Så den typen av verksamhet existerar inte i större städer, taxi, budbilar osv ? Humor..Arbete inom transportsektorn är dessutom det absolut vanligaste jobbet för män i Norrland. Deras arbeten är redan hotade av de självkörande bilarna som kommer att vara vanliga om några år.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Mer märkligt:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Grym spåkula och statistik där tydligenLaban skrev:Mer märkligt:
Så den typen av verksamhet existerar inte i större städer, taxi, budbilar osv ? Humor..Arbete inom transportsektorn är dessutom det absolut vanligaste jobbet för män i Norrland. Deras arbeten är redan hotade av de självkörande bilarna som kommer att vara vanliga om några år.
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Det är helt förkastligt att önska dragkrok på bilarna. Alla vet ju att dragets inverterade luftkolumn bildar marknära ozon som leder till autism i grundvattnet.strejf skrev:http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... okraterna/
...
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Re: Artikel i media
Amen!Torkel skrev:Det är helt förkastligt att önska dragkrok på bilarna. Alla vet ju att dragets inverterade luftkolumn bildar marknära ozon som leder till autism i grundvattnet.strejf skrev:http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... okraterna/
...
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Re: Artikel i media
Om hon bara visste hur fel det är. Det är ju i själva verket precis tvärtom. Elmotorer kan överbelastas till sjukt extrema effekter, fast under begränsad tid. Teslas bilar är bästa exemplet för det. Visserligen är det irriterande att elbilar inte utrustas med drag men det är knappast tekniska skäl som ligger bakom detta.Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Att hon öht vågar påstå att elbilar inte är nånting för folk på landet är väldigt irriterande. Tror hon att hon går i bräschen för oss landsbygdsbor eller nåt??? Jag är nästan benägen att mejla henne. Fast å andra sidan är det slöseri med tid. Jag orkar nog inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Typiskt lata landsbormati skrev:... Jag är nästan benägen att mejla henne. Fast å andra sidan är det slöseri med tid. Jag orkar nog inte.
Re: Artikel i media
Hmmm precis. Eller så lägger jag bara inte gärna tid på folk som sannolikt inte begriper nåt i alla fall. Som journalister.Torkel skrev:Typiskt lata landsbormati skrev:... Jag är nästan benägen att mejla henne. Fast å andra sidan är det slöseri med tid. Jag orkar nog inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Nu kommer Mini laddhybrid.
http://www.minimagalogue.se/countryman-se/
4 mil på el, fyrhjulsdrift. Pris från 375 ' kr. Låter väl dyrt tycker jag.
http://www.minimagalogue.se/countryman-se/
4 mil på el, fyrhjulsdrift. Pris från 375 ' kr. Låter väl dyrt tycker jag.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
Suck! Första Mini på el??? Nja, hybrid ja. Fyrhjulsdrift? Ja om man har både elmotor och bensinmotor igång så blir det "nåt"...
Nej, det är verkligen inte "det bästa av två världar".
Nej, det är verkligen inte "det bästa av två världar".
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Artikel i media
Tesla ska krossa konkurrenter
http://www.di.se/bil/tesla-vill-krossa- ... -mercedes/
För ganska exakt ett år gick Teslas vd Elon Musk upp på scen för att presentera nya Model 3. Ambitionsnivån har varit hög från början och med bara tre månader kvar till den officiella produktionsstarten har Tesla ögonen på en explosionsartad produktionsökning.
Under en telefonkonferens med investerare i februari sa Musk att Tesla lägger beställningar hos sina underleverantörer för 1.000 bilar i veckan i juli, 2.000 i veckan i augusti och 4.000 bilar i veckan i september. Därefter planerar Tesla att nå 5.000 bilar i vecka mot slutet av 2017 och 10.000 i slutet av 2018, rapporterar Bloomberg.
Om Tesla klarar av att möta vd:s höga målsättningar kommer Tesla ha byggt omkring 430.000 Model 3 mot slutet av 2018 vilket överstiger det totala antalet elbilar som såldes globalt under 2016. Lanseringen kommer inledas i USA, men även om hälften av bilarna går till andra länder hade den amerikanska försäljningen överskuggat både Mercedes C-klass och BMW 3 serien, skriver Bloomberg.
Juli 4', Augusti 8'(12), September 16'(28), Oktober 20'(48),November 68', Dec 88'.
Jan 2018, 110', feb 130, mar 150, april 170, maj 190, juni 230 (10' i veckan), juli 270', augusti 310', sept 350, oktober 390'.
Ok, i oktober 2018 så är alla reservationer byggda.
http://www.di.se/bil/tesla-vill-krossa- ... -mercedes/
För ganska exakt ett år gick Teslas vd Elon Musk upp på scen för att presentera nya Model 3. Ambitionsnivån har varit hög från början och med bara tre månader kvar till den officiella produktionsstarten har Tesla ögonen på en explosionsartad produktionsökning.
Under en telefonkonferens med investerare i februari sa Musk att Tesla lägger beställningar hos sina underleverantörer för 1.000 bilar i veckan i juli, 2.000 i veckan i augusti och 4.000 bilar i veckan i september. Därefter planerar Tesla att nå 5.000 bilar i vecka mot slutet av 2017 och 10.000 i slutet av 2018, rapporterar Bloomberg.
Om Tesla klarar av att möta vd:s höga målsättningar kommer Tesla ha byggt omkring 430.000 Model 3 mot slutet av 2018 vilket överstiger det totala antalet elbilar som såldes globalt under 2016. Lanseringen kommer inledas i USA, men även om hälften av bilarna går till andra länder hade den amerikanska försäljningen överskuggat både Mercedes C-klass och BMW 3 serien, skriver Bloomberg.
Juli 4', Augusti 8'(12), September 16'(28), Oktober 20'(48),November 68', Dec 88'.
Jan 2018, 110', feb 130, mar 150, april 170, maj 190, juni 230 (10' i veckan), juli 270', augusti 310', sept 350, oktober 390'.
Ok, i oktober 2018 så är alla reservationer byggda.
Re: Artikel i media
Om de klara öka i den takten är de imponerande men trots denna takt så undrar jag när man kommer ner i en leverans tid på säg 3 månader från beställning till leverans. Jag skulle ju tro att så snart all fakta finns om bilen och den går att se och prova så kommer den en ny våg av reservationer/beställningar.Swede1 skrev:Tesla ska krossa konkurrenter
http://www.di.se/bil/tesla-vill-krossa- ... -mercedes/
För ganska exakt ett år gick Teslas vd Elon Musk upp på scen för att presentera nya Model 3. Ambitionsnivån har varit hög från början och med bara tre månader kvar till den officiella produktionsstarten har Tesla ögonen på en explosionsartad produktionsökning.
Under en telefonkonferens med investerare i februari sa Musk att Tesla lägger beställningar hos sina underleverantörer för 1.000 bilar i veckan i juli, 2.000 i veckan i augusti och 4.000 bilar i veckan i september. Därefter planerar Tesla att nå 5.000 bilar i vecka mot slutet av 2017 och 10.000 i slutet av 2018, rapporterar Bloomberg.
Om Tesla klarar av att möta vd:s höga målsättningar kommer Tesla ha byggt omkring 430.000 Model 3 mot slutet av 2018 vilket överstiger det totala antalet elbilar som såldes globalt under 2016. Lanseringen kommer inledas i USA, men även om hälften av bilarna går till andra länder hade den amerikanska försäljningen överskuggat både Mercedes C-klass och BMW 3 serien, skriver Bloomberg.
Juli 4', Augusti 8'(12), September 16'(28), Oktober 20'(48),November 68', Dec 88'.
Jan 2018, 110', feb 130, mar 150, april 170, maj 190, juni 230 (10' i veckan), juli 270', augusti 310', sept 350, oktober 390'.
Ok, i oktober 2018 så är alla reservationer byggda.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Juni 2018 = "slutet av 2018"? I Teslas fall får man nog vara glad om de klarar målet till vecka 52 2018Swede1 skrev:Tesla ska krossa konkurrenter
http://www.di.se/bil/tesla-vill-krossa- ... -mercedes/
För ganska exakt ett år gick Teslas vd Elon Musk upp på scen för att presentera nya Model 3. Ambitionsnivån har varit hög från början och med bara tre månader kvar till den officiella produktionsstarten har Tesla ögonen på en explosionsartad produktionsökning.
Under en telefonkonferens med investerare i februari sa Musk att Tesla lägger beställningar hos sina underleverantörer för 1.000 bilar i veckan i juli, 2.000 i veckan i augusti och 4.000 bilar i veckan i september. Därefter planerar Tesla att nå 5.000 bilar i vecka mot slutet av 2017 och 10.000 i slutet av 2018, rapporterar Bloomberg.
Om Tesla klarar av att möta vd:s höga målsättningar kommer Tesla ha byggt omkring 430.000 Model 3 mot slutet av 2018 vilket överstiger det totala antalet elbilar som såldes globalt under 2016. Lanseringen kommer inledas i USA, men även om hälften av bilarna går till andra länder hade den amerikanska försäljningen överskuggat både Mercedes C-klass och BMW 3 serien, skriver Bloomberg.
Juli 4', Augusti 8'(12), September 16'(28), Oktober 20'(48),November 68', Dec 88'.
Jan 2018, 110', feb 130, mar 150, april 170, maj 190, juni 230 (10' i veckan), juli 270', augusti 310', sept 350, oktober 390'.
Ok, i oktober 2018 så är alla reservationer byggda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Fast också många som hoppar av när olika typer av förhoppningar ej uppfylls, samt när pengarna väl ska fram. Gissningsvis ganska många som likt mig också reserverat mest som en investering.chaffis75 skrev:Om de klara öka i den takten är de imponerande men trots denna takt så undrar jag när man kommer ner i en leverans tid på säg 3 månader från beställning till leverans. Jag skulle ju tro att så snart all fakta finns om bilen och den går att se och prova så kommer den en ny våg av reservationer/beställningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Inte en artikel, men dock i media. Peter Sundfeldt på Motorjournalen Play testar BMW i3 och Nissan Leaf och delar med sig lite av sina erfarenheter av att köra elbil...
Re: Artikel i media
Lasse Swärd i DN Ekonomi om Bonus/Malus-förslaget. Han visar på vad detta system kommer att ha för effekt på Volvos försäljning, men han undviker att ta ställning:
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/
Re: Artikel i media
Går inte att läsa om man inte är DN kund...Jerker skrev:Lasse Swärd i DN Ekonomi om Bonus/Malus-förslaget. Han visar på vad detta system kommer att ha för effekt på Volvos försäljning, men han undviker att ta ställning:
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Jaså? Jag är inte DN-prenumerant (och har aldrig varit) och kan läsa den! Men här kommer den:bonath skrev:Går inte att läsa om man inte är DN kund...Jerker skrev:Lasse Swärd i DN Ekonomi om Bonus/Malus-förslaget. Han visar på vad detta system kommer att ha för effekt på Volvos försäljning, men han undviker att ta ställning:
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/
Regeringens förslag till nya fordonsskatter slår stenhårt mot Volvo Cars nya modeller V90 och suven XC60, som hade världspremiär i Genéve i början av mars.
Lasse Swärd
Rätta artikel
DN Motor har räknat på effekterna för Volvo Cars av regeringens förslag till bonus malus, ett system som ska ersätta dagens miljöbilsdefinitioner och supermiljöbilspremier.
Principen bygger på att bilar som släpper ut mycket koldioxid får betala extra fordonsskatt (malus). På motsvarande sätt får extra bränslesnåla bilar bonus.
Läs mer: Skattechock väntar för förmånsbilägare
Syftet är att styra köpare av nya bilar att välja så energieffektiva och snåla modeller som möjligt.
Vilka blir de konkreta effekterna av regeringens förslag?
Vi har valt två av Volvos populäraste modeller, kombimodellen V90 som nu ligger etta på försäljningslistan, och suven XC60, som ligger trea. Den nya versionen av XC60 visades i Genève nyligen och ska nu börja byggas i Torslanda. V90 och helt nya XC60 blir av största vikt för Volvo att nå målet 800 000 bilar per år, jämfört med dagens cirka 540 000 bilar.
Sverige har enligt ledningen en nyckelroll i den strategin. Försäljningen i fjol uppgick till 72 000 bilar. Det motsvarade en marknadsandel på 20 procent. Ledningen har upprepade gånger sagt att det är livsviktigt för Volvo att ha hög närvaro på hemmamarknaden, som är den tredje största efter Kina och USA.
Frågan är hur kunderna reagerar på de nya årliga fordonsskatter, som enligt förslaget ska införas från den 1 juli nästa år.
Volvomodellerna blir väsentligt dyrare än i dagens system.
Väljer du nya XC60 med den enklaste dieseln D4 mer än fördubblas den årliga fordonsskatten till 5519 kronor under de första tre åren. Behåller du bilen i sex år blir merkostnaden därmed 12 000 kronor jämfört med i dag. För den starkare dieseln D5 ökar skatten från 2 824 kronor till 6 330 kronor.
Väljer du istället bensinversionen T5 väntar rena skattesmockan: bilen får skatten höjd från dagens 1 592 kronor till 6 525 kronor de första tre åren – en uppgång med 310 procent. Den starkare versionen T6AWD ökar med 315 procent.
Regeringen föreslår även att förmånsbilar ska bli dyrare genom att koppla den höjda fordonsskatten till förmånsvärdet. Dessutom ska trängselskatter för privat körning belasta föraren, vilket sammantaget gör förmånsbilen betydligt dyrare än i dag.
Volvo säljer cirka 70 procent av bilarna till företag.
Ovanpå detta ska EU gradvis gå över till WLTP, ett tuffare körcykelprov för att certifiera nya bilar. Resultatet väntas bli att de flesta bilar får högre koldioxidvärden än i dag – vilket betyder att skatterna åker upp ännu mer.
De nya skattereglerna välkomnas från miljöhåll, men kritiseras av fordonsindustrin.
– Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan WLTP-systemet är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Re: Artikel i media
Använd unvis.it och du kan läsa både DI och DN (och många andra som har usla betalväggar).bonath skrev:Går inte att läsa om man inte är DN kund...Jerker skrev:Lasse Swärd i DN Ekonomi om Bonus/Malus-förslaget. Han visar på vad detta system kommer att ha för effekt på Volvos försäljning, men han undviker att ta ställning:
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/
https://unvis.it/dn.se/ekonomi/motor/bo ... a-modeller
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Artikel i media
Nej, det är klart att vi ska vänta tills ni känner er redo innan det ställs krav Volvo. Skicka ett PM till regeringen när ni är klara med era batteritester!
– Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan WLTP-systemet är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Re: Artikel i media
Men detta är väl inte volvo specifikt, jag får nog säga att om man inte har tagit WLTP i beaktande innan man inför de nya reglerna så är de ju väldigt korkat oavsett om vi vill driva mot fossil fritt samhälle eller ej, de finns många med begränsad ekonomi och detta måste man såklart även väga in och men får ju inte heller glömma att vi idag inte kan byta alla bilar till elbilar eftersom alla modeller som krävs inte finns och vi har inte produktions kapacitet nog.rmokvist skrev:Nej, det är klart att vi ska vänta tills ni känner er redo innan det ställs krav Volvo. Skicka ett PM till regeringen när ni är klara med era batteritester!
– Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan WLTP-systemet är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Däremot att man klämmer åt onödigt stora och bränsleslukande bilar har jag inget emot, de ägs ju dessutom oftast av människor med bättre ekonomi.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
hoppas inte det blir allt för kladdigt på väggarna bara, och hoppas inte volvo lyssnar på honom heller
"Senior rådgivare inom Elektromobilitet, AB Volvo." jisses
"Senior rådgivare inom Elektromobilitet, AB Volvo." jisses
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Fast gamla bilar lär väl inte typas om, så det "drabbar" väl mest nybilsförsäljningen, inte främst de med begränsad ekonomi som då rimligen har begagnade bilar.chaffis75 skrev:Men detta är väl inte volvo specifikt, jag får nog säga att om man inte har tagit WLTP i beaktande innan man inför de nya reglerna så är de ju väldigt korkat oavsett om vi vill driva mot fossil fritt samhälle eller ej, de finns många med begränsad ekonomi och detta måste man såklart även väga in och men får ju inte heller glömma att vi idag inte kan byta alla bilar till elbilar eftersom alla modeller som krävs inte finns och vi har inte produktions kapacitet nog.rmokvist skrev:Nej, det är klart att vi ska vänta tills ni känner er redo innan det ställs krav Volvo. Skicka ett PM till regeringen när ni är klara med era batteritester!
– Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan WLTP-systemet är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Däremot att man klämmer åt onödigt stora och bränsleslukande bilar har jag inget emot, de ägs ju dessutom oftast av människor med bättre ekonomi.
Jag skriver "drabbar", för jag tror ju att det är bra, då det leder till att större andel lågutsläppsbilar väljs
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
Vad var det som var så fel?Jerker skrev:Ja, det var inte många rätt i den där debattartikeln...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.