Topic säger allt
Har lite funderingar på att skippa model 3 och beställa en ny Model S istället. 75D säger 5,4s 0-100. Har för mig att 85 från 2014 som vi har gör det lite snabbare om än inte på papperet? Ngn som vet? Känns jättetrist att gå ned ett snäpp
Om inte så måste vi testa om ngn har en ny 75D
Acceleration 2014 S 85 Vs 2017 S 75D
Moderator: Redaktion
Re: Acceleration 2014 S 85 Vs 2017 S 75D
D blir nog snabbare i verkliga förhållanden så jag tror inte du blir missnöjd med prestandan
I alla fall vid start
Vid omkörning finns resurser i 75D så det räcker
Men klart bäst är att provköra
I alla fall vid start
Vid omkörning finns resurser i 75D så det räcker
Men klart bäst är att provköra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Acceleration 2014 S 85 Vs 2017 S 75D
"På pappret" så är väl siffrorna : S75D = 5,4 Sek. S85 = 5,6 Sek. S75 = 5,8 Sek?
I verkligheten är skillnaden nästintill försumbar, däremot så levereras kraften på väldigt annorlunda sätt. Jag tyckte min S85 kändes kvickare än S75D (som jag haft som lånebil) men det beror på att min bakhjulsdrivna blir lite "nervösare" och lite slingrig när man skickar på fullt. De fyrhjulsdrivna är ju mycket tryggare men lite tråkigare.
Men det är bara min personliga åsikt, jag gillade de gamla P85 som gick att provocera till lite sköna bakvagnssläpp vilket är svårt (omöjligt?) med de fyrhjulsdrivna.
I verkligheten är skillnaden nästintill försumbar, däremot så levereras kraften på väldigt annorlunda sätt. Jag tyckte min S85 kändes kvickare än S75D (som jag haft som lånebil) men det beror på att min bakhjulsdrivna blir lite "nervösare" och lite slingrig när man skickar på fullt. De fyrhjulsdrivna är ju mycket tryggare men lite tråkigare.
Men det är bara min personliga åsikt, jag gillade de gamla P85 som gick att provocera till lite sköna bakvagnssläpp vilket är svårt (omöjligt?) med de fyrhjulsdrivna.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
Re: Acceleration 2014 S 85 Vs 2017 S 75D
Jag har klockat min S85 till blanka 5sek.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Acceleration 2014 S 85 Vs 2017 S 75D
Jaaaa, det finns ingenting som slår en P85 som med tryggt svansviftade katapulteras iväg. Det är möjligt att en 90D är lika rapp på papperet, men känslan säger nånting helt annat. Och de roliga -men ändå trygga- bredställen jag kunde få med P85:an är omöjliga att få med fyrhjulsdrift.Datordoktorn skrev:Men det är bara min personliga åsikt, jag gillade de gamla P85 som gick att provocera till lite sköna bakvagnssläpp vilket är svårt (omöjligt?) med de fyrhjulsdrivna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Acceleration 2014 S 85 Vs 2017 S 75D
ok tack för input. Blir att provköra helt enkelt. Vore kul med ap, facelift och bättre säten. Annars är jag nog rätt nöjd. Lite tystare skulle också vara bra men det såg jag att någon länkat till Danmark ngnstans. Finns samma kit i Sverige?