Skador vid leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Mackan
Kontakt:

Skador vid leverans

Inlägg av Mackan »

Bytte min snart 2 år gamla Tesla till en ny 90D med AP 2. Blev grymt besviken på leveransen. Nu efteråt inser jag att jag aldrig skulle tagit emot bilen men vid leveransen fick jag informationen skulle det lösa sig snabb och enkelt.
Bilen i fråga hade lite av de vanliga felen typ lite damm i lacken, lite klarlack som runnit, dåligt matchning av krom listen som sitter på dörrarna mm.

Det som irriterar mig mer och mer är att de levererade en ny bil med ett förarsäte som ser ut som den stått i en utställningshall. Sidostödet på förarstolens sittdyna är nersutten med veck samt ett litet hål i skinnet. Dessutom var hela stolen smutsig. Bilen hade dessutom två skador igenom klarlacken var av minst en inte kan ha missats av personalen som gjorde i ordning bilen.
Har nu bara kört hem bilen och använder den inte fören Tesla återkommer med en lösning. Vill inte använda den ett par månader innan de tar in den för att sedan få höra att det inte ser så farligt ut när det börjar synas lite slitage få de andra sätena.
Jag hade accepterat detta om det var en utställningsbil jag köpt som dessutom då skulle varit lite billigare än en ny.
Förslaget jag fått så här långt är att offra en arbetsdag för att åka till servicecentret och låta deras rekondare försöka få till det. Själv har jag svårt att tro att han/hon kan få till det på ett hållbart sätt som ser ut som ett nytt säte.
Hämtade bilen 31/3 i Stockholm och förstår självklart att de hade extremt mycket att göra men jag anser inte att man kan leverera en bil för över 1 miljon i detta skick och inte åtgärdat felen innan.
Väntar med spänning på vad Tesla ska komma upp med för förslag, men kommunikationen går väldigt långsamt, vilket gör mig ännu mer irriterade.
Någon som har erfarenhet av något liknande?

/Marcus
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Re: Skador vid leverans

Inlägg av mahulkp »

Är stolen nedsutten och sliten är det ju de facto ingen ny bil du fått. Det låter som den stått i en utställningshall som demobil. Finns det andra tecken på slitage eller skador, typ repor eller skavmärken? Skulle heller inte ha tagit emot detta. Min X P90D hade ett litet veck i skinnet på förarstolen (känt problem med ventilerade stolar) och Tesla har beställt 2 st nya stolar då devill byta bägge stolarna så de blir av samma revision med samma utseende. Du ska absolut inte nöja dig med mindre än att de byter ut stolen mot en helt ny.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jo Tesla är duktiga på att lova stort och hålla litet osv.
Rena lotteriet när man hämtar en bil om den är felfri och allt är frid och fröjd, eller om man har lite småfel och får dom fixade snabbt och smidigt.
Har man däremot otur så.... :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

Detta är tyvärr ett inte helt okänt problem i Norge heller, där det levereras betydligt fler bilar (446 X i mars). Har varit en del hemska historier om nya bilar som har lämnats över till kunder smutsiga, med lackskador och repor i interiören.
Det är bara att vara stenhård mot Tesla, och kräva att dom fixar det. Är det ett säte med hål i, bör det ju bytas ut mot ett nytt.

Erfarenheten i Norge är att Tesla fixar allt på ett bra sätt, men det kan ta tid och man måste tjata en hel del i många fall.
Ska man vara ärlig så finns det ju inget annat alternativ än att en bil i miljonklassen ska lämnas över "utan ett dammkorn", men i Teslas fall så ligger inte kvaliteten på klargörning av nya bilar på samma nivå som hos BMW, Mercedes osv....
Så det blir att ha med sig checklistan och kolla allt noga, man kan tyvärr inte lita på att bilen är så perfekt som den borde vara...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

mahulkp skrev:
Är stolen nedsutten och sliten är det ju de facto ingen ny bil du fått. Det låter som den stått i en utställningshall som demobil. Finns det andra tecken på slitage eller skador, typ repor eller skavmärken? Skulle heller inte ha tagit emot detta. Min X P90D hade ett litet veck i skinnet på förarstolen (känt problem med ventilerade stolar) och Tesla har beställt 2 st nya stolar då devill byta bägge stolarna så de blir av samma revision med samma utseende. Du ska absolut inte nöja dig med mindre än att de byter ut stolen mot en helt ny.
Fick besked av Tesla under eftermiddagen att de beställt en ny stol. De verkar bara ha beställt en förarstol och inte båda som de skulle göra på din bil för att få samma revision och utseende. Det var inga andra märken förutom en lite repa i tröskeln utöver skadorna i lacken.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Mackan skrev:
mahulkp skrev:
Fick besked av Tesla under eftermiddagen att de beställt en ny stol. De verkar bara ha beställt en förarstol och inte båda som de skulle göra på din bil för att få samma revision och utseende. Det var inga andra märken förutom en lite repa i tröskeln utöver skadorna i lacken.
Gott att höra!
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Reglerna är glasklara.
Vara skall levereras som avtalat och på avtalad tid. Felfri!
Detta har inget med "garantier" eller likande att göra vilket säljare gärna hänvisar till.
Köparen är den som styr om det är fel vid leverans.
När jag drabbades av liknande som beskivits här levererades ny bil, under väntetiden lånetesla.
Det är trist både för den som drabbas och för Tesla, men i det långa loppet bäst för båda då det ger bas för nöjda teslaägare och därmed Tesla ett gott rykte till trots för slarvet.
Skriv svar