Kanon när jag ska till Hemsedal med grabb/gubbgänget V2. Fossiler (i dubbel bemärkelse) hela gänget och då vill jag inte riskera att köra tom på vägen dit!
Satte förbrukningen på 240Wh/km och lite extra reserv med 15% kvar till laddstationerna och 30% till destination.
Precis, jag tänkte sätta förbrukningen till 270 Wh/km när vi åker till Sälen med takbox. Ska bli intressant att se vad den drar egentligen!
I vintras körde jag takbox till Sälen. Temperatur ca -5 och skyltad hastighet. Mora till Tandådalen förbrukade från 92% till 63%. Jag har för mig att det handlade om ca 263 Wh/km.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Provade precis att ta ut en väg till Södra Tyskland men det går tyvärr inte längre.
Orten jag ska till heter Reit Im Winkl och har varit sökbar tidigare.
Provat en del andra orter också i Tyskland men tyvärr ingen träff längre.
Tack annars för en fantastisk bra planerare!
Provade igen och det verkar som att när man sätter 20% som "goal" när man anländer går det inte att få ut en rutt.
Hmm, skumt, jag kan inte riktigt återskapa problemet. Jag får bra rutter från Lund till Reit Im Winkl även med 20% ankomstladdning och Model S85 eller S60. Vilka parametrar körde du med?
De inställningar jag gjort är följande:
Modell S75
Speed 100%
Start Charge 100%
Arrival Charge 20% (däremot om jag gå ner under 12 så funkar sidan)
Goal Charge 20%
Degradation 0%
Consumption 220
Open port 5 min
Har testa i lite olika webbläsare också men med samma resultat.
Jag kommer in som vanligt.
Däremot en annan fråga, när jag kör på iPaden ( PRO 12 tum) så är upplösningen väldigt "grov", typ förstorad bild som skulle passa en mini skärm. Ruttlistan tar i princip hela skärmbredden och texten är jättestor. Är det nån inställning jag missat? Samma oavsett Safari eller Chrome. Några tips?
Helt OT men har nån annan fått problem med att Design Studion inte funkar på iPad sen några dagar tillbaka?
Jag kom in nu. Problemet uppstod på jobbet, misstänker brandväggar.
På ett annat tema, vore intressant att få routeplanner att beräkna optimal fart för en viss sträcka. Kör man fortare så förbrukas mer energi och tankstoppen blir längre. Kör man långsammare, ja, ni fattar. Har läst på annat ställe att optimal fart ligger runt 130 km/h https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... eed.43957/ stämmer det?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Jag kom in nu. Problemet uppstod på jobbet, misstänker brandväggar.
På ett annat tema, vore intressant att få routeplanner att beräkna optimal fart för en viss sträcka. Kör man fortare så förbrukas mer energi och tankstoppen blir längre. Kör man långsammare, ja, ni fattar. Har läst på annat ställe att optimal fart ligger runt 130 km/h https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... eed.43957/ stämmer det?
Den optimala hastigheten beror på flera faktorer vilket gör en sådan uträkning komplicerad, här har Sondel räknat på det och där varierar den optimala hastigheten beroende på yttertemperatur när avståndet är 200 km mellan laddarna.
Har inte läst hela tråden så slå inte ihjäl mig om detta är hanterar redan: Om jag vill åka en sträcka ToR, tex Uppsala - Borås utan att destinationsladda finns det något bra sätt att kolla hur mycket jag bör ladda på sista laddaren innan Borås via siten?
Har inte läst hela tråden så slå inte ihjäl mig om detta är hanterar redan: Om jag vill åka en sträcka ToR, tex Uppsala - Borås utan att destinationsladda finns det något bra sätt att kolla hur mycket jag bör ladda på sista laddaren innan Borås via siten?
Bara att lägga in vändpunkten som en waypoint och sedan Uppsala som mål och start.
Ser riktigt bra ut,men jag planerar att åka från Lomma till Nerja till våren när förmodligen Granadaladdaren är i funktion.Jag får inget ruttförslag med en direkresa utan måste dela in sökningen i två delar. Lomma-Paris och Paris-Nerja. Det går bra. Via Odense o Biarritz t.ex.vad gör jag för fel eller finns det en distans begränsning?
@Gert H: Har du lyckats ta dig till Nerja än? Jag har själv sedan något år haft lösa drömmar om den resan men trott att det skulle dröja länge innan det skulle funka. Nu inser jag att de nog skulle vara görligt redan till sommaren. ABRP ger nu 39 timmars resa från Nacka.
Om du har gjort resan vore det roligt att höra dina erfarenheter. Hur lång tid tog det i verkligheten? Stämde ABRPs beräkingar? Några tips och trix man bör tänka på?