A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Bjelke »

:lol: Bra där! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Monark1954 »

Beta ville inte vara med i söndags em. Den hittade inte mellan orter längs E4 i Västerbotten. provade massor med gånger.
Trött på allt testande kanske?
Ej Beta fungerade.

Får ett intryck av att Beta är sämre på att läsa av aktuellt batteri status.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Igår hade jag plockat ner betan ett tag för uppdatering. Och Tesla hade plockat ner sina servrar med ett tag. Men nu är allt igång
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mbj
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 dec 2015 09:19
Ort: Sollentuna

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mbj »

blincoln skrev:
Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet ;)

Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också :D
Hur gick själva resan med takbox och lastad bil? Vad hade du för förbrukning? Jag ska göra första vinter-långresan nästa vecka.
90D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

mbj skrev:
blincoln skrev:
Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet ;)

Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också :D
Hur gick själva resan med takbox och lastad bil? Vad hade du för förbrukning? Jag ska göra första vinter-långresan nästa vecka.
Det gick finfint, men det märks på förbrukningen med Thules största box (hög som ett hus). 280 Wh/km i 110 km/h stämde väldigt väl i ABRP, så ChaDeMon i Malung kom väl till pass Bild
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Kalle »

Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Nu är det nåt som har hänt. Jag har knappat in en uppskattad förbrukning på 300Wh/km vid 110km/h. Det är ganska rimligt och räckviddsberäkningen hamnar hyfsat rätt. Fortfarande lite glädjekalkyl, men det kan ju bero på en massa saker såklart. Däremot så uppskattar ABRP min förbrukning vid 110 till nånstans runt 3000 Wh/km! Alltså fel med faktor 10 ungefär. Hur kommer det sig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

Kalle skrev:
Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Vet vi?
Det ända vi vet är att den kommer ha en räckvidd längre än 215 miles enligt körcykeln EPA(länge än Bolt?), hur stort batteriet kommer vara eller hur förbrukningen kommer vara i olika hastigheter har vi ingen aning om förutom att förbrukningen borde vara lägre än Model S. Det bästa jag kan tänka mig är att du väljer en Model S 60 och drar ner förbrukningen vid 110 km/h något så borde du få hyfsade siffror.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Kalle skrev:
Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Vet vi?
Det ända vi vet är att den kommer ha en räckvidd längre än 215 miles enligt körcykeln EPA(länge än Bolt?), hur stort batteriet kommer vara eller hur förbrukningen kommer vara i olika hastigheter har vi ingen aning om förutom att förbrukningen borde vara lägre än Model S. Det bästa jag kan tänka mig är att du väljer en Model S 60 och drar ner förbrukningen vid 110 km/h något så borde du få hyfsade siffror.
Just det. Ta en gammal S60, alltså inte en strypt S75, och sätt förbrukningen på 200Wh/km. Nåt sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Kalle »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Kalle skrev:
Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Vet vi?
Det ända vi vet är att den kommer ha en räckvidd längre än 215 miles enligt körcykeln EPA(länge än Bolt?), hur stort batteriet kommer vara eller hur förbrukningen kommer vara i olika hastigheter har vi ingen aning om förutom att förbrukningen borde vara lägre än Model S. Det bästa jag kan tänka mig är att du väljer en Model S 60 och drar ner förbrukningen vid 110 km/h något så borde du få hyfsade siffror.
Just det. Ta en gammal S60, alltså inte en strypt S75, och sätt förbrukningen på 200Wh/km. Nåt sånt.
Gött, då leker jag runt lite med den :D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Nu är det nåt som har hänt. Jag har knappat in en uppskattad förbrukning på 300Wh/km vid 110km/h. Det är ganska rimligt och räckviddsberäkningen hamnar hyfsat rätt. Fortfarande lite glädjekalkyl, men det kan ju bero på en massa saker såklart. Däremot så uppskattar ABRP min förbrukning vid 110 till nånstans runt 3000 Wh/km! Alltså fel med faktor 10 ungefär. Hur kommer det sig?
Ooops, jag hade råkat lägga ut lite debugkod på betan. Alla rutter började med 40 kWh förbrukad el Bild
Fixat!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Jaha, det förklarar saken. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
otjernberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 jul 2016 16:42

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av otjernberg »

Funkar mycket bra på datorn men får den inte att funka på iPhone. När man lagt in start och slutpunkt samt klickar på planera så hoppar den tillbaka till startsidan. Känt problem eller bara hos mig?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

otjernberg skrev:
Funkar mycket bra på datorn men får den inte att funka på iPhone. När man lagt in start och slutpunkt samt klickar på planera så hoppar den tillbaka till startsidan. Känt problem eller bara hos mig?
Det fungerar på min gamla antik-iPad, däremot fungerar det inte med "My Position" (men det kan ju ha att göra med att den saknar GPS). Jag har dock ingen iPhone att testa på, någon annan som har samma problem?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Jag upplever svårigheter i bilens webbläsare att mata in en destination, såvida den inte finns i listan med tidigare valda destinationer. Den hoppar alltid tillbaka till sista valda, eller nåt sånt. Lite oklart vad som händer. Jag brukar ta mobilens webbläsare för att mata in en ny rutt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Jag upplever svårigheter i bilens webbläsare att mata in en destination, såvida den inte finns i listan med tidigare valda destinationer. Den hoppar alltid tillbaka till sista valda, eller nåt sånt. Lite oklart vad som händer. Jag brukar ta mobilens webbläsare för att mata in en ny rutt.
Ah, du trycker väl inte på enter på skärmtangentbordet? Enter verkar enligt Tesla betyda "ta bort allt du skrivit och submitta". Bara en av grejerna jag hopplöst har försökt göra workaround kring i Teslabrowsern, hoppas på nästa release av browsern :?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Ja, det är möjligt att jag gör. Det har jag inte reflekterat över.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

Min pappa har länge varit sugen på en Tesla och nu låter det som han är närmre att slå till än tidigare men en sak som får honom att fundera lite är vår planerade resa till sommaren. Då ska vi åka fem stycken (fyra chaförrer) i ett sträck från Höllviken(söder om Malmö) till Parma i Italien innan vi ska fortsätta ner till ön Elba. Självklart så kommer de bli stopp på vägen med mat mm men frågan är hur lång tid laddningen kommer ta för den resan, jag slog in följande siffror på vanliga sidan:
Hastighet: 110%
Konsumtion 110 km/h: 210 Wh/km
Start charge: 100%
Charger arrival: 2% (kanske riskabelt för oerfarna?)
Time to open: 2 minuter

Detta fick jag för vanliga sidan
Model S 75: 16:19 körtid, 3:44 laddtid, 20:03 total tid
Model S 90D: 16:00 körtid, 3:06 laddtid, 19:06 total tid.(skönt att slippa stop redan i Danmark :))

När jag sen testade betan däremot för 75 så fick jag 14:00 körtid, 4:44 laddtid, 18:44 total tid.

En total laddtid på lite över 3 timmar är inte så farligt vad jag förstod men när de närmar sig fem timmar så är det nog inte lika frestande dock så är frågan hur den kan räkna med 2 timmar kortare körtid. Vad jag kan se så är det en del av skillnaden mellan Nørre Alslev och Braak(med färjan mellan), den vanliga säger 2:53 körtid och betan säger 2:16 i körtid.

Ni som är lite mer erfarna, vilka av dessa siffror verkar vara rimliga och är mina inställningar rimliga för en sådan resa?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.

I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Monark1954 »

blincoln skrev:
Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.

I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är Bild
Toppen att Beta räknar med vägens hastighetsbegränsning men jag gissar att nedanstående kan bero på felaktigheter i databasen?
Resa Hemavan, Storuman 146 km. +103 km till Lycksele och +120 km till Umeå.
300 Wh/km X 90D 1% vid ”Arrivel” 100% hastighet, “slower if needed”.
Vi fyller på 16 kW i 01:20 i Storuman och 11 kW i 00:20 i Lycksele.
De 146 km Hemavan till Storuman vill beta att vi skall köra 60% hastighet och förbruka ca 210 Wh/km.
Ej beta så kör vi knappt 80 km/h och förbrukar ca 250 Wh/km till Storuman.
Ytterligare en skillnad är att Beta bara lägger reducerad hastighet till Storuman, sen är föreslås ingen reducerad hastighet till Umeå.

Ej Beta når fram till bostaden med 15% kvar.
Beta anser att vi har 3% kvar i Bostaden, troligen helt korrekt om Beta räknat med aktuella lite högre hastigheter från Storuman och till Umeå. En markant fördel med Beta sättet att räkna.
Fyller vi inte på en liten skvätt i Lycksele vill Beta att vi från Storuman åker till Skellefteå vid kusten och superladdar, sen tillbaka till Lycksele i inlandet för att därifrån åka till kusten och Umeå.
Undrar varför inte en reducerad hastighet föreslogs av Beta mellan Storuman och Umeå?

Umeå/Mora fungerade dock klockrent med Chademo i Söderhamn.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

blincoln skrev:
Den stora skillnaden här mellan betan och originalet är att betan räknar huvudsakligen med hastighetsgränsen på vägen medan originalet jobbar med Googles pessimistiska hastighetsgissningar. Så med samma inställningar räknar den med att du kör fortare, helt enkelt.
... och i enighet med den gamla Teslasanningen så går det även fortare i total tid även om laddningen blir längre.

I betan kan du klicka på rutten och få lite info såsom hastighet i den punkten. 110% hastighet på Autobahn är ganska snabbt, men det beror på hur gasglad man är Bild
Okej, jag såg nu att den räknade med 154 km/h på autobahn vilket nog är lite snabbare än vad vi är brukar köra. Sänkte till 100% och fick då en laddtid på 4:11 men en total tid på 19:33. Då räknar den med "bara" 140 km/h.

Om man är fem personer med packning och AC(ska köra i Juli), är 210 Wh/km vid 110 km/h rimligt eller bör de höjas lite för en mer rättvis beräkning?

Ps, smart att du lade in den beräknade hastigheten för varje sträcka, är väldigt hjälpsamt nu när man ska få en uppfattning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Om man är fem personer med packning och AC(ska köra i Juli), är 210 Wh/km vid 110 km/h rimligt eller bör de höjas lite för en mer rättvis beräkning?.
Det beror lite på vilken bil det avser. Jag känner spontant att 210 låter lågt, jag hade satt den på 250 för min bil utan packning. Den står på 300 just nu på vintern och det stämmer ganska bra. Men för en 75D är det kanske ett hyfsat rimligt värde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Dansken »

Jag har ännu ett förslag till ny funktion:

Det vore kanon om man kunna ange Reference Speed för varje del av resan.
Jag håller t.ex. på att planera min italienssemester i sommar, och gillar att ha hela resan i samma rutt, med stop vid dom olika övernattningar.
Men som de diskuteras ovan, så kanske inte man inte ligger på 110% på autobahn, men det gör jag garanterat i Sverige.

Ett alternativ, som jag föreslagit tidigare, är jo o man kan spara sina rutter. Då blir det lättare att bygga t.ex. Stockholm till Rødby, Rødby till Knüllwald etc.
Då kan man lättare styra detta. Speciellt om man spara dessa inställningar tillsammans med varje rutt.

jag inser att detta kanske är lite överkurs. Men jäkla va bra det kunna bli om du får till detta :)
Jag la precis en liten donation till dig, hoppas den spårar dig lite att fortsätta att göra ABRP bättre.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

Testade olika modeller och olika hastigheter och fick dessa totala restider med laddtider separat nedanför. Om man funderar på 90D så är hoppet upp till 100D lockande men prisskillnaden från 75 till 90D känns för stor. Känns lite konstigt om man kollar på 90D t.ex. om man laddar 17 minuter längre så kan den totala restiden bli 54 minuter kortare.
restid.png
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Monark1954 »

A Better Routplanner är beroendeframkallande. :)
Hur skall vi nu ta oss hem när sidan sover? :?:
Längtar till den är igång igen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar