Tåg och dess energiförbrukning
Moderator: Redaktion
Tåg och dess energiförbrukning
Hörde nån som sa att om man åker 2 eller fler i en Tesla från Göteborg till Stockholm så går det åt mindre energi än om man åker tåg.
Nu går iofs tåget oavsett och gör av med sin energi, men har någon bra uträkningar på detta?
Såg på nätet något test av Amtrack tåg där de gjorde av med 10KWh/km i snitt när de åkt Washington DC till NYC. Snitthstighet var 201km/h. Loktåg gör tydligen av med det dubbla.
Det är mycket energi men många som kunde åka med.
Om vi räknar med att en Tesla förare lyckas göra av med bara 0.2KWh/km och är 2 i bilen. Då är tåget bättre om de är 100 eller fler i tåget. Sitter de 4 i Teslan så måste de vara 200 eller fler i tåget för att det skall vara bättre.
Är det korrekt räknat?
Zoidberg, har du koll pä vad X2000 gör av med?
X90D
Nu går iofs tåget oavsett och gör av med sin energi, men har någon bra uträkningar på detta?
Såg på nätet något test av Amtrack tåg där de gjorde av med 10KWh/km i snitt när de åkt Washington DC till NYC. Snitthstighet var 201km/h. Loktåg gör tydligen av med det dubbla.
Det är mycket energi men många som kunde åka med.
Om vi räknar med att en Tesla förare lyckas göra av med bara 0.2KWh/km och är 2 i bilen. Då är tåget bättre om de är 100 eller fler i tåget. Sitter de 4 i Teslan så måste de vara 200 eller fler i tåget för att det skall vara bättre.
Är det korrekt räknat?
Zoidberg, har du koll pä vad X2000 gör av med?
X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 7PtO9JberQ
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 7PtO9JberQ
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Precis. Samt med tåg behöver du oftast någon form av transport till slutmålet med.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Idag åker jag från Kungsbacka till Danderyd. Skulle jag åka tåg hade det blivit bil till pendeltåget ca 2km. Pendeltåg till Göteborg. Tåg till Sthlm sen tunnelbana/pendeltåg eller taxi till Danderyd. Skall även släppa av mina svärföräldrar i Sthlm med.
Räknar man på hela resan så hade nog kommunala resor gjort av med mer energi idag. Dock när jag åker hem i morgon åker jag själv.
Någon som orkar räkna på energin som går åt på detta?
X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Håller med dig helt där.zyax skrev:Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.
Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.
Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.
X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Det här kom också upp i en tråd på TMC angående eldrivna lastbilar. En del som menade på att det är bättre att flytta mer godstrafik till tåg där endast "the last mile" körs med lastbilar. Fungerar förstås i vissa lägen men det lär aldrig gå i mer glest befolkade delar där man inte kan samköra med persontransporter. Tar man ex timmerbilar så lär det blir svårt att köra dessa transporter med tåg i någon större utsträckning.zyax skrev:Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Inte helt sant vad gäller Tesla dockLarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Jag håller faktiskt inte med här, min förra klasskompis på högskola var beroende av bil då han skulle köra till och från jobbet, hämta och lämna sina barn på skola och aktiviteter och köra till och från andra saker och detta skulle ta alldeles för lång tid med lokaltrafik. Att han skulle köpa en ny bil för 300 000 fann inte på kartan, han köpte begangnade bilar för kanske 50-80 000 kr. Att höja skatten ytterligare på bensin skulle inte få honom att köpa elbil, de skulle ändrats öka hans utgifter och statens intäkter. Jag tycker dagens system är betydligt bättre, straffa de som trots ett allt större utbud at plug-in hybrider och elbilar väljer att köpa en ny energislukande fossilbil och subventionera elbilar.Anders77 skrev:Håller med dig helt där.zyax skrev:Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.
Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.
Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.
X90D
Re: Tåg och dess energiförbrukning
"Dit den behövs" är ju i allra högsta grad relevant men "när den behövs" är det ju inte eftersom jämförelsen gjordes med ett genomsnittsbelagt tåg. Hade jämförelsen gjorts med ett fullt tåg hade det dock varit relevant.bylund skrev:Inte helt sant vad gäller Tesla dockLarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Sen gissar jag iofs också att kostnaden för det extra slitaget på bilvägen är avsevärt högre än för spåret, särskilt vintertid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Jag menade mest att det blir en del nöjeskörande med Tesla som strikt talat inte behövs.Legato skrev:"Dit den behövs" är ju i allra högsta grad relevant men "när den behövs" är det ju inte eftersom jämförelsen gjordes med ett genomsnittsbelagt tåg. Hade jämförelsen gjorts med ett fullt tåg hade det dock varit relevant.bylund skrev:Inte helt sant vad gäller Tesla dockLarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Sen gissar jag iofs också att kostnaden för det extra slitaget på bilvägen är avsevärt högre än för spåret, särskilt vintertid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Absolut! Det var jag som slarvade med citeringen, mitt svar var ju egentligen gällande LarsLs inlägg.bylund skrev:
Jag menade mest att det blir en del nöjeskörande med Tesla som strikt talat inte behövs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Vikten har (tyvärr) ganska liten påverkan förutom när det är väldigt mycket start/stopp och backar, vilket kan förbättras om man regen-bromsar (som på elbilar men vet inte omMangeT skrev:Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.
alla tåg gör det men dom moderna gör det iaf),
luftmotståndet är det största boven...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Allt är relativt...Bjelke skrev:Vikten har (tyvärr) ganska liten påverkan förutom när det är väldigt mycket start/stopp och backar, vilket kan förbättras om man regen-bromsar (som på elbilar men vet inte omMangeT skrev:Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.
alla tåg gör det men dom moderna gör det iaf),
luftmotståndet är det största boven...
Räknar man in all rälsbunden trafik (person- och godstransporter) i Sverige som går på el så förbrukar de tillsammans lite drygt tre (3) TWh om året. Det är mindre än 20 procent av Sveriges årliga vindkraftproduktion...
Installerat 13,2 kWp solceller
- neriksson
- Teslaägare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
- Referralkod: ts.la/stefan784459
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Anders77 skrev:Håller med dig helt där.zyax skrev:Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.
Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.
Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.
X90D
Men vänta nu... Gällde inte den ökade straffskatten bara nya billköp?
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Nej. Det finns fasen ett problem där. Det är lätt att man kör mer helt enkelt. Jag drog upp till Norefjell över dagen för att åka lite skidor i förrgår tex (från Gbg). 2x41 mil. Själv i bilen.bylund skrev:Inte helt sant vad gäller Tesla dockLarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det hade jag ju aldrig gjort med fossilaren...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Tåg och dess energiförbrukning
mati skrev:Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Anders77 skrev:Håller med dig helt där.zyax skrev:Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.
Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.
Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.
X90D
Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.
Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.
Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?
Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Varför inte? Tar du dig själv på så stort allvar? Då kan man ju sluta leva helt. Det är ju absolut mest klimatsmart.MSO skrev:Nej. Det finns fasen ett problem där. Det är lätt att man kör mer helt enkelt. Jag drog upp till Norefjell över dagen för att åka lite skidor i förrgår tex (från Gbg). 2x41 mil. Själv i bilen.bylund skrev:Inte helt sant vad gäller Tesla dockLarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det hade jag ju aldrig gjort med fossilaren...
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Kan vara flera anledningar: dyrare milkostnad, tråkigt/drygt att köra, tröttsamt utan autopilot. Finns säkert flera bra anledningar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Tåg och dess energiförbrukning
På mindre linjer, t ex inlandsbanan går det några nattåg vintertid till skidorter.Verdi skrev:mati skrev:Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Sedan finns det en del länstrafik med rälsbussar, men de är strikt talat inte lok.
Inget av dessa lär nog hamna i SJ:s statistik dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tåg och dess energiförbrukning
Jajamän. Från Mariestad till Göteborg tex går Kinnekulletåget. Ett tåg som har sett sina bästa dagar strax efter vikingatiden. Det är Västtrafik, inte SJ. Det finns många som vill att sträckan elektrifieras, eftersom det är navelsträngen för ett mycket stort antal pendlare som jobbar i Göteborg. Spåret är totalt utslitet och tåget får oftast inte köra fortare än 50km/h. Men trafikverket vill inte lägga pengar på det.Verdi skrev:mati skrev:Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tåg och dess energiförbrukning
mati skrev:Jajamän. Från Mariestad till Göteborg tex går Kinnekulletåget. Ett tåg som har sett sina bästa dagar strax efter vikingatiden. Det är Västtrafik, inte SJ. Det finns många som vill att sträckan elektrifieras, eftersom det är navelsträngen för ett mycket stort antal pendlare som jobbar i Göteborg. Spåret är totalt utslitet och tåget får oftast inte köra fortare än 50km/h. Men trafikverket vill inte lägga pengar på det.Verdi skrev:mati skrev:Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Men det är ju så mysigt att ta tåget!
Till Lidköping går det iaf lika fort som att köra bil... Om man tar någon av de 6 avgångarna på vardagar... och det inte är någon försening... och om man vill till Lidköpings resecentrum från Göteborgs central.