Nu har ni iaf lite mer att snacka om i poddendjFabbe skrev:Mycket intressant med prissänkningen för oss S60-ägare! Har inte bestämt mig än, men måste erkänna att det är lockande! Jag har ju en fäbless att köra ganska fort vilket som bekant drar ned räckvidden rejält. Dessutom saknar jag fn hemmaladdning, och laddar bara på jobbet - så att ladda det "riktiga" batteriet fullt 75 kwh och slippa oroa sig lika mycket för laddning öve helgerna vore inte så dumt.
En sak som inte tagits upp i tidigare kommentarer här är att alla vi som leasar S60 idag faktiskt redan betalar förmånsvärde för en 75 kwh - det är ett ganska starkt ekonomiskt argument för uppgradering skulle jag säga...
60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
vigge50 skrev:Och vad menar Elon med detta?
,Tesla will soon be offering a compelling means of upgrading a 60 to a 75@elonmusk I posted in the tesla forum that the 60->75kHw upgrade was discounted to $2k. >10 surprised people bought so far! Needs a tweet?
Compelling as in, I could hardware upgrade my 2013 S 60 to 75 for $2K?Elon Musk skrev:Yes
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
WHAT?Jerker skrev:vigge50 skrev:Och vad menar Elon med detta?
,Tesla will soon be offering a compelling means of upgrading a 60 to a 75@elonmusk I posted in the tesla forum that the 60->75kHw upgrade was discounted to $2k. >10 surprised people bought so far! Needs a tweet?
Compelling as in, I could hardware upgrade my 2013 S 60 to 75 for $2K?Elon Musk skrev:Yes
DET vore ju nåt lixom!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ja annars skulle dom få väääldigt långa köer för den upgraden lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Som jag skrev tidigare, det vore väl lite väl konstigt om dom inte gör samma för model X, tror det kommer ganska snartLegato skrev:ellerstrom skrev:Arrggg. Är redan lite tiltad över att vi med X60 får betala mer än 3 gånger så mycket för upgrade. Blir det effekthöjning på köpet så kommer det verkligen svida...chpaulin skrev:Kan tänka mig att de bjussar på bättre prestanda i form av effekt/acceleration. Borde vara möjligt om effekten också är mjukvarustrypt och då kostar det inte Tesla något extra.vigge50 skrev:Och vad menar Elon med detta?
Hm... Kanske nån annan bonus om man uppgraderar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Inte så säkert tyvärr. Logiken är att priset motsvarar prissänkningen på S75 resp X75. X75 sänktes väldigt lite och det finns ju ingen garanti att de tänker sänka den mer framöver.Bjelke skrev:Som jag skrev tidigare, det vore väl lite väl konstigt om dom inte gör samma för model X, tror det kommer ganska snartLegato skrev:ellerstrom skrev:Arrggg. Är redan lite tiltad över att vi med X60 får betala mer än 3 gånger så mycket för upgrade. Blir det effekthöjning på köpet så kommer det verkligen svida...chpaulin skrev:Kan tänka mig att de bjussar på bättre prestanda i form av effekt/acceleration. Borde vara möjligt om effekten också är mjukvarustrypt och då kostar det inte Tesla något extra.vigge50 skrev:Och vad menar Elon med detta?
Hm... Kanske nån annan bonus om man uppgraderar
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Det kan förstås bli så att en eventuell effektuppgradering inte blir gratis heller, utan kanske kostar 55 tusen till eller så. Så vill man bara ha längre räckvidd så kostar det 23500 och vill man dessutom ha mer kräm så blir det det gamla priset...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Kan det helt enkelt vara så att Model 3 batteristorlek och prestanda kommer att överstiga Model S 60 och därför vill man knuffa upp flottan av faceliftade bilar till 75or där man även kramar ut lite bättre prestanda så att de "tar vid" på en högre nivå än en kommande standard "Model 3 70D". Då blir det endast P versionerna av Model 3 som kan konkurrera med Model S i prestanda och dessutom har samtliga faceliftade model S större batterier med 75+ kwh.
Kan man hoppas att även en standard 90D får lite bättre prestanda nu när P100D kommit och flyttat den nedre gränsen för 0-100? Större batteri lär den ju iaf inte få OTA...
Kan man hoppas att även en standard 90D får lite bättre prestanda nu när P100D kommit och flyttat den nedre gränsen för 0-100? Större batteri lär den ju iaf inte få OTA...
Model S90D -16
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Menar du att befintliga 90D ska få bättre prestanda OTA? Jag tror det är ganska osannolikt. När 85D lanserades hade den sämre prestanda än idag. I samband med någon uppdatering förbättrades prestandan, jag har för mig att både maxhastighet och acc blev betydligt bättre. 90D är ju i princip samma bil som 85D, bara med ett något större batteri. Men drivlinan lär vara tämligen identisk. Jag tror inte att det finns så mycket utrymme för ytterligare en prestandaförbättring.P_EL skrev:Kan det helt enkelt vara så att Model 3 batteristorlek och prestanda kommer att överstiga Model S 60 och därför vill man knuffa upp flottan av faceliftade bilar till 75or där man även kramar ut lite bättre prestanda så att de "tar vid" på en högre nivå än en kommande standard "Model 3 70D". Då blir det endast P versionerna av Model 3 som kan konkurrera med Model S i prestanda och dessutom har samtliga faceliftade model S större batterier med 75+ kwh.
Kan man hoppas att även en standard 90D får lite bättre prestanda nu när P100D kommit och flyttat den nedre gränsen för 0-100? Större batteri lär den ju iaf inte få OTA...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ja, det var mest ett rent egoistiskt önsketänkande eftersom det är det enda som kan hända "out of the blue" med min 90D.mati skrev:Menar du att befintliga 90D ska få bättre prestanda OTA? Jag tror det är ganska osannolikt. När 85D lanserades hade den sämre prestanda än idag. I samband med någon uppdatering förbättrades prestandan, jag har för mig att både maxhastighet och acc blev betydligt bättre. 90D är ju i princip samma bil som 85D, bara med ett något större batteri. Men drivlinan lär vara tämligen identisk. Jag tror inte att det finns så mycket utrymme för ytterligare en prestandaförbättring.P_EL skrev:Kan man hoppas att även en standard 90D får lite bättre prestanda nu när P100D kommit och flyttat den nedre gränsen för 0-100? Större batteri lär den ju iaf inte få OTA...
Model S90D -16
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Lite märkligt igentligen ska ju alla extrautrustning läggas på förmånsvärdet men på Skatteverkets hemsida har ju S60D och S75D exakt samma förmånsvärde. Hur gör man då om man uppgraderar efteråt?Schelin skrev:Samma förmånsvärde som 60, 18 800 känns rimligt. Risken finns att de höjer priset också
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Lite OT: men varför skiljer det 0kr mellan 60D och 75D när det skiljer nästan 900kr upp till 85D?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
I så fall får jag eventuellt en prestanda-update, men du har ju en svart bil.P_EL skrev:Ja, det var mest ett rent egoistiskt önsketänkande eftersom det är det enda som kan hända "out of the blue" med min 90D.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Resonemanget var väl att d60/75 ÄR samma batteri och samma prestanda (typ) men 85 ÄR ett större batteri och annan prestanda... Mer logiskt än så får man nog inte vänta sig av masvärket...Pontus skrev:Lite märkligt igentligen ska ju alla extrautrustning läggas på förmånsvärdet men på Skatteverkets hemsida har ju S60D och S75D exakt samma förmånsvärde. Hur gör man då om man uppgraderar efteråt?Schelin skrev:Samma förmånsvärde som 60, 18 800 känns rimligt. Risken finns att de höjer priset också
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Lite OT: men varför skiljer det 0kr mellan 60D och 75D när det skiljer nästan 900kr upp till 85D?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5520
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,Gustafsson skrev:75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Men det märker man väl bara dom gånger man laddar över 80%?Bjelke skrev:Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,Gustafsson skrev:75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ja så måste det ju bli (om du menar skillnaden mellan 75 & 60 alltså)Smutt skrev:Men det märker man väl bara dom gånger man laddar över 80%?Bjelke skrev:Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,Gustafsson skrev:75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?Gustafsson skrev:75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Japp så är det, ju lägre %-nivå desto lägre effektuttag... (lite förenklat iaf)Legato skrev:Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?Gustafsson skrev:75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Inte avsevärt lägre men det stämmer. När ett batteri laddas ut så minskar spänningen vilket i sin tur leder till att de släpper ifrån sig lägre effekt vid samma ström. Exakt hur denna spänningsvariationen är beror på vilket batteri det är men här är ett exempel på hur spänningen för ett batteri kan variera beroende på hur laddat det är.Legato skrev:Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?Gustafsson skrev:75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Det är även så bilen kollar hur mycket energi som finns kvar i batteriet, den mäter spänningen för varje cell och då bilen vet hur spänningskaraktistiken för batterierna ser ut så kan den räkna ut hur mycket energi som finns kvar i batteriet.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Mäter den spänningen på varje cell eller på varje grupp med celler?vigge50 skrev:Inte avsevärt lägre men det stämmer. När ett batteri laddas ut så minskar spänningen vilket i sin tur leder till att de släpper ifrån sig lägre effekt vid samma ström. Exakt hur denna spänningsvariationen är beror på vilket batteri det är men här är ett exempel på hur spänningen för ett batteri kan variera beroende på hur laddat det är.Legato skrev:Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?Gustafsson skrev:75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Det är även så bilen kollar hur mycket energi som finns kvar i batteriet, den mäter spänningen för varje cell och då bilen vet hur spänningskaraktistiken för batterierna ser ut så kan den räkna ut hur mycket energi som finns kvar i batteriet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
0-100 har specificerats lika på både 60 och 75 på Teslas hemsida. Dvs 5,8s.
Model S60 2016 | Svart | Svart alcantaraläder | Svarta NG-lädersäten | Panoramatak | CoZero Elbaklucka | Referrallänk: http://---
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Det har varit samma spec för 0-100 på S60 som för S70, men i förra veckan såg jag detta för S60 på Teslas sida...
S60 specades som 6.2 sek på 0-100 och 390km räckvidd mot tidigare 400km (om jag inte missminner mig...)
S60 specades som 6.2 sek på 0-100 och 390km räckvidd mot tidigare 400km (om jag inte missminner mig...)
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Motivationen kanske blir sämre (nedgraderad) prestanda på 60/60D och samma på 75/75D.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---