BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
Men egentligen, vad förutom vanlig dashboard och knappar på ratten är det egentligen som saknas?
Ventilationen är mycket snyggare integrerad i Teslan utan de stora fula gallren som ändå aldrig går att ställa in på ett bra sätt. Radio/GPS behövs inte tack vare skärmen. Växelspak och GPS-manöverdon behövs inte heller.
Jag vet inte hur valen av halv/parkeringsljus görs i en tesla, men just förutom hastighetsmätare och varvtal (varav hastighetsmätare lär lösas av HUD och varvtal är en icke-fråga) så är det faktiskt bara knappar på ratten för kontroll av stereovolym/låt som jag saknar från den undre bilden.
I övrigt börjar faktiskt Model 3:s interiör växa på mig. Det är väldigt spartanskt, men ändå rätt rent och fräscht.
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
Men egentligen, vad förutom vanlig dashboard och knappar på ratten är det egentligen som saknas?
Ventilationen är mycket snyggare integrerad i Teslan utan de stora fula gallren som ändå aldrig går att ställa in på ett bra sätt. Radio/GPS behövs inte tack vare skärmen. Växelspak och GPS-manöverdon behövs inte heller.
Jag vet inte hur valen av halv/parkeringsljus görs i en tesla, men just förutom hastighetsmätare och varvtal (varav hastighetsmätare lär lösas av HUD och varvtal är en icke-fråga) så är det faktiskt bara knappar på ratten för kontroll av stereovolym/låt som jag saknar från den undre bilden.
I övrigt börjar faktiskt Model 3:s interiör växa på mig. Det är väldigt spartanskt, men ändå rätt rent och fräscht.
Ja att BMW panelen är för plottrig håller jag med om men jag tycker nog modell 3 panelen är lite väl enkel men vi får inte glömma att denna bild är 1 år gammal och mycket kan ha hänt sedan dess. Nu vet jag inte hur processen ser ut för att designa en bil men jag skulle ju tro att man mer fokus på utsidan först och sedan kommer insidan, dvs jag tror de kan ha hänt mycket där innan sedan denna bilen visades.
Sen är det ju endel lagkrav som måste upfyllas. Varningsblinkersen måste ha en fysisk knapp. (Och ja tror även barningslampor måste ha en fysisk plats framför föraren.)
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:
Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:
Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
Det här är nog första gången som jag känner av en viss bakåtsträvan från Bollnästrakten...
Ju renare och simplare ju lyxigare!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:
Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:
Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
Det här är nog första gången som jag känner av en viss bakåtsträvan från Bollnästrakten...
Ju renare och simplare ju lyxigare!
Jag är inget stort fan av avsaknad av allt för att det ska kännas lyx/premium, för mig är det snudd på tvärtom, och Tesla får inte många poäng av mig på just den biten. Gör ju inte saken bättre att
den är ganska kasst byggd oxo...
Jag är inget stort fan av avsaknad av allt för att det ska kännas lyx/premium, för mig är det snudd på tvärtom, och Tesla får inte många poäng av mig på just den biten. Gör ju inte saken bättre att
den är ganska kasst byggd oxo...
Att den är "kasst byggd" kan ju diskuteras. Visserligen passar inte alla plåtbitar alltid men när det går åt pipan rejält så känns den ganska välbyggd...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
När jag provåkte Model 3 på eventet kände jag "jag kan ta den som den är". Om Elon twittrar ut att "nä, det blev ingen omdesign av inredningen, vi kör som första prototypen såg ut" så blir jag inte ledsen för det, det såg fint ut och var funktionellt redan som den var.
Smart att lägga eventet kvällstid, inte mycket som syns av bilen då
Och Tibor din fråga om laddporten, hade de bilarna ingen synlig laddport annars förstår jag inte svaret "We dont talk about it really"
När jag provåkte Model 3 på eventet kände jag "jag kan ta den som den är". Om Elon twittrar ut att "nä, det blev ingen omdesign av inredningen, vi kör som första prototypen såg ut" så blir jag inte ledsen för det, det såg fint ut och var funktionellt redan som den var.
Den där filmen hade jag inte sett... Intressant...
Ja de är lätt att ha åsikter att man vill ha det så eller så men ser man totalen så hade jag köpt den vilken dag som, de handlar nog mest om att den inte sticker för mycket i pris med tanke på den dyra dollarn.
Jag hoppas verkligen den får CCS så slipper man adapter men de är ingen deal breaker precis...
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:
Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:
Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
Kan bara hålla med. BMWn väcker inte särskilt mycket habegär hos mig. Dags att ta ett steg vidare från 70-tals designen snart? Känner att detaljkvaliteten inte spelar så stor roll när man inte ens vill ha detaljerna.
Jag skräms inte bort av HUD, men heller inte om man för märkbart lägre pris bara får mittskärmen. Skulle kunna tänka mig att köpa Model3 som den som den visades på eventet, precis som Tibor Skrev.
Kan bara hålla med. BMWn väcker inte särskilt mycket habegär hos mig. Dags att ta ett steg vidare från 70-tals designen snart? Känner att detaljkvaliteten inte spelar så stor roll när man inte ens vill ha detaljerna.
Jag skräms inte bort av HUD, men heller inte om man för märkbart lägre pris bara får mittskärmen. Skulle kunna tänka mig att köpa Model3 som den som den visades på eventet, precis som Tibor Skrev.
Samma här. Rent och snyggt, svart-vitt:
Inga onödiga knappar (samt vinklar) överallt där merparten av knapparna används så sällan att de lika gärna kan ligga i en undermeny på skärmen. Men blir det en HUD och att den blir ett tillval så kommer jag nog att välja det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nu verkar Elon tydlig med att det är MS o MX som är deras high end produkter och M3 är för oss som vill lägga lite mindre pengar. Tycker det är vettigt. Betalar man nästan en miljon och uppåt hade det varit bra märkligt om det kom en produkt från samma företag som är mer modern till halva priset.
Kanske vi ska ändra ämnet till "Kan en avsaknad av HUD i M3 skrämma bort köpare?"
Haha bra rubrik! Är själv lite besviken (speciellt efter Elons tweet om att det kommer bli "spaceship interior") på avsaknad av HUD/Augmented Reality i basmodellen av 3an men kommer köpa den ändå mest troligt. Misstänker ändå starkt att det så småningom på alla Teslas bilar med dyrare tillval (även 3an) kommer komma HUD/augmented Reality.
Att det inte är standard kan jag köpa men blir ändå lite förvånad om det inte kommer som tillval. En simpel HUD som i ex Renault Megane kostar 6900 :- som tillval och då ingår avståndsvarnare, adaptiv fartkontroll i paketet. Så själva HUD'en kan inte kosta speciellt mycket, inklusive installationen.
Det borde man väl kunna klämma in i Model 3, om inte annat så att det blir tyst på den hyfsat vokala delen på TMC som ser det som ett måste med en i synfältet central hastighetsmätare.
(holländska)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd