för alla Leaf köpare/leasare så att typ2-typ1 sladd skulle medfölja; tidigare hade dom tagit 5000 Kr för en...Bjelke skrev:Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll Fusk!TiborBlomhall skrev:...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?
Undrar om man kan få en retroaktivt...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengarBjelke skrev:Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll Fusk!TiborBlomhall skrev:...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Kan vara att typ2-1 kablen ingår till alla 30 kwh bilar.TiborBlomhall skrev:Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengarBjelke skrev:Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll Fusk!TiborBlomhall skrev:...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
MYLR-24
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
_TonyV skrev:Kan vara att typ2-1 kablen ingår till alla 30 kwh bilar.TiborBlomhall skrev:Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengarBjelke skrev:Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll Fusk!TiborBlomhall skrev:...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Enligt den Leaf-ägaren som jag träffade i bilhallen så följer den bara med Tekna, inte Acenta.
Det skiljer "bara" 200/mån på Acenta o Tekna och det är rätt cool med 380 graders kameran. Inte mycket att tveka på...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Vilken vinkel är de sista 20 graderna ifrån?bonath skrev:...och det är rätt cool med 380 graders kameran. Inte mycket att tveka på...
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Liiite överlapp... kanske...janni skrev:Vilken vinkel är de sista 20 graderna ifrån?bonath skrev:...och det är rätt cool med 380 graders kameran. Inte mycket att tveka på...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Inte bara det utan man fick en ny schukelladdare vid senaste servicen ocksåTiborBlomhall skrev:Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengarBjelke skrev:Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll Fusk!TiborBlomhall skrev:...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Ja det reagerade jag också på. Plötsligt kom det ett brev som sa att schukosladden vi fått med bilen var på 8 ampere endast Skulle få en 10 ampere härnäst... Tja, jag klagar väl inte. Men hade dom inte bara kunnar slå till med 16 ampere (och då kunnat stoltsera med 'Nu dubbelt så snabbladdtid!')?LarsL skrev:Inte bara det utan man fick en ny schukelladdare vid senaste servicen ocksåTiborBlomhall skrev:Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengarBjelke skrev:Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll Fusk!TiborBlomhall skrev:...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
16 A är det väl ingen vågar med schuko, då de inte är gjorda för den belastningen över lång tid. 13 A brukar de flesta, inklusive Tesla, köra på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Och Leafen drar som mest "bara" 14,3 A fast det är fortfarande lite väl mycket såklart...bylund skrev:16 A är det väl ingen vågar med schuko, då de inte är gjorda för den belastningen över lång tid. 13 A brukar de flesta, inklusive Tesla, köra på.
Har man riktigt bra grejer (inget gammalt slitet motorvärmaruttag) så funkar det iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
De kunde ju skickat med en sladd med CEE propp för 16A tex. Fast den hade jag ju aldrig kunnat använda hemma eftersom huvudsäkringen inte skulle tåla det.Bjelke skrev:Och Leafen drar som mest "bara" 14,3 A fast det är fortfarande lite väl mycket såklart...bylund skrev:16 A är det väl ingen vågar med schuko, då de inte är gjorda för den belastningen över lång tid. 13 A brukar de flesta, inklusive Tesla, köra på.
Har man riktigt bra grejer (inget gammalt slitet motorvärmaruttag) så funkar det iaf