SES-10
Moderator: Redaktion
SES-10
Nu har SpaceX fått godkänt för deras nästa uppskjutning mellan 20:58-00:58 den 27e mars (och lite av 28e för oss). Det som speciellt med denna är att de är första gången som SpaceX ska återanvända första steget från tidigare uppskjutning och om de lyckas bevisa att de faktiskt går och förhoppningsvis spara en hel del på kommande uppskjutningar.
Re: SES-10
Yeees! Då är jag i Florida.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: SES-10
Fungerar allt nästa uppskjutning är det fantastiskt. Kommer nästa uppskjutning att ske från 39 den med?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: SES-10
Ja, den är numera ombyggd för att klara Falcon 9 så jag tror alla uppskjutningar från östra USA kommer vara där.Bod skrev:Fungerar allt nästa uppskjutning är det fantastiskt. Kommer nästa uppskjutning att ske från 39 den med?
Re: SES-10
Undras om de har en extra billig last den här gången?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: SES-10
Vad är det för nyttolast i denna uppskjutning? Eller går den tom för att testa systemet?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: SES-10
De är ett företaget SES S.A. från Luxenburg som jobbar med satelliter för TV, radio mm som ska skicka upp en satellit denna gången. Deras två senaste satelliter SES-8 och SES-9 har också skickats upp av SpaceX under 2013 och 2016 och de har redan tänkt skicka upp fler satelliter med SpaceX i framtiden. Jag har inte en källa nu men jag har för mig att de får en ganska rejäl rabatt för att de använder en återanvänd raket och självklart förstår de riskerna, eller som de säger det, de använder en raket som redan har visat sig fungera så varför chansa och ta en ny som aldrig har flugits?eric skrev:Vad är det för nyttolast i denna uppskjutning? Eller går den tom för att testa systemet?
Re: SES-10
Ja den har ju bevisligen fungerat förut. Tele- och internet-leverantörer gillar det där med att skicka upp satelliter till låg kostnad. Lite skillnad på sånna projekt och de från ESA när det gäller kostnad. Sitter faktiskt och jobbar med just den där "billiga" varianten på satelliter, kul att det går framåt för rymdbranschen!
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SES-10
Man får står 4-5 miles bort så det är inte extremt häftigt.Bjelke skrev:Ska följas helt klart, hade vart najs på plats
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: SES-10
Skall du stå på snikpiren eller gå in på KSC?AGCF skrev:Man får står 4-5 miles bort så det är inte extremt häftigt.Bjelke skrev:Ska följas helt klart, hade vart najs på plats
Re: SES-10
Kommer man närmare på Kenndy Space Center?Daoops skrev:Skall du stå på snikpiren eller gå in på KSC?AGCF skrev:Man får står 4-5 miles bort så det är inte extremt häftigt.Bjelke skrev:Ska följas helt klart, hade vart najs på plats
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7394
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SES-10
Jag ska förbi där på sommaren och har jag enorm tur kan man ju pricka in nån uppskjutning. Vad är "snikpiren" och var bör man stå?
Re: SES-10
Absolut. Men också lite jobbigt för man skyfflas med bussar från visitor centret ut till där man tittar. Och man kan få köa nån timma på att komma tillbaks sen så det är lite segt om det är en sen uppskjutning och man skall köra en bit efteråt. Och kanske lite jet lag på det. Men det är såklart lite kul att se resten av KSC också, ink rymdfärjan på nära håll.AGCF skrev:Kommer man närmare på Kenndy Space Center?Daoops skrev:Skall du stå på snikpiren eller gå in på KSC?AGCF skrev:Man får står 4-5 miles bort så det är inte extremt häftigt.Bjelke skrev:Ska följas helt klart, hade vart najs på plats
Re: SES-10
Visar sig att det är sjukt svårt att kopiera kordinaterna på en ipad, testar att ladda upp en skärmbild över kartan. Säg till om det inte fungerar så gör jag det på en dator.TiborBlomhall skrev:Jag ska förbi där på sommaren och har jag enorm tur kan man ju pricka in nån uppskjutning. Vad är "snikpiren" och var bör man stå?
Re: SES-10
skulle kolla när i morgon men slippad till 29/3
Launch window: 2059-2329 GMT (4:59-7:29 p.m. EDT)
Launch window: 2059-2329 GMT (4:59-7:29 p.m. EDT)
ms 76132 "Eleamore"
Re: SES-10
SpaceX tweetade "Static fire test complete. Targeting Thursday, March 30 for Falcon 9 launch of SES-10."
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: SES-10
Nu har jag biljetter till Saturn V centret. Håller tummarna för att det blir av.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: SES-10
En annan får sitta uppe ikväll och stirra på datorn.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: SES-10
Så här nära kommer man. Vibrerande kläder har utlovats.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: SES-10
För er som inte såg så gick uppskjutningen bra och de lyckades även landa första steget ytterligare en gång
Re: SES-10
Jäkla kul. Nu börjar framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.