Laddbox från Tesla
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddbox från Tesla
Nä, hängde inte med jag heller. Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox från Tesla
Najs Vart i Norge? Är det ett sånt vecko-åka-skidor-hus typ? Kanske ngt man man kan hyra när man är och cyklar i Norge kanske?Teslaspolen skrev:Nä, hängde inte med jag heller. Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...
(och då blir det ju extra beautiful om man kör Tesla och det finns en Tesla-box oxo ju)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddbox från Tesla
Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock )
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock )
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddbox från Tesla
Rena grekiskan för mig.
Tänkte be dig PM:a för att inte vi skulle gå off-topic, men nu fick du ju det som ett PM av mig istället av misstag... Men jag berättar gärna för intresserade.Bjelke skrev:Najs Vart i Norge? Är det ett sånt vecko-åka-skidor-hus typ? Kanske ngt man man kan hyra när man är och cyklar i Norge kanske?Teslaspolen skrev:Nä, hängde inte med jag heller. Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...
(och då blir det ju extra beautiful om man kör Tesla och det finns en Tesla-box oxo ju)
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock )
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddbox från Tesla
Jag har min laddbox i garaget och då jag skall ladda bilen utanför garaget har jag tänkt låta sladden till laddaren gå under garageportens tätlist. Men det vore elegantare att borra hål i väggen och dra ut sladden den vägen. Går det / är det lätt att koppla loss laddarsladden från laddboxen, dra den genom väggen och koppla in den igen?
Tänkte sätta en enkel hållare för sladden på garagets utsida.
(Jag vet att laddoxen kan sitta ute, men nu har jag satt den inne men tror att bilen för det mesta kommer att ladda ute. )
Tänkte sätta en enkel hållare för sladden på garagets utsida.
(Jag vet att laddoxen kan sitta ute, men nu har jag satt den inne men tror att bilen för det mesta kommer att ladda ute. )
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Laddbox från Tesla
Har precis så i sommarstugegaraget. En vanlig "dosfräs" blev perfekt storlek för att få igenom typ2 kontakten till min ABL-box. Skruvade fast ett gångjärn på den utsågade runda plattan så jag kan stänga igen hålet då jag har kabeln inne.
Sen lite silvertejp på kabeln där den ligger mit hålet och sen ett löst typ2 "fäste" fastskruvat på utsidan väggen där jag trycker i typ2 kontakten dåjag lämnar den ute mellan körningarna.
Sen lite silvertejp på kabeln där den ligger mit hålet och sen ett löst typ2 "fäste" fastskruvat på utsidan väggen där jag trycker i typ2 kontakten dåjag lämnar den ute mellan körningarna.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Laddbox från Tesla
Kompisen har en Volvo V60 -10 hybridbil kan denna bil laddas från Teslas laddbox?
Vi är fega att prova att stoppa i sladden.
Vi är fega att prova att stoppa i sladden.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox från Tesla
Har den typ 2-kontakt så lär den knappast kunna ha sönder ngt, möjligen att laddningen inte startar (mot förmodan).Lophornis skrev:Kompisen har en Volvo V60 -10 hybridbil kan denna bil laddas från Teslas laddbox?
Vi är fega att prova att stoppa i sladden.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddbox från Tesla
Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Laddbox från Tesla
Eller kanske en V60 från 2010 med motorvärmare.joel80 skrev:Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare..
(Men då blir det nog lite svårt med Typ2 kontakten)
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Laddbox från Tesla
Fel av mig det är en 2013. Så det var ingen motorvärmare på den.Nicke Nyfiken skrev:Eller kanske en V60 från 2010 med motorvärmare.joel80 skrev:Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare..
(Men då blir det nog lite svårt med Typ2 kontakten)
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Årets juldagspyssel är avslutat.Monark1954 skrev:Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock )
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddbox från Tesla
Kul! Känner igen mig i det. Vill veta hur allt funkar, väl medveten om att det förmodligen inte är det vettigaste att göra. Ska ge mig på samma pyssel framöver då två elbilar kräver en master/slave laddning för att inte slå ut huset.Monark1954 skrev:Årets juldagspyssel är avslutat.Monark1954 skrev:Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock )
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox från Tesla
Job well doneMonark1954 skrev:Årets juldagspyssel är avslutat.Monark1954 skrev:Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock )
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Jag känner oxo igen mig vet inte hur mycket prylar jag har byggt men jäkligt kul är det, även om det är långsökt
ibland byggde mkt elektronik-leksaker till div. bildprojektor i krokarna här, även några skojiga billjud-leksaker fast
mest moddade grejer tror jag öppnat och byggt om alla slutsteg jag ägt tex
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddbox från Tesla
Vad roligt att höra!Monark1954 skrev:Årets juldagspyssel är avslutat.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Går ju inte att komma ifrån att det var lite kul att pilla med detta trots irritationen över att det var 'fel' i från början....
God fortsättning!
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Laddbox från Tesla
Dumpar den här tråden.
Jag skulle åka till Göteborg idag och hade ställt bilen på 100% laddning igår eftermiddag. För att se hur lång tid det skulle ta att ladda startade jag laddningen lite kort, noterade att det skulle ta 6 timmar, satte timern på kl 00:00 och stoppade laddningen igen. Frid och fröjd.
Imorse går jag upp kl 5:00 och upptäcker till min fasa att bilen fortfarande står på 62% batteri. HE***E!!!
Ut i pyjamas, minus 100 grader ute, kolla vad som är fel. Wallboxen lyser grönt. Bilen visar "check charger power". Kolla säkringarna. Inget fel där. Reset av wallboxen. Samma sak. Bryta strömmen till wallboxen, vilket är lätt tack vare Bjelke-metoden. Men även det ger samma resultat. Lampan lyser grönt, bilen säger att det inte finns nån ström. Fram med UMC:n. Jag har aldrig använt den, måste först packa upp den, hämta trefas kabel, ansluta bilen. En lättnadens suck. Bilen laddar. Är det wallboxen som är paj? Jag låter den vara frånkopplad medan jag åker till Göteborg. Testar att ladda i en wallbox hos SC. Funkar där. Alltså inte bilens fel.
Hemma igen, testar wallboxen ytterligare en gång. Bilen säger "Check charger power".
Happ, då var det konstaterat. Wallboxen hade ett kort liv. Den får åka till sin sista vila ner till Mölndal nästa vecka.
Jag skulle åka till Göteborg idag och hade ställt bilen på 100% laddning igår eftermiddag. För att se hur lång tid det skulle ta att ladda startade jag laddningen lite kort, noterade att det skulle ta 6 timmar, satte timern på kl 00:00 och stoppade laddningen igen. Frid och fröjd.
Imorse går jag upp kl 5:00 och upptäcker till min fasa att bilen fortfarande står på 62% batteri. HE***E!!!
Ut i pyjamas, minus 100 grader ute, kolla vad som är fel. Wallboxen lyser grönt. Bilen visar "check charger power". Kolla säkringarna. Inget fel där. Reset av wallboxen. Samma sak. Bryta strömmen till wallboxen, vilket är lätt tack vare Bjelke-metoden. Men även det ger samma resultat. Lampan lyser grönt, bilen säger att det inte finns nån ström. Fram med UMC:n. Jag har aldrig använt den, måste först packa upp den, hämta trefas kabel, ansluta bilen. En lättnadens suck. Bilen laddar. Är det wallboxen som är paj? Jag låter den vara frånkopplad medan jag åker till Göteborg. Testar att ladda i en wallbox hos SC. Funkar där. Alltså inte bilens fel.
Hemma igen, testar wallboxen ytterligare en gång. Bilen säger "Check charger power".
Happ, då var det konstaterat. Wallboxen hade ett kort liv. Den får åka till sin sista vila ner till Mölndal nästa vecka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox från Tesla
Måste ju svara fast du har dumpat tråden :pmati skrev:Dumpar den här tråden.
Jag skulle åka till Göteborg idag och hade ställt bilen på 100% laddning igår eftermiddag. För att se hur lång tid det skulle ta att ladda startade jag laddningen lite kort, noterade att det skulle ta 6 timmar, satte timern på kl 00:00 och stoppade laddningen igen. Frid och fröjd.
Imorse går jag upp kl 5:00 och upptäcker till min fasa att bilen fortfarande står på 62% batteri. HE***E!!!
Ut i pyjamas, minus 100 grader ute, kolla vad som är fel. Wallboxen lyser grönt. Bilen visar "check charger power". Kolla säkringarna. Inget fel där. Reset av wallboxen. Samma sak. Bryta strömmen till wallboxen, vilket är lätt tack vare Bjelke-metoden. Men även det ger samma resultat. Lampan lyser grönt, bilen säger att det inte finns nån ström. Fram med UMC:n. Jag har aldrig använt den, måste först packa upp den, hämta trefas kabel, ansluta bilen. En lättnadens suck. Bilen laddar. Är det wallboxen som är paj? Jag låter den vara frånkopplad medan jag åker till Göteborg. Testar att ladda i en wallbox hos SC. Funkar där. Alltså inte bilens fel.
Hemma igen, testar wallboxen ytterligare en gång. Bilen säger "Check charger power".
Happ, då var det konstaterat. Wallboxen hade ett kort liv. Den får åka till sin sista vila ner till Mölndal nästa vecka.
Ja det var ju ganska värdelöst lixom, och än värre blir det ju när man sover medans bilen laddar, lite svårt att se plinget
om att laddningen strular
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddbox från Tesla
Ja, fel ord. Återupptar menade jag.Bjelke skrev:Måste ju svara fast du har dumpat tråden :p
Ja det var ju ganska värdelöst lixom, och än värre blir det ju när man sover medans bilen laddar, lite svårt att se plinget
om att laddningen strular
Nja, det blev ju aldrig nåt pling öht eftersom bilen aldrig började ladda. Wallboxen dog uppenbarligen innan kl 00:00. Dödsorsaken okänd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Laddbox från Tesla
Jag hade detta problem och det hade att göra med att vatten hade trängt in i handtaget där man trycker på knappen.mati skrev:Dumpar den här tråden.
Jag skulle åka till Göteborg idag och hade ställt bilen på 100% laddning igår eftermiddag. För att se hur lång tid det skulle ta att ladda startade jag laddningen lite kort, noterade att det skulle ta 6 timmar, satte timern på kl 00:00 och stoppade laddningen igen. Frid och fröjd.
Imorse går jag upp kl 5:00 och upptäcker till min fasa att bilen fortfarande står på 62% batteri. HE***E!!!
Ut i pyjamas, minus 100 grader ute, kolla vad som är fel. Wallboxen lyser grönt. Bilen visar "check charger power". Kolla säkringarna. Inget fel där. Reset av wallboxen. Samma sak. Bryta strömmen till wallboxen, vilket är lätt tack vare Bjelke-metoden. Men även det ger samma resultat. Lampan lyser grönt, bilen säger att det inte finns nån ström. Fram med UMC:n. Jag har aldrig använt den, måste först packa upp den, hämta trefas kabel, ansluta bilen. En lättnadens suck. Bilen laddar. Är det wallboxen som är paj? Jag låter den vara frånkopplad medan jag åker till Göteborg. Testar att ladda i en wallbox hos SC. Funkar där. Alltså inte bilens fel.
Hemma igen, testar wallboxen ytterligare en gång. Bilen säger "Check charger power".
Happ, då var det konstaterat. Wallboxen hade ett kort liv. Den får åka till sin sista vila ner till Mölndal nästa vecka.
På min så frös detta och resulterade i att mina bilar inte tog emot laddning, men Wall connectorn visade grönt.
Påtalade detta för SC, och de sa först att den inte var konstruerad för att vara utsatt för väta.
Va????? Men jag läste manualen, kollade IP-klassningen och fann att den klarar visst att vara ute och dessutom under tryck.
Inte högtryck, men från en vattenslang ska den klara, så efter den förklaringen fick jag en ny.
Men det kan va något annat med din.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Laddbox från Tesla
Eh, börjar de trilskas om att Wall Connectorn inte skulle tåla väta nu? Det var ju ett argument varför man skulle köpa den då UMC har tveksam fukttålighet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddbox från Tesla
Det är samma handtag som umc?bylund skrev:Eh, börjar de trilskas om att Wall Connectorn inte skulle tåla väta nu? Det var ju ett argument varför man skulle köpa den då UMC har tveksam fukttålighet.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox från Tesla
Det stämmer nog, men att Tesla skulle börja trilskas om det vore ju på gränsen till...ja något väldigt fult ord passar in här...e5m1r skrev:Det är samma handtag som umc?bylund skrev:Eh, börjar de trilskas om att Wall Connectorn inte skulle tåla väta nu? Det var ju ett argument varför man skulle köpa den då UMC har tveksam fukttålighet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddbox från Tesla
Oavsett om de tål väta eller inte så sitter min wall connector inomhus och har aldrig varit utsatt för någon som helst form av väta. Det måste vara nåt annat. Skit samma, jag har ju UMCn som reserv och SC antydde att jag bara behöver komma förbi med WCn, då får jag en ny sen.
Som lite koriosa kan jag berätta att jag satt på SC och jobbade igår medan jag väntade på min bil. Då gick även laddsladden till min dator sönder. Jippi.
Summon som hade spökat tidigare och som skulle kollas på SC fungerade klanderfritt när vi testade. Jaha.
Nåt skrammelljud som brukar finnas i bilen var knäpptyst medan vi testade och provkörde. Jag kände mig som en idiot.
Halvvägs på vägen hem började det igen och har skramlat utan paus sedan dess. Nu har jag spelat in det. Murphys lag. Ingen bra dag.
Som lite koriosa kan jag berätta att jag satt på SC och jobbade igår medan jag väntade på min bil. Då gick även laddsladden till min dator sönder. Jippi.
Summon som hade spökat tidigare och som skulle kollas på SC fungerade klanderfritt när vi testade. Jaha.
Nåt skrammelljud som brukar finnas i bilen var knäpptyst medan vi testade och provkörde. Jag kände mig som en idiot.
Halvvägs på vägen hem började det igen och har skramlat utan paus sedan dess. Nu har jag spelat in det. Murphys lag. Ingen bra dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddbox från Tesla
Jag funderar på om man behöver skugga laddaren mot solen? Min sitter i solen stort sett hela tiden. Kan den ta skada?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)