mati skrev:Och vem säger att det inte finns en massa regler och säkerhetskrav när det gäller autonomi i bilar? Jag håller helt med helix, jag tror inte att vi ser helt autonoma bilar på våra vägar förrän om tidigast 15 år. Tekniken kommer att fungera långt tidigare, det handlar bara om nåt år eller så. Men det krävs i dagsläget enligt lag en vuxen person med körkort bakom ratten som kan hållas ansvarig när det händer nånting. Jag har mycket svårt att tro att detta krav bara försvinner när tekniken finns tillgänglig.
Jag kanske var otydlig. Det är inte det jag säger, regler och säkerhetskrav påverkar i högsta grad även bilarna. Men på omvänt sätt.
I fallet med bilar har vi ju autonom teknik vs en ensam förare. Redan dagens teknik sänker olycksfrekvensen. När full autonomi är tekniskt möjlig och vi har data på hur mycket olycksfrekvensen sjunker innebär alltså oförmåga att ändra regelverket i praktiken att politiker/myndigheter underlåter att förebygga trafikskador och dödsfall. Därmed finns det ett starkt incitament att ändra regelverk och att på sikt förbjuda mänskliga förare.
Det torde följa ordningen:
1. Autonom körning blir tillåten så länge mänsklig förare med körkort finns med och övervakar och vid behov kan ingripa (level 4), gråzon om inte detta redan nu är tillåtet. Finns starka säkerhetsargument att inte explicit förbjuda detta, myndigheterna jobbar dock redan på hur det ska regleras/kontrolleras. Det paket som Tesla idag erbjuder (men ännu inte levererar) torde kvala in här.
2. När autonom körning i praktiken nått level 5 och ingripande aldrig behövs finns det säkerhetsargument för varför mänskliga förare inte ska få ingripa. Steget blir alltså att beröva människorna möjligheten att orsaka en olycka i en bil som annars är olycksfri. Samtidigt med en sådan förändring slopas kravet på körkort i en autonom bil, och därmed kan barn och människor med funktionshinder börja åka på egen hand. Det här är ju ett utmanande steg regulatoriskt och kan säkert dröja 5-10 år, men jag tror det kommer finnas opinion för det när det är uppenbart att förare inte behövs och att autonoma bilar tvärtom är säkrare. Samhällsvinsterna är helt enkelt för stora för att låta bli.
3. När sedan de flesta bilar på vägarna är autonoma/olycksfria finns argument för att förbjuda mänskligt framförda fordon för att ytterligare öka säkerheten och få fördelar med synkronisering mellan självkörande fordon (kolonnkörning etc). Detta kan ske stegvis och kombineras med att man sänker tillåten hastighet för mänskliga förare, reserverar filer/vägar för autonoma fordon etc. Detta kan knappast genomföras förrän 10-20 år efter steg 2 eftersom mängder av bilar annars raskt blir värdelösa vilket innebär upprörda ägare.
Notera att förändringen ovan alltså steg för steg
ökar säkerhetskraven. Att rationalisera bort två övervakande piloter i flygplanen är att
sänka säkerhetskraven. Det är det som är svårt/omöjligt och det är därför den ursprungliga jämförelsen haltar.